25-11-2016 19:31:46 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Gaat de Enkhuizer niet stoppen in Zaandam dan, om zo een 10-minutendienst tussen Zaandam en Utrecht te creëren? Ik heb me wel afgevraagd waarom Castricum recht heeft op 4x/uur een IC-stop, aangezien het dorp van 20.000 inwoners is zonder hogeschool of andere trekpleisters. 2x/uur een IC die alleen in Sloterdijk en Zaandam stopt en 2x/uur een IC die op Sloterijk, Zaandam, Castricum en Heilloo stopt is ook prima. Laatst bewerkt door Berk24 op 25-11-2016 20:19 |
25-11-2016 19:49:19 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Omdat het tock ruim 7k instappers heeft waarvan het gros naar Amsterdam en terug reist. Dat is 2 keer zoveel als vanuit Heiloo. |
25-11-2016 20:08:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Omdat die bezoekers van een hogeschool of trekpleisters misschien ook ergens vandaan moeten komen %08%? |
26-11-2016 09:19:42 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Het is in elk geval wel lastig verkoopbaar dat er gesproken wordt over PHS en dat in Cas dan wel worden vertaald in Project Halvering Spoor. |
![]() |
advertentie |
26-11-2016 10:23:56 | ||
---|---|---|
Jack5812
![]() |
Zowel Castricum als Heiloo heeft rond de 20.000 inwoners. Echter wordt het station van Castricum ook veel gebruikt door mensen uit Limmen, de Egmonden en Heemskerk, wat het veel hogere instap aantal tov Heiloo verklaart. Als idd de plannen worden doorgezet om Cas slechtst 2x per uur te bedienen zou de trein die overblijft integraal met VIRM-12 dienen te rijden. |
26-11-2016 10:40:00 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Integraal? Is de trein van 13.00 ook zo druk? Laatst bewerkt door robbertc op 26-11-2016 10:40 |
26-11-2016 11:09:31 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Wat je meer zorg bij kan hebben is of Noord Holland niet het kind van de rekening gaat worden als over het daadwerkelijke PHS-traject de huidige treinsamenstellingen van 4 treinen verdeeld gaan worden over de 6 treinen. Dat ga je dan beslist in negatieve zin merken in Noord Holland en in dit geval in Cas nog het meest. |
26-11-2016 12:12:32 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Het is handiger om naar het aantal in-/uitstappers van een station te kijken ipv het inwoneraantal van de plaats waarnaar het vernoemd is. |
26-11-2016 12:33:26 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Wat dat betreft zou je ook kunnen zeggen dat je beter die 10-20 verdeling kan laten bestaan en die niet kunstmatig recht probeert te trekken door Cas over te slaan. Daartegenover staat wel dat er mensen zullen zijn uit Alkmaar die bewust voor de "snelle" IC zullen kiezen en daardoor weer meer lege plaatsen in de "trage" IC zullen vrijmaken. Hier kan je voorspellingen over doen maar je zal het in de praktijk moeten gaan zien. |
26-11-2016 13:26:02 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Probleem is het enkelspoor tussen Schagen en Den Helder waardoor je maar vier smaken qua dienstregelingsopzet hebt (kruisen om 15/45 te Anna Palowna, kruisen 00/30 te Anna Palowna, kruisen om 15/45 te Den Helder Zuid en kruisen om 00/30 te Den Helder Zuid). Als de 800 vijf minuten naar achteren wordt geschoven op het traject Eindhoven-Zaandam (om zo in een tien minutendienst te rijden samen met Nijmegen-Alkmaar(-Schagen) en Venlo-Enkhuizen), moet de 800 wel Castricum en Heiloo overslaan om op tijd in Anna Palowna te zijn voor de kruising. |
26-11-2016 13:47:47 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Het is dan ook niet de 800 die doorrijdt naar Den Helder maar de 3000. |
26-11-2016 14:05:14 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Er werd eerder gezegd dat de 4800 een kwartier wordt verschoven en om aansluitingen te behouden de 800 ging doorrijden naar Den Helder in plaats van de 3000. |
26-11-2016 14:36:39 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ah, zo. Ja, dan is de vraag dus of dat de meest optimale keuze is. |
26-11-2016 15:33:11 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Laten we in dit topic feiten en suggesties goed uit elkaar houden. De 800 naar Hdr is in dit topic alleen genoemd als mogelijkheid, daarmee is het nog niet waar. Sterker nog het is ook niet waar. De 3000 blijft naar Hdr rijden in 2018. In de stoppatronen zijn ook geen wijzigingen voorzien. De 4500 stopt niet in Zd. De 3000 stopt in Cas en Hlo en de 800 wel in Cas niet in Hlo. |
26-11-2016 16:03:51 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Zolang er nog weinig informatie beschikbaar is blijft het speculeren met die ETMET en hoe de ligging van de 800 wordt (vooral ten zuiden van Eindhoven in verband met aansluitingen in Limburg). En waarom blijft de 4500 niet stoppen in Zaandam eigenlijk? |
26-11-2016 16:16:33 | ||
---|---|---|
FourRoses
![]() |
Dat doet de 1500/4500 nu ook al niet. Dat is maar goed ook, anders krijg je in de spits een overvolle 4500 vanaf Hn, en een halfvolle 3300. Beter zou zijn de 14500 te laten stoppen in Zd, maar daar is ongetwijfeld geen ruimte voor. Laatst bewerkt door FourRoses op 26-11-2016 16:16 |
26-11-2016 22:09:27 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Het valt mij op dat dit topic eigenlijk 2 topics in een zijn. Namelijk ¨Dienstregeling 2018, de feiten¨ en ¨Dienstregeling 2018, ideeen/geruchten/wilde geruchten¨. Misschien is het idee om dit te splitsen in twee verschillende topics (dat hou het wel zo leesbaar). Geen idee of dit pratisch uitvoerbaar is. Voordeel zou zijn dat over 12 maanden er een (waarschijnlijk kort) item is met feiten, waarin ook nog wat terug te zoeken is en een veel langer item met ideeen/reacties op ideeen/enz/enz |
26-11-2016 22:26:27 | ||
---|---|---|
Dennis1977
![]() |
Topictitel dekt wel aardig de lading, vooral de woorden achter de komma |
27-11-2016 13:56:20 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote En net zo goed kun je je afvragen wat er in het zuiden gaat gebeuren. In DRGL 2017 bijvoorbeeld waarin iedereen die vanuit Ehv naar een station zuidelijker dan Rm wil (m.u.v. Std (voor de helft) en Hrl en misschien een enkel station op de Heuvellandlijn/richting Hz) de 800 zal moeten pakken en niet de 3500, omdat alles op de 800 aansluit, kun je verwachten dat de 800 een stuk drukker wordt. De 3500/13500 moet je ondertussen wel met dubbele stellen rijden tot aan Ehv: wat blijft er dan over voor de 800? Nog steeds solo VIRM-6 waar dat nu net past en straks misschien niet meer? |
27-11-2016 16:57:18 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In de PHS plannen was het ook altijd het idee om in de eindfase (destijds werd 2030 genoemd hiervoor) uiteindelijk terug te gaan naar het oude model met 2x per uur tussen Ehv en Std en splitsen/combineren richting Hrl en Mt. Men rekende er altijd al op dat deze trein 'zeer druk' zou worden. Waarom men in de tussenfase de frequentie verhoogd terwijl men altijd al van plan was deze verbetering weer af te pakken weet ik niet, misschien denkt men tot de hele corridor 6x per uur rijdt VIRM12 onvoldoende is voor een gecombineerde trein naar Hrl en Mt? Laatst bewerkt door michaben op 27-11-2016 16:57 |
28-11-2016 18:15:09 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Het idee was dat je HC's kon besparen benoorden Ehv, omdat je dan in het dal alleen maar korte treinen zonder tweede man hoeft te rijden. Dat is niet helemaal gelukt, maar per 11 december lijkt men er weer wat meer op in te zetten. Nu moet de 3500 juist dubbel rijden en dat was vast ook niet de bedoeling, maar juist PHS zou dit op kunnen lossen; zes keer per uur een losse zes zal in het dal wel afdoende zijn. |
28-11-2016 18:32:41 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Zes keer per uur met om en om Mt en Hrl (en Vl) of met, wat michaben zegt, combineren en splitsen in Std? In dat geval is een losse zes boven Ehv "en het treindeel naar Mt/Hrl komt er pas in Ehv bij" / "en het treindeel uit Mt/Hrl gaat er in Ehv alweer af" ook niet echt geweldig... |
30-11-2016 20:28:48 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Ik dacht meer aan per halfuur één zes voor Mt, één zes voor Hrl en één zes voor Vl. |
30-11-2016 21:34:54 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Tover jij al die zessen bij elkaar?![]() |
01-12-2016 07:51:12 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Zo nu en dan een viertje dan.. Dat rijdt nu ook regelmatig buiten de spits tussen Amsterdam en Eindhoven. Daarnaast zal er vast ook wel een trein zijn die in de spits met VIRM8 zou moeten rijden. |
18-12-2016 12:40:33 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Het is nog niet zeker of de vierde trein per uur tussen Leeuwarden - Meppel v.v. per december 2017 kan gaan rijden. http://www.lc.nl/friesland/Vierde-trein-tussen-Leeuwarden-en-Meppel-pas-in-2018-21850334.html |
18-12-2016 18:46:32 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Wel aardig in aansluiting op dit verhaal in de lc, het trein vervangend vervoer tussen Nm en Ah werd dit weekend gedeeltelijk gereden met bussen in Arriva outfit. |
19-12-2016 10:17:48 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Ja, als het eens niet meezit kun je natuurlijk best de concurrent inschakelen. %08%Quote Dit lijkt me toch echt een geval "we willen niet, want we willen niet". %04% Tussen Mt/Hrl, Std en Rm rijden nu ook vrolijk NS- én Arrivatreinen over hetzelfde spoor. Arriva dan wel niet onder de concessie Hoofdrailnet, maar toch wel over het "hoofdnet", zou ik denken. De gemiddelde reiziger zal althans geen verschil zien. En ook Veolia vond het geen probleem om twee Brengstellen te huren (en nu Connexxion). |
19-12-2016 10:22:42 | ||
---|---|---|
jelmerrr
![]() |
Breng is van connexxion dus dat is niet heel vreemd https://www.youtube.com/channel/UCSNSnRMXN_O70O0R111kjAg. Noem de treinen! https://www.sporcle.com/games/jelmerrr/call-the-dutch-trains |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
19-12-2016 11:05:38 | ||
---|---|---|
kniesoor
![]() |
Quote Dat zullen wel bussen van Van Driel is Oss zijn geweest, die rijden in deze omgeving vaker TVV. En rijden lijndiensten voor Arriva. Maargoed, offtopic. Laatst bewerkt door kniesoor op 19-12-2016 11:06 |
19-12-2016 11:06:32 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is de meest lamlendige reden die je als NS kunt opgeven, maar wel een ongezocht schoolvoorbeeld van de uitwassen van het versplinteren van het spoorwegnet. Overigens is het verder natuurlijk geklets. Arriva heeft helemaal geen stellen te huur en zeker niet zoveel dat je er een uurdienst Zl-Lw mee kunt rijden. Laatst bewerkt door broek53 op 19-12-2016 11:39 |
19-12-2016 11:15:21 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Maar vanaf december 2017 is wel de complete rijdende vloot DM'90 beschikbaar! Of gaan al die stellen linea recta naar Zuid-Amerika? |
19-12-2016 11:22:40 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteTwee dochters kunnen anders elkaar best de haren uit het hoofd trekken%08%. p.s. de naam Breng is niet van Connexxion / Transdev. @ kniesoor, klopt, zaterdag zat ik in een rood/witte van Driel, zondag zag ik een neutrale grijze klaar staan. |
19-12-2016 11:30:28 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Waarom DM'90 inzetten, als ook DD-AR beschikbaar is? |
19-12-2016 11:40:19 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteZeker, maar daar schiet je nu niet veel mee op (en daar ging het NS-bericht over). |
19-12-2016 11:41:10 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Klopt, maar bij 2017 hadden ze zich toch al neergelegd. En dit is het topic voor de dienstregeling 2018![]() Quote Omdat er dus geen extra elektrisch materieel kan rijden zoals het gelinkte artikel aangeeft. Laatst bewerkt door martijn op 19-12-2016 11:42 |
19-12-2016 11:41:54 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Zoveel DD-AR zal er niet "over" zijn denk ik. In theorie zal er al wel wat nieuw NS materieel aangekomen zijn in NL,maar of dat in de praktijk er ook zal zijn en of dat het dan al rijd in dienst,das een ander verhaal. Zolang er niet afdoende materieel is binnen gekomen om DD-AR te vervangen,kun je dat ook niet al reserveren voor een andere lijn. Bovendien mist men een waslijntje geloof ik,das wel handig voor dat spul anders komt t nie vooruit%08% Laatst bewerkt door phantom op 19-12-2016 11:42 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
19-12-2016 11:42:20 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteErgens heb je een afslag of een stukje van het topic gemist ![]() Laatst bewerkt door broek53 op 19-12-2016 15:32 |
19-12-2016 11:45:22 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Die waslijn hangt er sinds 1952. Misschien het topic even teruglezen? ![]() |
19-12-2016 21:01:15 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
En ook al eerder gezegd maar DM'90 haalt de rijtijden daar niet |
19-12-2016 21:04:36 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Kwestie van rijtijden op afstemmen. |
20-12-2016 09:39:05 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Inderdaad, het is niet dat het zo belachelijk druk is op Mp-Lw![]() |
20-12-2016 10:14:55 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Met DM 90 kunnen de aansluitingen in Lw en in Mp worden verbroken. |
20-12-2016 10:19:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, dan kun je natuurlijk beter helemaal maar geen trein rijden. Is dat de conclusie? Dan doet NS dat dus goed - al is ook dit, om aan het begin van het draadje terug te komen, niet de reden die het bedrijf opgeeft. |
20-12-2016 10:36:05 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Het rijden met DM 90 heeft gevolgen voor de rijtijd en de aansluitingen, je kunt je de vraag stellen wat is belangrijker de aansluitingen of de vierde trein laten rijden. als ik moet kiezen zo in dat geval de vierde trein gaan rijden en tijdelijk maar iets minder goede aansluitingen bieden. |
20-12-2016 10:41:37 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Er zijn ook nog iets van 15 Lint-stellen die gebruikt kunnen worden. Lint trekt namelijk sneller op dan DM90 en is zuiniger, nadeel is de Vmax van 120 km/h. |
20-12-2016 10:43:55 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Zitten we in een vicieuze cirkel? Alle mogelijkheden zijn al onderzocht en op dit forum al paar keer besproken en herbesproken. Is terug te lezen in de overbelast verklaring van Prorail. Lint en DM'90 zijn niet haalbaar ivm niet halen van aansluitingen en/of rijtijden. Alleen GTW is een optie. Link: https://www.prorail.nl/sites/default/files/overbelastverklaring_2.pdf Samenvatting belangrijkste stuk uit de verklaring omtrent deze discussie over dieselmaterieel: GTW: Betere rijtijden dan ICM dus inpasbaar. Lint: Meppel -> Leeuwarden tekort van 6 seconden. Leeuwarden -> Meppel tekort van 1,4 minuut. DM'90: 2 minuten meer rijtijd dan ICM. Overstappen gaan verloren. Laatst bewerkt door koekje op 20-12-2016 10:48 |
20-12-2016 11:59:40 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Dan wachten we toch tot 2020, totdat D-GTW vrijkomt van de Maaslijn. Is er ook geen kapitaalvernietiging. De huidige D-GTW's zijn gewoon keihard nodig voor de niet-geelektrificeerde lijnen in Noord-Nederland, Gelderland en de Maaslijn. |
20-12-2016 12:09:40 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Exact, en daarom is het ook zo'n geklets dat NS ueberhaupt met stellen van Arrivan op Lw - Zl zou kunnen rijden. Zeg dat dan in plaats van de klantviujandige onzin uit te kramen die NS nu de wereld in gestuurd heft en waarmee dit sub-draadje begon. Arriva houdt in dezen ook wijselijk en zeer on-Hettinga's zijn mond. |
20-12-2016 16:55:21 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Volgens de brief op onderstaande link had Arriva weldegelijk dieselstellen beschikbaar, maar alleen als die in eigen kleuren en met arrivapersoneel konden rijden.... https://drive.google.com/file/d/0Bwi_EkhLeEyebm9HMEJpYjlUTW8xak42c1h4Rm5sT2gxU3BZ/view |
20-12-2016 17:16:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Vette bluf van Arriva dus. Wij weten hier toch hopelijk wel beter? |
20-12-2016 17:50:16 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Huh? Het lijkt mij niet meer dan logisch dat als je GTW's van Arriva inhuurt, er ook personeel op zit dat ervaring heeft met GTW's (Arriva-personeel dus). Als de NS eigen personeel wil opleiden, zal dat anders eerst weer maanden in beslag nemen, gevolgd door proefritten etc. |
20-12-2016 18:29:04 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Het is een eis van Arriva. Alsof het Arriva iets kan schelen dat de NS dan eerst opleidingen moet gaan verzorgen. Die bieden die treinen aan en willen er geld voor zien. |
20-12-2016 19:59:37 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Arriva kan dat wel zeggen, maar we weten toch ook hoeveel stellen en hoeveel reizigers Arriva heeft... |
![]() |
advertentie |
20-12-2016 21:18:03 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Als het verhuren aan NSR meer oplevert dan het zelf inzetten, dan is de keuze toch snel gemaakt? ![]() Shqiperise-lopers? |
20-12-2016 21:52:08 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Zou iemand hem verteld hebben dat ie wel leuk aan het roepen was, maar dat dat in de verste verte helemaal niet mogelijk was.... %08% |
21-12-2016 07:02:41 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Als Arriva treinen gaat inzetten tussen Zwolle en Leeuwarden moeten die ergens vandaan komen. Van het traject waar ze vandaan zijn gehaald moet LINT komen rijden, maar LINT heeft geen toilet dus het is niet toegestaan om LINT in het Noorden in te zetten. Verder is het onwenselijk in verband met krappe rijtijden om LINT tussen Zutphen en Winterswijk en tussen Arnhem en Tiel in te zetten. In verband met grote reizigersaantallen is het ook onwenselijk om LINT tussen Arnhem en Winterswijk in te zetten. Dus hou je Zutphen-Apeldoorn over. Daarmee kun je 4x GTW 2/6 vrijspelen, maar dat is waarschijnlijk te weinig. Maw het is niet mogelijk dat Arriva gaat rijden op Zwolle-Leeuwarden. |
21-12-2016 07:07:49 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dit dan nog weer even los van de vraag waar je zoveel Linten vandaan zou moeten halen. |
21-12-2016 09:07:14 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Volgens mij wordt hier iets teveel in onmogelijkheden gedacht. Voor een extra uursdienst Lw-Mp vv. heb je 2 setjes van 2 treinstellen nodig. Over een paar weken heeft Arriva Linten 33 en 34 in gebruik en zijn de (2)35 en (2)37 beschikbaar. Blijvende inzet van de 35/37 levert dus 2 Veliossen op. In het hoge noorden kunnen ook echt wel 2 spurtjes vrijgemaakt worden. Ja, ik weet hoe druk het daar is in de spits (minder druk dan in de Randstad). Wil je de reizigers daar toch niet zoveel laten staan, zet je een paar extra snelbussen in tussen Zb en Gn in de spits of haal je nog ergens 2 Linten vandaan om nog 2 Veliossen vrij te spelen. |
21-12-2016 09:10:30 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In een ander topic is mij de mantel uitgeveegd omdat ik ook dacht dat de 33 en 34 van ALMAHA zouden verhuizen naar Limburg, maar dat bleek niet meer zo te zijn. @edit: overigens zie ik dat we in het heel verkeerde topic bezig zijn. De discussie gaat over wat er in 2017 (niet) mogelijk zou zijn, dit topic gaat over 2018 en dan heeft NS alle rijvaardige DM '90-stellen over. Laatst bewerkt door broek53 op 21-12-2016 09:24 |
03-02-2017 19:13:55 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
De adviesaanvraag van NS aan het Locov. http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2017-30578-adviesaanvraag-dienstregelin.aspx |
03-02-2017 20:19:35 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
Belangrijke punten: * 10-minuten dienst Asd/Ehv. * 10-minuten dienst Ut/Htn in de spits. * Spits InterCity's Vs-Rsd. * IC Brussel via de HSL. * ICE versneld tussen Asd en Ut richting Ah. * 5 treinen Bkl-Asd extra reistijd van 12 minuten door versnelde ICE. * Geen splitsing/koppeling van delen naar/van Venlo en Heerlen. * Geen rechtstreekse treinen tussen Zuid-Limburg en Eindhoven van/naar Schiphol. * Verbindingen rond Limburg lijken fors te verbeteren. Ook leuke redenatie in Zeeland: laten we positiviteit per stap introduceren. Men geeft aan dat 40% van de reizigers overstapt van/naar Breda. MAAR die gaan we lekker GEEN aansluiting geven van/op de snelle IC's in de spits... %09% Laatst bewerkt door Coryza op 03-02-2017 20:53 |
03-02-2017 20:34:14 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Ze houden rekening mee dat de Benelux + moeite zal hebben met het rijden op HSL qua ERTMS (blz. 21). Daarom zal de huidige route mogelijk toch een aantal keren gebruikt worden. |
03-02-2017 20:36:26 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De 4400 wordt ook aan de 6600 gekoppeld ipv de 9600, in plaats daarvan wordt de 6700 aan de 9600 gekoppeld (op tijden dat de 6700 rijdt). De zo gehate dienstregeling rond Ddr blijft bestaan tot men zeker weet dat de Benelux via de HSL goed draait, pas daarna wil men het pad van de 9200 opheffen en de vrijgekomen ruimte herverdelen om de overige treinen in een regelmatigere interval te laten rijden. Laatst bewerkt door michaben op 03-02-2017 20:38 |
03-02-2017 20:43:20 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
QuoteVolledig onjuist. De Intercity Venlo - Schiphol blijft 2x per uur rijden. |
03-02-2017 20:48:49 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
Was mij ff ontschoten dat Venlo ook in Limburg ligt... lol![]() ![]() |
03-02-2017 20:54:21 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Wat uitbreidingen hierop: - Genoemde spitssprinter naar Htnc is alleen in de spitsrichting, dus 's ochtends tot circa 10.30 richting Ut en Ãn de avond van cirac 15.30 tot 19.30 naar Htnc. - De Ekz gaat in de tijden dat de 3500 niet doorrijdt naar Hrl, doorrijden naar Mt. Anders geformuleerd: in plaats van een eindigende 800 in Asd gaat deze op de vroege ochtenden en late avonden doorrijden naar Ekz. - Door PHS moest de ICE in de daluren ofwel vijf minuten vertraagd worden, ofwel drie minuten versneld. NS kiest voor optie 2, maar dit heeft forse nadelen voor vijf sprinters richting Bkl, gezien de huidige vertrektijden betreft dit hoogstwaarschijnlijk de 7400. Deze moeten dan 11 minuten eerder vertrekken vanuit Asd, waardoor deze trein 12 (!) minuten kan gaan wortelschieten te Asb. Hieraan gekoppeld verdwijnt de koppeling met de 4700 vanuit Utg te Asd voor deze sprinters. Nota bene: deze maatregelen gelden alleen voor de ICE's richting Duitsland, de reistijd voor de ICE richting Asd blijft ongelijk, en zorgt dus niet voor een lang stationnement voor de sprinter te Asb. - Zoals al eerder vermeld, gaat de IC Brussel dus via de HSL rijden, met een stop te Bd en Noorderkempen. De route via de HSL tussen Rtd en Shl wordt 12x/dag geboden, waarbij de BNL wordt geïntegreerd in de ICD. 4x/dag gaat de trein na Rtd door naar Gv, hetgeen in mooie vieruursinterval zal geschieden. Door de kering te Bd blijft de reistijd tussen Rtd en Brusz nagenoeg ongewijzigd overigens. Verder: - Het gedrocht van een aansluiting te Hrl verdwijnt ook weer gelukkig: in plaats van 30 minuten wordt dit een overstap van 13 c.q. 15 minuten. Verder wordt de aansluiting richting Krd ook weer fors verbeterd, van 18 en 21 minuten gaat dit naar 3 resp. 5 minuten, waarschijnlijk wordt de 32000 dus weer doorgetrokken naar Krd, tenzij Arriva alles een kwartier omklapt. |
03-02-2017 21:06:36 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote missschien ook wel aardig een geheel nieuwe IC Zwolle - Twente (geen NS) Ik ben wel benieuwd waar deze op gaat aansluiten In Zwolle |
03-02-2017 21:14:23 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteHet probleem is daar volgens mij niet zo zeer het interval maar het tijdstip waarop je aankomt (namelijk het moment dat de "aansluitende" IC net wegrijdt. Overigens wordt de situatie mogelijk nog erger in de weken met werk aan het derde spoor in Duitsland. Dat kan door beperkingen op de Moerdijkbrug (voor extra goederenpaden) potentieel tot een uurdienst op Ddr-Rsd voor de Sprinter leiden, omdat de sprinter op het andere halfuur dan slechts Zlw-Rsd kan rijden! Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
03-02-2017 21:22:31 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Prachtig, die nieuwe Sprinter-corridor Ddr-Ah![]() Ik snap het probleem van de aansluiting tussen de spits-IC uit VS op de IC richting Bd niet zo: ik zou zeggen, schuif de stoppende poot 3 minuten naar voren als de spits-IC rijdt, welke daarmee ook 3 minuten naar voren kan (dus dan in het pad van de stoppende IC-poot in Rsd aankomt en dus de aansluiting biedt. Of: waarom kan die spits-IC gewoon niet als 3600 door naar Zl? |
03-02-2017 21:50:36 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik snap het probleem van het probleem niet: de stoppende IC bied nog altijd een overstap, er verslechtert dus niets. De snelle IC gaat alleen richting de Randstad en bied geen aansluiting richting Bd, maar waarom zou dat moeten? Wat ik wel opvallend vond is dat de snelle IC in Bgn gaat stoppen, deze zal daar niet meer dan 4 minuten achter de vorige IC zitten, dus erg veel nut zal die stop niet hebben. De huidige spitsversterkers naar Bgn reden vooral vanwege de drukte, maar als reizigers uit Vs en Gs de snelle IC pakken is dat probleem ook opgelost zou je zeggen. |
03-02-2017 21:56:40 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
QuoteDaarmee verslechter je de reistijd van de stoppende IC. QuoteOmdat die spits-IC gekoppeld wordt aan de Intercity uit Vs en met dubbele VIRM-stellen doorgaat naar Asd. En daarnaast is deze Intercity bedoeld voor een snellere rechtstreekse reistijd tussen Zeeland en de Randstad. Goh... Laatst bewerkt door sigma op 03-02-2017 22:40 |
03-02-2017 22:04:32 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Voor het geval van de sprinter Apeldoorn-Almelo die daar (Aml) niet kan keren (door de krappe tijd vanwege de inhalingen) zou je ook nog een oplossing kunnen vinden in het elektrificeren van spoor 3b. Je kunt de 7000 dan keren tegen het stootjuk aan, terwijl de 30100 ervoor kan keren (die keert immers veel korter). Laatst bewerkt door moderator op 05-02-2017 10:28, reden: locatie toegevoegd waar het om gaat |
03-02-2017 22:23:09 | ||
---|---|---|
bloemkool
![]() |
Eh, de 31100 rijdt een stuk zuidelijker. |
03-02-2017 22:32:23 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote En dan Arriva binnenkomen op bezet spoor? #levensgevaarlijk ![]() Kan de 7000 niet aankomen en vertrekken op 2a of 4a en dan keren op 1b of 5b? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
03-02-2017 23:01:10 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Dan plaats je een S-bord voor Arriva op 3b: voorbijrijden toegestaan indien zich geen andere trein op het spoor bevindt. Keren op 1b of 5b heeft geen zin: je zit namelijk met de IC's die spoor 2 nodig hebben als je wil vertrekken of 4 als je wil aankomen. Enige optie zou zijn om in Rsn een lange stop in te leggen en pas achter de sneltrein aan naar Aml te rijden. Daar kun je dan keren op spoor 4a. Dan heeft alleen wel tot gevolg dat de veelgemaakte overstap Rsn->Nvd in Wdn verloren gaat. En een lange stop in Wdn kan niet omdat de sneltrein daar de stoptrein 'kruist'. |
04-02-2017 06:49:38 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Spoor 3 in Aml is verlengd om de trein uit Hardenberg dichterbij de andere treinen te laten halteert, geheel of gedeeltelijk op kosten van de provincie. Ik zie de interessante discussie wel voor me als Prorail het op de geschetste wijze zou willen toedelen aan NS om ruimte te bieden aan een verschraling van de treindienst die de provincie al niet leuk zal vinden, waarbij de trein uit Hardenberg verder weg komt te staan dan ooit. Nee, hier zal vast de kaart van de veiligheid gespeeld worden om die strijd te vermijden. Het gebied zal toch al wel een strijdtoneel worden, vanwege de extra sneltrein die de provincie Syntus wil laten rijden van Zwolle naar Enschede vv. Die banjeren dwars door de hoofdnetconcessie van NS heen en NS lijkt ervoor te kiezen mee te werken, maar tegen een vergoeding voor gederfde inkomsten. |
04-02-2017 07:06:56 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Rechtstreeks van Enkhuizen naar Heerlen, wie had dat ooit kunnen denken. Elk halfuur, mind you. Een aardig equivalent van Maastricht - Schagen ![]() |
04-02-2017 08:03:37 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Nu kan ik niet even snel opzoeken, maar in mijn herinnering zou de sneltrein Zwolle-Enschede toch alleen in de spitsrichting (ochtend ri Zwolle, middag ri Enschede en 2x per uur) rijden? Als ik de adviesaanvraag lees, kan ik niet anders concluderen dat er in beide richtingen 1X per uur gereden gaat worden. Bij twijfel: gebruik beton. |
04-02-2017 08:23:42 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Het conflict treed slechts 1 keer per uur op omdat RB61 eenmaal per uur rijdt. |
04-02-2017 08:36:54 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Kunnen we dan daaruit concluderen dat de RB61 niet op spoor 11 gaat keren, maar op spoor 2 of 3 te Hgl, en dat hij daardoor met de sneltrein conflicteert? |
04-02-2017 08:54:33 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Zoveel mogelijk vervoerders op het spoor met elk hun individuele belangen, allemaal in het belang van de reizigers dacht ik. Hoe ingewikkeld wilt men het verder nog maken? Los van de problematieken in de BUP (dat is dan slechts het begin van de ellende), moet je er ook nog in de 7x 24 uur uit zien te komen, met als meest cruciale moment de opstart van de treindienst. Daarbij zal het dedicated toewijzen en verdelen van sporen aan vervoerders met een paar treintjes ook nog eens voor een berg snijverlies zorgen van de opstelcapaciteit en dat is al geen overbodige luxe. |
04-02-2017 08:57:11 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Niet direct |
04-02-2017 09:56:07 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Er lopen hier nu diverse zaken door elkaar vwb het oosten des lands. Mensen reageren zonder quotes te gebruiken. Als ik het goed begrijp, dan rijdt er een sneltrein Zl-Es 1x per uur en die heeft conflicten: - in Aml met de 7000, die daarom niet meer in Aml kan keren, maar leeg van/naar Hgl moet om daar te keren, - in Aml met de spits 7000 naar Es, die ingehaald moet door de sneltrein en een goederentrein en daarom 11' staat te wachten in Aml. - en als gevolg daarvan krijgt de intercity richting Es ook een lik mee - in Hgl met de RB61 Bronnen: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_wil_compensatie_voor_extra_syntus_sneltrein-147905 http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/dienstregeling_2018:_de_belangrijkste_wijzigingen_op_een_rij-147906 Maar mogelijk lees ik het fout, begrijp ik het fout Laatst bewerkt door dvdhoven op 04-02-2017 10:04 Dick van den Hoven |
04-02-2017 10:00:47 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Je kunt er ook van maken: regionale overheden die veel belang hebben bij goed regionaal OV en daar (ondanks de desinteresse van de NS) een succes van weten te maken in samenwerking met andere vervoerders. De emplacementen in Twente zijn 30 jaar onveranderd gebleven qua capaciteit, maar de frequenties en reizigersaantallen zijn wel fors gestegen. Misschien tijd voor een extra perron te Aml en Hgl? Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
04-02-2017 10:08:29 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Ah, ik zie dat je weer een onderwerp gevonden hebt om te zeiken over de decentralisatie. En dat je opnieuw de plank misslaat, want nergens blijkt uit dat het rijden met meerdere vervoerders deze complicaties veroorzaakt, het probleem is dat er meer treinen komen te rijden op een traject waar onvoldoende keermogelijkheden zijn. Het lijkt me niet dat wanneer de NS een sneltrein Zl-Es zou laten rijden het opeens wel uitkomt, het gaat tenslotte om een gedeeltelijk enkelsporig traject waarbij de dienstregeling dus min of meer vast ligt. Het probleem is dus meer treinen, in combinatie met een station dat niet ontworpen is om meerdere treinseries te laten keren. Meer treinen lijkt me wel degelijk in het belang van de reiziger, en het is natuurlijk ook niet de reiziger die nu benadeeld wordt doordat de NS leeg in Hgl moet gaan keren, de vervoerder wordt benadeeld omdat de NS niet langer de hoofdbaan op kan eisen om te keren in de daluren. Eigenlijk is dus een tweede zakspoor in Aml nodig. Laatst bewerkt door michaben op 04-02-2017 10:10 |
04-02-2017 10:26:29 | ||
---|---|---|
279
![]() |
Quote is dit wel bedacht omdat de reiziger er om vraagt of is dit om het aantal kerende treinen op Asd te verminderen dan wel laag te houden ? |
04-02-2017 10:29:45 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Zal het laatste wel zijn, en waarschijnlijk is dit ook slechts tijdelijk want in de PHS plannen zou in de eindfase de 10 minuten interval tot Amr lopen. |
04-02-2017 10:40:35 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
@dvdhoven, ik zou wel willen maar quoten is mobiel nog steeds niet mogelijk |
04-02-2017 11:14:56 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Maar dan moet de zaanlijn viersporig worden? |
04-02-2017 11:22:25 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Want? |
04-02-2017 11:32:20 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er is een inhaalmogelijkheid in Wm, deze gaat ook in 2018 al gebruikt worden om de 4700 in te halen, als er elke tien minuten een IC gaat rijden zal ook de 4000 hier ingehaald moeten gaan worden. |
04-02-2017 12:49:50 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
@michaben: Zeiken is een groot woord, maar het moge duidelijk zijn dat er nu 3 of 4 vervoerders hun opdracht moeten verwezenlijken en minder belang hebben bij de "concurrent" (zo moeten we het toch noemen?). Enfin, de werkwijze is zo dat iedereen zijn eigen plannetjes indient en dat vervolgens in elkaar gefreubeld moet worden tot een geheel. Een integrale benadering van een dienstregeling levert per definitie voor iedereen (en zeker niet alleen voor de grote boze NS) een beter product op en ook voor de reizigers. Het zou me niks verbazen dat er IC's moeten worden uitgebogen t.b.v. een regionaal treintje naar Bad Bentheim Ost en verder, maar kennelijk is iedereen dan helemaal tevreden. We gaan het meemaken. ![]() Laatst bewerkt door ZJ37 op 04-02-2017 12:50 |
04-02-2017 12:58:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Nu gaan we het juist over datgene hebben wat er uitdrukkelijk in 2018 niet gaat gebeuren: PHS op de Zaanlijn. Doortrekken op Ekz zal wel een blijvertje blijken, want de Zaanlijn is al stuk-bestudeerd en als je het daar voor elkaar hebt, blijkt uiteindelijk Alkmaar het grote knelpunt. Bovendien lost het knopen aan Ekz het probleem van de kerende treinen uit Ekz in Asd op, die bij elke vorm van DSSA altijd in de weg zullen komen te staan. |
04-02-2017 12:59:34 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
De grap is overigens wel dat als NS zelf die sneltrein kon inleggen dat in de adviesaanvraag zou staan dat reizigers uit Apdm, Twl enz.. voortaan sneller in Hgl en Es komen door de snelle overstap op station Almelo. Wat dat betreft is het ook maar net hoe je het uitlegt. Ik denk dat de meeste reizigersorganisaties niet zo wakker liggen van die lange stop in Almelo. |
04-02-2017 13:06:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Formeel moet het nog besloten worden, geloof ik, maar Prorail is voornemens de regionale dienst uit Bh in Hgl te keren op spoor 11, dat op papier een paar meter langer moet worden. Dwz dat de zogeheten nuttige perronlengte ietwat opgeschroefd moet worden. |
04-02-2017 13:50:22 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteBedankt voor de uitleg. Misschien een idee, een klein kopje erbij, bijv. "betr conflict RB61:" Dick van den Hoven |
04-02-2017 15:28:35 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote En in de daluren wordt het juist rechtstreeks Ekz-Mt. Rijst bij mij meteen de vraag: krijgt Asd-Ekz een andere tijdligging of Asd-Mt? Wegens "In de daluren blijft de Intercity uit Enkhuizen doorrijden richting Utrecht en vervolgens naar Maastricht (in plaats van Heerlen)." vermoed ik het laatste. In dat geval (maar ook in het eerste geval) ben ik erg benieuwd naar de aansluiting in Rm op/van de Maaslijn. Daar wordt nog niks over gezegd, behalve voor Maaslijn-Ehv. Maar er reizen toch redelijk veel reizigers van/naar Mt. 6x per uur is wel leuk op het drukke stuk, maar je kunt natuurlijk niet vanuit ieder uiteinde (Mt, Hrl, Vl) goede aansluitingen bieden. Mt-Rm-Nm? Mt-Ehv-Gvc? Mt-Ut-Shl? Mt-Ht-Nm? Wat gaat aansluiten en wanneer moet je lang wachten? En: gaat de stoptrein wel weer/nog steeds niet aansluiten in Std op de Heerlense IC? (Vergelijkbare vragen voor andere uiteinden en overdag/'s avonds.) |
04-02-2017 15:54:27 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
De Maaslijn kan ook een kwartier omklappen als dat voor de aansluitingen in Roermond beter is. Ik vind dat de aansluiting tussen de 32200 en de IC naar Maastricht moet blijven. Deze aansluiting was er altijd al geweest en is te belangrijk om te schrappen. Ik ben trouwens benieuwd of er tussen Eindhoven en Deurne in een 10/20-verhouding wordt gereden in plaats van een kwartiersdienst. Dat zou voor de aansluitingen beter zijn. Tevens hoop ik dat in ieder geval de 5200 in Eindhoven gaat aansluiten op de IC naar Maastricht, zodat er nog een redelijke verbinding bestaat tussen de Maastricht en Tilburg. |
04-02-2017 16:05:43 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Jawel, maar dat is nou net mijn punt. Als de Intercity naar Mt 's avonds in een ander pad ligt (want afkomstig uit/onderweg naar Ekz i.p.v. uit/naar Amr), kun je niet én overdag én 's avonds aansluiting bieden, tenzij de Maaslijn 's avonds ook een andere tijdligging krijgt. Maar dat lijkt me dan weer erg onwaarschijnlijk. Omschakelen tussen tijdliggingen met enkelspoor lijkt me erg lastig en aansluitende treinen in Vl blijven wel op dezelfde tijden rijden. Overigens ben ik het geheel met je eens. Goede verbindingen van/naar Mt zijn belangrijk. %08% (De goede lezer vindt hier wellicht een spoortje eigenbelang. ![]() Laatst bewerkt door umbusko op 04-02-2017 16:06 |