02-12-2017 20:20:06 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteWas me niet eerder opgevallen. Maar wel opvallend om tussen die drukte door nog volop te gaan rangeren. |
02-12-2017 20:23:12 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Quote DDAR3 = 292 zitplaatsen 2e klas, 64 zitplaatsen 1e klas & 63 klapzittingen DDZ4 = 269 zitplaatsen 2e klas, 67 zitplaatsen 1e klas & 37 klapzittingen Dus de winst ligt vooral in klapzittingen. Laatst bewerkt door MetroRET op 02-12-2017 20:24 |
02-12-2017 20:29:24 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
@ZJ, het alternatief is een nog schevere dienstregeling volgens mij. Dan maar rangeren |
02-12-2017 20:31:42 | ||
---|---|---|
29Thomas10
![]() |
Ah, die informatie had ik niet helemaal paraat. In dat geval neem ik terug wat ik gezegd heb qua capaciteit. DDZ4 lijkt dan alleen op het oog meer capaciteit te hebben (door de extra bak?) Betekend dit ook dat DDAR nog de volledige dienstregeling 2018 operationeel blijft? |
![]() |
advertentie |
02-12-2017 20:32:54 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Quote For the record, ik vergeleek DDAR met SLT/SGMM. Ik sprak niet over DDZ, omdat dit eigenlijk onder IC-mat valt. |
02-12-2017 20:37:26 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Quote Mwa... ik snap eigenlijk niet waarom de 4900 en 5700 niet weer op elkaar gaan keren, net zoals in 2016, zeker nu beide weer met SLT rijden. |
02-12-2017 21:20:24 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Wellicht reist @MCN-GVC "geheel in stijl" eersteklasse? Dat verklaart het verschil in mening wel denk ik ![]() Laatst bewerkt door DDZ7504 op 02-12-2017 21:21 |
02-12-2017 21:26:20 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Lijkt inderdaad te Amf te ontkoppelen en dan de rest van de dag daar te blijven staan (de 5600 kent in de middag minder treinen die met twee stellen rijden). Volgende dag vertrekt er dan vroeg in de ochtend een DDZ LM vanaf Amf naar Shl. Overigens lijkt men ook in Zl pogingen te gaan doen om een DDZ af te trappen in 2 minuten op vrijdagmiddag. Quote De mABk is nou niet bepaald de bak met de meeste zitplaatsen. Daarnaast verlies je bij een DDZ ook capaciteit doordat deze een 2+1 opstelling heeft in de 1e klas tegen 2+2 bij DDAR. En inderdaad de klapzittingen. Laatst bewerkt door michaben op 02-12-2017 21:27 |
02-12-2017 21:48:02 | ||
---|---|---|
29Thomas10
![]() |
Quote In dat geval zijn de zachte banken van de DDAR een verlichting. Maar in vergelijking met de harde banken is SLT/SGMM toch weer wat fijner. Quote Ik heb het geregeld verkeerd zien gaan met DDZ. Ontkoppelen niet zo vaak als het koppelen, maar toch nog wel meerdere keren. Ben benieuwd of dit gaat werken (En ook of ze het vanaf Hde aan zullen geven dat alleen het voorste treinstel doorrijdt naar Ut). |
02-12-2017 22:05:48 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Op dat laatste kunnen we het antwoord al geven, da's namelijk nee. Op TBPs wordt het splitsen alleen aangegeven op het station waar het stel achterblijft, en zelfs dan nog niet altijd. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-12-2017 22:39:19 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteDoet die nu al. Dus niks nieuws. |
02-12-2017 22:44:50 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Daar was men enkele berichten later ook reeds achter gekomen. |
03-12-2017 12:16:32 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Quote Nope, ik reis altijd buiten dienst en in mijn vrije tijd gewoon 2e klas zoals op het vervoerbewijs staat. Dus DDAR was gewoon 2e klas, het lange stuk in de dienst met SLT was 1e klas. |
03-12-2017 14:22:23 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Quote Dat wordt gewoon met iedereen de druktemelder van de NS-app invullen. Wordt wekelijks geanalyseerd! %08% Laatst bewerkt door wouterder op 03-12-2017 14:22 |
04-12-2017 00:00:47 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote In noordelijke richting op nog wat meer momenten dan alleen op vrijdagmiddag. Het lijkt vooral een gemakskeuze: zo te zien wil men het materieel voor de drukke zaterdagochtend weer in Groningen hebben, wat men ogenschijnlijk heeft doen besluiten de 'studentversterkingsstellen' uit Groningen in Zwolle af te trappen, om ze na vertrek van de 700 een stukje naar voren te rijden en weer bij te plaatsen in de 1800, die in Gvc uiteraard op de 700 keert. Als je omrangeeracties in Gvc wilt besparen kun je je inderdaad afvragen of kort keren in Gvc dan zelfs niet minder vertragingsgevoelig is dan dit geintje, zeker als er een hoop passagiers zes bakken naar voren moeten lopen. Maar we gaan het zien ![]() |
04-12-2017 12:31:39 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Toch voorzie ik wel wat problemen met ICM in de 3600 en dan met name dankzij de overstap van 2200 naar 3600 te Rsd. Reizigers vanuit de 2200 stappen allemaal aan de voorzijde van de 3600 in (je moet wel i.v.m. beperkte tijd). Bij DDZ is dit niet zo'n ramp omdat het dubbeldeks is en je makkelijk kunt doorlopen, maar straks heb je dus één enkeldeks stel met 3/4 bakken die propvol zit en te Etn komen daar nog eens een hoop mensen bij... Hoe gaan ze dit probleem oplossen? Laatst bewerkt door jordy94 op 04-12-2017 12:35 |
04-12-2017 12:42:06 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
ICM heeft al eerder in de 3600 gereden dat ging toen redelijk probleemloos. Dat spreidingsprobleem lost zich voor de vaste reizigers snel genoeg op. |
04-12-2017 12:50:31 | ||
---|---|---|
V64
![]() |
Treinserie 7000 in het weekeinde 16/17 december uitzonderlijk overdag in een halfuursdienst. Waarschijnlijke reden: Dickens festival te Dv Laatst bewerkt door V64 op 04-12-2017 12:53 |
04-12-2017 12:52:32 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Quote Het materieel is het probleem niet zo zeer.. Het probleem is de huidige overstap te Rsd zoals ik al aangaf. Er is niet voldoende tijd om goed te verspreiden en daardoor zal de trein tot Bd slecht verdeeld en hoogstwaarschijnlijk bomvol zijn. Vroeger met ICM/ICR was er in Rsd voldoende tijd om over te stappen, teveel zelfs %08% Laatst bewerkt door jordy94 op 04-12-2017 12:56 |
04-12-2017 21:33:02 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote En voor de Kerstmarkt in de Grote Kerk op zaterdag. Is trouwens elk jaar zo dat er meer capaciteit op de 7000 zit in dit weekend. |
05-12-2017 14:26:47 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
QuoteVandaag was ik nog eens door de lijstjes aan het bladeren (top!). Ik mis alleen nog de serie 32300 (Nm-Vry). Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
06-12-2017 21:35:28 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Die staat er nu als het goed is bij, dus hopelijk nu echt alles? ![]() Heb inmiddels ook zo goed als ik kan doorkomsttijden geïmporteerd, omdat de tabellen wel erg lang worden met alle dienstregelingpunten erin zijn het aparte pagina's geworden met en zonder de doorkomsten. Voor reizigerstreinen zouden alle series behalve de 28300 doorkomsten moeten hebben, voor LM ritten is het heel wisselend omdat deze nogal eens sterk afwijkende rijtijden hebben en niet te achterhalen is hoe deze extra rijtijd verdeeld is. Voor ritten buiten Nederland ontbreken de doorkomsttijden meestal ook. Ik zal later deze week lijstjes genereren in een simpel tekstformaat om op somda te importeren of voor wie er ook maar interesse in heeft om iets met de data te doen. |
08-12-2017 19:45:50 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Treinnummering aan de randen van de PHS zijn ook even wennen, aangezien er zowel een serie 2900 als een 3900 komt te rijden. 2900 rijdt 's ochtends en 's avonds enkele ritten Ekz-Mt(/Ehv/Asd), en van de 3900 bijft 's avonds niet veel meer over dan een pendeltje Hrl-Std (eens per uur, zodat het andere halfuur via Mt de snelste route is). |
08-12-2017 20:11:15 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
In de avonduren (na 20:00) krijg ik voor een reis Hrl - Ehv het advies om de 32500 te pakken en in Sittard over te stappen op de 2900. De NS-pendel Hrl-Std komt niet tevoorschijn. Na 22:00 gebeurt hetzelfde in zuidelijke richting. |
08-12-2017 22:12:28 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Hrl -> Std: 19:49 laatste trein Hrl -> Ehv 20:49 trein 3980 (a 21:04) 21:49 trein 3984 (a 22:04) 22:49 trein 3988 (a 23:04) 23:49 trein 3992 (a. 0:04) Ze komen niet uit de reisplanner omdat Arriva betere aansluitingen heeft op de treinen richting Ehv, nml. 6 minuten (iedere 30min) ipv 13 minuten (ieder uur). Dus ik kan wel een gokje doen voor wat de bezetting van die pendel gaat worden. |
08-12-2017 22:24:05 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ook op Vl-Shl van die aparte dingen: Laatste trein 3576 v. 20:03 a. 22:11 Vervolgens twee opties volgens de reisplanner: v. 20:33 a. 22:53 met 3 min overstap te Ehv op de 1100 en 9 min overstap te Rtd op de ICD, of v. 20:00 a. 23:11 met 23 min overstap te Ehv op de 2900 en 20 min overstap te Ut op de 3500 (!) Door deze verschuivingen buiten de PHS-periode geeft de reisplanner 's avonds ook Ehv-Shl via Bd als goede optie (1u51m tegen 1u37m via Ut). |
09-12-2017 09:22:39 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ja over de dienstregeling buiten de PHS uren, die vooral s ochtends rijkelijk laat beginnen, lijkt niet echt nagedacht. Verbindingen duren wel heel veel langer dan overdag en het model wisselt ook nogal eens. Lijkt me ook een kwetsbaar geheel voor keringen van materieel en vooral personeel |
09-12-2017 09:32:33 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Vooral op zaterdagochtend ri het zuiden wordt er mi heel laat opgestart vanuit asd/ut. |
09-12-2017 10:08:04 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Vanuit Utrecht naar Maastricht en Venlo zijn dezelfde opstartmomenten als nu, dus ik weet niet waarom je vind dat op zaterdagochtend te laat wordt opgestart. Misschien naar Heerlen, maar daar wil toch niemand naar toe. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-12-2017 10:52:46 | ||
---|---|---|
jelmerrr
![]() |
Niemand wil naar Heerlen??? Lijkt me dat daar echt wel mensen naar toe willen. |
09-12-2017 10:55:39 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dagjesmensen in het weekend gaan liever naar Roermond of Maastricht dan naar zo'n stad waar de junks in het station liggen en de halve bevolking met een uitkering de dag begint met een paar halve liters. |
09-12-2017 10:56:54 | ||
---|---|---|
jelmerrr
![]() |
Toch vermoed ik dat er mensen zijn die naar Heerlen gaan. Misschien wel minder zullen vast wel een aantal zijn. |
09-12-2017 12:10:11 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Of je nu naar Heerlen, Roermond of Maastricht wil, 7.39 uur als eerste vertrek uit Ut vind ik belachelijk laat. Vanuit Nm met arriva kan je al om 6.38 uur weg. |
09-12-2017 12:26:17 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Inderdaad, de reisplanner maakt het zo bont dat deze een reisadvies per nachtnet naar Rtd adviseert zodat je alsnog om 8:30 vanuit Ut in Mt kan arriveren ![]() |
09-12-2017 12:35:36 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quotewat heeft dit met 2018 te maken ? is toch nu ook al zo ? |
09-12-2017 12:45:29 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ik zie nu pas dat vanuit Utrecht naar Groningen, Enschede en Nijmegen op zaterdagochtend eerder vertrokken wordt dan naar Maastricht. Beetje vreemd, maar het zou wel een omlooptechnisch verhaal zijn. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
09-12-2017 13:31:21 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Die omloop boeit mij als reiziger niks. Ik wil reizen... |
09-12-2017 13:35:32 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
En dat is voor NS ook niet zomaar een reden om die treinen niet te rijden... Maar we maken weer de fout door te reageren op vreemde gedachtespinsels van Berk24. |
09-12-2017 13:43:22 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Iets met vraag en aanbod die richting op |
09-12-2017 14:08:06 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Dan is het wel raar dat er naar Groningen, Enschede en Nijmegen ruim een half uur eerder gereisd kan worden dan naar Maastricht op zaterdagochtend. Ik geloof niet dat de vraag op zaterdagochtend voor 7:30 voor de richtingen Groningen, Enschede en Nijmegen significant hoger is dan voor de richting Maastricht. Het enige wat ik kan bedenken is dat het een omlooptechnisch verhaal is waarom de dienst richting Groningen, Enschede en Nijmegen ruim een half uur eerder wordt opgestart op zaterdagochtend dan de dienst richting Maastricht. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
09-12-2017 14:24:24 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Quotehttps://www.vrsinfo.de/fileadmin/Dateien/downloadcenter/NRWFahrplanbuch_2018.pdf Boekje voor NRW, link gevonden op DSO. Vrijwel zonder voetnoten, is altijd een check vooraf online wel handig, zeker voor de RE19. |
10-12-2017 11:30:33 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote In DRGL 2017 was de pendel ook bijzonder leeg, omdat in Std helemaal nergens op aangesloten werd. Zag er vrijdagavond nog een binnenkomen in Std, om 19.50 geloof ik, en als er 15 mensen uitkwamen was het veel. Nu ligt hij qua tijd toch iets gunstiger: in Hrl vertrekt hij drie minuten voor Arriva uit, dus je hebt best kans dat mensen maar alvast de Intercity nemen als ze toch op tijd op het station zijn; dan ben je tenminste alvast in Std en hoef je niet meer om te checken (maar wel weer een extra trap). De andere kant op werkt dat natuurlijk precies andersom: je hebt dan - komend met de 800/2900 - twee minuten in Std om over te stappen op Arriva aan de overkant van het perron, inclusief omchecken, of je kunt (1x p/u) 8 minuten later de IC nemen (met extra traplopen in Std) om 3 minuten later aan te komen in Hrl. Kortom, als de 800/2900 op tijd is, zal er geen hond in die pendel zitten, en anders is het natuurlijk een perfecte buffer voor kleine vertraging als je niet op een van de stopstations hoeft te zijn, en mits je op het goede halve uur komt. |
10-12-2017 11:39:42 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Voor die paar reizigers op zaterdagochtend naar Hrl hoef je het niet te doen, denk ik. Het is niet alsof je er niet komt: met een overstap in Std op Arriva, of in alle vroegte nog op de pendel Std-Hrl, ben je er best snel. Ehv-Hrl start om 08.39 op; en het aantal reizigers dat in alle vroegte naar Hrl wil vanuit nog noordelijker oorden zal wel heel gering zijn, vermoed ik. Ik denk dat de overweging dan ook eerder zal zijn hoeveel IC's je wilt aanbieden tussen Ut/Ht/Ehv danwel zuidelijk van Ehv. |
11-12-2017 12:54:08 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
De IC's uit Limburg (uit Mt, Hrl en Vl ) staan in Eindhoven 5 of 6 min. stil voor zij weer vertrekken. In Ut wordt er vervolgens slechts 2 min. stil gestaan. Waardoor staan zij zo lang in Ehv stil, daar er normaliter zo'n 3 min. wordt gewacht op zo'n station ? (bij de terugrit naar Mt staat de 800 slechts 2 of 3 min. stil in Ehv) |
11-12-2017 13:26:18 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ondanks de uitgedunde dienstregeling was via de NS app stiekem toch nog de geplande materieelinzet van vandaag op te vragen, met uitzondering van treinen die met FLIRT reden. Dus bij deze, onder voorbehoud van fouten, de geplande verdeling van het materieel op deze maandagochtend, wat waarschijnlijk grotendeels over een zal komen met andere maandagen van dienstregeling 2018. Overige dagen van de week zullen bij sommige series meer afwijken dan bij andere, met name de ICM/DDZ verdeling in de 500/600 is anders. Intercity's: 500 2xICM7, 1xICM11, 2xDDZ10, 1xDDZ12 600 1xICM6, 1xICM11, 1xICM12, 2xDDZ6, 1xDDZ12 700/1800 1xICM7, 1xDDZ4, 5xDDZ6, 4xDDZ8, 2xDDZ10 800 7xVIRM6, 1xVIRM8, 7xVIRM10 1500/2600 4xICM6, 2xICM7, 1xICM8, 1xICM9 1600/11600 1xICM4, 1xICM6, 2xICM7, 1xICM9, 1xICM10, 1xICM12, 1xVIRM10 1700/11700 1xICM6, 1xICM7, 1xICM8, 1xICM9, 1xICM10, 1xICM11, 1xICM12, 1xVIRM12 2000/8800 1xICM6, 2xICM7, 1xICM8, 3xDDZ8 2100 2xVIRM8, 2xVIRM10 2200 5xVIRM6, 1xVIRM8, 7xVIRM10 2300 1xICM3 2400 1xVIRM6, 8xVIRM10 2800 1xVIRM6, 1xVIRM8, 1xDDZ8 3000/3100 5xVIRM6, 3xVIRM8, 10xVIRM10, 1xVIRM12 3400 3xDDM1-4 3500 4xVIRM6, 3xVIRM8, 1xVIRM10, 2xVIRM12 3600 3xICM6, 5xICM7, 3xICM8, 1xICM9 3900 3xVIRM4, 5xVIRM6, 6xVIRM8, 1xVIRM10 4500 2xVIRM4, 3xDDM1-4 6200 2xICM3 8100 2xICM3, 3xICM6, 1xVIRM4 9000 3xICM3, 1xICM4 Sprinters: 3300 2xSLT6, 2xSLT8, 2xSLT10 4000 1xSLT6, 1xSLT8, 4xSLT10, 2xSLT12 4300/5800/15800 1xSLT4, 8xSLT6, 4xSLT10 4600/14600 4xSLT6, 1xSLT8, 5xSLT10, 2xSLT12 4700/7400 3xSGM3, 3xSGM5, 3xSGM6 4800/5400 8xSGM5, 1xSGM6 4900 1xSLT6, 1xSLT8, 2xSLT10 5000/5100 4xSGM5, 5xSGM6 5500 3xSGM5 5600 1xDDAR3, 4xDDAR6, 1xDDZ8 5700 2xSLT6, 4xSLT8 6000/6100 2xSLT6, 1xSLT8, 3xSLT10 6300 4xSGM5 6500 1xSLT4 6800/6900/7800 5xSLT6, 5xSLT8, 1xSLT10 7000 3xSGM3, 3xDDAR3 (SGM lijkt dagplan te zijn, jaarplan geeft DDAR aan) 7300 3xSGM3, 1xSLT4 7600 2xSGM3, 2xSGM5, 1xFLIRT? 7700 3xSLT4 8900 2xSLT4 |
11-12-2017 13:42:17 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Of dit overzicht helemaal klopt vraag ik me af. In de 4700/7400 heb je namelijk 10 omlopen terwijl er maar 9 vermeld zijn. |
11-12-2017 13:49:42 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dit is alleen de ochtendspits zoals vermeld, die 10e 'omloop' (vanwege de knip in Asd ten behoeve van de snelle ICE) in de 7400 start pas na de ochtendspits en is volgens mij afkomstig van een van de SGM6 combinaties die in tweeën gesplitst wordt. Laatst bewerkt door michaben op 11-12-2017 13:53 |
11-12-2017 22:09:53 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteAlleen om tot een exacte 10 minuten cadans te komen, tussen Ht en Ehv, Ut en Asd lukt dat wel, tussen Ht en Ut niet...verschilt een minuutje her en der. |
11-12-2017 22:46:11 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Waarom vertrekken zij dan niet enkele minuten later uit Mt, Hrl en Vl, om dan 3 of hooguit 4 min. in Ehv stil te staan, en vervolgens in de 10 min. cadans te vertrekken richting Ut ? |
11-12-2017 22:48:00 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Er liggen nog wat Arrivatreinen strak in een pad in Limburg en ook rondom Ehv zit het goed vol met sprinterdiensten in vier richtingen. |
11-12-2017 23:05:18 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Gespot bij de treinen serie 15800 in Amf en Hvs de mededeling dat : de IC naar Amsterdam C eerder in Amsterdam C is. Dat was een paar jaar geleden zo, maar nu vraag je je af hoe dat er zo ineens weer in gekomen is. |
11-12-2017 23:09:08 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Wat ik ook zie, ondanks de vele uitvallingen van deze serie, dat bij de 3900 in noordelijke richting tot aan Utrecht Centraal, geen Enkhuizen, maar Amsterdam Centraal op de CTA-bakken wordt vermeld. |
11-12-2017 23:16:17 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Foutje!![]() Laatst bewerkt door icened op 12-12-2017 07:17 |
11-12-2017 23:21:55 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Daar is een OD-topic voor ![]() |
![]() |
advertentie |
12-12-2017 16:46:49 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De BSO Ht is niet helemaal doordacht: de 3900 uit Ut halverwege spoor 6 versus de 2 minuten overstap op de 3600 richting Tb op spoorfase 7b. Betekent in de praktijk voor de meeste reizigers een stuk rennen en proppen in het achterste stel. |
12-12-2017 18:15:21 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Ach, overstap te Gdm (geen n) uit Tl naar Ht v.v. is van 3a naar 4b of omgekeerd in 3 á 4 minuten en als je weet dat de bakborden ongunstig voor SLT staan betekend dat er steeds een snelheidsrecord moet worden gerend. O ja, het is overstappen op hetzelfde perron dus dan kan het zo krap.... |
12-12-2017 19:04:07 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Gdn? Moet denk ik Gdm zijn. |
12-12-2017 21:09:58 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Drukteindicaties in de reisplanner lijken nu ook bijgewerkt te zien. Zoals verwacht scoort de 3600 negatief hier, de nodige rustige treinen die nu de indicatie druk hebben gekregen. De 500/600 komen er over het algemeen goed van af, hoewel enkele treinen toch drukker geworden zijn, op dinsdagochtend scoort trein 519 nu dramatisch slecht, blijkbaar heeft men een nieuw slachtoffer gevonden om solo ICM in te zetten. De 1600/1700 in de piek van de ochtendspits ook positief met de 1722 en 1624 met respectievelijk VIRM12 en VIRM10. In beide gevallen zit de VIRM in de middag echter op een verkeerde plek waardoor deze dan vooral lucht vervoeren mag terwijl de ICMs volgepropt zitten. Ook lijkt men de 1723 en 1625 als slachtoffers voor solo ICM gevonden te hebben op in ieder geval dinsdag, 1723 wordt zelfs midden in de spits een stel van afgetrapt in Amf. Lijkt wel alsof men afgesproken heeft dat er altijd zoveel reizigers moeten staan op een werkdag, want voor elke spitstrein die langer wordt is er wel een daluurtrein die fors ingekort wordt. |
12-12-2017 22:05:50 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Inderdaad, ook de 2984 waar ik nu inzit werd op de borden in Mt en bij welkomstomroep met Asd als eindbestemming aangeduid, terwijl op en in de trein gewoon Hn staat. Maakt de boel er niet duidelijker op. |
12-12-2017 22:10:43 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
En bovendien, als dat zo kan (Asd tonen omdat dat voor reizigers duidelijker is dan Hn), waarom zijn de (1)4600 en (1)5800 dan in twee series geknipt in Asd? |
12-12-2017 22:18:00 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
... en waarom zijn Alkmaar, Schagen en Den Helder daarentegen wel logische eindbestemmingen? Bij twijfel: gebruik beton. |
12-12-2017 22:20:25 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteOm te zorgen dat de displays op de trein (SLT) hetzelfde aangeven (Asd) als de TBP's. |
12-12-2017 22:31:24 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Wat dus bij de 2900 en 3900 die verder rijden dan Asd, dus niet gebeurd. |
13-12-2017 11:33:13 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Eerste officiële spitstrein Zeeland vervoert 500 reizigers: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/102635/Eerste-officiele-spitstrein-vervoert-500-reizigers Als dat aantal reizigers dagelijks blijft, kunnen er wel meer spitstreinen komen lijkt me %08% Wel jammer dat er in het weekend helemaal geen rijdt, maar misschien komt dat nog als proef. Laatst bewerkt door jordy94 op 13-12-2017 11:34 |
13-12-2017 12:51:24 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Quote In ieder geval vanochtend (woensdag 13-12, rond 07:45) stopte de trein uit Tiel op 3 (dus halverwege) en niet 3a. Al voor Gdm ging de trein naar linkerspoor om dit mogelijk te maken. Dus óf de soep wordt niet zo heet gegeten als 'ie wordt opgediend, óf er is al een snelle actie ondernomen (rijweg aanpassen) om via 3b binnen te kunnen komen. |
13-12-2017 13:06:11 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Yes, goeie actie, en nu kan het nog, want die wissels liggen er nog. |
13-12-2017 13:17:22 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote In het weekend hoeven de kleine stations maar 1x/uur bedient te worden en dus kan er 1x/uur een stoptrein en 1x/uur een sneltrein die alleen in Souburg, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom stopt rijden. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
13-12-2017 16:01:15 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Het is de bedoeling dat we de overheid tevreden houden en niet doen wat de reizigers het liefst zouden willen: minimaal eenmaal per uur snel door Zeeland. |
13-12-2017 16:09:17 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
De Zeeuwse overheid wou toch dat de kleine stations overbleven, niet dat de kleine stations 's avonds en op zondag tweemaal per uur worden bedient. De eis van 2x/uur een trein geldt alleen op werkdagen overdag, dus dat de kleine stations 's avonds en zondag 2x/uur worden bedient komt doordat de NS geen zin heeft om 's avonds en in het weekend een andere dienstregeling te rijden dan op werkdagen overdag. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
14-12-2017 00:58:25 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Wat ook waar is dat een reis Ehv - Nm in de avonduren tegenwoordig een overstap heeft van 32 minuten i.p.v. voorheen 2 minuten. Voorheen om 23.02 uit Ehv met een overstap (2 min) van 4b naar 3b in Ht. Thans 23.04 uit Ehv met een overstap (32 min) van 3a naar 1 in Ht. Laat die trein ook nog eens wat extra opgehouden worden in Ht omdat het de laatste naar Ah is. Nu hoef ik gelukkig niet naar Millingen, maar die laatste bus zag ik net wegrijden. |
18-12-2017 18:20:15 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Is die losse ICM-IV in de 532 Gn-Zl gepland? Dat lijkt me nogal optimistisch voor de 1e trein na 9 uur. |
18-12-2017 18:23:55 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Op maandagen is het gepland inderdaad (in Zwolle versterkt met een andere 4). Dinsdag met ICM6 Woensdag en vrijdag met ICM7 Donderdag met DDZ4 (eveneens versterkt in Zwolle met een extra 4). |
20-12-2017 10:12:35 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Volgens Rover zijn er meer zitplaatsen bij NS treinen. Maar zijn de treinsamenstellingen soms te kort: https://www.rover.nl/actueel/1394-meer-kans-op-een-zitplaats-bij-ns Het artikel van ROVER is wat genuanceerder dan de "alarmerende" reactie van de Telegraaf van vandaag. |
20-12-2017 10:58:59 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Het artikel uit de Telegraaf gaat dan ook over een heel ander onderwerp, dat niet geheel onterecht - zij het wat schreeuwerig - wordt aangesneden. |
24-12-2017 14:27:30 | ||
---|---|---|
kjansma
![]() |
waarom staat in Ht voor de Ic naar Enkhuizen, Asd als eindbestemming? Terwijl deze trein in werkelijkheid (zonder treinnummerwijziging!) naar Enkhuizen rijdt? het veroorzaakt vragen zoals deze: https://twitter.com/JerGriezmann/status/944910747200643075 |
24-12-2017 15:00:10 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Tja, dat heb ik al eens eerder aangekaart bij hun op twitter en ze snapte er maar weinig van. Verder gebeurde ditzelfde grapje ook al eens met de oude 2600 tussen Vs en Lls. Deze toonde tussen Vs en Shl ook Asd als eindbestemming en vanaf Asdl kwam ook verdere bestemmingen op het bord te staan. Bij de 3900 gebeurt dit tussen Ekz en Ut, vanaf Asa wordt er wel Ekz als eindbestemming getoond op de digitale reizigersinformatie. Laatst bewerkt door MetroRET op 24-12-2017 15:01 |
24-12-2017 15:17:55 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Met name in Utrecht komen er veel vragen, daar zijn zeker in de spits nog een aanzienlijk aantal doorgaande reizigers na Amsterdam Centraal. Echter schijnt het een bewuste keuze te zijn geweest... |
24-12-2017 15:22:32 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Dan ben ik heel benieuwd naar de reden van die bewuste reden. Zijn de stations voorbij Asd te exotisch voor stations onder Amsterdam, want Amr, Sgn & Hdr zijn dat niet. |
24-12-2017 16:05:38 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ik maak het regelmatig mee dat in b.v Utrecht toeristen niet de IC naar Den Helder of Alkmaar durven stappen als ze naar Amsterdam moeten en hulpeloos staan rond te kijken. Ook van veel Nederlanders laat het geografisch inzicht nog wel eens te wensen over. Vandaar dat ik de keuze voor Amsterdam wel begrijp. Wat ik dan weer niet begrijp dat op deze bij introductie om de flexibiliteit geprezen schermen er in een kleiner letter type dan als onderste regel dan niet kan staan iets als "en rijdt daarna verder naar Enkhuizen" |
24-12-2017 16:26:13 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Het woord "Amsterdam Centraal" is blijkbaar te moeilijk om te lezen op de tussenstations. |
24-12-2017 16:56:48 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Daar had men bij de oude flap CTAs een goede oplossing voor voor: bij de treinen richting Hfd stond Shl vetgedrukt en Hfd in het klein eronder. Laatst bewerkt door michaben op 24-12-2017 16:57 |
24-12-2017 17:19:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Toen de 1500 nog doorreed naar Enkhuizen, heeft men twee jaar gelobbied of gezeurd om op de CTA-bakken Amsterdam te krijgen. Ik denk dat men dat gezeur nu voor heeft willen zijn met de 3900 en dat meteen maar heeft gedaan. Met als gevolg dat je weinig consequentie op de corridor hebt omdat Alkmaar en verder wel op de bakken staan. |
24-12-2017 17:21:37 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Zo'n scherm zou best meerdere bestemmingen kunnen tonen, zoals ze nu al doen voor vleugeltreinen. Het enige wat ze dan níet moeten doen is "a-zijde" en "b-zijde" tonen, want daar is geen sprake van. Dan zou je zoiets krijgen: Quote Voor een vleugeltrein die onderweg splitst wordt dan een ander scheidingsteken gebruikt, zoals een slash of een ampersand. Laatst bewerkt door AlexNL op 24-12-2017 17:21 |
24-12-2017 17:33:08 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Eigenlijk raar omdat in het zuiden wel Alkmaar, Schagen en zelf Den Helder op de TBP staat. Enkhuizen of Hoorn zou dan niet kunnen... Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
24-12-2017 19:34:24 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteIn die jaren hingen er op Amf zelfs posters aangeplakt dat de IC naar Enkhuizen ook op Amsterdam Centraal stopte. Lezen is moeilijk blijkbaar %03% Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
24-12-2017 20:52:30 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Mwah en duidelijke teksten op een digitaal scherm ook! Waarom niet gewoon groot én Amsterdam én Enkhuizen? Net als een leeg scherm maar via toch laten draaien, of de IC 11700 die te Gvc en Gd naar 'Schothorst' rijdt, waarom niet gewoon Amersfoort Schothorst? Er is echt wel meer van te maken van die schermen wat een leek ook snapt. Klinkt allemaal weinig creatief (en ja er zal vast oude IT meuk onder zitten wat dit onmogelijk maakt, tijd om dit aan te pakken dus) |
24-12-2017 21:40:28 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Dat Enkhuizen probleem wordt binnen NS al aangepakt. Na de jaarwisseling volgt de update voor de systemen. |
24-12-2017 22:18:12 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteDat is al zeker een jaar geleden aangepast waardoor de plaatsnaam er gewoon bij staat. Nu die dingen nog laten tonen waar de trein daadwerkelijk heen gaat in plaats van waar hij heen had moeten gaan als er geen werkzaamheden/stremming was geweest. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
27-12-2017 23:49:40 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Nou dat laatste niet helemaal, als je de trein naar Venlo zoekt en dan maar moet bedenken dat 'ie dit weekend maar tot Helmond blijkt te gaan (ik noem maar wat) is dat ook niet ideaal. |
28-12-2017 00:00:00 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Train85 beweert met regelmaat buiten te lopen, maar zou waarschijnlijk toch anders concluderen als hij nog vaker met rijdend personeel mee zou lopen. En verder heeft Sjoerd geheel gelijk: elke vorm van terugkoppeling zou serieus genomen moeten worden, niet als het negatieve in de minderheid is. Echter is dat een kwaal waar Het Spoor helaas vaker last van heeft. |
28-12-2017 08:32:30 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Nee, maar bij bijvoorbeeld een stremming staat er dan in Ut heel groot op de borden Venlo, met daar onder heel klein geschreven "rijdt niet verder dan Eindhoven". En dan verder Ht op het bord. Nou, dan moet je al onder het bord staan, wil je eruit af kunnen leiden dat je in ieder geval nog tot Eindhoven kunt. |
28-12-2017 13:11:58 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Ja, het is bijna knap dat je op zulke mooie schermen zulke matige info weet te zetten![]() |
28-12-2017 14:12:52 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Maar om dit te kunnen voorkomen zou NS toch over moeten gaan op treinserie nummers. Ipv dat je dan op zoek bent naar de trein naar Zwolle (die misschien maar tot Deventer rijdt) ga je dan zoeken naar trein 36 |
28-12-2017 14:25:19 | ||
---|---|---|
tochjo
![]() |
Quote Station Ehv wordt dan tegenwoordig wel bij de tussenstations getoond. Zie https://pbs.twimg.com/media/C9WmAPlV0AA98YA.jpg voor een voorbeeld. Toen de mededeling "rijdt niet verder dan" nog niet in het rood onder de eindbestemming getoond werd, maar als blauwe tekst in een wit balkje onderaan, stond de nieuwe eindbestemming inderdaad niet bij de via-stations, maar dat is dus aangepast. |
28-12-2017 17:45:40 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Ah, bedankt, daar was ik nog niet van op de hoogte (ik kijk niet zo vaak op die borden) %08% Deze mededeling is inderdaad duidelijker dan wat er voorheen op de borden stond. |
28-12-2017 18:19:30 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Maar er staat nog altijd in koeienletters op waar de trein niet heen gaat, die NS-logica snap ik nog altijd niet. Als het er dan al zo nodig beide op moet staan, zet dan de werkelijke bestemming er groot op en de oorspronkelijke klein. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
28-12-2017 19:13:41 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Hoe weet je zo zeker dan iedereen met jou voorstel akkoord gaat en dat wil? Ik hoor zelfs veel vaker de mening van de reizigers dat ze de oorspronkelijke eindbestemming groot willen hebben en dan de aanpaste eindbestemming in het rood en minder groot. Dat komt uit vele panels naar voren en bij navraag bij de reizigers zelf. |
28-12-2017 19:22:22 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Het zou in Asd wel handig zijn om bijvoorbeeld Shl duidelijk in beeld te brengen op de borden. Eindbestemmingen groot in beeld met verschillende routes of nietszeggende dorpjes helpt ook niet echt. Sowieso zou een apart vertrekbord voor Shl wel handig zijn in Asd, maar dat is een andere discussie. |
28-12-2017 19:26:31 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Je bedoelt zo'n bord dat nu in de westtunnel hangt waar alleen de vertrektijden voor de treinen naar Schiphol op staan? |
28-12-2017 19:27:22 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
@train85: Komt het werkelijk uit de panels naar voren of doet NS geloven dat dat zo is, ik ben namelijk zelf ook lid van het NS Panel en heb nog nooit een vragenlijst over reisinformatie bij verstoringen langs zien komen. In de monitor reisinformatie komt geeneens een vraag voor over aangepaste bestemmingen bij verstoringen. Wel kan je er (dit jaar meermaals langs zien komen) in aanvinken dat je voorafgaand aan je reis op het grote scherm op Ut gekeken hebt ![]() En als NS het niet zou willen hadden ze vast ook niet, zoals bij recente werkzaamheden, juist aangepaste treinseries gemaakt om situaties als "IC Schiphol - rijdt naar Den Haag Centraal - via Hilversum, Amsterdam Zuid, Schiphol en Leiden Centraal" te voorkomen die er jaren op gestaan hebben. En ga anders eens op een station kijken naar de vele rondwandelende vraagtekens bij een aanpassing door werkzaamheden, waarbij ze er pas uit komen welke trein ze moeten hebben na een servicemedewerker of medereiziger geraadpleegd te hebben. Reizigers willen vooral de trein uit hun reisadvies herkennen, en laat daar nu net de actuele bestemming in staan en niet de oorspronkelijke als er geen storing was geweest ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |