Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2016 |
![]() |
19-10-2015 15:08:52 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
De ICE heeft een stuk meer capaciteit met 8 rijtuigen, en zelfs daar heb ik het wel eens meegemaakt dat binnenlandse reizigers gevraagd werd de 3000 of 3100 te nemen vanwege de vele reserveringen van internationale reizigers. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
20-10-2015 21:38:20 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Zoals eerder al gemeld gaat de Euregiobahn niet meet rechtstreeks Hrl-Aachen rijden maar komt er een pendel Hrl-Hz. Dit wordt een heuse RE aangezien er niet meer gestopt wordt in Hrlk%02% |
22-10-2015 17:33:54 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
En dat is een tijdelijke maatregel tot aan de elektrificatie van dat traject? Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
22-10-2015 18:13:01 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Volgens de huidige plannen wel. |
![]() |
advertentie |
14-11-2015 13:28:59 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Voor de liefhebbers, de treinsamenstellingen voor de CNL in 2016 zijn te vinden op Fernbahn.de: http://www.grahnert.homepage.t-online.de/r161-400.pdf Opvallende zaken: - Het enige zitrijtuig naar München is een Apmz welke gedeklasseerd meerijdt (er worden alleen tickets 2e klas verkocht). - De zitrijtuigen in het deel naar Basel is 2x Bpmz en 1x Avmz (dus zowel 1e als 2e klas). - Als doorgaand zitrijtuig naar Zürich rijdt er een Bomdz mee, een Abteilwagen met fietsenruimte. De BDcm wordt vervangen door een Bvcmz. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
14-11-2015 20:00:20 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
![]() |
Dat lijkt mij op 2 redenen wel apart. 1. De toelating van dit rijtuig is geen 200km/h (de snelheid die bij de trein vermeld staat) 2. DB wilde de oude rijtuigen vervangen. Blijkbaar behoort de Bomdz niet tot die categorie? Ik zie overigens dat geen enkele trein maar een Bpm bevat, een zitrijtuig dat naar mijn mening iets comfortabeler zit dan een Bom(d)z. Laatst bewerkt door mhlvdijk op 14-11-2015 20:00 |
14-11-2015 21:12:34 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
De Bomdz'en zijn wel degelijk toegelaten voor 200 km/h, het zijn dezelfde rijtuigen die in de CNL's naar Praag en Kopenhagen reden. De Bpm's (de slaapstoelrijtuigen) komen inderdaad niet terug. De treinsoort CityNightLine kent straks alleen nog slaaprijtuigen en couchettes, de zitrijtuigen rijden als Intercity (met verlichting en nachtelijke in- en uitstappers). Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
15-11-2015 15:57:48 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote Nee; de Bom(d)z 236 zijn pas begin jaren '90 gebouwd. |
15-11-2015 16:28:06 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote Aangaande de couchettes heb ik begrepen, dat vanaf 13-12 voor CNL geen Bc4 en Bc6 meer worden verkocht, alleen nog Bc5. Laatst bewerkt door 5431 op 15-11-2015 16:28 |
15-11-2015 16:59:23 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Klopt. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
15-11-2015 17:52:35 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Welke rijtuigen zijn precies de Bpm's? Ik kan er geen interieurfoto's van vinden met voor mij logische zoektermen op Google. |
15-11-2015 18:18:32 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Kijk hier eens : http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CH/CNL_Bpm-0990.php |
15-11-2015 18:21:14 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
of hier: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5720687 (Gevonden met zoektermen: bpm ruhesessel ) |
16-11-2015 14:50:01 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Bedankt! Op Vagonweb had ik al gekeken, maar daar kon ik ze niet vinden, waarschijnlijk omdat ik enkel op de Duitse pagina was beland. Laatst bewerkt door Pim530 op 16-11-2015 14:51 |
03-12-2015 17:06:46 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Misschien over het hoofd gezien, maar is de materieelplanning al bekend? |
03-12-2015 17:17:06 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er zijn nog geen diensten gepubliceerd, dus als je de welbekende lijstjes bedoeld dan is het antwoord nee. |
07-12-2015 18:09:57 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
En wanneer komen die er dan? Er is nog 6 dagen te gaan... |
07-12-2015 18:13:36 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Precies Daan! Meestal worden ze na ingang van de drgl er op gezet. ![]() http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
07-12-2015 18:14:27 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Dat zijn lijstjes die in de eigen tijd door mensen in elkaar gezet worden. Ik zou zeggen, jaag ze niet op! Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
07-12-2015 18:20:45 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Oké. Dat wist ik niet. Wil niemand opjagen. |
08-12-2015 17:09:25 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Het lijkt erop dat op bepaalde plekken de kaasschaaf erover is gegaan. Zo rijdt 1914 voortaan met een losse ICM3 ipv ICM7. 1916 met ICM4 ipv ICM7. Blijkbaar zijn vanaf volgende week de hoeveelheid reizigers gehalveerd daar. 1918 is ook met een aantal bakken teruggebracht naar ICM8. De volgende 1920 van DDZ8 naar ICM10. Kennelijk wordt ook een forse afname verwacht voor 1922 die van DDZ10 naar ICM9 gaat. |
08-12-2015 17:51:46 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
QuoteIk heb er niet heel veel verstand van, maar dit zijn treinen die vóór de piek rijden. Ik kan me voorstellen dat de reden van de huidige lengte dan ook vooral omlooptechnisch is (de hoeveelheid bakken is nodig voor de terugreis) en dat men dat nu wat efficiënter plant. |
08-12-2015 18:48:18 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Nou, 1916 met een losse ICM wordt geen pretje, zeker niet vanaf Ddr. Vanaf 1918 heb je echt de spits treinen te pakken en ook die zijn allemaal kleiner geworden. |
13-12-2015 16:07:58 | ||
---|---|---|
Duitje
![]() |
Solo drietjes in de 14800 zijn een groot succes: Gefeliciteerd met je nieuwe dienstregeling Beste NS, van harte gefeliciteerd met je nieuwe dienstregeling! Het is echt een succes geworden. Mijn vrouw, met in haar kielzog onze drie dochters, deed over het ritje Alkmaar-Haarlem zondag slechts een uur. Voorheen was dat veertig minuten, maar ik begrijp dat dat ook wel erg snel was. Dat kon wel wat minder. En het leuke was, de trein stopte overal! Niet alleen in Heiloo, Castricum en Beverwijk, maar ook in Heemskerk, Driehuis, Santpoort-Noord en Santpoort-Zuid. Ja, zo zie je nog eens wat. En NS, jullie oog voor efficiëntie is verbluffend. Voor het ritje hadden jullie een piepklein sprintertje uitgekozen. Er rijdt toch niemand mee. Hij zat nogal vol die trein. Als haringen in een ton eigenlijk. Maar wat zeuren we nou? In Syrië is het pas erg. Wc’s hebben die treinen trouwens niet. Best lastig, zeker als je er een uur in zit (of staat). Maar daarvoor zijn luiers uitgevonden. Misschien maar een forse aantrekken voor je de reis aanvaardt. Zo zie je, voor alles is een oplossing! O ja, de terugreis was net zo fijn. Toen rook de alweer volgepakte trein naar kots. Wifi was er niet, maar wifi wordt erg overschat tegenwoordig. Toen mijn vrouw in de coupé zei dat ik deze column ging tikken, ging er een gejuich op. Zelfs de conductrice juichte mee. Zo fijn vindt iedereen de nieuwe dienstregeling. http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/kennemerland/article27622234.ece/Gefeliciteerd-met-je-nieuwe-dienstregeling?lref=r_regionaal Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
13-12-2015 16:09:25 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Bijna, SGM-3 heeft wel een wc![]() |
13-12-2015 16:09:35 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Precies dat dacht ik ook. En weten we het zeker dat het zo druk was of heeft deze columnist het een en ander aangedikt? Laatst bewerkt door Daan! op 13-12-2015 16:10 |
13-12-2015 16:13:38 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Ik heb zelf drie treinen Hlm-Bv gezien te Sptz, 14855/57/59 en die waren op een paar plaatsen na zitvol. Maar de bezoekers van de Beverwijkse bazaar gaan in de ochtend deze kant op. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
13-12-2015 16:16:33 | ||
---|---|---|
Jack5812
![]() |
Mijn 14840 zat tussen Hlo en Utg allesbehalve vol. Maar weet niet hoe het met de ochtendtreinen zat. |
13-12-2015 16:16:49 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ach ja, geen toilet en ook al 'een rit van een uur'. Het is inderdaad (vast onder druk van vrouw en dochters) erg aangedikt allemaal. Niet teveel waarde aan hechten. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-12-2015 16:27:11 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Ik weet niet of het toegevoegde waarde heeft, maar: De 11700 geeft aan dat de trein in zijn geheel naar Gvc zal gaan, echter wordt er gewoon gesplitst in Gd met een 12800. De 12800 van Rtd naar Amfs (als zijnde 11700) geeft dan weer aan dat de eindbestemming Gouda is, waar vervolgens gewoon gecombineerd wordt met de 11700 uit Gvc. Dit verhaal geldt overigens niet voor de 12800 die spitst en combineert met de 1700. Bron: Zowel Actutrein als Rijdendetreinen |
13-12-2015 16:28:19 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Quote Rijden inderdaad al gewoon de hele dag drietjes, zal dat toilet wel langdurig bezet geweest zijn. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
13-12-2015 16:29:51 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Er reed wel een SGM5 vanochtend in de 14800, misschien zat de schrijver van dit Column wel in de SGM2 hiervan 😉 |
13-12-2015 16:45:59 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Het zou me niets verbazen als de columnist de harde waarheid spreekt. Voorheen reden er op zaterdag ook al losse SGM3 stellen in de 4800 en als ik dan op een willekeurige zaterdagmiddag instapte te Hwzb mocht ik blij zijn als er nog een laatste klapzitting op het balkon aanwezig was, maar in de meeste gevallen werd het gewoon een staanplaats. Mij ontgaat dan ook werkelijk alle logica waarom men heeft besloten dat de 14800 geen DDZ4 behoeft te hebben. %03% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-12-2015 16:52:51 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Harde waarheid? De reisplanner geeft 43 minuten aan... |
13-12-2015 16:55:14 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Het is tussen Hlm, Bv en Utg onderling ook hard achteruit gegaan. Van 16 bakken dubbeldeksmaterieel naar 6 bakken enkeldeksmaterieel per uur met ook nog langere wacht- & reistijd. Op de tussengelegen stations is het minder hard, maar nog steeds voelbaar, achteruit gegaan. Van 8 bakken dubbeldeksmaterieel naar 6 bakken enkeldeksmaterieel. |
13-12-2015 16:56:41 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Ik mis alle logica waarom als een SGM3 onvoldoende is er DDZ4 moet komen. De stations zijn geschikt voor 8 bakken, er kan dus best SGM rijden, alleen moet er dan met twee stellen gereden gaan worden, en als dat in de spits te krap is met drie stellen. In de 4000 worden veel ritten ook gewoon gekoppeld gereden in het weekend, dus waarom zou er in de 14800 perse dubbeldeksmaterieel moeten komen? |
13-12-2015 17:24:15 | ||
---|---|---|
JcJay
![]() |
Mssn hadden ze beter t materieel van 14800 (SGMm) en de 5400 (DDZ4) (vandaag) om kunnen draaien, maar ik zal wel te makkelijk denken. Kan me alleen niet voorstellen dat men nu massaal naar t strand gaat ![]() |
13-12-2015 17:25:15 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Omdat betreffend dubbeldeks materieel wifi heeft, waarschijnlijk. |
13-12-2015 17:33:30 | ||
---|---|---|
IC2000
![]() |
En omdat de Dosto's op minder belangrijke lijnen worden ingezet... |
13-12-2015 17:33:37 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
Ik zou eerder zeggen dat alle DDZ'en die nu in de 5500 rijden beter geruild kunnen worden met SGM in de 14800. |
13-12-2015 17:41:13 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Dosto's? Worden er dan toch rijtuigen uit het buitenland gehaald om het materieeltekort op te vangen? Laten voor wat betreft de Nederlandse treinen met twee lagen vooral over 'dubbeldekkers' blijven spreken. De 5500 is wel erg opmerkelijk ja, met DDZ. |
13-12-2015 17:42:24 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Hoeveel stellen zitten er in de 5500? |
13-12-2015 17:42:42 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Wat het verschil in tijd zou kunnen verklaren is als het niet om Amr, maar Amrn gaat: vorige week 38 minuten, nu 54 (en met eventueel een paar minuutjes vertraging, drie kinderen en een horloge i.p.v. gedetailleerde kennis van de dienstregeling wordt dat dan 40 minuten en een uur). En wat betreft "niet teveel waarde aan hechten": of het nou feitelijk klopt of niet, het is in ieder geval het beeld wat veel reizigers hebben en daar zou je dus wel waarde aan moeten hechten. Misschien is de koppeling sprinter < = > geen WC gelegd (want dat heeft in de krant gestaan) en viel dat ene toilet niet op; als dat vaak voorkomt zou je kunnen overwegen de stickertjes "WC" met pijltje opvallender te maken (ik noem maar wat). Wat ik maar wil zeggen: als je klanten wilt behouden, is het verstandig om wél op de algemene opinie te letten: is die op feiten gebaseerd, doe iets aan de feiten; doe anders iets aan het beeld. Zo zou het tenminste ideaal gezien moeten. ![]() |
13-12-2015 18:01:37 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
De nieuwe drgl is nog geen dag oud en nu loopt men al te klagen. Ik hou wel van humor. %02% http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
13-12-2015 18:11:49 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Er zijn 3 omlopen, waarvan aldus ovtijden 2 met DDZ (ander SLT-4) |
13-12-2015 18:16:43 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Sinds vandaag rijdt DD-AR in de 7000. Nou was SGMm3 misschien net te weinig overdag, een DDAR bak is dan toch wel overkill... Benieuwd of dit nog aangepast gaat worden. |
13-12-2015 18:19:17 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Als een DDAR bak overkill is, lijkt een losse drie mij niet te weinig. |
13-12-2015 18:26:28 | ||
---|---|---|
Jack5812
![]() |
Morgen pas de eerste serieuze test. Ben erg benieuwd hoe het op de Kennemerlijn gaat dan. Laatst bewerkt door Jack5812 op 13-12-2015 18:27 |
13-12-2015 18:27:46 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Waarom hoor ik niemand over de 5200? Voorheen met 1 stel Mat'64 in het weekend en voortaan met DDZ-4 / DDAR-3.. Dat is toch ook een wereld van verschil en hoogstwaarschijnlijk overkill? Doordeweeks in de spits is het uiteraard wel prettig voor de jongeren.. |
13-12-2015 18:29:28 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Men had daar ook beter SGM kunnen laten inzetten. |
13-12-2015 18:30:08 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Ja, daar ben ik het mee eens. En de 5400 is ook weer DDZ.. Ze weten ook niet wat ze willen daar.. Is de 3600 planmatig met DDZ in het weekend? Zie er best veel rijden vandaag! Laatst bewerkt door jordy94 op 13-12-2015 18:37 |
13-12-2015 18:52:54 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In het weekend is overkill niet zo'n probleem, dan is er toch wel voldoende materieel. Overkill in de daluren is een logisch gevolg van materieel met grote capaciteit dat niet te splitsen valt. De drukste spitsrit binnen de omloop van een stel bepaalt of de capaciteit wel of niet noodzakelijk is. Ik neem aan dat de 14800 doordeweeks gewoon gekoppeld rijdt, ik zie ook al diverse SGM tweetjes opgesteld staan in het noorden die vandaag niet ingezet worden maar morgen waarschijnlijk wel aan de bak zullen komen. En hopelijk heeft de NS snel door dat de tweetjes ook in het weekend nodig zijn. |
13-12-2015 18:55:55 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Te groot materieel inzetten, kan ook een gevolg zijn dat je het kleinere materieel al elders hebt rijden en je kunt het maar één keer inzetten natuurlijk. |
13-12-2015 19:06:50 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Er is maar een reden waarom er SGM in de 14800 rijdt: in het bussinesmodel van deze wijziging staat het en daarom moet het van Commercie. Daar krijg je dan gedrochten van als DDZ in de 5500 die daarmee anderhalf tot tweemaal te groot zijn, en SGM dat (voorspelbaar) krap tot knap te krap zal zijn in de 14800. Meer moet je er echt niet achter zoeken. |
![]() |
advertentie |
13-12-2015 20:10:18 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In Limburg zijn zo te zien 6 SGM drietjes en 1 SGM tweetje aanwezig, dus lijkt erop dat hier ook de kaasschaaf overheen gaat en 2xPlan V vervangen wordt door 1xSGM en 3xPlan V door 2xSGM (tweetje en drietje). |
13-12-2015 20:53:22 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteJe zou je bij een aantal treinen wel kunnen afvragen waarom een SGM III solo voldoende zou zijn. Zo zijn 14810/14827 en de slag 14821/14818 + 14823/14820 + 14825/14822 in de ochtend in elk geval gepland. In de middag 14861/14858 ook een solo drietje. Des te opmerkelijker dat sommige spitstreinen op solotoer kunnen, terwijl een aantal combi's van SGM II+III vrolijk tot na 22 uur in die samenstelling blijft doortuffen. Zo gaat er bijvoorbeeld pas een tweetje af te Amr in trein 14878. De nieuwe spitstreinen 3400 rijden allemaal met een VIRM IV. Een omloop rijdt slechts één slag, namelijk 3431/3452. Een dure. Laatst bewerkt door ZJ37 op 13-12-2015 22:18 |
13-12-2015 21:07:33 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Wat betreft de spitstreinen in de ochtend vanuit Ekz: 14523 wordt de langste met 8 bakken DDZ. 14525 en 14527 rijden met 6 bakken DDZ. De 14521 vanuit Hn met een ICM 4, welke dan zijn ochtenddienst te Asd al ziet eindigen. |
13-12-2015 21:19:51 | ||
---|---|---|
Duitje
![]() |
Quote Hahahahaha!! 14810 met een solo SGM3? %08%%08%%08%%08% Met een DDZ zit deze altijd al lekker vol. Ik wens de reizigers veel sterkte! Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
13-12-2015 21:32:52 | ||
---|---|---|
ICM4444
![]() |
Ik moet doordeweeks naar Amr, omdat ik op school zit daar. Zal eens kijken morgenochtend hoe druk het is in de 14800... Laatst bewerkt door ICM4444 op 13-12-2015 21:33 |
13-12-2015 22:28:39 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteZolang als 14521 bestaat, is het al een voorprestatie van een stel voor de ochtendspits. Het behoort blijkbaar tot de milde vorm van waanzin en de verregaande staat van ontkenning waarin deze materieelinzet tot stand is gekomen om het stel van 14521 al voor de ochtendspits aan de kant te zetten. |
13-12-2015 22:53:52 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Je zou haast zeggen na aankomst te Asd meteen als LM naar Amr ten behoeve van de 3431, kan die VIRM4 vervolgens beter benut worden in de ochtend. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-12-2015 23:21:44 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Of een VIRM die als versterking de 2100/2200 in gaat vanuit Asd, of iets dergelijks. Speel je in elk geval een ICM IV vrij. |
13-12-2015 23:27:57 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat was het altijd, of voor 3023 herinner ik mij. |
13-12-2015 23:39:56 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Waarom speel je daar een ICM Nee vrij dan? Edit: antwoord gevonden. sorry dacht dat het over VIRM uit de 3400 ging. Laatst bewerkt door Daan! op 13-12-2015 23:41 |
14-12-2015 14:00:26 | ||
---|---|---|
RK
![]() |
Toch apart. Waar vorig jaar alleen trein 7037 voor de ICB zat in Hgl en om .52 vertrok richting Es, geldt dit nu voor alle 7000 treinen bij de ICB, namelijk 7021, 7029, 7037, 7045, 7053 en 7061. Zeer onwenselijk hieraan is dat deze trein vervolgens in Esk 10 minuten wacht alvorens de laatste 5 minuten tot eindbestemming Es te rijden. |
14-12-2015 14:18:59 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Vorig jaar had dat te maken met een goederenpad (Pontrein) dat de 7037 er vooruit gejaagd werd. Wellicht dat er nu meer goederenpaden ingelegd zijn vanwege de aanstaande werkzaamheden op Em -Oberhausen? Trouwens de mate van onwenselijkheid is arbitrair: de totale reistijd van Apd tot Es is in alle gevallen gelijk. Maw als ze 10 minuten duimendraaien op Esk, betekent dat dat reizigers met bestemming (ten westen van) Esk tot 10 minuten eerder op hun bestemming zijn |
14-12-2015 14:48:25 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Het is 9 min en die wordt gehaald door korter te Wdn, Aml en Hgl te stoppen. |
14-12-2015 14:54:26 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
Ja maar het is toch bizar om te Esk 9 min stil te gaan staan? Moeten die mensen doen dan, kort stadion tourtje bij Twente? |
14-12-2015 14:59:21 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Even banaal gezegd: ze moeten wachten tot er in Es een perronspoor vrij is. Dat kan niet op de stations vóór Esk omdat ze dan de achteropkomende ICB in de weg staan. Enige plek waar ze ICB NIET in de weg staan is Rsn maar als ze daar wachten hobbelen ze voor een cargo uit die achter de ICB aanrijdt, die dan op zijn beurt weer de daarachter volgende 1700 ophoudt![]() Trouwens het principe van duimendraaien is in Esk net zo bizar als dat het in Rsn voorheen gebeurde, met wel als verschil dat Rsn qua bezetting een soort van omslagstation is; op Rsn-Es is de trein beduidend drukker dan op Apd-Rsn |
14-12-2015 15:28:51 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Maar dit is toch ook anders op te lossen? Ik ben al een tijdje niet meer in Es geweest en ken dus niet de ins and outs van de spoorbezetting, maar zo even voor de vuist weg: * Je zou de 7900 1x per twee uur kunnen omhalen naar en laten vertrekken van één van de IC-sporen. Alleen tussen .15-.16 en .45-.46 zijn er twee IC-sporen bezet. * Wat ook kan, is 1x per twee uur de 7900 a .27 na aankomst de tuin in te rijden en de volgende 7900 kort laten keren .57 - .04, na vertrek van de 7000 om .59 is er weer een spoor vrij voor de binnenkomende extra vroege 7000 om .04, da's 6 minuten minder lang wachten te Esk. Het overstaande setje 7900 vervolgt de dienst in de 7900 weer om .34, ruim een uur later. Mocht de kort kerende 7900 te laat zijn dan pak je gewoon het klaarstaande setje uit de tuin. Nog beter is om gewoon niet 1x per 2 uur vroeger te rijden, maar iets beters te verzinnen, zoals een (nood)perron in Rsn langs sp.1, of inhalen te Aml (de ICB rijdt dan door). Maar ik laat me graag corrigeren. Laatst bewerkt door SchuurB op 14-12-2015 15:32, reden: Nog wat toegevoegd |
14-12-2015 15:31:51 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Ik zag in de vorige drgl dat men wel eens de 7000 achter de 7900 parkeerde, de 7900 keerde lang en 7000 kort zodoende. |
14-12-2015 15:37:02 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Doe maar een (nood)perron in Rsn langs spoor 1 dan, net zoals dat er voorheen al eens heeft gelegen. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
14-12-2015 15:54:55 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Er lag idd een mooi noodperron in Rsn langs spoor 1, maar die heeft men een jaar of 3 geleden afgebroken. Daarmee zou je ook weer zowel de IC's als de 7000 tot Rsn kunnen laten rijden bij werkzaamheden tussen Rsn en Aml. Nu rijdt vaak alleen de IC door en wordt de 7000 tussen Dv en Rsn (in feite onnodig) verbusd. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
14-12-2015 16:52:15 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteDie grap moet je uithalen als de 7000 later uit Es weg gaat ivm de ICB. Dan wordt de 7000 voor de 7900 gezet. Anders heb je een probleem met de binnenkomende 7900. Normaal past het net, 7000 weg, 7900 binnen op dat spoor. Dick van den Hoven |
14-12-2015 16:53:26 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Maar dat lost hier dus niets op, immers tot gisteren werd de 7000 al standaard te Rsn ingehaald. |
14-12-2015 16:54:54 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Ooit lag er een vast perron in Rsn langs spoor 1. Toen reden er nog spitstoevoegers van/tot Rsn vanaf Es. Dick van den Hoven |
14-12-2015 17:00:50 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Quote Het is in zoverre beter, dat de ICB met 120 kan inhalen en niet met koprol-snelheid over spoor 1 moet met ongunstige seinplaatsing aan de Dv-zijde ivm overloopwissels. |
14-12-2015 17:29:23 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Het inhalen kan dan veel sneller, hoeft de 7000 ook minder lang stil te staan, verder niets aan toe te voegen SchuurB. %02% Laatst bewerkt door Frontier op 14-12-2015 17:30 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
14-12-2015 17:32:23 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Met kort keren van de 7900 maak je toch ruimte voor de 7000? |
14-12-2015 20:44:23 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Ja, en daarmee los je het kamperen te Esk op. Maar daar wordt de ligging van de 7000 verder niet heel veel fraaier op, voor reizigers is het een gedrocht, dat eens per twee uur ruim voor de takt uit rijden. Mooiste lijkt me om de 7000 te Aml in te laten halen, dan rij je niet vroeger en ook niet later zodat de aansluiting 7000 ![]() Rsn .26 Wdn .31 Aml a .37 ICB Aml d .41 Aml v .43 enz. Zoiets, de ICB vertrekt dan om .17 uit Dv. |
14-12-2015 22:39:29 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Nee vast niet, want wat heb je nou aan een trein waar je maar in één richting gebruik van kunt maken? %03% Een betere optie lijkt me om het 'kamperen' iets in te korten en het te verplaatsen naar Aml: -de 7000 naar Es gaat naar spoor 4b: a.41 v.47 , -de ICB blijft op spoor 2, de stop kan echter wel een minuut korter: a.44 v.45 -de 7000 naar Apd gaat naar spoor 4a, kan conflictvrij binnen komen via spoor 5, tijden hoeven niet gewijzigd te worden 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
15-12-2015 07:37:54 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
7000 naar Apd naar spoor 4a zou altijd een goede zijn. Dan is er een krappe aansluiting vanuit Mariënberg mogelijk. Dick van den Hoven |
15-12-2015 09:06:41 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Voor Almelo is Frontiers optie inderdaad nog wat mooier, ik weet alleen niet hoe het zit met het goederenpad ri. west, als dat toevallig daar ligt dan kun je niet conflictvrij naar 4b. |
15-12-2015 09:15:25 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Cargo's ri westen horen voor de 7000 te rijden. Plusminus .40 en .10 uit Aml. Dus "direct" achter de intercity. Dick van den Hoven |
15-12-2015 10:10:46 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Zo is het anders wel jarenlang geweest (maar dan precies omgekeerd), tot in de jaren '90 kon je in Apd en Aml wel instappen naar Berlijn maar in omgekeerde richting werden deze stations voorbijgereden. Maar inderdaad, het verdient niet de schoonheidsprijs Quote Dv-Aml is ongeveer 23 minuten rijden, Dv-Wdn 19 minuten. Dat betekent dat de ICB in dit voorstel voor Wdn voor de rooie komt. Levensgevaarlijk volgens ILT/Prorail, daarom is toen de inhaling te Rsn erin gekomen. Dus als je zoiets wil, dan moet je óf de ICB langer in Dv laten staan óf de 7000 eerder uit Wdn laten vertrekken, maar dan is het de vraag of in Aml spoor 4 wel tijdig vrij is. |
15-12-2015 10:19:27 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Je kan de ICB ook met een lagere snelheid inleggen om theoretisch langer over het stuk te doen. |
15-12-2015 10:47:00 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
De ICB vertrekt te Dv van sp.1 en moet dan via Dvge, dus die doet er dan zo'n 25 minuten over. |
15-12-2015 10:51:17 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
@b2py: In groep 4 van de basisschool moesten wij een verhaaltje lezen over een dorp waar elk jaar een speciale feestdag was. Bij dat feest hoorde een speciaal gerecht, waarvan een belangrijk bestanddeel 'zure room' was. Nu was er eens door omstandigheden geen zure room verkrijgbaar. De gemeenteraad zat met z'n handen in het haar: hoe kon het feest nu doorgaan? Totdat een raadslid met een briljant idee kwam: 'gedurende één dag noemen we 'water' 'zure room'! Er volgde een algemene instemming, want er was plotseling zure room in overvloed beschikbaar! (oftewel: deze ivoren-toren-oplossing draagt op geen enkele manier bij aan het beoogde doel nl het verhogen van de veiligheid) Laatst bewerkt door daniel81 op 15-12-2015 10:53 |
15-12-2015 10:51:53 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Nee hoor, de 16/1700 gaat ook van spoor 1 via Dvge en staat in Aml dan al om .23/.53 langs het perron Laatst bewerkt door daniel81 op 15-12-2015 10:53 |
15-12-2015 10:57:02 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteHet lost wel een probleem op |
15-12-2015 10:59:04 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Welk probleem dan? Een mcn mag bij groen sein toch gewoon baanvaksnelheid rijden? Dat betekent dat-ie dan alsnog in een weiland ergens voor de rooie gaat belanden (in dit geval dus vlak voor Wdn) |
15-12-2015 11:10:39 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Langzamer inleggen is later arriveren punt x en dus geen rood sein. |
15-12-2015 11:17:27 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Volgens drgl 25 minuten (v 11:00 - a 11:25), dit is natuurlijk inclusief de gebruikelijke rijtijdspeling. (dit was een reactie op de uitspraak van daniel81 over de rijtijd van de 1600/1700 Dv - Aml) Ik zat net de overbelastverklaring en capaciteitsanalyse te lezen die als gevolg van dit gedoetje is opgezet, en wat blijkt: een perron langs sp1 te Rsn blijkt niet kansrijk. Opvallend gedeelte van de argumentatie: Quote Voor de volledige argumentatie zie https://www.prorail.nl/sites/default/files/almelo_-_hengelo_capaciteitsanalyse_en_-vergrotingsplan.pdf pagina 15 - 17 Gelukkig bleken er wel andere oplossingsrichtingen kansrijk: Quote Om te janken dit. Laatst bewerkt door SchuurB op 15-12-2015 11:22, reden: verduidelijking toegevoegd |
15-12-2015 11:20:57 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Wat betreft langzamer inleggen: Ik vond in het spoorboekje '99 - 2000 dit: Int 2345 moest wegens een conflict met een spits-7000 tussen Dv en Rsn eerder vertrekken uit Dv, rijtijd Dv - Hgl 61 minuten, zonder stop in Almelo. ![]() Overigens geeft datzelfde spoorboekje ook gelijk een mooie oplossing voor het probleem 'ICB bedient Aml maar in één richting', dat ontstaat als je de ICB non-stop Aml-inhaalactie uitvoert. De oplossing: in beide richtingen niet stoppen in Aml! %08% Laatst bewerkt door SchuurB op 15-12-2015 11:24 |
15-12-2015 11:30:05 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Vooral 'probleem' d is absurd. Het zal allemaal wel waar zijn maar het voeren van de ICB over spoor 1 is natuurlijk op geen enkele manier als maatregel ingeovoerd om het passeren van het te smalle perron op te lossen; het is meer een toevallige bijkomstigheid die door Prorail nu ineens als een verworven recht wordt beschouwd. |
15-12-2015 11:31:04 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote In dat jaar werd de ICB in Aml een half uur stilgezet op een perronloos spoor. |
15-12-2015 12:01:09 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteHet is George Orwell in het tienvoudige en wij zijn al geneigd dit soort absolute waanzin (en de overduidelijke doelredenering) nog enigszins begrijpelijk te vinden ook. |
15-12-2015 13:27:07 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Bedoel je Kafka? ![]() Overigens wil ik er wel even bij zeggen dat dit ging over een vast perron te Rsn spoor 1, en dat heeft natuurlijk iets meer voeten in de aarde. Maar goed, blijft natuurlijk dat het gebrek aan oplossingen in dit document wel heel schrijnend is, vooral omdat het voorschriftsperfectionisme wel wat minder kan. Laatst bewerkt door SchuurB op 15-12-2015 13:30 |
15-12-2015 14:10:51 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
De redenering van Prorail is bovendien zo krom als een hoepel: een vast perron langs spoor 1 betekent immers ook dat er minder reizigers op dat te smalle eilandperron hoeven te wachten dus in dat opzicht wordt het juist veiliger |
15-12-2015 14:37:11 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Dat kon ik helaas nergens zien. Mocht er een goederenpad liggen, wellicht dat dat dan indien nodig eens per twee uur enkele minuten naar achteren verschoven kan worden zodat de 7000 binnen kan komen? Twee/drie minuten later uit Bh/Odz of anders twee/drie minuten aan de kant in Aml (op spoor 6) moet geen probleem vormen lijkt me, je zit dan evengoed nog netjes voor de achterop volgende 7000. Quote Voor de volledigheid: 7000 Apd-Es: Dv a .05 v .06 Dvc a .11 v .11 Hon a .20 v .20 Rsn a .26 v .26 Wdn a .32 v .35 Aml a .41 v .47 spoor 4b Na Aml dus slechts 4 minuten later dan de overige 7000'en. Als je de stop in Hgl van 3 minuten nog inkort kun je het verschil nog kleiner maken. %02% ICB: Dv a .15 v .20 Aml a .44 v .45 spoor 2 7000 Es-Apd: Aml a .45 v .46 spoor 4a Als Dv-Wdn ongeveer 19 minuten is zit je bij Wdn nog steeds 4 minuten achter de 7000. Het enige wat misschien zou kunnen is dat je even voor de inrijder van Aml komen te staan, maar dat moet geen probleem zijn. Immers is het nu al een jaar zo dat wanneer de ICB op tijd uit Duitsland komt deze bij Dvge rond .35/.36 voor rood te staan. Heel sporadisch (welgeteld twee keer meegemaakt in een jaar) is er een gemotiveerde trdl die de 7000 naar spoor 1 of 4 wijzigt en je met de ICB zo Dv binnen kunt komen rijden met -5/-6, maar nagenoeg altijd gebeurt dat dus niet en sta je minuten lang voor rood, kraait kennelijk geen haan naar, dus dat moet dan voor mijn Aml voorstel ook geen probleem zijn. ![]() Laatst bewerkt door Frontier op 15-12-2015 16:35 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2016 |
![]() |