Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2016
RailWiki.nl
Dienstregeling 2016, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
18-02-2015 20:52:00
b2py
b2py
Nouja, alles boven Alkmaar kan in Alkmaar overstappen op die snelle IC naar de scholen in Beverwijk en Haarlem. In Haarlem sta je nu 18 minuten kou te kleumen op de sprinter naar Zandvoort voor Overveen (School), dat wordt in de toekomst veel minder terwijl je er qua totale reistijd niet op achteruit gaat.

Verder kan je die mensen prima in de IC's naar Amsterdam krijgen om in Sloterdijk over te stappen voor Haarlem, Leiden en verder. De mensen uit Castricum en Heiloo passen prima in de IC, want het volk voor Haarlem en Beverwijk kan in Alkmaar overstappen op de snelle IC naar Haarlem.
 

18-02-2015 20:54:42
Duitje
Duitje
Wat een kul.....

Laatst bewerkt door moderator op 18-02-2015 21:36, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

18-02-2015 20:59:49
Bert13
Bert13
1) Mensen boven Alkmaar gaan niet in Amr op de "snelle" sneltrein wachten.
2) De treinen Amr-Asd hebben niet heel veel extra capaciteit, hoe je daar volle DDZ4's extra aan reizigers in wilt proppen vraag ik me serieus af.
3) Dus doordat je de 4800 in een ander pad legt, heb je een betere aansluiting op de trein naar Ovn. Prima, maar dat kan ook met 3400. Weer een slecht argument.

Die 4812/14/16 passen nu al amper of niet met DDZ4, ik ben benieuwd hoe groot die gemaakt gaan worden - zeker met die dicht zittende Velsertunnel erbij.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-02-2015 21:01:57
Duitje
Duitje
Amen!


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-02-2015 21:05:04
b2py
b2py
Quote
Bert13 (wo 18 feb 2015 20:59:49 https://m.somda.nl/forum/15805/p527880/): 1) Mensen boven Alkmaar gaan niet in Amr op de "snelle" sneltrein wachten.
2) De treinen Amr-Asd hebben niet heel veel extra capaciteit, hoe je daar volle DDZ4's extra aan reizigers in wilt proppen vraag ik me serieus af.
3) Dus doordat je de 4800 in een ander pad legt, heb je een betere aansluiting op de trein naar Ovn. Prima, maar dat kan ook met 3400. Weer een slecht argument.

Die 4812/14/16 passen nu al amper of niet met DDZ4, ik ben benieuwd hoe groot die gemaakt gaan worden - zeker met die dicht zittende Velsertunnel erbij.

1) De sprinter Hoorn - Haarlem zal tussen Hoorn en Uitgeest in vrijwel hetzelfde pad liggen. Hierdoor is het aannemelijk dat de IC naar Haarlem ergens in de buurt van de 800 naar Haarlem gaat. Prima overstap dus.
2) Doordat er mensen uit de IC gaan doordat het sneller is om over te stappen voor Haarlem in Alkmaar
3) Nee, want de 3400 ligt muurvast door enkelspoor tussen Hoorn en Heerhugowaard & aansluitingen in Hoorn
 

18-02-2015 21:06:22
Frontier
Frontier
Quote
Bert13 (wo 18 feb 2015 20:59:49 https://m.somda.nl/forum/15805/p527880/): Die 4812/14/16 passen nu al amper of niet met DDZ4, ik ben benieuwd hoe groot die gemaakt gaan worden - zeker met die dicht zittende Velsertunnel erbij.

DDAR3+3 en/of DDZ4+4 zou overal moeten passen volgens mij.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-02-2015 21:07:10
Bert13
Bert13
@b2py: Nou, ben benieuwd of reizigers zich zo 'optimaal' gaan gedragen
@Frontier: dan zet je in de spits bijvoorbeeld compo's DDAR6 en DDM4 in, dat lijkt me niet de bedoeling van deze bezuiniging van NS
 

18-02-2015 21:14:43
Duitje
Duitje
Quote
b2py (wo 18 feb 2015 21:05:04 https://m.somda.nl/forum/15805/p527883/):
Quote
Bert13 (wo 18 feb 2015 20:59:49 https://m.somda.nl/forum/15805/p527880/): 1) Mensen boven Alkmaar gaan niet in Amr op de "snelle" sneltrein wachten.
2) De treinen Amr-Asd hebben niet heel veel extra capaciteit, hoe je daar volle DDZ4's extra aan reizigers in wilt proppen vraag ik me serieus af.
3) Dus doordat je de 4800 in een ander pad legt, heb je een betere aansluiting op de trein naar Ovn. Prima, maar dat kan ook met 3400. Weer een slecht argument.

Die 4812/14/16 passen nu al amper of niet met DDZ4, ik ben benieuwd hoe groot die gemaakt gaan worden - zeker met die dicht zittende Velsertunnel erbij.

1) De sprinter Hoorn - Haarlem zal tussen Hoorn en Uitgeest in vrijwel hetzelfde pad liggen. Hierdoor is het aannemelijk dat de IC naar Haarlem ergens in de buurt van de 800 naar Haarlem gaat. Prima overstap dus.
2) Doordat er mensen uit de IC gaan doordat het sneller is om over te stappen voor Haarlem in Alkmaar
3) Nee, want de 3400 ligt muurvast door enkelspoor tussen Hoorn en Heerhugowaard & aansluitingen in Hoorn


Welke IC? De 3000? Mensen die reizen van Hdr naar Hlm stappen met de huidige drgl ook al over op Amr. De 3000 geeft namelijk een prima aansluiting op de 3400. IC's puilen nu al uit tussen Amr en Asd, ik wil niet weten hoe het er straks aan toe gaat....
Verder ga ik niet meer in op deze onzin, is slecht voor mijn bloeddruk....

Laatst bewerkt door Duitje op 18-02-2015 21:15


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

18-02-2015 21:30:15
sfj
sfj
Houden we het hier wel even leuk voor iedereen mensen ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

18-02-2015 21:56:35
b2py
b2py
Nee van 800 op die IC.  

18-02-2015 22:04:11
broek53
broek53
Quote
Frontier (wo 18 feb 2015 21:06:22 https://m.somda.nl/forum/15805/p527885/):
Quote
Bert13 (wo 18 feb 2015 20:59:49 https://m.somda.nl/forum/15805/p527880/): Die 4812/14/16 passen nu al amper of niet met DDZ4, ik ben benieuwd hoe groot die gemaakt gaan worden - zeker met die dicht zittende Velsertunnel erbij.

DDAR3+3 en/of DDZ4+4 zou overal moeten passen volgens mij.
Niet in Santpoort Noord richting het zuiden, in ieder geval.
 

18-02-2015 22:31:24
AJT
AJT
Maar daar heb je niets aan als je in Hlo woont, want de 3400 stopt niet te Cas en dan nog vind ik het plagerig tegenover de mensen in Heiloo. Laat die 3400 gewoon stoppen zoals hij nu doet.  

18-02-2015 22:33:41
Daan!
Daan!
Betekent dat de 4800 ook anders komt te liggen tussen Hlm en Asd? Hoe komen jullie aan al die informatie over ligging? Gewoon uitgaan van de huidige ligging van de 3400 en 4800?  

18-02-2015 23:17:20
Damian
Damian
Quote
dennistd (wo 18 feb 2015 16:16:05 https://m.somda.nl/forum/15805/p527805/):
Quote
broek53 (wo 18 feb 2015 15:20:26 https://m.somda.nl/forum/15805/p527792/):
in 2016 wordt dat op zichzelf wel interessant, want dan gaat de 2600 keren ZONDER keersporen, dus langs het perron, en dus altijd in een van beide richtingen (om en om) niet crossplatform met de IC's ervoor en erachter. Lijkt mij wel grappig, massaal van perron wisselen via dat gevaarlijke busstation en met in- en uitchecken... Of zie ik dat te zwart?
Zou het niet mogelijk zijn om een perron over bijvoorbeeld spoor 3 heen te leggen, zodat de trein op spoor 2 (de 2600) aan beide zijden de deuren kan openen om zo ook in beide richtingen een crossplatform overstap te creëren? Of zijn er per richting echt twee perronsporen nodig ivm de korte opvolging?

edit: niet goed gelezen, het wordt een lange kering (34 minuten) dus dat gaat niet, je hebt dan beide sporen nodig om te keren..


Een kering van 34 min te Alm??? Ik ben haast geneigd te denken dat de 2600 dan leeg als 72600 naar Almo rijdt om daar te keren....
 

19-02-2015 00:47:09
broek53
broek53
Het hele punt van die kering vanaf mei 2016 is dat er dan - vanwege de werkzaamheden aan de oostkant van het station - minder treinen kunnen rijden aan die kant. De 2600 keert dan op spoor 2 en 3, die ietwat ingekort zijn en een paar maanden als kopsporen dienen.  

19-02-2015 09:55:44
koningm
koningm
Quote
AJT (wo 18 feb 2015 22:31:24 https://m.somda.nl/forum/15805/p527909/): Maar daar heb je niets aan als je in Hlo woont, want de 3400 stopt niet te Cas en dan nog vind ik het plagerig tegenover de mensen in Heiloo. Laat die 3400 gewoon stoppen zoals hij nu doet.


Ik heb nog even de brief van NS erbij gepakt waarom die stops in Heiloo, Castricum en Uitgeest niet mogelijk zijn:
- Aansluiting in Haarlem op de trein naar Leiden verslechterd (10 minuten extra overstaptijd);
- Het aantal passagiers vanaf deze stations naar Haarlem is minimaal vergeleken met de instappers richting Amsterdam. Het gaat volgens NS om maximaal 15 passagiers per trein die instappen in Heiloo, Castricum en Uitgeest.
- Binnen de dienstregeling is een extra stop niet maakbaar.

Zelf heb ik de indruk dat niet zozeer de 3400 maar de 4800 slecht gebruikt wordt buiten de spits. Op de stationnetjes Santpoort N+Z, Bloemendaal en Driehuis stappen te weinig mensen in om deze trein rendabel te maken. De bussen van Connexxion (die veel dichter bij de woningen komt) snoepen in dit gebied veel passagiers weg. Er wordt nu een snelle buslijn aangelegd door de provincie waardoor het aantal instappers nog wel kleiner zal worden in Driehuis en Santpoort. Omdat NS volgens de concessie toch verplicht zijn om elk half uur te stoppen op die stations, sneuvelt de 3400 om meer mensen in de lege 4800 te krijgen. Het totaal aantal reizigers zal hierdoor waarschijnlijk dalen, maar vanuit de NS geredeneerd toch rendabeler zijn, omdat er één treinserie kan worden geschrapt.
 

19-02-2015 10:12:26
Bert13
Bert13
Vijftien. Die 10% bezetting van de 3400 in het dal vond ik al creatief, maar als ze zo hun cijfers gaan verzinnen...
Die laatste alinea lijkt me inderdaad de meest plausibele verklaring voor het verdwijnen van de 3400.
 

19-02-2015 11:12:11
sjaak72
sjaak72
Quote
koningm (wo 18 feb 2015 20:27:31 https://m.somda.nl/forum/15805/p527859/):
Er komt dus de hele dag een sprinter Hoorn – Alkmaar – Haarlem – Amsterdam. Reistijd Alkmaar – Haarlem is nu 32 minuten met de sneltrein. Dat wordt – mede door een stop van 5 minuten in Uitgeest – zo’n 47 minuten.


Ik mag hieruit concluderen dat in de nieuwe dienstregeling de trein uit Hn naar Hlm niet 7 minuten blijft stilstaan op station Amr, zoals nu gebeurt in de avonddienstregeling met de 14800 ?

Laatst bewerkt door sjaak72 op 19-02-2015 11:12
 

19-02-2015 11:53:41
koningm
koningm
Volgens mij volgt de nieuwe Sprinter tussen Hoorn en Uitgeest in grote lijnen de tijden van de serie 3400 en vanaf Uitgeest naar Amsterdam die van de serie 4800. Vandaar de lange stop in Uitgeest en niet in Alkmaar.  

19-02-2015 14:29:52
broek53
broek53
Hn .20
Amr .45/.51
Utg .09
Hlm .34/.36
Asd .54
===========
Asd .04
Hlm .24
Utg .49
Amr .05/.14
Hn .39

In de ochtend vier 3400-en:
Amr .17
Bv .32
Hlm .42

In de avond vijf 3400-en:
Hlm .12
Bv .25
Amr .41

Alles uiteraard ook een half uur eerder/later.
Aldus de voorlopige plannen, die overigens met name in Alkmaar nog voor veel hoofdbrekens zorgen t.a.v. de 3400-en.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-02-2015 17:18
 

19-02-2015 14:49:59
b2py
b2py
Dan wordt het in mijn verhaal een overstap 3000 -> 3400  

19-02-2015 15:04:17
Bert13
Bert13
In een kwartier Amr-Bv, da's wel optimistisch. I rest my case, maar dat dit totaal niet gaat werken behoeft geen verdere uitleg dan ik al heb gepoogd te geven. Ik hoop maar dat er een hoop mee bespaard wordt, reizigers bespaar je er op den duur sowieso mee. De reistijd Hwd/Amrn-Hlm gaat in de spits iig niet achteruit (maar dus ook niet vooruit)  

19-02-2015 15:27:59
Duitje
Duitje
Quote
b2py (do 19 feb 2015 14:49:59 https://m.somda.nl/forum/15805/p527983/): Dan wordt het in mijn verhaal een overstap 3000 -> 3400


Dat is het nu al.......


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

19-02-2015 16:00:29
koningm
koningm
Eerder werd nog gezegd dat een korte stop in Uitgeest niet mogelijk was door kruisende treinen en beperkte infrastructuur. Blijkbaar is daar nu toch een oplossing voor gevonden. Maar moet die vertrektijd in Utg niet .49 zijn? Anders wordt er ergens tussen Hlm en Utg een winst van 4 minuten gevonden ten opzichte van de huidige dienstregeling.  

19-02-2015 16:25:54
sjaak72
sjaak72
Quote
broek53 (do 19 feb 2015 14:29:52 https://m.somda.nl/forum/15805/p527982/): Hn .20
Amr .45/.51
Utg .09
Hlm .34/.36
Asd .54
===========
Asd .04
Hlm .24
Utg .45
Amr .05/.14
Hn .39

.


De reizigers uit Cas en Hlo naar Hn zijn in de nieuwe dienstregeling heen 9 minuten langer onderweg en terug 6 minuten %03%%04%
 

19-02-2015 17:17:35
broek53
broek53
Quote
koningm (do 19 feb 2015 16:00:29 https://m.somda.nl/forum/15805/p527996/): Eerder werd nog gezegd dat een korte stop in Uitgeest niet mogelijk was door kruisende treinen en beperkte infrastructuur. Blijkbaar is daar nu toch een oplossing voor gevonden. Maar moet die vertrektijd in Utg niet .49 zijn? Anders wordt er ergens tussen Hlm en Utg een winst van 4 minuten gevonden ten opzichte van de huidige dienstregeling.
Je hebt gelijk, althans de aankomsttijd in Utg is .48, dus het vertrek zal .49 zijn. Ik heb het gewijzigd in de originele mail.
 

19-02-2015 20:50:44
b2py
b2py
Quote
Duitje (do 19 feb 2015 15:27:59 https://m.somda.nl/forum/15805/p527990/):
Quote
b2py (do 19 feb 2015 14:49:59 https://m.somda.nl/forum/15805/p527983/): Dan wordt het in mijn verhaal een overstap 3000 -> 3400


Dat is het nu al.......
Met als verschil je een kwartier wint als je naar Leiden en verder wilt als NS ervoor zorgt dat er een cross-platform overstap komt op de IC in die richting.
 

19-02-2015 21:54:48
AJT
AJT
Ik denk dat het Bert en Duitje te doen was om de stops in Hlo en Cas en het feit dat je de sprinter reizigers niet in een DDZ-4 stel wat er normaal in de 4800 rijdt krijgt  

31-03-2015 22:23:03
maurits
maurits
De adviesaanvraag voor drgl 2016 bij het Locov is bekend: http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-33068-adviesaanvraag-dienstregelin.aspx?sgURI=tcm%3a311-48176-4&nodeJump=3

Een paar opvallende zaken:
- Gn-Asn, vanaf augustus 2016 twee Sprinters extra per uur in opdracht van de provincie Groningen.
- Utrecht Lunetten wordt weer 4 keer per uur in beide richtingen bediend.
- Alm-Lls, IC2600 wordt ingekort tot Alm in verband met bouw keervoorziening.
- Thalys-dienstregeling wordt uitgebreid.
- Dienstregeling Hlm-Amr wordt een Sprinter Asd-Hlm-Amr-Hn die de hele dag volgens het zelfde patroon gaat rijden aangevuld met een IC in de spitsrichting.
- CNL-integratie: De CNL wordt voorzien van "gerenoveerde" IC-rijtuigen en wordt opengesteld voor dagrandreizigers vanaf/naar Nederland. De laatste ICE naar Duitsland en de eerste ICE uit Duitsland vervallen. ICE120 (Keulen vertrek 20.46) gaat voortaan dagelijks rijden, ICE121 (Amsterdam vertrek 06.34 vertrekt een half uur eerder). De CNL komt voortaan om 09.30 in Amsterdam aan en rijdt doorgaand met een meerspanningsloc, de stop in Em vervalt.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-03-2015 22:46:12
mren
mren
Quote
Het doorrijden van de Sprinter Apeldoorn – Almelo naar Enschede gebeurde op basis van een contract met de Regio Twente. Het contract is inmiddels afgelopen en er is op dit moment nog geen nieuwe afspraak met de Regio Twente. NS voert momenteel overleg met de Regio Twente en de Provincie Overijssel. Hieruit kunnen wijzigingen van de treindienst Almelo – Enschede voortkomen.


Gezien de bezetting van deze treinen (oa door verhuizing ROC's de afgelopen jaren), is het tamelijk lastig om de 7000 op Aml-Es te missen.
 

31-03-2015 22:51:49
Daan!
Daan!
Even tussendoor; misschien zie ik het verkeerd, maar ik vind het nogal raar dat we straks in Limburg, Ass en al die andere uiteinden van het land 4x per uur een trein hebben, maar we het net buiten de randstad met 2x/uur moeten doen.  

31-03-2015 22:54:25
mren
mren
Welk traject bedoel je?

Op veel IC-lijnen in de brede randstad is inmiddels wel een kwartiersdienst.
 

31-03-2015 23:15:32
Frontier
Frontier
Gezien z'n woonplaats zal hij wel doelen op het 3400/4800 verhaal.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

31-03-2015 23:17:17
Duitje
Duitje
Dat lijkt mij stug want daar hebben we straks geen 2/u IC meer


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

31-03-2015 23:32:34
Daan!
Daan!
Onder andere 4800/3400, maar 5400 en 3300 ook.  

01-04-2015 09:45:47
Klaasje
Klaasje
Quote
maurits (di 31 mrt 2015 22:23:03 https://m.somda.nl/forum/15805/p534078/): De adviesaanvraag voor drgl 2016 bij het Locov is bekend: http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-33068-adviesaanvraag-dienstregelin.aspx?sgURI=tcm%3a311-48176-4&nodeJump=3
- Alm-Lls, IC2600 wordt ingekort tot Alm in verband met bouw keervoorziening.



Volgens het document wordt deze cross-platform maar dat kan helemaal niet ieder half uur zolang er nog geen tailtracks liggen.
 

01-04-2015 10:20:38
ruysdael
ruysdael
Quote
Daan! (di 31 mrt 2015 23:32:34 https://m.somda.nl/forum/15805/p534086/): Onder andere 4800/3400, maar 5400 en 3300 ook.
Omdat in de gebieden die jij noemt, het busnetwerk vaak minstens zo snel en veel frequenter is dan de trein. Waarom zou je daarmee moeten en/of willen concurreren? En Zandvoort heeft wanneer het nodig is (zomer, evenementen) wel degelijk een kwartierdienst.
 

01-04-2015 10:41:23
Klaasje
Klaasje
Daarnaast geldt dat het vervoer voornamelijk tussen de wat grotere steden heel sterk is. Als daarvan meerdere op een rijtje liggen kan je al snel een kwartierdienst rijden. Op een doodlopende lijn gaat dat gewoon veel minder snel.  

01-04-2015 10:48:24
Dre
Dre
Quote
mren (di 31 mrt 2015 22:46:12 https://m.somda.nl/forum/15805/p534081/):
Quote
Het doorrijden van de Sprinter Apeldoorn – Almelo naar Enschede gebeurde op basis van een contract met de Regio Twente. Het contract is inmiddels afgelopen en er is op dit moment nog geen nieuwe afspraak met de Regio Twente. NS voert momenteel overleg met de Regio Twente en de Provincie Overijssel. Hieruit kunnen wijzigingen van de treindienst Almelo – Enschede voortkomen.


Gezien de bezetting van deze treinen (oa door verhuizing ROC's de afgelopen jaren), is het tamelijk lastig om de 7000 op Aml-Es te missen.

Overigens is het me een raadsel wat er nog met de Regio Twente te overleggen valt. Die is sinds 1 januari jl. haar WGR+-taken (waaronder OV)kwijt. Die taak ligt nu bij de Provincie Overijssel.
 

01-04-2015 11:30:30
Roy
Roy
Ik neem aan dat ze nog even wachten tot Enschede-Zwolle aanbesteed is. Dan kunnen ze een contract voor 2 jaar of voor 15 jaar afsluiten. Na deze maand weten we vast meer.  

01-04-2015 13:52:06
daniel81
daniel81
Quote
Daan! (di 31 mrt 2015 22:51:49 https://m.somda.nl/forum/15805/p534082/): Even tussendoor; misschien zie ik het verkeerd, maar ik vind het nogal raar dat we straks in Limburg, Assen al die andere uiteinden van het land 4x per uur een trein hebben, maar we het net buiten de randstad met 2x/uur moeten doen.

Daar is een heel simpele verklaring voor, die niets heeft te maken met bevolkingsdichtheid, busvervoer enz.
En indirect staat die reden hier al steeds vermeld. Namelijk dat er regionale overheden zijn die NS extra betalen om meer treinen te rijden.
Friesland betaalt voor de 9000, Overijssel en Gelderland betalen voor de 7000. Groningen/Drenthe gaan betalen voor extra sprinters Gn - Asn. Ook de kwartierdiensten bij de regionale vervoeders worden betaald door de provincies (bv de 30700 van Breng).
Maar laat nu net Noord Holland geen (extra) geld over hebben voor treinvervoer....

Laatst bewerkt door daniel81 op 01-04-2015 13:53
 

01-04-2015 14:21:02
ruysdael
ruysdael
Quote
Quote
daniel81 (wo 01 apr 2015 13:52:06 https://m.somda.nl/forum/15805/p534160/): een trein hebben, maar we het net buiten de randstad met 2x/uur moeten doen.

Daar is een heel simpele verklaring voor, die niets heeft te maken met bevolkingsdichtheid, busvervoer enz.
Dan heeft dat toch wel degelijk te maken met het busnetwerk. Men kiest er bij de provincie voor om het exploitatiebudget voor OV uit te geven aan een degelijk busnet en niet aan een kwartierdienst voor treinen op suboptimale trajecten. En terecht, naar mijn mening.

Laatst bewerkt door ruysdael op 01-04-2015 14:22
 

01-04-2015 21:23:54
broek53
broek53
Quote
Klaasje (wo 01 apr 2015 09:45:47 https://m.somda.nl/forum/15805/p534122/):
Quote
maurits (di 31 mrt 2015 22:23:03 https://m.somda.nl/forum/15805/p534078/): De adviesaanvraag voor drgl 2016 bij het Locov is bekend: http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-33068-adviesaanvraag-dienstregelin.aspx?sgURI=tcm%3a311-48176-4&nodeJump=3
- Alm-Lls, IC2600 wordt ingekort tot Alm in verband met bouw keervoorziening.



Volgens het document wordt deze cross-platform maar dat kan helemaal niet ieder half uur zolang er nog geen tailtracks liggen.
Het is wellicht goed om locov hiervoor te waarschuwen; de overstap in Almere C wordt in de spits een dramatisch gebeuren, en niet zonder risico's ook.
 

01-04-2015 21:36:44
ZJ37
ZJ37
Zover ik weet wordt de crossplatform overstap in de drukste spitsrichting geboden (ochtend richting Asd en middag vanuit Asd).  

01-04-2015 21:55:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat gaat alleen niet echt met een lange kering met alternerend spoorgebruik, dan heb je immers maar eens per uur een cross-platform overstap en valt er niet zoveel te regelen om in de spitsrichting aan te sluiten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-04-2015 21:58:57
michaben
michaben
Wat is eigenlijk de reden dat de 2600 ingekort wordt? Als ik zo kijk naar de situatie vermoed ik dat dit puur die plannormen weer eens zijn. Want de doorgaande sporen zullen gewoon beschikbaar blijven, anders waren er wel meer treinseries dan alleen de 2600 opgeheven. De enige beperking die ik me kan bedenken is dat er maar twee doorgaande sporen zullen zijn te Alm in plaats van vier, en dat de opvolgtijd tussen de 4300, 2600 en 700/12700 te kort is om op hetzelfde spoor te halteren.  

01-04-2015 22:11:40
stefanvw14
stefanvw14
Quote
daniel81 (wo 01 apr 2015 13:52:06 https://m.somda.nl/forum/15805/p534160/):
Quote
Daan! (di 31 mrt 2015 22:51:49 https://m.somda.nl/forum/15805/p534082/): Even tussendoor; misschien zie ik het verkeerd, maar ik vind het nogal raar dat we straks in Limburg, Assen al die andere uiteinden van het land 4x per uur een trein hebben, maar we het net buiten de randstad met 2x/uur moeten doen.

Daar is een heel simpele verklaring voor, die niets heeft te maken met bevolkingsdichtheid, busvervoer enz.
En indirect staat die reden hier al steeds vermeld. Namelijk dat er regionale overheden zijn die NS extra betalen om meer treinen te rijden.
Friesland betaalt voor de 9000, Overijssel en Gelderland betalen voor de 7000. Groningen/Drenthe gaan betalen voor extra sprinters Gn - Asn. Ook de kwartierdiensten bij de regionale vervoeders worden betaald door de provincies (bv de 30700 van Breng).
Maar laat nu net Noord Holland geen (extra) geld over hebben voor treinvervoer....


Even hierop aanhaken. Provincie Noord-Holland is een VVD provincie, dus die hebben niet zo op OV. Voor de betere kenners onder OV van Noord-Holland is de Texelhopper een goed voorbeeld. Daar is een (bus)lijn door een lid van de Provinciale Staten geschrapt, maar hij wist niet eens wat de route was en luisterde niet naar kritiek van ROCOV-NH. Maar dit is eigenlijk OFF Topic

Laatst bewerkt door stefanvw14 op 01-04-2015 22:21
 

02-04-2015 01:10:07
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (wo 01 apr 2015 21:36:44 https://m.somda.nl/forum/15805/p534210/): Zover ik weet wordt de crossplatform overstap in de drukste spitsrichting geboden (ochtend richting Asd en middag vanuit Asd).
Dat kan niet als de 2600 blijft liggen waar hij ligt. Dan ontstaan er keringen van 34 minuten en probeer dan maar eens twee halfuren achter elkaar dezelfde crossplatform te bieden.
 

02-04-2015 01:14:13
broek53
broek53
Quote
michaben (wo 01 apr 2015 21:58:57 https://m.somda.nl/forum/15805/p534212/): Wat is eigenlijk de reden dat de 2600 ingekort wordt? Als ik zo kijk naar de situatie vermoed ik dat dit puur die plannormen weer eens zijn. Want de doorgaande sporen zullen gewoon beschikbaar blijven, anders waren er wel meer treinseries dan alleen de 2600 opgeheven. De enige beperking die ik me kan bedenken is dat er maar twee doorgaande sporen zullen zijn te Alm in plaats van vier, en dat de opvolgtijd tussen de 4300, 2600 en 700/12700 te kort is om op hetzelfde spoor te halteren.
Klopt precies. Er is zelfs een tijdelijke kortere blokopvolging voor ontworpen, maar dan heb je altijd nog VL die - ook als de opvolgingen inmiddels aan alle normpjes voldoet - het nog te krap vindt en weigert (!) ermee akkoord te gaan. En in het leidingloze ProRail is er dan niemand die dergelijke instanties in het gareel dwingt - zo werkt dat.
De reiziger stapt dus over op 1, 2, 3 en 4 - waarbij opgemerkt dat dat overstappen zo blijft, ook als Almere gereed is. De keersporen worden uitsluitend aangelegd om minder treinen te kunnen rijden, voorlopig.
 

02-04-2015 10:16:51
daniel81
daniel81
Ik heb ook ergens de suggestie voorbij zien komen (misschien in dit topic, misschien elders) dat er aan de Lls-zijde van het perron een loopbrug-à-niveau over de sporen kon komen.
Komt zoiets er inderdaad?
 

02-04-2015 10:43:58
Klaasje
Klaasje
Dan moet je eerst 250 meter lopen voor je naar het andere perron kunt komen. Dan kan je toch beter via de trap en desnoods over het busstation via de bliep-bliep.  

02-04-2015 12:49:58
daniel81
daniel81
Ik zie het dan ook niet als of-of maar en-en.
Dat ontlast de tunnel en de poortjes; bovendien zullen zeker in de spits de meeste reizigers dagelijks deze trip maken en dan weten dat het handig is om in Asd helemaal voorin te gaan zitten.
 

02-04-2015 14:43:15
treinfan
treinfan
Is omrijden via Almo geen optie voor de 2600, of is daar ook te weinig capaciteit?  

02-04-2015 14:56:55
daniel81
daniel81
Nee, als dat zou kunnen dan kan-ie net zo goed doorrijden tot Lls.
De reden is namelijk dat er direct ten oosten van Alm aan de middensporen gewerkt wordt om de tailtrack te kunnen aanleggen.

Laatst bewerkt door daniel81 op 02-04-2015 14:57
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-04-2015 15:29:23
Klaasje
Klaasje
Sterker nog.. Een trein leeghalen kost meer capaciteit dan even stoppen en meteen weer doorrijden.  

02-04-2015 16:33:21
Pim530
Pim530
En als je de Vlissingentak nou eens tot Asd laat rijden en de Dordtpendel door naar Lls op het andere kwartier? Desnoods knip je de boel op Asd (omdat ik me voor kan stellen dat het niet heel gunstig is om vanaf Hlm door te wisselen). Reizigers naar Zl moeten er dan tijdelijk een paar minuten langer over doen door via Amf te reizen.  

02-04-2015 17:06:33
michaben
michaben
Geeft het keren van de 2600 te Alm niet een veel groter overkruisconflict op dan doorrijden naar Lls via alleen de buitenste sporen een opvolgconflict geeft? Of worden de overloopwissels verplaatst naar tussen de wissels van/naar de buitenste sporen en het perron? Want met de huidige sporenlayout moet je een klein stukje linkerspoor om te keren op Alm, en in de huidige dienstregeling is dat onmogelijk zonder conflict met de 700/12700.  

02-04-2015 17:56:36
treinfan
treinfan
Met maar 1 doorgaand perronspoor per richting beschikbaar, zullen er hoe dan ook al minutenwijzigingen moeten plaatsvinden om/rond Alm. Een treinserie naar de kopsporen sturen, geeft net iets meer ruimte om te spelen met de aankomst/vertrektijden. Blijkbaar past het dus prima met een keertijd van 34 minuten (en dus iets gewijzigde tijden).  

02-04-2015 18:15:00
daniel81
daniel81
Wat voor zover ik kan zien nog de beste oplossing is, is om nu al te gaan tailtracken, en wel via de 'vertreksporen' richting Amsterdam.
Het grootste 'gat' zit tussen .17/47 (de 4600) en .27/57 (de (12)700), namelijk 10 minuten, wat m.i. voldoende moet zijn.
Het conflict dat @michaben hierboven beschrijft heb je dan niet, en bovendien biedt je in alle gevallen een cross-platform overstap aan.
En voor het geval de 4600 vertraging heeft; dan zit er tussen vertrek van de 4900 en de (vertraagde) 4600 een groot gat.
 

02-05-2015 15:34:38
abcde
abcde
Bij de oorspronkelijke voorstellen voor drgl 2016 stond ook dat de 12600 wordt afgeschaft, in plaats daarvan altijd (12)700 en 2600. Dus ook 'savonds laat een IC Alm - Asdz - Gvc. Gaan deze plannen door in drgl. 2016 ?  

03-05-2015 15:41:00
wouter15
wouter15
Dienstregeling 2016: Enkel traject meer of minder treinen

3 mei 2015

De dienstregeling 2016 blijft grotendeels gelijk aan het spoorboekje van 2015. Dat blijkt uit een besluit van de Nederlandse Spoorwegen, gecommuniceerd aan consumentenorganisaties. Op een aantal trajecten gaan er meer treinen rijden, bijvoorbeeld tussen Assen en Groningen. Ook tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal gaat de Intercity Direct vaker rijden. Maar er zijn ook trajecten waar er minder treinen gaan rijden, bijvoorbeeld tussen Almere - Lelystad en Haarlem - Alkmaar.

Groningen en Drenthe: Meer spitstreinen vanaf september
Vanaf medio september 2016 gaan er extra spitstreinen rijden tussen Assen en Groningen. De treinen kunnen pas gaan rijden als er in Assen een keervoorziening is aangelegd. Het gaat om twee spitstreinen per uur. Verder komt er een nachtverbinding tussen Groningen en de Randstad.

Bron en meer: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/dienstregeling_2016:_enkel_traject_meer_of_minder_treinen-146947
 

03-05-2015 16:15:18
john2
john2
In de nieuwe dienstregeling 2016, link van wouter15 , treinreiziger, staat dat Heerlen - Aken niet meer rechtstreeks is en dat er zonder cross platform moet worden overstappen naar Aken. Is bij mij de gedachten of er dan met hetzelfde materieel, die euregio Bahn, gereden wordt als nu het geval is naar Aachen en verder.  

03-05-2015 16:19:39
AlbertP
AlbertP
In een ander topic (kan het op de smartphone even niet vinden) werd recent vermeld dat de dienst vanwege het gebruik van elektrische treinstellen in Hz wordt geknipt zolang Hrl-Hz niet geëlektrificeerd is.  

03-05-2015 16:28:32
john2
john2
Dus dan is het wachten tot dat Heerlen - Hz geëlektrificeerd is.  

03-05-2015 21:22:30
broek53
broek53
In het geciteerde bericht staat dat de inkorting van de 2600 komt te vervallen als de werkzaamheden klaar zijn. As dat waar is, is het een verbijsterende mededeling. De hele grap van de werkzaamheden is nu juist om de 2600 in Almere C via een keerspoor te kunnen laten keren. M.a.w.: als de 260 niet gaat keren, hoef je de ombouw ook niet uit te voeren, en als je de 2600 tijdens de werkzaamheden gaat keren zonder keerspoor, veroorzaak je giga-overstapproblemen. Het slechtste van twee werelddelen, zou je zeggen.  

03-05-2015 21:53:58
michaben
michaben
Volgens mij was het uiteindelijke doel 4x Alm-Asd en 4xAlm-Shl, waarvan 2x Lls-As en 2x Lls-Shl. Dus geen 2600 meer die een paar minuten na de (12)700 vanuit Lls rijdt, maar een kwartierdienst vanuit Lls naar Alm, met daar de korte overstap voor de andere bestemming. Waarschijnlijk wil men tot de invoer hiervan de 2600 terug zodat er weer een rechtstreekse verbinding Lls-Asd ontstaat die anders tijdelijk zou verdwijnen.  

03-05-2015 22:48:48
b2py
b2py
Bijna, in LTSA eindsituatie SAAL wordt het 6x Alm - Gvc waarvan 4 naar Lelystad en 2x Asd - Alm. Zie bijvoorbeeld: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lange_termijn_spooragenda#Schiphol_-_Lelystad  

03-05-2015 23:06:18
daniel81
daniel81
Quote
AlbertP (zo 03 mei 2015 16:19:39 https://m.somda.nl/forum/15805/p537693/): In een ander topic (kan het op de smartphone even niet vinden) werd recent vermeld dat de dienst vanwege het gebruik van elektrische treinstellen in Hz wordt geknipt zolang Hrl-Hz niet ge�lektrificeerd is.

Je bedoelt dit draadje https://m.somda.nl/forum/5683/Materieelinzet+Heerlen-Aachen+en+verder/
De reden van de knip is niet de inzet van elektrische treinstellen, maar de voltooiing van de ringlijn Aachen - Herzogenrath - Alsdorf - Stolberg - Aachen.
Na voltooiing gaat deze ring elk half uur door de Euregiobahn bereden worden, waarmee de tak naar Heerlen vervalt.
De tak naar Heerlen maakt echter deel uit van de toekomstige IC Aachen - Heerlen - Eindhoven, en die gaat pas rijden zodra Hz-Lg geëlectrificeerd is. In de tussentijd is er dan een pendel Hrl-Hz

Laatst bewerkt door daniel81 op 03-05-2015 23:07
 

04-05-2015 10:40:18
treinjoop
treinjoop
@b2py
Uit welk jaar komt die pagina? Ben benieuwd of de AmRo shuttle in 2020 of eerder in de huidige planning ook nog naar Alm ipv Asd zal rijden.
 

04-05-2015 10:43:10
b2py
b2py
2015. Het is data waarin de diverse dienstregelingen opgeleverd zijn. Kan zijn dat er dus ook al eerder gereden wordt maar daar wordt in de LTSA niet over gesproken, dit zijn de beoogde doelen waar ze naar toe werken.

Laatst bewerkt door b2py op 04-05-2015 10:43
 

04-05-2015 10:54:36
Klaasje
Klaasje
Je kunt er gerust vanuit gaan dat het plaatje er inmiddels al weer heel anders uit ziet.  

04-05-2015 11:12:42
michaben
michaben
De laatste documenten die op de projectpagina van de rijksoverheid te vinden zijn (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/groei-op-het-spoor/ov-saal) hebben het over een 4/4/4 per eind 2016, dus 4x een IC Alm-Shl, 4x Alm-Asd en 4x een SPR Alm-Wp-Shl/Asd. Voor de toekomst waren nog meerdere varianten, ik kan niet vinden of er überhaupt al een keuze gemaakt is. Maar in alle varianten die uitgewerkt staan in de documenten is er 2x per uur een rechtstreekse IC Lls-Asd en 2x Lls-Shl opgenomen. De keersporen te Alm zijn dus niet primair bedoeld voor inkorten van de 2600, maar vooral om extra IC's mogelijk te maken (en welke treinseries dat exact worden zal tegen die tijd blijken).  

04-05-2015 11:19:08
broek53
broek53
Right. Wat mij alleen verbaast (en ergert) is dat NS bewust voor de voor de reizigers (en voor de werkzaamheden zelf en voor hun eigen logistiek) slechtst mogelijke fasering van het werk gekozen heeft en dat de enige verklaring daarvoor die nog een beetje plausibel klonk en als zodanig ook door NS gebracht is ('het is toekomstvast want in 2017 gaan we de 2600 sowieso inkorten') nu niet juist of achterhaald blijkt te zijn.  

04-05-2015 11:22:32
Klaasje
Klaasje
De LTSA is alweer een tijdje oud inmiddels. Ik geloof dat men nu weer op het spoor van 4x Shl-Asdz-Lls + 2x Alm-Asd zit.  

04-05-2015 11:35:40
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel81 (zo 03 mei 2015 23:06:18 https://m.somda.nl/forum/15805/p537740/): De tak naar Heerlen maakt echter deel uit van de toekomstige IC Aachen - Heerlen - Eindhoven, en die gaat pas rijden zodra Hz-Lg geëlectrificeerd is. In de tussentijd is er dan een pendel Hrl-Hz
De tak naar Heerlen wordt onderdeel van de RE18 Aachen-Maastricht. http://www.kcitf-nrw.de/angebotsplanung/
Het daarvoor bedachte pad tussen Aachen en Hz schijnt erg krap te zijn waardoor het alleen met een elektrische trein haalbaar wordt geacht.
 

04-05-2015 15:24:44
b2py
b2py
@Klaasje. Dat is bij alles wat gepubliceerd wordt.. Zo werkt deze wereld toch?  

22-05-2015 10:44:23
Bert13
Bert13
Ik moest even huilen toen ik dit las over de sluiting van de Velsertunnel tijdens DRGL 2016 waardoor op Bv-Hlm extra reizigers worden verwacht: http://www.rtvnh.nl/nieuws/164800/Geen%20extra%20treinen%20tijdens%20sluiting%20Velsertunnel "600 lege plaatsen in de spits", je moet het maar durven zeggen...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

22-05-2015 11:19:42
daniel81
daniel81
Heeft degene die dit zegt er ook aan gedacht dat het grootste deel van die zitplaatsen er in drgl 2016 niet meer zullen zijn?  

22-05-2015 11:24:34
broek53
broek53
Het zullen de zitplaatsen wel zijn in de tegenspitsrichting. Zo kun je inderdaad aardig de waarheid liegen.  

21-08-2015 16:56:42
wouter15
wouter15
Op http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/98732/ProRail-stelt-werkzaamheden-aan-het-spoor-in-Assen-uit is te lezen dat de werkzaamheden in Assen met een jaar worden uitgesteld. Het keerspoor en de extra treinen komen dus ook pas ergens in 2017.  

21-08-2015 17:04:55
broek53
broek53
Ja, Assen is klem komen te zitten tussen hele grote stappen in SAAL op de Zuidtak en in Almere enerzijds en hele grote stappen van DSSU anderzijds. De zomer is niet lang genoeg en het aantal spoorbouwers niet groot genoeg. En je kunt van alles inhuren, maar geen beveiligingsmonteurs.  

21-08-2015 17:33:06
b2py
b2py
In het ProRail bericht wordt overigens gesteld dat met nog studeert op het alsnog laten rijden van de extra sprinters en dat het nog niet volledig gedaan is met die treinen.  

21-08-2015 17:40:12
treinfan
treinfan
Als perron 1 in Asn opgehoogd kan worden, lijkt het me dat er dan een prima perronspoor is om extra sprinters te laten kopmaken%06%  

21-08-2015 17:43:41
broek53
broek53
Daar heb ik persoonlijk nog een leuk alternatief voor bedacht ☺, buitengewoon ingewikkeld ook 😆. Aangezien die pendeltrein een half uur keert in Assen, kun je in die tijd ook rustig op en neer (leeg) naar Beilen...  

24-08-2015 10:57:56
niels arno
niels arno
In Hgl gaat het bericht rond dat het DD-AR/DDM zijn intrede gaat doen in de 7000. Nedtrain zou al enkele monteurs ervoor opleiden. Voor in de spits is het nog een goede zet maar in de daluren een beetje overkill. Mogelijk een mix met SGM?  

24-08-2015 14:34:33
VIRMm1
VIRMm1
Ik had ook begrepen dat het spul in de 5200 zou gaan rijden. Ook daar is het in de spits prima materieel, maar daar buiten is het niet nodig.  

24-08-2015 21:30:33
daniel81
daniel81
Tsja dat geldt bijna voor elke sprinterserie.
Wat dat betreft is de meest efficiënte inzet om in de spits enerzijds setjes gekoppeld SGM te hebben en anderzijds een DDAR; buiten de spits haal je de DDAR aan de kant en laat je de SGMmetjes solo rijden.
De 5200 ken ik niet echt, maar voor de 7000 lijkt mij dit niet een heel doeltreffend scenario aangezien er geloof maar iets van 2 omlopen zijn die meer dan 1 SGM nodig hebben (en daarmee is de 7000 überhaupt geen handig inzetgebied)
Of heeft het simpelweg te maken met de voetbalwedstrijden van de plaatselijke FC, waarvoor in het verleden ook mDDM werd ingezet; dat de plaatselijke monteurs dan ook daarmee overweg kunnen?
 

25-08-2015 10:01:58
broek53
broek53
Voor (de start van) de drgl 2016 staan de 7000 en 7600 integraal met DDAR gedacht (6, rep. 4 stuks). In de 4400/9600 nog 5 DDAR.
In de 5200 en in de 5400 nog/weer DDZ.
 

25-08-2015 10:56:35
plant
plant
Dat zijn 15 stammen DDAR, voor de 5600 zal dus ook ander materieel in de boeken staan. Ook weer DDZ? Dat is een aardige schuifactie.

Laatst bewerkt door plant op 25-08-2015 10:56
 

25-08-2015 11:01:06
broek53
broek53
De 5600 weer DDZ, ja. De 5500 trouwens ook, zoals de vlag er nu voor lijkt te staan. Verschuivingen waarvan ik het doel niet zomaar kan doorgronden, maar uiteindelijk zal het per saldo wel gaan om een nog efficientere materieelinzet.  

25-08-2015 11:05:21
b2py
b2py
Als er zes gepland zijn in de 7000, dan ga ik er voor gemak maar van uit dat de provincie het contract toch verlengd heeft voor doortrekken naar Enschede.  

25-08-2015 11:10:02
dennistd
dennistd
In de spits zouden ze sowieso door blijven rijden neem ik aan, dus dan heb je alsnog 6 stellen nodig.  

25-08-2015 11:18:34
b2py
b2py
Scherp!  

25-08-2015 11:50:46
Joey666
Joey666
Is de 5500 serie niet een beetje overkill om DDZ te laten rijden.
Serie kan goed af met enkel SGM of SLT.
Zet die DDZ ergens in waar capaciteit echt nodig is waarbij je een SGM 5/6 of een SLT 6/8 vervangt.
5800 serie is daar een mooie voor, net als de 4900/5700 als voorbeeld te noemen.
 

25-08-2015 12:09:17
DDZ7504
DDZ7504
De 5800 en 4900/5700 zijn beiden redelijk grote series, de 5500 is juist erg klein. Als je slechts enkele omlopen in zulke series met ander materieel gaat laten rijden kan het bij een storing in een andere omloop belanden en uiteindelijk overgaan op een serie waar het niet hoort, wat extra werk is voor de bijsturing. Plus, dat maakt ook nog eens een makkelijkere materieelomloop in het geval dat de 5600 en 5500 op elkaar keren op Uto ivm werkzaamheden.  

25-08-2015 13:28:01
broek53
broek53
Op zichzelf waar, en een mooie redenering voor als je materiel / zitplaatsen over hebt. Als er nou iets NIET over is komende winter, is het materieel of zijn het zitplaatsen. Daarnaast pleegt de planning zich weinig tot niets aan te trekken van mogelijkheden in dagplan, laat staan in de bijsturing. daar zou het dus allemaal niet in kunnen zitten.
Daarnaast is de planning nog volop bezig, dus denk nu niet dat wat ik verkondig van de stand van zaken nu al de hoogste waarheid is, c.q. het uiteindelijk resultaat van de planning zal zijn.
 

25-08-2015 16:45:42
nberkelaar
nberkelaar
Mag ik vragen hoe jullie dit te weten zijn gekomen? Is er al een document beschikbaar of is het 'gehoord in de wandelgangen'?  

25-08-2015 17:24:22
daniel81
daniel81
Dit is nog nergens openbaar zichtbaar; maar er zitten hier diverse mensen die dichtbij het vuur zitten; zelf bij de materieelplanning werken of daar connecties hebben.  

13-09-2015 08:55:52
dennistd
dennistd
Inmiddels heeft Hafas de dienstregeling 2016 online staan: http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi  

13-09-2015 10:32:19
michaben
michaben
Waarbij wel opgemerkt moet worden dat dit de basisdienstregeling is, want de sluitingsdata voor het eerste wijzigingsblad (dat tegelijkertijd met de nieuwe dienstregeling ingaat) is altijd half oktober. Het is dus nog niet zeker dat dit ook daadwerkelijk de dienstregeling wordt zoals deze gereden gaat worden. Er zijn dan ook nog geen vertreksporen bekend. Maar toch interessant om te zien natuurlijk.

Een hoop van de zaken die in de eerste berichten gemeld werden zie ik overigens niet terug hier. Van een aantal was al bekend dat dit uitgesteld was, maar blijkbaar is er nog meer uitgesteld tot 2017. Geen grote wijzigingen dus, wel wat kleinere:
- De 6000 stopt weer te Utl doordat de stop van 2 minuten te Htnc een korte stop wordt.
- De 3600 wordt wel 2 hele minuten sneller tussen Ht en Rsd.

Laatst bewerkt door michaben op 13-09-2015 10:32
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2016
RailWiki.nl