Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2017 |
![]() |
11-08-2016 11:49:23 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Wanneer komt er duidelijkheid, of er in 2017 in Friesland 2 IC's en 2 sprinters tussen Lw en Mp p/uur kunnen rijden ? Ik meen dat Locov het idee opperde, om desnoods deze sprinter met DM90 te rijden. Zonodig kunnen de stellen uit de 7900, waar straks elektrisch gereden kan worden, hiervoor gebruikt worden ![]() |
11-08-2016 12:28:15 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan, nietwaar? |
11-08-2016 12:28:33 | ||
---|---|---|
Diedje
![]() |
Leuk idee om DM'90 stellen uit de 7900 te gebruiken, omdat er electrisch gereden KAN worden.. Welke Electrische stellen heb je voor de 7900 in gedachten dan? Ze moeten ATB-NG hebben.. |
11-08-2016 12:42:52 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
In december komt ook veel SGM vrij |
![]() |
advertentie |
11-08-2016 13:02:16 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Ergens in een rapport is gesignaleerd dat er wat aan de energievoorziening gedaan moet worden! Dat is overigens niet de eerste maal dat er zoiets geroepen wordt over deze lijn. Jeanne Kok |
11-08-2016 13:37:26 | ||
---|---|---|
Diedje
![]() |
Quote Heeft SGM ATB-NG? Of gaan ze er alsnog met de beveiliging aan de slag? |
11-08-2016 13:39:33 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Waarom DM90 uit de 7900? Er staat genoeg aan de kant in Nijmegen en de havens van A'dam. |
11-08-2016 13:48:43 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Misschien omdat reactiveren van spul dat aan de kant staat tijd en geld kost? Aan DM90 uit de 7900 hoeft niets te gebeuren. QuoteVoor de inzet van dieselmaterieel hoeft er niets aan de energievoorziening gedaan te worden! |
11-08-2016 14:01:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is nu ongeveer de tiende keer dat ik het opschrijf: het DM '90 dat aan de kant staat, is gekanabaliseerd ten behoeve van de opknapbeurt van al het DM '90 dat nog in dienst is. De terzijde staande stellen bevatten dus vrijwel alleen maar hoofddelen die gereviseerd zouden moeten worden. Dat is tamelijk peperduur en zeker niet binnen een jaar te organiseren en te realiseren, laat staan voor december. |
11-08-2016 14:03:02 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNS heeft geen elektrisch materiel met ATB-NG. En de beveiliging van Zwolle - Wierden wordt zeer zeker niet gewijzigd. Laatst bewerkt door broek53 op 11-08-2016 14:03 |
11-08-2016 15:03:50 | ||
---|---|---|
Diedje
![]() |
Dat is ook wat ik dacht.. van het gebruik van DM'90 naar Lw lijkt me dan ook geen sprake te zijn, zal eerder het vrijgekomen SGM voor gebruikt kunnen worden.. |
11-08-2016 15:30:27 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Ook ProRail zal niet erg gelukkig zijn met DH'90 onder de draad, waar dan ook, omdat men het bodem vervuilers vind. Jeanne Kok |
11-08-2016 15:37:52 | ||
---|---|---|
Diedje
![]() |
Nu maak je het wel exotisch jeanne ![]() |
11-08-2016 15:42:31 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Ach, het waren opmerkingen van een inmiddels niet meer bij ProRail werkzaam persoon tijdens de eerder inzet periode op de Frieselijn.![]() Jeanne Kok |
11-08-2016 15:51:30 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
De SGM suggestie was voor de 9000 bedoeld |
11-08-2016 19:26:35 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Waarom moet het DM90 zijn als je gaat dieselen onder de draad? Hoeveel Lintjes staan nog in de mottenballen in 2017 nadat de Arriva Limburg Lintjes in dienst komen? |
11-08-2016 19:37:41 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
4 Stuks (21-24). Maar waarom moet er (m.u.v. dat jaartje DM'90 in de 7900) überhaupt gedielseld worden onder draad als er in december genoeg sprintermaterieel vrijkomt en de 9000 misschien nog helemaal niet als halfuursdienst gaat rijden vanwege de aanpassingen aan de stroomvoorziening? Laatst bewerkt door martijn op 11-08-2016 19:40 |
11-08-2016 19:46:28 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Zie paar berichten boven je, gebrek aan materieel met NG |
11-08-2016 19:51:45 | ||
---|---|---|
gkw1969
![]() |
Quote Voor die 5 ochtendritten, Dennis? De voordelen wegen zwaarder dan de nadelen in dit geval. Maar eh..... wat is voor jou het verschil tussen koop- en niet-koop zondagen? De dienstregeling vanuit Losser veranderd dan niet volgens mij. Overigens is het wel zo dat de eerste trein eerder gaat rijden (7.00 uit Goor en 7.33 uit Oldenzaal) |
11-08-2016 20:04:56 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Welke vervoerder heeft dat gebrek dan? Of waar speelt het? DM'90 blijft nog een jaartje rijden waar het rijdt en dan neemt Syntus het over. |
11-08-2016 20:05:24 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteOp koopzondagen moet er in Enschede betaald worden voor het parkeren ![]() En het gaat naar wat ik begrepen heb niet alleen om de ochtend maar ook de latere avond. Dat is vervelender dan de ochtend, want de IC hoeft maar tien minuten vertraging te hebben en je staat een uur in Hengelo te koekeloeren. |
11-08-2016 20:08:20 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Geef je hier niet zelf al het antwoord? Het dieselalternatief is bedoeld wanneer elektrisch niet kan omdat de stroomvoorziening eerst aangepast moet worden. Als men de stroomvoorziening niet voor december op orde krijgt is het of dieselen, of de dienstregeling niet uitbreiden. |
11-08-2016 20:11:41 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ok, dacht dat dat -uitstel tot nader order- allang vaststond. Dan maar met die vier lintjes ![]() |
11-08-2016 21:50:06 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteGokje, de zittende vervoerder? |
11-08-2016 22:55:57 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Dus dat betekent ook geen alternatieve omleidingsroute voor de ICB? ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
11-08-2016 23:22:59 | ||
---|---|---|
Z2N
![]() |
Nee, maar dat is ook nooit het plan geweest. |
11-08-2016 23:25:23 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Toch had het best handig geweest. %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
12-08-2016 07:35:24 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
De 9000 doet er 50 minuten over van Leeuwarden naar Meppel. Met een korte kering in Meppel (dat kan als je 2x per uur rijdt) heb je t.o.v de huidige dienstregeling maar 1 omloop extra (4 omlopen in totaal). Het reizigersaanbod is dermate gering dat je met een enkel stel DM90 voldoende capaciteit biedt. Volgens mij moet het mogelijk zijn om die één stel DM90 vrij te spelen voor de 9000. |
12-08-2016 07:41:46 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
De huidige 9000 heeft inderdaad niet veel reizigers, maar als de 12700 straks niet meer overal stopt, verandert dat wel. Maar wat is er mis met al het sprintermaterieel dat vrijkomt uit Limburg en de gebieden waar FLIRT's gaan rijden? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
12-08-2016 07:45:50 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Hou er rekening mee dat er nog getankt moet worden, dus reken op minimaal twee treinstellen. |
12-08-2016 07:50:32 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Een jerrycan extra op het dak. ![]() |
12-08-2016 09:37:44 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteHet zijn geen dieseltreinen (9000) en ze hebben geen ATB-NG (7900). |
12-08-2016 10:20:08 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Weet het. Dus dan maar de 12700 nog even laten stopperen (eigenbelang)![]() |
12-08-2016 10:21:02 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Hoe zit dat dan precies met dat stroomprobleem? Ontstaat er een probleem als er teveel elektrische treinen tegelijk door Friesland rijden, of zijn het eerder problemen van lokale aard en is het dus een soort kansberekening dat bij meer elektrische treinen, de kans groter is dat ze elkaar op de 'verkeerde plek' tegenkomen? |
12-08-2016 11:11:52 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Te weinig capaciteit in de energievoorziening, kans dat de bovenleidingspanning te laag wordt. Er komt al een extra onderstation bij maar dat zou mogelijk nog niet genoeg zijn voor meer elektrische treinen. Zie de overbelastverklaring: https://www.prorail.nl/sites/default/files/overbelastverklaring_2.pdf |
12-08-2016 13:25:35 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Het komt er in het kort op neer dat er te weinig capaciteit is van de stroomvoorziening. Als er veel vraag naar stroom is (meerdere treinen die tegelijk optrekken) dan zakt de spanning op de bovenleiding. Dat mag niet onder een kritische waarde komen (onderspanningsbeveiliging vindt het niet leuk). Ook kan het voorkomen dat er een spanning tussen spoorstaaf en aarde ontstaat en dat wil je ook niet. Het is uiteindelijk wel een kwestie van kans en toeval of er inderdaad te veel stroom wordt gevraagd, maar waar de treinen precies op het baanvak staan maakt niet zo heel veel uit. Als de stroom door hetzelfde onderstation geleverd moet worden heb je altijd het probleem. |
12-08-2016 13:43:50 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Tijdelijk inzetten van DM 90 is realistisch, Met 4 NS treinen per uur van/naar Leeuwarden worden de aansluitingen van IC treinen op de Arriva treinen en omgekeerd behoorlijk verbeterd. Je moet je wel afvragen of dieseltreinen uit kunnen betreft de brandstofkosten. Ben benieuwd welke besluiten er worden genomen ![]() |
12-08-2016 13:48:32 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
De verbinding kan sowieso niet 'uit' in de zin dat-ie rendabel zou zijn. Als het gaat om diesel vs elektrisch: Prorail raamt 16-17 miljoen euro voor de ombouw, daarvoor kun je heel wat diesel verstoken lijkt me zo. |
12-08-2016 14:09:31 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Ik vind het dan wel enigszins verwonderlijk dat er op dit moment wel allerhande LM- en testritjes gereden kunnen worden richting Lw. |
12-08-2016 14:33:12 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Het probleem zit in het optrekken, een LM houdt over het algemeen snelheid en vraagt dus minder energie. |
12-08-2016 14:43:55 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
De wens voor 2017 tov nu is in feite een extra IC, dus ook zo'n ding dat snelheid houdt afgezien van Swk en Hr. Daar staat tegenover dat de zware stroomvretende VIRMs niet meer hoeven op te trekken op die kleine stationnetjes en dat aan kleiner lichter materieel kunnen overlaten. Dus zou het me niet verbazen als je per saldo juist mÃnder stroom nodig hebt in Friesland. Laatst bewerkt door daniel81 op 12-08-2016 14:44 |
12-08-2016 16:00:28 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
De verklaring gelezen hebbende, https://www.prorail.nl/sites/default/files/overbelastverklaring_2.pdf, Verwonder mij de volgende passage zeer:Quote Het gaat hier voor mij om de vet gemaakte tekst delen. Zover mij bekent, staat tussen Swk en Wv nog steeds het onderstation Peperga aan de toenmalige losweg van de voormalige blokpost/halte. Hoe is het dan mogelijk dat daar de spanning juist zover kan dalen. Of zou het Os Pp soms niet meer in dienst zijn? Op z'n zachts gezegd voor mij zéér opmerkelijk gegeven! Jeanne Kok |
12-08-2016 19:20:03 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Quote Inderdaad dat valt mij ook op en 4 treinen per uur inzetten is heus wel mogelijk, Denk aan de Luchtmachtdagen afgelopen juni waar er op sommige uren 4 treinen reden of vorige jaar op Koningsdag en Bevrijdingsdag reden er ook gewoon 4 treinen per uur. |
13-08-2016 11:17:29 | ||
---|---|---|
Daniel1
![]() |
Inderdaad! En die treinen waren ook nog eens een stuk langer dan bij de normale dienstregeling... |
13-08-2016 12:02:55 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Dat het kan hoeft niet te zeggen dat het gewenst is. Bovendien zullen die dag dan geen LM mat gereden hebben op het tijdstip van de extra treinen. Je zit gewoon enorm in je laatste marches te spelen, dat moet je gewoon niet willen. (Denk er aan dat naast die extra treinen normaal dus ook nog die LM er tussendoor komen). Ik denk dat het ook meer geluk dan wijsheid was om met zo'n capaciteit te gaan rijden. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
13-08-2016 12:11:33 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Quote Dat is het probleem ook, er is daar maar 1 OS en die kan die capaciteit niet leveren voor de hele sectie tussen steenwijk (SS) en wolvega (SS). Deze heeft in tegenstelling tot de rest van NL ook maar 1 tractiegroep, dat zie je eigenlijk ook alleen maar bij enkelesporige lijnen of als hulpstation. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
13-08-2016 14:58:50 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Als dat de oorzaak van het probleem is kunnen ze er wel een tractiegroep bij zetten. In een voormalig kwikdampgelijkrichtergebouw zit meer dan genoeg ruimte voor zo iets. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit al wel zou zijn gebeurt omdat destijds bij de overgang naar de halfgeleider techniek het betreffende OS wel als zodanig ingericht is. Kennelijk is de tweede unit er nooit geplaatst! Jeanne Kok |
13-08-2016 16:07:13 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Het hoeft geen probleem te zijn, Odz-Bh heeft ook zon stoomvoorziening en als er toevallig 3 treinen met loc op dat baanvak tegelijk willen optrekken moet je het gewoon even rustig aan doen. Was in Emmerich ook zo voorheen. |
14-08-2016 17:25:11 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
QuoteTanken is volgensmij niet het probleem. Dat kan buiten Zl om ook in Lw. |
14-08-2016 23:03:51 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Dan moet je alsnog 2 stellen hebben, mocht je halverwege de dienst moeten tanken kun je dat met 1 stel niet even tussendoor doen (te krap). Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
14-08-2016 23:12:48 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Een brandstoftank van een dieseltrein is er wel op berekend dat die meer dan een dag volhoudt, en je tankt een trein niet als ie bijna leeg is maar gewoon op een veilige geplande regelmaat dus dat zal niet zo'n probleem zijn. |
15-08-2016 09:24:46 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Dus eigenlijk is het probleem met name station Swk. Dat is immers IC-station. Idee: laat de 12700 dan ook Swk overslaan. In combinatie met licht materieel voor de 9000 ben je er dan toch wel? |
15-08-2016 09:29:40 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Ja, maar dat willen ze hier niet horen. Het idee van diesel onder de draad... fapvoer voor een hoop. |
15-08-2016 09:32:09 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Dan hoeft er geen diesel onder de draad. Mijn idee is dat een doorkachelende VIRM in combinatie met 2 lichte stoppende elektrische treinstellen ongeveer evenveel energie vreten. |
![]() |
advertentie |
15-08-2016 09:38:02 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Ben ik het helemaal mee eens. |
15-08-2016 10:17:05 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Daar is geen oplossing omdat 9000 ook elkaar in Swk kruizen. Jeanne Kok |
15-08-2016 10:36:11 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteGrouw, Tjonger, Havelterberg en dus ook Peperga hebben maar één groep, alleen Stobbega heeft twee groepen. |
15-08-2016 10:59:53 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Maar dan is er dus ook geen probleem. Behalve dat bij een halfuurs-9000 die situatie zich een half uur later opnieuw voor gaat doen, maar dan zijn die andere 9000-en al lang en breed buiten het bereik van dat OS. (het zou wel een probleem zijn als die kruising er nu NIET is en straks wel, maar die kruising is er dus nu ook al) |
15-08-2016 11:10:57 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Effe, offtopic: Eigenlijk wel grappig die naamgeving van sommige OS. OS Havelterberg, ligt aan de zuidoost kant in Swk tussen de wijken oude en de nieuwe Gagels. Vandaar ligt de berg misschien wel net zover weg, als het SS Swk noordwestzijde. Dan hadden ze het toch beter OS Kallenkote kunnen noemen en ligt ook nog eens binnen de gemeente- respectievelijk provinciegrens. ![]() Jeanne Kok |
15-08-2016 11:23:10 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Heerlijk zo'n redenatie: wat voor de 12700 wel geld, geld dus ineens niet voor de 9000. Daarmee zijn we, en ik chargeer maar even, bij de ordinaire discussie of Swk wel een IC bedieningspunt mag zijn. Bovendien is daarmee het noordelijker gelegen spannings probleem niet opgelost! Ja, Ja. ![]() Jeanne Kok |
15-08-2016 12:54:49 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Los van de wenselijkheid en noodzaak om Swk als intercitystation te hebben: zolang de 9000 niet doorrijdt naar Zl, kan de ic Swk niet overslaan. De reizigersstroom naar Zl is veel te groot. Wv, Akr en Gw zijn veel meer op Lw gericht waardoor het iets minder bezwaarlijk is dat de 12700 daar niet meer stopt. |
15-08-2016 13:15:03 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ho ho, dat zeg ik ook helemaal niet. Op dit moment rijden er op de Friese lijn 3 treinen per uur: de 12500, stoppend in Swk en Hr de 12700, overal stoppend de 9000, overal stoppend. De wens van NS is dus om de 12700 een volwaardige IC te maken, en de 9000 te verdichten tot een halfuursdienst. Dat betekent per saldo dus een extra 'echte' IC per uur tov wat er nu rijdt. Als ik het allemaal goed uitpluis zit het probleem dus vooral in Swk; immers dat is de enige plaats op het kwetsbare gedeelte waar er extra opgetrokken moet gaan worden (de meest energievretende beweging). Vandaar dus mijn idee om dat EXTRA optrekken te voorkomen, door de 12700 ook in Swk te laten doorrijden. Waarmee Swk nog steeds zijn IC-verbinding behoudt aangezien de 12500 niet hoeft te veranderen. |
15-08-2016 16:16:54 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Ja, maar dat gaat Swk terug van 2 naar 1 verbinding per uur met Zl en dat is te weinig vanwege de dominante reizigersstroom richting Zl en het volume ervan. Swk heeft gewoon twee keer per uur een trein naar Zl nodig. 1x naar Zl en 2x naar Mp is een te drastische achteruitgang voor een te grote groep t.o.v. de huidige situatie. |
15-08-2016 21:13:09 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Ik meen een heel eind naar boven gelezen te hebben dat het om het traject Swk - Wv gaat. Kan me niet voorstellen dat bij een kruising van de 9000 in Swk er zich nog meer treinen in die sectie bevinden. |
23-08-2016 08:36:08 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Er komt vanaf december 2016 geen extra trein te rijden tussen Leeuwarden - Meppel http://www.lc.nl/friesland/Eerst-geen-extra-treinen-tussen-Leeuwarden-en-Zwolle-21579373.html |
23-08-2016 21:11:14 | ||
---|---|---|
Daniel1
![]() |
Jammer, er zullen dan volgens NS geen DM'90, Lints of GTW's beschikbaar zijn? |
23-08-2016 22:31:15 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Ik kan sowieso al niet bedenken waar er DM 90 weg valt te halen, GTW`s hebben andere vervoerders zelf hard nodig en Lint 41 stellen zal wel teveel gedoe zijn om die te laten rijden, Per december 2017 is er wel DM 90 beschikbaar. |
24-08-2016 00:14:00 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Nou, dan maar per december 2017 4x per uur naar/van Lw. Kunnen ze vast "plannen"...![]() |
24-08-2016 13:29:13 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Waren er hier serieus mensen die dachten dat NS diesels zou inzetten als extra trein? Kom op zeg... |
24-08-2016 13:35:15 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dus jij denkt dat men gewoon voor de lol een onderzoek heeft gedaan naar welk type dieselmaterieel de rijtijden wel en niet zou halen? ![]() |
24-08-2016 14:52:44 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Ik kan nergens iets van zo'n onderzoek vinden, wat ik wel kan vinden zijn mensen die er wel verstand van hebben en al aan het begin van de discussie duidelijk onderbouwen waarom er in iedergeval geen DM90 zou komen te rijden. Vervolgens ontstaat er als nog een hele non-discusie over DM90 met hier en daar een ondergesneeuwde nuttige berichten/discusie over de onderstations. Dus ik denk er al weken net zo over als Koekie en had eigenlijk dit topic al opgegeven. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
24-08-2016 15:00:20 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Staat gewoon allemaal in de overbelastverklaring gedocumenteerd, mensen die er verstand van hebben weten die wel te vinden. Kort samengevat: alleen GTW haalt de rijtijden zonder problemen. Link is net iets te traag, overstap in Mp op 9100 vervalt. DM90 is nog trager, zowel overstap op 9100 als 37300 vervallen. |
24-08-2016 15:09:12 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Merkwaardig: de voorloper van de stopper naar Meppel was de spitstoevoeger Lw-Wvg. Deze treinen hebben wegens mat tekort enige tijd gereden met... DM90. Het heeft ook een jaar de stopdienst Gn-Zl gereden. En dan zou het ineens niet snel genoeg zijn? Ik denk dat er andere motieven zijn die we nog niet langs hebben zien komen. |
24-08-2016 15:18:40 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De 2900 had een rijtijd van 31 minuten voor Wv - Lw, de 9000 heeft nog maar 29 minuten voor dat stuk. |
24-08-2016 15:32:13 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Ha, een complottheorie.... is altijd goed voor extra aandacht ![]() |
24-08-2016 19:05:18 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
QuoteEn dat is voor de 9100 ook geen argument, omdat deze in de richting Zl als 19100 met een eerdere vertrektijd uit Gn reed, vanwege.... de extra benodigde rijtijd. Bij twijfel: gebruik beton. |
25-08-2016 01:13:02 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Is die extra rijtijd dan zo'n probleem op dat baanvak naar Lw? Zo'n gekkenhuis is het daar niet echt. |
25-08-2016 07:41:09 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Het zit 'm vooral in de aansluitingen aan beide zijden. Alhoewel die in Lw wat mij betreft belangrijker zijn dan in Mp. Reizigers vanuit Akm, Gw en Wv naar Zl en verder kunnen immers ook in Swk overstappen naar Zl. Dat hoeft niet per se in Mp, waardoor de overstap 9000 -> 9100 in ieder geval richting Zl niet geboden hoeft te worden. De overstap 9000 -> 9100 richting Hgv zal lastiger zijn, maar de vraag is hoeveel reizigers die maken. |
25-08-2016 07:56:04 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Aardig wat, aangezien het met de 9000 de snelste verbinding van Wv en Swk naar Gn is. |
25-08-2016 08:04:28 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Wat me dan weer wel verbaast is dat men bij het onderzoek is uitgegaan van vrij lange IC-treinen. Waarschijnlijk zou er geen probleem zijn als NS consequent geen lange IC's zou laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden aangezien dat bij het optrekken en op snelheid rijden nogal in de stroom en dus in het spanningsverlies scheelt. Laatst bewerkt door Klaasje op 29-08-2016 20:43, reden: spelfout |
29-08-2016 20:24:10 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
De provincie Friesland laat het er niet bij zitten, Zo is hier te lezen. http://www.destentor.nl/snelle-extra-trein-tussen-zwolle-en-leeuwarden-komt-niet-1.6296650 |
29-08-2016 21:17:46 | ||
---|---|---|
Daniel1
![]() |
En terecht! Overigens, waarom bekijkt men niet de mogelijkheden voor de inzet van SGM2? Lijkt me dat die toch niet zoveel stroom vreten? Laatst bewerkt door Daniel1 op 29-08-2016 21:18 |
29-08-2016 21:32:47 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Omdat die al ergens anders rondrijden![]() Daarnaast is het verhaal over de bovenleidingspanning hier al uitgebreid besproken en een SGM is ook zo nieuw niet meer, dus die tractieinstallatie is ook de zuinigste niet meer. |
29-08-2016 21:40:00 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote SGM2 mag niet solo rijden in dientregeling 2017. |
29-08-2016 21:46:06 | ||
---|---|---|
jelmerrr
![]() |
Waarom niet? |
29-08-2016 21:46:26 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
De hele DRGL 2017 niet? Weer een nieuwe stap in het kader van de veiligheidsjihad? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
29-08-2016 21:47:03 | ||
---|---|---|
mvboetzela
![]() |
Yep, detectie. |
29-08-2016 21:54:35 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
En dat geldt ook voor de 9700 en 14100? |
29-08-2016 22:00:04 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als dat met detectie te maken heeft, slaat het nergens op omdat verbod te koppelen aan een dienstregelingsjaar. Immers hebben ze dat probleem dan nu ook, en als het een veiligheidsissue is dan ga je niet wachten tot de nieuwe dienstregeling. Het lijkt me eerder het geval wat al jaren speelt, geen inzet van losse SGM2'en door het remgedrag van deze stellen in combinatie met het herfstseizoen. |
29-08-2016 22:08:10 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteBij hun grote revisie hebben ze toch een heel nieuwe chopperinstallatie gekregen? |
29-08-2016 22:09:56 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Detectie of remmen maakt natuurlijk wel verschil: als het detectie is dan zal 4 bakken SGM wel mogen, is het gebrek aan magneetremmen dan is elke combinatie met alleen maar SGM-II verboden. Zal overigens vooral voor bijsturing lastig zijn, de 14100 stopt in april 2017 en de 17600 en 7500 gaan over op FLIRT, dus de geplande inzet van solo SGM-II is toch bijna afgelopen. |
29-08-2016 23:11:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Zit net nog te denken, als de tweetjes detectie problemen zouden hebben, waarom is het dan al 40 jaar goedgegaan?Quote Da's waar ook ![]() |
29-08-2016 23:57:59 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Jaren geleden dacht nog niet iedereen uitsluitend in 'wat als...' en 'stel dat...' ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
30-08-2016 00:22:57 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat sowieso ![]() Maar volgens mij is er in die 40 jaar nog nooit een ongeluk gebeurd door dat een SGM2 verdwenen was voor de beveiliging. Als ik eraan denk dat die dingen op de Maliebaan pendel gereden hebben, solo 1 slagje per uur in een groenrijke omgeving zonder dat er ander materieel rond reed en er is nooit wat geks gebeurd dan denk ik dat het wel meevalt... ![]() Laten we maar even afwachten of detectie daadwerkelijk de reden is... ![]() |
30-08-2016 00:55:10 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Quote Er staat bij de Stentor dat er materieel verkocht zou zijn. DM90 is nu al verkocht??? |
30-08-2016 08:28:48 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Bedoelen ze niet de Lintjes die naar Arriva gaan voor de Maaslijn? |
30-08-2016 16:21:21 | ||
---|---|---|
mvboetzela
![]() |
Quote Nee, dat zal wel een draai zijn die NS eraan heeft gegeven. DM90 staat nog in grote getale geparkeerd in het land, maar zoals reeds eerder hier gemeld ook grotendeels gekannibaliseerd om de nog rijdende stellen rijdend te houden totdat Zl - Es en Zl - Kpn overgaan en het afgelopen is met diesel voor NS. In 2017 zijn de nog rijdende stellen niet beschikbaar, omdat ze hun huidige inzetgebied blijven en de stellen aan de kant vergen veel herstel, reparatie en completering. Dat is weer niet lonend als ProRail daadwerkelijk de energievoorziening gaat aanpassen om binnen enkele jaren de extra trein elektrisch mogelijk te maken. Laatst bewerkt door mvboetzela op 30-08-2016 16:22 |
30-08-2016 17:04:34 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zeker. Nog los van het feit dat zo'n soort revisie/opknapperij een doorlooptijd van zeker anderhalf a twee jaar zou hebben (vgl DDM-1). Geen enkele kans dus. |
30-08-2016 22:04:58 | ||
---|---|---|
Kosk96
![]() |
Even een hersenspinsel: Is het niet mogelijk om met een loc 6400 een extra trein naar Lw te laten rijden? Dan is het stroomprobleem opgelost. |
30-08-2016 22:09:18 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Wat wil je er achter hangen dan? ICRm rijtuigen? Die zijn nodig bij IC direct. En hoe wil je deze rijtuigen van elektriciteit voorzien? Volgens mij is een 6400 daar niet echt op ingericht. Het is vast wel mogelijk op één of andere manier, maar niet echt haalbaar. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): Dienstregeling 2017 |
![]() |