Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
17-09-2016 20:58:51
bart84
Moderator
bart84
Dit is ook al diverse keren behandeld. De stellen opnieuw activeren kost te veel, zeker voor maar 1 jaar, daarna heeft NSR als het goed is geen diesels meer nodig.


Mvg. Bart
 

17-09-2016 20:59:58
salieri
salieri
Ik lees lang niet alles (meer) op deze site. Maar het is duidelijk zo, thanks  

17-09-2016 22:09:52
train85
train85
In 2017 gewoon DM90 in de 7900 en 8500.  

17-09-2016 23:07:36
thom
thom
Quote
salieri (za 17 sep 2016 20:56:54 https://m.somda.nl/forum/1015/p591745/): Zal wel een domme vraag stellen nu, maar kunnen er geen stellen uit de Amsterdamse haven gereactiveerd worden? Ik meen me te herinneren dat er stellen als 'maatje' werden aangewezen op de huidige in dienst zijnde stellen. Van die 'maatjes' werd allerlei zooi geplukt.
Zijn er geen onderdelen meer over om een paar benodigde stellen in elkaar te knutselen? Of is dat te kostbaar?

Dan zouden die bakken een volledige revisie moeten hebben, en men heeft een aantal hoofddelen met een recente datum van die stellen gebruikt voor de revisie van de nog rijdende stellen en die zijn dus ook aan een revisie toe.
Als men die stellen op revisie zou sturen zijn ze klaar als de problemen aan de infra ook verholpen zijn dus dat schiet niet op.

Quote
cuneo56 (za 17 sep 2016 20:55:00 https://m.somda.nl/forum/1015/p591742/): Helaas is er tussen Zl en Wdn ATB NG nodig en DM90 is zo'n beetje het enige Materieel van NSR dat dat heeft.
Nu is het verwisselen van een ATB NG Kast uit een DM90 met een ATB fase 4 kast van b.v een SGM nog wel te overzien, maar je moet ook de nodige hardware aan treinstellen dan omzetten, denk aan de " ontvangers " die de ATB NG bakens moeten kunnen lezen.
Maar volgens mij is de problematiek hier al eerder besproken.

Stiekum is dat veel meer werk dan je denkt, naast het omhangen van de kast heb je hardware matig ook een andere ATB-Display nodig, ATB-NG spoel onder het draaistel en dienst de NG kast de remkraan van de SGM te snappen.

Vervolgens ben je er nog steeds niet, want de software van de kast is geschreven op het bijhorende materieel en zal dus nieuw geschreven worden voor de tractie- en remkarakteristieken van SGM.
Tel bij dat hele plaatje een stukje doorlooptijd en toelating op en je weet dat ook dat idee strand...
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-09-2016 01:21:38
Rolffiej19
Rolffiej19
Vast nog wel ergens een Diesel-Traxx te huur %08% paar ICR bakken ertussen en gaan met die hap %08%


MCN ASD
 

18-09-2016 07:57:25
cuneo56
cuneo56
Quote
thom (za 17 sep 2016 23:07:36 https://m.somda.nl/forum/1015/p591759/):
Tel bij dat hele plaatje een stukje doorlooptijd en toelating op en je weet dat ook dat idee strand...

Ja het is best wel iets meer werk dan de kasten omwisselen, maar zolang iedereen alleen in problemen i.p.v. oplossingen denkt....

Edit : SGM was inderdaad niet zo'n slim idee vanwege de in de stuurtafel geintegreerde ATB displays, Heb zelf het eerst de 1700 in gedachten omdat ik daar het meest ben meegereden.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 18-09-2016 08:35
 

18-09-2016 10:33:57
thom
thom
Steeds maar roepen dat iedereen alleen maar in problemen denkt ipv oplossingen is ook niet overal de oplossing voor

In NG zit nu eenmaal een stukje software die afgestemd is op de eigenschappen en parameters van het materieel en je dus nieuw zou moeten schrijven voor SGM en moet laten toelaten.
 

18-09-2016 11:35:24
bart84
Moderator
bart84
Quote
cuneo56 (zo 18 sep 2016 07:57:25 https://m.somda.nl/forum/15804/p591772/): Ja het is best wel iets meer werk dan de kasten omwisselen, maar zolang iedereen alleen in problemen i.p.v. oplossingen denkt..

Ik denk dat dit de 'problemen' verschuiven is. Wat was er ook alweer aan de hand:
Op Lw-Mp-Zl kon geen extra snelle trein rijden, omdat de stroomvoorziening dat niet toelaat (oorspronkelijk probleem).
Mogelijke oplossingen:
- geen extra snelle trein
- dieseltreinen gebruiken

De extra trein is besproken met de provincie en die wil NS daar aan houden. Eerste oplossing lijkt dus niet haalbaar.
Diesel treinstellen heeft NS wel, maar niet zomaar beschikbaar zonder ergens anders problemen te veroorzaken. En of er nu wel of geen bovenleiding tussen Wdn-Zl had gehangen. Als DM90 daar zou worden weg gehaald, had NS enkel het probleem verschoven van Friesland naar Overijssel, want dan zo er geen geschik (diesel) materiaal zijn om Zl-Wdn-Es te rijden.

En dan wordt er volgens mij toch in oplossingen gedacht en niet in problemen als NS bij Arriva vraagt of er nog materieel beschikbaar is.


Mvg. Bart
 

18-09-2016 11:42:58
mvboetzela
mvboetzela
En ondertussen werkt ProRail wel degelijk door aan het verzwaren van de voeding voor de bovenleiding, zodat op termijn alle 4 treinen elektrisch gereden kunnen worden en iedereen weer gelukkig is.  

18-09-2016 12:54:03
jelmerrr
jelmerrr
Quote
bart84 (zo 18 sep 2016 11:35:24 https://m.somda.nl/forum/15804/p591795/):
Quote
cuneo56 (zo 18 sep 2016 07:57:25 https://m.somda.nl/forum/15804/p591772/): Ja het is best wel iets meer werk dan de kasten omwisselen, maar zolang iedereen alleen in problemen i.p.v. oplossingen denkt..

Ik denk dat dit de 'problemen' verschuiven is. Wat was er ook alweer aan de hand:
Op Lw-Mp-Zl kon geen extra snelle trein rijden, omdat de stroomvoorziening dat niet toelaat (oorspronkelijk probleem).
Mogelijke oplossingen:
- geen extra snelle trein
- dieseltreinen gebruiken

De extra trein is besproken met de provincie en die wil NS daar aan houden. Eerste oplossing lijkt dus niet haalbaar.
Diesel treinstellen heeft NS wel, maar niet zomaar beschikbaar zonder ergens anders problemen te veroorzaken. En of er nu wel of geen bovenleiding tussen Wdn-Zl had gehangen. Als DM90 daar zou worden weg gehaald, had NS enkel het probleem verschoven van Friesland naar Overijssel, want dan zo er geen geschik (diesel) materiaal zijn om Zl-Wdn-Es te rijden.

En dan wordt er volgens mij toch in oplossingen gedacht en niet in problemen als NS bij Arriva vraagt of er nog materieel beschikbaar is.


GTW naar Overijssel!!!
of kan dat niet met de ATB-NG?
 

18-09-2016 13:03:18
umbusko
umbusko
Huh? Daar los je toch niks mee op? Dan ben je alsnog GTW's van Arriva aan het huren... Dan lijkt het me logischer om DM'90 te laten rijden waar het nu rijdt inclusief het personeel dat er nu mee rijdt en die GTW's op Lw-Zl in te zetten. (En Zl is natuurlijk ook Overijssel. )  

18-09-2016 13:08:21
jelmerrr
jelmerrr
Je hebt hetzelfde probleem maar ik zie mooiere treinen%02%  

18-09-2016 14:53:01
dvdhoven
dvdhoven
Die zie je zowiezo toch wel, eventjes langer wachten.


Dick van den Hoven
 

18-09-2016 15:18:32
sneltram
sneltram
Kun je de 7900 niet knippen in Aml en de 7000 verschuiven naar het pad van de 7900, waardoor je een paar DM90 stellen vrijspeelt voor Mp - Lw?

Laatst bewerkt door sneltram op 18-09-2016 15:19
 

18-09-2016 15:27:07
broek53
broek53
Als het past in Almelo lijkt het mij een heel goed idee, zeker als je met het elektrische materieel dat je voor Zwolle - Leeuwarden had bedacht, een vervangende 7900 Almelo - Enschede zou kunnen rijden.  

18-09-2016 15:57:20
jeanne
jeanne
De discussie die hier losgebroken is vind ik wel erg vermakelijk. Waarom een heel diesel circus op te tuigen? Er zijn namelijk maar twee plaatsen op de lijn waar er onder ongunstige omstandigheden eventueel problemen kunnen op treden. Wat ik mij dan afvraag of deze problemen niet door het bijplaatsen van extra vermogen opgelost kunnen worden? Zo ja, waarom kiest men niet om tijdelijk enkele extra mobielvoedingsunits bij te plaatsen of is deze gedachte gang weer eens te simpele? laten we het a.u.b. simpel houden! %08%


Jeanne Kok
 

18-09-2016 16:18:23
martijn
martijn
Quote
jelmerrr (zo 18 sep 2016 13:08:21 https://m.somda.nl/forum/15804/p591812/): Je hebt hetzelfde probleem maar ik zie mooiere treinen%02%

Het voegt natuurlijk niets toe aan de discussie, maar in Zl komt al jaren gewoon GTW. En de Sprinters uit Lw zouden alleen Swk als Overijsselse plaats aandoen.
 

18-09-2016 16:29:27
broek53
broek53
Quote
jeanne (zo 18 sep 2016 15:57:20 https://m.somda.nl/forum/15804/p591828/): De discussie die hier losgebroken is vind ik wel erg vermakelijk. Waarom een heel diesel circus op te tuigen? Er zijn namelijk maar twee plaatsen op de lijn waar er onder ongunstige omstandigheden eventueel problemen kunnen op treden. Wat ik mij dan afvraag of deze problemen niet door het bijplaatsen van extra vermogen opgelost kunnen worden? Zo ja, waarom kiest men niet om tijdelijk enkele extra mobielvoedingsunits bij te plaatsen of is deze gedachte gang weer eens te simpele? laten we het a.u.b. simpel houden! %08%
Ja, dat zou NS ook graag willen. Alleen de aan alle kanten in gebreken blijvende infrabeheerder kennelijk niet.
 

18-09-2016 16:51:38
jeanne
jeanne
Dat klinkt als dat de tijd gekomen is om de staatssecretaris eens naar de kamer te roepen voor kamervragen?


Jeanne Kok
 

18-09-2016 17:55:00
MetroRET
MetroRET
Quote
dennistd (do 15 sep 2016 00:24:08 https://m.somda.nl/forum/15804/p591348/): Volgens mij moet dit een redelijk compleet overzicht van alle treinseries zijn. Op- en aanmerkingen zijn welkom. http://dennistd.nl/trein/series2017.pdf


Welke ik ook nog mis is de 12200.
 

18-09-2016 18:54:20
jelmerrr
jelmerrr
Quote
martijn (zo 18 sep 2016 16:18:23 https://m.somda.nl/forum/15804/p591829/):
Quote
jelmerrr (zo 18 sep 2016 13:08:21 https://m.somda.nl/forum/15804/p591812/): Je hebt hetzelfde probleem maar ik zie mooiere treinen%02%

Het voegt natuurlijk niets toe aan de discussie, maar in Zl komt al jaren gewoon GTW. En de Sprinters uit Lw zouden alleen Swk als Overijsselse plaats aandoen.


Maar in Wdn heb je dan mooiere treinen
en je hebt dan minder gtw's nodig
 

18-09-2016 19:46:38
martijn
martijn
Die GTW's waar het hier over gaat zijn dan bestemd voor de sprinters Leeuwarden - Meppel, die gaan Wierden ook niet halen  

18-09-2016 19:47:50
jelmerrr
jelmerrr
Weet ik daarom zeg ik ook ruilen en de gtw naar 7900/8500;-)  

18-09-2016 19:51:48
anton_
anton_
Quote
sneltram (zo 18 sep 2016 15:18:32 https://m.somda.nl/forum/15804/p591825/): Kun je de 7900 niet knippen in Aml en de 7000 verschuiven naar het pad van de 7900, waardoor je een paar DM90 stellen vrijspeelt voor Mp - Lw?

leuk, idee om de 7000 in het pad van de 7900 te laten rijden. Wat laat je dan rijden in het pad van de 7000 op Almelo - Enschede ?
 

18-09-2016 19:54:15
jelmerrr
jelmerrr
De 7000 gaat niet rijden tussen Aml en Es vanaf de nieuwe dienstregeling dus het aantal treinen blijft zelfde. En de tijden dan ook. Je zult de 7900 anders ook in Wdn laten keren zodat de 7900 en 7000 helemaal niet elkaar in de weg zetten (anders moeten ze toch ook tussen Wdn en Aml in het zelfde pad rijden???)  

18-09-2016 19:59:28
moderator
Moderator
moderator
DM90 blijft waar t nu rijdt, in de 7900 en 8500, dat zal niet veranderen. Zullen we het speculeren nu maar stoppen en terug gaan naar de echte ontwikkelingen.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

18-09-2016 20:06:52
anton_
anton_
goed plan  

18-09-2016 20:44:22
broek53
broek53
Er wordt helemaal niet gespeculeerd, er wordt een goede suggestie gedaan hoe NS aan eigen dieselmaterieel zou kunnen komen om Lw - Zl te rijden. Niet eentje uit de categorie wensvol denken, maar een realistische.  

18-09-2016 20:58:22
michaben
michaben
Quote
jelmerrr (zo 18 sep 2016 19:54:15 https://m.somda.nl/forum/15804/p591848/): De 7000 gaat niet rijden tussen Aml en Es vanaf de nieuwe dienstregeling dus het aantal treinen blijft zelfde.

In de spits blijft de 7000 gewoon van/naar Es rijden: 4 treinen heen en terug in de ochtend en 4 in de middag. Je zult daar dus geen materieel overhouden.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-09-2016 23:43:17
tonnie12
tonnie12
al iets bekend over de tijden van de 3600 per 13 december nu die versneld gaat worden tussen arnhem en nijmegen, meer is de vraag geeft deze 3600 dan in Arnhem en Zutphen een goede aansluiting richting Winterswijk vv ?  

18-09-2016 23:50:22
Z2N
Z2N
De 3600 schuift boven Arnhem nauwelijks op, dus daar veranderen de aansluitingen niet ten opzichte van de huidige situatie. Voor de rest zou ik even de Hafas-reisplanner gebruiken, daar staan de tijden (vrijwel definitief) in.  

18-09-2016 23:53:59
Frontier
Frontier
Zo te zien in Zp wel, overstap van 4 minuten. In Ah niet, daar komt de 3600 aan uit Rsd als de trein naar Ww net een paar minuten vertrokken is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-09-2016 07:40:35
jelmerrr
jelmerrr
Quote
moderator (zo 18 sep 2016 19:59:28 https://m.somda.nl/forum/15804/p591849/): DM90 blijft waar t nu rijdt, in de 7900 en 8500, dat zal niet veranderen. Zullen we het speculeren nu maar stoppen en terug gaan naar de echte ontwikkelingen.


Miss is een idee om een nieuw topic te maken om te speculeren?
 

19-09-2016 09:02:04
NS1707
NS1707
Alphen aan den Rijn-Gouda wordt de SP8600 (i.p.v. 9500)
Alphen aan den Rijn-Leiden Centraal wordt een extra spitsverbinding, ter opheffing van de 19500. Dit wordt nu SP8900.
 

19-09-2016 09:25:23
maurits
maurits
De 8600 gaat in Alphen wel aansluiten op de 8800, die zal dus nog drukker worden dan dat die nu al is.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

19-09-2016 09:48:37
SchuurB
SchuurB
Ik dacht dat op Alphen - Gouda een kwartiersdienst gereden ging worden, of is dat later pas?  

19-09-2016 09:49:26
broek53
broek53
Omdat Prorail zijn spulletjes nog niet klaar heeft, kan op Apn - Gd nog geen kwartierdienst gereden worden.  

19-09-2016 09:57:59
SchuurB
SchuurB
Aha, ok. Welke infra-aanpassingen moeten er nog gedaan worden voordat dat wel kan?

Laatst bewerkt door SchuurB op 19-09-2016 09:58
 

19-09-2016 12:00:20
Klaasje
Klaasje
Quote
daniel81 (za 17 sep 2016 20:58:47 https://m.somda.nl/forum/15804/p591746/): In Apd wordt voor het zoveelste achtereenvolgende jaar de BSO aangepast (vind ik voor zo n relatief klein station wel opmerkelijk).
Door kleine minutenwijzigingen worden de 7000 en de 17800 nu allebei op spoor 3 afgehandeld, waardoor de 1500 en ICB naar Dv weer via het snellere spoor 4 kunnen rijden.
Nadeel van deze verandering is wel dat de boel er niet robuuster op wordt: In alle gevallen leidt een later vertrek van spoor 3 ertoe dat de binnenkomende trein bij Apda staat te wachten. Vanuit Zp is dat niet leuk omdat je dan de aansluiting mist,vanuit Dv betekent dat dat ook de IC erachter wordt opgehouden.
Op dit moment gebeurt het meerdere malen per dag dat hetzij de 7000 al binnenkomt wanneer een 17800 nog aan het vertrekken is (namelijk bij een licht vertraagde ICB of 1500), danwel dat de 17800 al binnenkomt als de 7000 nog vertrekken moet (als de 1600 of 1700 +5 heeft, in zo n geval krijgt een binnenkomende 17800 voorrang).
Kortom leuk op papier, in de praktijk zal het geen verbetering zijn%03%

Bedoel je nou dat de 17800 van spoor 4 zou moeten vertrekken? Maar dan staan de 1500/140 nog op spoor 3 en moet de 7000 nog steeds wachten voor een binnenkomst. Sterker nog: dat is langer wachten dan totdat de 17800 weg is. In die zin zie ik het probleem eigenlijk niet zo. Daarbovenop geldt het volgende: Als de 1500/140 sneller vanuit Amersfoort binnen kan komen kan de 17800 eerder weg als die een aansluiting overneemt.

Laatst bewerkt door Klaasje op 19-09-2016 12:01, reden: Verbeteringen leesbaarheid
 

19-09-2016 12:13:57
daniel81
daniel81
Ik had het over licht vertraagde ICB/1500, daarmee bedoel ik max +3 (17800 neemt aansluiting niet over als trein uit Amf +5 heeft)
Bij zo'n 'vertraging' van +3 krijgt de 17800 die ook en vertrekt-ie dus als de 7000 al binnenkomt.
Als de 1500 of ICB +5 heeft, wordt-ie vaak gespoorwijzigd naar 4 (waar de 17800 dan immers al weg is) zodat alsnog de 7000 op tijd binnen kan komen.
 

19-09-2016 22:34:43
Jrodenhuis
Jrodenhuis
Quote
daniel81 (ma 19 sep 2016 12:13:57 https://m.somda.nl/forum/15804/p591922/): Ik had het over licht vertraagde ICB/1500, daarmee bedoel ik max +3 (17800 neemt aansluiting niet over als trein uit Amf +5 heeft)
Bij zo'n 'vertraging' van +3 krijgt de 17800 die ook en vertrekt-ie dus als de 7000 al binnenkomt.
Als de 1500 of ICB +5 heeft, wordt-ie vaak gespoorwijzigd naar 4 (waar de 17800 dan immers al weg is) zodat alsnog de 7000 op tijd binnen kan komen.

Is binnenkomen op 1, keren op 112 en weer vertrekken van 3 of 4 geen optie?
 

19-09-2016 23:28:15
daniel81
daniel81
Die variant hebben we ook al gehad
Alle mogelijk denkbare BSO's hebben afgelopen 10 jaar al de revue gepasseerd

Het nadeel van die optie is dat de achteropkomende 1600 of 1700 ook op spoor 1 behandeld wordt, en dat de HC eerst door de 7000 heen moet lopen om te checken of-ie leeg is. Dat kost tijd, waardoor de 1600/1700 ook vertraging oploopt (of die moet je dan weer op spoor 3 afhandelen)
 

19-09-2016 23:37:52
sjoerd
sjoerd
Ooit had Apeldoorn tussen spoor 2 en 3 en tussen spoor 4 en 5 kruiswissels. Bij de aanleg van NX zijn die verdwenen. Tussen 4 en 5 lag nog lang een gegrendelde wisselverbinding. Dick van den Hoven zal dat nog weten. Misschien tijd voor een diepte-investering?

Laatst bewerkt door sjoerd op 19-09-2016 23:38
 

20-09-2016 07:25:19
MetroRET
MetroRET
Ik weet niet of het ook zo is, maar

Volgens mij lijkt de 3300 heen en weer gereden te worden van en naar Hnk met LM-ritten, zoals ook de huidige 6800 nu doet in de avonduren tussen Mtr en Mt.

De keertijd in Hnk zal rond de 21 minuten worden en in die 21 minuten staan zowel de 4500 als de indien dan rijdende 14500 naar Asd op hetzelfde perron gepland.
 

20-09-2016 07:46:46
broek53
broek53
Naar Hnko bedoel je. Ja, de 3300 keert terug naar zijn vroegere dienstregeling en daar hoort keren op het keerspoor bij. Kan niet anders, omdat de 4500 kruist tussen Hn en Hnk en dus beide sporen in Hnk nodig heeft op een tijdstip dat de 3300 aan het keren is.  

20-09-2016 09:00:39
daniel81
daniel81
Quote
Jrodenhuis (ma 19 sep 2016 22:34:43 https://m.somda.nl/forum/15804/p591974/):
Quote
daniel81 (ma 19 sep 2016 12:13:57 https://m.somda.nl/forum/15804/p591922/): Ik had het over licht vertraagde ICB/1500, daarmee bedoel ik max +3 (17800 neemt aansluiting niet over als trein uit Amf +5 heeft)
Bij zo'n 'vertraging' van +3 krijgt de 17800 die ook en vertrekt-ie dus als de 7000 al binnenkomt.
Als de 1500 of ICB +5 heeft, wordt-ie vaak gespoorwijzigd naar 4 (waar de 17800 dan immers al weg is) zodat alsnog de 7000 op tijd binnen kan komen.

Is binnenkomen op 1, keren op 112 en weer vertrekken van 3 of 4 geen optie?


Ik realiseerde me naderhand wat de werkelijke reden zal zijn dat dit niet gebeurt: spoor 112 heeft geen faciliteiten zoals een perron, looppad en verlichting, dus daar mag absoluut niet planmatig gekeerd worden.
Met een beetje passen, wrikken en meten kun je ook alles op Apd zelf laten keren en hoeft er dus geen perron te komen
(en als je dan toch een diepte-investering wil doen: zo'n looppad lijkt mij dan een stuk goedkoper...)
 

20-09-2016 09:20:50
broek53
broek53
Quote
SchuurB (ma 19 sep 2016 09:57:59 https://m.somda.nl/forum/15804/p591891/): Aha, ok. Welke infra-aanpassingen moeten er nog gedaan worden voordat dat wel kan?
(gaat over Gouda - Alphen) In detail heb ik ze niet voor me, maar het komt erop neer dat de snelheid bij de stations verhoogd moet worden. In Alphen ad Rijn wordt binnenkomst en vertrek met 80 op en van spoor 3 mogelijk, in Boskoop worden een of beide wissels vervangen door 80 km-wissels en wordt keren mogelijk gemaakt (als dat plannetje is doorgegaan ten minste. En er moet nog een extra halte gebouwd worden, maar daar kan de dienstregeling wel zonder . Waddinxveen - Gouda is en blijft te lang voor een kwartierdienst en in Gouda is alleen spoor 11 beschikbaar; daarom gaan de treinen van Gouda richting Alphen tussen Gouda en Moordrecht Asl over het hoofdspoor richting Den Haag/Rotterdam (en omgekeerd over de eigen baan).
 

20-09-2016 10:06:24
mdj
mdj
Quote
daniel81 (di 20 sep 2016 09:00:39 https://m.somda.nl/forum/15804/p592007/):
Ik realiseerde me naderhand wat de werkelijke reden zal zijn dat dit niet gebeurt: spoor 112 heeft geen faciliteiten zoals een perron, looppad en verlichting, dus daar mag absoluut niet planmatig gekeerd worden.
Met een beetje passen, wrikken en meten kun je ook alles op Apd zelf laten keren en hoeft er dus geen perron te komen
(en als je dan toch een diepte-investering wil doen: zo'n looppad lijkt mij dan een stuk goedkoper...)

Maar er wordt dagelijks gekeerd op dat keerspoor. De 1559 vertrekt +7 tov basispatroon naar Dv, waardoor de 7062 niet kan binnenkomen op spoor 3, maar naar 1 moet. Kering 7062/7061 vindt dus doordeweeks al plaats op dat keerspoor. In het weekend wordt rondom de Berlijntrein naar het keerspoor gerangeerd en volgens mij wordt daar niet aan gewijzigd. Voor DGRL 2017 gaat dat weekendrangeren dus nog wel op (maar dan elk uur, of bezetspoor binnenkomen)

Laatst bewerkt door mdj op 20-09-2016 10:06


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-09-2016 11:03:03
jorgo
jorgo
Op Hafas http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi& kun je de dienstregeling van 2017 van (oa) Arriva Limburg invoeren.

De verdeling van de treinen tussen Std en Mt is allesbehalve gelukkig! De twee intercity's en twee stoptreinen vormen in geen zin meer een kwartierdienst: de IC vertrekt om :20 en :50, zoals nu, maar de Arriva stoptrein vertrekt daar vijf minuten achteraan (:25 en :55). Dat betekent een 25-5 verdeling tussen Std en Mt (20-10 bij aankomst in Mt). Waardeloos. Andersom is het verschil iets kleiner, maar nog altijd belabberd.

Ook impliceert dit, in beide richtingen, dat de stoptrein te Std niet meer op de 3500 maar op de 800 aansluit, wat voor de stoptreinstations weinig verschil maakt, maar waarmee effectief de reismogelijkheden Mt-Ehv/Ut en vv worden gehalveerd! Proficiat.

De verdeling Std-Ehv wordt 20-10; ook niet je-van-het.

Kortom een forse stap terug in de tijd.

Laatst bewerkt door jorgo op 28-09-2016 11:06
 

28-09-2016 11:15:14
gvttreinen
gvttreinen
Tja, voor Arriva is de eigen treindienst van belang, niet de aansluitingen richting NS!
Wat zegt de concessievoorwaarden hierover. mag Arriva een eigen koers varen zonder te kijken naar aansluitingen met NS?
 

28-09-2016 11:31:48
treinfan
treinfan
Zo te zien redelijke verschuivingen op Asd-Ledn-Rtd-Ddr, waarbij te Ledn de overstappen van/naar Shl sneller zijn geworden (maar een reis naar 3 min langer duurt). Ik had even hoop dat hierdoor de 9200 een sneller pad zou hebben gekregen, maar die reis duurt juist nog een minuut langer van Asd naar Rsd%09%

Verder zie ik opvallend veel veranderingen van treinserienummering, o.a.:
9800 -> 7800
19800 -> 6800
16000 -> 6900
12500 -> 600
12700 -> 1800
1900 -> (1)1100 (via HSL en gesplitst in Bd)
2200/2600 -> 2200/2400 (bestemmingen ten zuiden van Rtd zijn omgedraaid)
 

28-09-2016 11:42:35
Rob...
Rob...
Quote
treinfan (wo 28 sep 2016 11:31:48 https://m.somda.nl/forum/15804/p592813/): Zo te zien redelijke verschuivingen op Asd-Ledn-Rtd-Ddr, waarbij te Ledn de overstappen van/naar Shl sneller zijn geworden (maar een reis naar 3 min langer duurt). Ik had even hoop dat hierdoor de 9200 een sneller pad zou hebben gekregen, maar die reis duurt juist nog een minuut langer van Asd naar Rsd%09%

Verder zie ik opvallend veel veranderingen van treinserienummering, o.a.:
9800 -> 7800
19800 -> 6800
16000 -> 6900
12500 -> 600
12700 -> 1800
1900 -> (1)1100 (via HSL en gesplitst in Bd)
2200/2600 -> 2200/2400 (bestemmingen ten zuiden van Rtd zijn omgedraaid)


Die 11100 ligt behoorlijk asymmetrisch tussen Rotterdam en den haag, en dwingt daardoor de 2400 om sdm over te slaan en 5000 om dtz over te slaan in zuidelijke richting. In combinatie met hele scheve kwartieren/half uren voor de Sprinters ten zuiden van Dordrecht, de scheve kwartieren 2400/2200 tussen Dordrecht en den haag, de nergens op aansluitende pendel ic bd-ddr en de extra overstap tussen ehv en het Westen, vind ik het heel moeilijk deze drgl voor de Oude Lijn ten zuiden van den haag als positief te ervaren
 

28-09-2016 12:15:22
treinfan
treinfan
Het was me nog niet opgevallen, maar ik neem aan dat dat een tijdelijke situatie is om te Bd een overstap tussen de 1100 en de 11100 mogelijk te maken. Overigens zou de 1100 richting Bd dan prima een minuutje later kunnen zodat de overstap netjes 2 minuten cross-platform wordt.

De 9200 richting Brusz heeft overigens een stop van 7 minuten te Gv en 10 minuten te Rtd. Die speling zou dan prima gebruikt kunnen worden om Dtz en/of Sdm extra te bedienen

Laatst bewerkt door treinfan op 28-09-2016 12:18
 

28-09-2016 12:26:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Rob... (wo 28 sep 2016 11:42:35 https://m.somda.nl/forum/15804/p592815/): In combinatie met hele scheve kwartieren/half uren voor de Sprinters ten zuiden van Dordrecht, de scheve kwartieren 2400/2200 tussen Dordrecht en den haag
Kwalijker is misschien nog wel de gebruikte argumentatie voor sommige aanpassingen in combinatie met hoe het nu ingelegd is.
Zo was het knippen van de Sprinters in Ddr volgens NS iets met beperkte effecten omdat reizigers met overstap op de IC naar Rtd daar toch sneller zouden zijn. Ware het niet dat de overstaptijd van de Sprinter uit Rsd op de IC naar Rtd in Ddr 15-18 minuten is%03%
De Sprinter Ddr - Rsd ligt daarnaast ook in een 25/35 ligging en de ICs naar Rtd vertrekken uit Ddr in een 10/20/15/15 ligging.

Overigens is er vanuit de Sprinter uit Bd dan wel weer een nette snelle cross-platform overstap op de IC naar Rtd.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 28-09-2016 12:27


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-09-2016 12:27:14
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (wo 28 sep 2016 11:15:14 https://m.somda.nl/forum/15804/p592812/): Tja, voor Arriva is de eigen treindienst van belang, niet de aansluitingen richting NS!
Wat zegt de concessievoorwaarden hierover. mag Arriva een eigen koers varen zonder te kijken naar aansluitingen met NS?
Dat zie je verkeerd. Met marktwerking op het spoor wordt alles beter, dus ook in Limburg. %08%
 

28-09-2016 12:54:48
umbusko
umbusko
Dat klopt natuurlijk maar deels. Ja, voor Arriva is de eigen treindienst van belang, maar de aansluitingen op NS dus ook: die hebben daar namelijk invloed op. Zonder aansluiting op/van de 3500 zal het aantal reizigers Mt-Std v.v. met de stoptrein wel drastisch afnemen, om maar iets te noemen. Voor Bde, Bk, Lut zal het wel weinig uitmaken.
En ja, alles wordt "beter". %03% Ook met de nieuwe busdienstregeling in Mt ben ik allesbehalve gelukkig. Dat krijg je als je altijd maar de goedkoopste moet kiezen...
 

28-09-2016 12:59:46
mren
mren
Niemand 'moet' de goedkoopste kiezen.  

28-09-2016 13:01:39
b2py
b2py
Ohnee, emvi idd  

28-09-2016 13:17:29
Dead_Devil
Dead_Devil
Ook op het Traject Oss - 's-Hertogenbosch worden de tijden behoorlijk schreef

15 - 45 = 4400
24 - 54 = 3600
28 - 58 = 6700

Als de 6700 niet rijdt heb je dus een 9-21 ligging wat nu een 17-13 ligging is.

Andersom is het
23 - 53 = 3600
32 - 02 = 4400
42 - 12 = 6700

Als de 6700 niet rijdt heb je daar dus ook een 9 - 21 ligging wat nu een 12 - 18 ligging is wat dan al minder drastisch is.

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 28-09-2016 13:17
 

28-09-2016 13:54:22
umbusko
umbusko
Quote
mren (wo 28 sep 2016 12:59:46 https://m.somda.nl/forum/15804/p592831/): Niemand 'moet' de goedkoopste kiezen.

Vooruit, dat was misschien wat te drastisch, maar je kunt ook niet zomaar degene met het meest uitgebreide, klantgerichte aanbod kiezen, omdat daar noodzakelijkerwijs ook allerlei onrendabele lijnen in zullen zitten. En dan hangt het er maar net vanaf in je prijs-/kwaliteitverhouding wat je "kwaliteit" vindt. Dat haltes die ik regelmatig gebruikt zie worden gaan verdwijnen zonder enig alternatief vind ik in ieder geval een groot minpunt. Of ze nou 100% rendabel waren of niet. En hetzelfde geldt voor dorpen die helemaal geen bus meer krijgen. Je zou het OV juist extra aantrekkelijk moeten maken, snel en frequent, in plaats van aan te modderen met 8-persoonsbusjes doordeweeks tot zeven uur 's avonds en dan te zeggen dat er geen vervoersvraag is. Maar daar heb je lef en een sterke visie voor nodig en dan zul je ook wel wat extra verlies in het begin moeten incasseren. En dan komt het grote V-woord om de hoek kijken: wie neemt de Verantwoordelijkheid?
 

28-09-2016 13:58:56
nohab
nohab
Quote
b2py (wo 28 sep 2016 13:01:39 https://m.somda.nl/forum/15804/p592832/): Ohnee, EMVI idd
Of CO2-prestatieladder bijvoorbeeld.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

28-09-2016 14:15:29
mren
mren
Dat valt onder EMVI. Andere gunningscriteria dan laagste prijs of EMVI zijn niet toegestaan.  

28-09-2016 14:52:03
tonnie12
tonnie12
Hoe zien de tyden van de 3600 eruit in Arnhem en Zutphen qua aansluitingen met Arriva richting Winterswijk.  

28-09-2016 14:57:05
MetroRET
MetroRET
Ten noorden van Ah veranderd de 3600 bijna niet.  

28-09-2016 14:58:40
AgentX
AgentX
Quote
mren (wo 28 sep 2016 14:15:29 https://m.somda.nl/forum/15804/p592850/): Dat valt onder EMVI. Andere gunningscriteria dan laagste prijs of EMVI zijn niet toegestaan.


Wat is EMVI?
 

28-09-2016 15:03:18
FourRoses
FourRoses
Economisch meest voordelige inschrijving. Er wordt daarbij niet alleen naar de prijs gekeken maar ook duurzaamheid etc.  

28-09-2016 15:12:22
tonnie12
tonnie12
Wel aansluiting in Arnhem richting Winterswijk dan En omgekeerd van de 3600 ?

Laatst bewerkt door tonnie12 op 28-09-2016 15:13
 

28-09-2016 15:18:39
martijn
martijn
Ik zou 'm gewoon even invoeren in de enkele berichten hierboven gedeelde link. Daar kan je al je favoriete verbindingen terugvinden  

28-09-2016 15:26:04
Z2N
Z2N
Dit heeft Tonnie 10 dagen geleden ook al gevraagd, en ook toen al beantwoord gekregen...  

28-09-2016 15:40:11
jorgo
jorgo
Quote
gvttreinen (wo 28 sep 2016 11:15:14 https://m.somda.nl/forum/15804/p592812/): Tja, voor Arriva is de eigen treindienst van belang, niet de aansluitingen richting NS!
Wat zegt de concessievoorwaarden hierover. mag Arriva een eigen koers varen zonder te kijken naar aansluitingen met NS?


Ben even niet in de gelegenheid na te kijken wat er in het PvE stond, maar in mijn herinnering iets van aansluiting bieden op de IC richting Ehv en verder. Tja, had dan toch nog iets verder dichtgetimmerd moeten worden... en op inspraakavonden worden drgl's ook niet op dit detailniveau gepresenteerd, denk ik. Maar érgens moet het toch alarmbellen hebben doen rinkelen.

Overigens, er zijn ook wel argumenten te bedenken waarom dat Arriva de stoptrein een kwartier verschuift ten opzichte van nu:
* de aansluiting met de 800 biedt ook 's avonds een vlotte overstap voor de mensen op de stoptreinstations, als de 3500 niet rijdt.
* verbindingen met de busdiensten
* wellicht minder conflict tussen Mt en Mtr nu de sneltrein uit Hrl ook naar Mtr gaat rijden? Nog niet uitgezocht.

Anyway, met name het eerste argument weegt niet op tegen de reismogelijkheden die je overdag om zeep helpt voor mensen uit Mt.
 

28-09-2016 18:21:36
martijn
martijn
Mooi ook dat de ligging van de 9000/12700 (huidige nrs) zo ongeveer 50/10 wordt. Zo heeft zo'n tweede stoppende trein in Friesland echt zin! (en ja ik weet dat het waarschijnlijk maar voor een paar maandjes is)  

28-09-2016 20:24:20
Daan!
Daan!
Quote
treinfan (wo 28 sep 2016 11:31:48 https://m.somda.nl/forum/15804/p592813/): Zo te zien redelijke verschuivingen op Asd-Ledn-Rtd-Ddr, waarbij te Ledn de overstappen van/naar Shl sneller zijn geworden (maar een reis naar 3 min langer duurt). Ik had even hoop dat hierdoor de 9200 een sneller pad zou hebben gekregen, maar die reis duurt juist nog een minuut langer van Asd naar Rsd%09%

Verder zie ik opvallend veel veranderingen van treinserienummering, o.a.:
9800 -> 7800
19800 -> 6800
16000 -> 6900
12500 -> 600
12700 -> 1800
1900 -> (1)1100 (via HSL en gesplitst in Bd)
2200/2600 -> 2200/2400 (bestemmingen ten zuiden van Rtd zijn omgedraaid)


Met het vervallen van de CNL komt de 400 toch ook vrij? Snap niet dat die niet is gekozen ipv 1800. Dan zouden de intercity's naar het noorden de nummers 400, 500, 600 en 700 hebben gehad. Lijkt mij logischer ipv een vreemde eend alias 1800.
 

28-09-2016 20:27:41
Berk24
Berk24
Of de 800 hernoemen in 3200, past logischer in het rijtje 3000, 3100, 3500.  

28-09-2016 21:06:45
MasterE
MasterE
Quote
jorgo (wo 28 sep 2016 11:03:03 https://m.somda.nl/forum/15804/p592811/): Op Hafas http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi& kun je de dienstregeling van 2017 van (oa) Arriva Limburg invoeren.

De verdeling van de treinen tussen Std en Mt is allesbehalve gelukkig! De twee intercity's en twee stoptreinen vormen in geen zin meer een kwartierdienst: de IC vertrekt om :20 en :50, zoals nu, maar de Arriva stoptrein vertrekt daar vijf minuten achteraan (:25 en :55). Dat betekent een 25-5 verdeling tussen Std en Mt (20-10 bij aankomst in Mt). Waardeloos. Andersom is het verschil iets kleiner, maar nog altijd belabberd.

Ook impliceert dit, in beide richtingen, dat de stoptrein te Std niet meer op de 3500 maar op de 800 aansluit, wat voor de stoptreinstations weinig verschil maakt, maar waarmee effectief de reismogelijkheden Mt-Ehv/Ut en vv worden gehalveerd! Proficiat.

De verdeling Std-Ehv wordt 20-10; ook niet je-van-het.

Kortom een forse stap terug in de tijd.


Goed he, dat opknippen van het spoor. Beter voor de reiziger!!!!!!!Pluim voor Den Haag.
 

28-09-2016 21:42:14
anton_
anton_
Quote
martijn (wo 28 sep 2016 18:21:36 https://m.somda.nl/forum/15804/p592901/): Mooi ook dat de ligging van de 9000/12700 (huidige nrs) zo ongeveer 50/10 wordt. Zo heeft zo'n tweede stoppende trein in Friesland echt zin! (en ja ik weet dat het waarschijnlijk maar voor een paar maandjes is)


Grootste voordeel van de tweede trein is dat de verbinding de hoek om in stand blijft met goede overstap in Meppel. ( Hoogeveen - Heerenveen v.v. )

Laatst bewerkt door anton_ op 28-09-2016 21:42
 

28-09-2016 22:43:02
AlexNL
AlexNL
Wat dan weer wel een verbetering is: de verbinding Breda - Utrecht! Door de verschuiving van de 3600 wordt die rit maarliefst 10 minuten sneller.

In de huidige dienstregeling komt de 3600 aan in Ht terwijl de 3500 nét weg is, en mag je dus bijna een kwartier wachten op de 800. In de nieuwe dienstregeling rijdt de 3600 tien minuten later, waardoor de wachttijd in Den Bosch verkort wordt. Breda - Utrecht duurt daardoor nog maar 61 minuten i.p.v. 71.

Wat me wel opvalt: de tijden van de 800 lijken niet te zijn aangepast aan DSSU en de dive-unders?
 

29-09-2016 07:12:31
mdeen
mdeen
Quote
MasterE (wo 28 sep 2016 21:06:45 https://m.somda.nl/forum/15804/p592920/):

Goed he, dat opknippen van het spoor. Beter voor de reiziger!!!!!!!Pluim voor Den Haag.

Oh ja, want de knip in de 1900 waardoor je nu 2 overstappen nodig hebt van Venlo naar Rotterdam en Den Haag komt ook door het opknippen van het spoor zeker? %03%
 

29-09-2016 07:17:21
MasterE
MasterE
Nee, die oorzaak is al vaak genoeg besproken. Maar wel een gevolg van dat zelfde Den Haag.  

29-09-2016 10:04:42
rogier
rogier
Ach erm, altijd anderen de schuld geven. Prachtbedrijf dat NS.

Een andere verbetering van drgl 2017 is dat de sprinter Gvc - Ut een kwartier eerder ligt. De eerste treinen in het weekend vertrekken dus ook een kwartier eerder, met als gevolg ruim een kwartier overstaptijd te Gd op de intercity naar de rest van het land.

Maar dat zal ongetwijfeld ook door "Den Haag" bedacht zijn.


Reiziger met hoofdletter R......
 

29-09-2016 10:52:46
ZJ37
ZJ37
Eerste ICD Bd-Shl vertrekt nu al relatief laat (6.27) en in de nieuwe dienstregeling pas om 6.45 uur. Niet echt een verbetering als bereikbaarheid van Shl zo hoog in het vaandel staat.  

29-09-2016 12:02:23
qj7141
qj7141
Quote
Daan! (wo 28 sep 2016 20:24:20 https://m.somda.nl/forum/15804/p592913/):
Quote
treinfan (wo 28 sep 2016 11:31:48 https://m.somda.nl/forum/15804/p592813/): Zo te zien redelijke verschuivingen op Asd-Ledn-Rtd-Ddr, waarbij te Ledn de overstappen van/naar Shl sneller zijn geworden (maar een reis naar 3 min langer duurt). Ik had even hoop dat hierdoor de 9200 een sneller pad zou hebben gekregen, maar die reis duurt juist nog een minuut langer van Asd naar Rsd%09%

Verder zie ik opvallend veel veranderingen van treinserienummering, o.a.:
9800 -> 7800
19800 -> 6800
16000 -> 6900
12500 -> 600
12700 -> 1800
1900 -> (1)1100 (via HSL en gesplitst in Bd)
2200/2600 -> 2200/2400 (bestemmingen ten zuiden van Rtd zijn omgedraaid)


Met het vervallen van de CNL komt de 400 toch ook vrij? Snap niet dat die niet is gekozen ipv 1800. Dan zouden de intercity's naar het noorden de nummers 400, 500, 600 en 700 hebben gehad. Lijkt mij logischer ipv een vreemde eend alias 1800.


Dat de CNL vervalt wil niet zeggen dat de treinserie 400 vrijkomt voor binnenlands gebruik. In internationaal verband (bij de Union Internationale des Chemins de Fer UIC) is afgesproken dat onder andere de treinseries 000 - 499 bedoeld zijn voor internationaal reizigersvervoer. Prorail is de verdeler van de series en zal dit bewaken. Deze regeling van de UIC, genoemd Fiche 419-1, bestaat al heel lang. Een (oude) kopie van dit document is te vinden onder:
http://www.uic.org/cdrom/2006/fiches_uic2006/1999_2006/fiches%20num%E9ris%E9es/fran%E7ais/f419-1_2ed_199301_14p.pdf
(De meest recente uitgave zit achter een betaalmuur).
 

29-09-2016 12:12:33
broek53
broek53
Quote
MasterE (do 29 sep 2016 07:17:21 https://m.somda.nl/forum/15804/p592958/): Nee, die oorzaak is al vaak genoeg besproken. Maar wel een gevolg van dat zelfde Den Haag.
Echt niet. Politiek Den Haag heeft niet verordeneerd dat de IC Den Haag - Venlo in Eindhoven geknipt wordt en al helemaal niet dat NS zijn opleidingsprogramma zo mag verslonzen dat er een tijdje een knip in Breda nodig is.

Maar de vergelijking met de structurele dienstregeling in Zuid-Limburg gaat aan alle kanten mank, dat wel. Dat laatste is een gevolg van aparte concessieverlening op een ooit geïntegreerd net, het eerste het gevolg van fouten van de zittende vervoerder op een nog steeds geïntegreerd net.
 

29-09-2016 12:23:58
MasterE
MasterE
Nee, maar wel dat er meer treinen via de HSL moeten gaan rijden per Drgl 2017.  

29-09-2016 13:49:54
ZJ37
ZJ37
Quote
AlexNL (wo 28 sep 2016 22:43:02 https://m.somda.nl/forum/15804/p592939/): Wat dan weer wel een verbetering is: de verbinding Breda - Utrecht! Door de verschuiving van de 3600 wordt die rit maarliefst 10 minuten sneller.

In de huidige dienstregeling komt de 3600 aan in Ht terwijl de 3500 nét weg is, en mag je dus bijna een kwartier wachten op de 800. In de nieuwe dienstregeling rijdt de 3600 tien minuten later, waardoor de wachttijd in Den Bosch verkort wordt. Breda - Utrecht duurt daardoor nog maar 61 minuten i.p.v. 71.

Wat me wel opvalt: de tijden van de 800 lijken niet te zijn aangepast aan DSSU en de dive-unders?
Die overstap in Ht tussen de 3600 en 800 is inderdaad na jaren eindelijk een goede verbetering. Dat de 800 in de dienstregeling helemaal niet profiteert van alle supersnelleflitsdoorstroomstations vind ik ook opmerkelijk. Ht-Ut kan tegenwoordig in 24-25 minuten, 28 minuten is veel te veel en leidt misschien wel tot rood-sein naderingen! %08%
 

29-09-2016 13:51:05
Klaasje
Klaasje
Aangezien dat oorspronkelijk al per dienstregeling 2016 (1900 over HSL) zou gebeuren en eigenlijk nog veel eerder denk ik dat het toch wel echt aan NS zelf ligt.. De politiek zou er alleen over vallen als het alweer niet gebeurt. NS heeft het management van de planning niet goed in de hand.  

29-09-2016 14:10:27
MasterE
MasterE
Precies, dus dan maar een slechter alternatief ipv tegen Den Haag zeggen dat het weer niet gaat lukken. NS kan zijn afspraken niet na komen, maar wordt er door onze volksvertegenwoordigers wel toe gedwongen zich er aan te houden.  

29-09-2016 14:18:36
broek53
broek53
Quote
MasterE (do 29 sep 2016 12:23:58 https://m.somda.nl/forum/15804/p592998/): Nee, maar wel dat er meer treinen via de HSL moeten gaan rijden per Drgl 2017.
Aanbod van NS destijds, niets aan opgelegd, daarom in het contract opgenomen. Sterker nog: NS is al een jaar later dan in dat aanbod stond, bedenk ik mij nu.
 

29-09-2016 15:08:15
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (do 29 sep 2016 13:49:54 https://m.somda.nl/forum/15804/p593012/):
Quote
AlexNL (wo 28 sep 2016 22:43:02 https://m.somda.nl/forum/15804/p592939/): Wat dan weer wel een verbetering is: de verbinding Breda - Utrecht! Door de verschuiving van de 3600 wordt die rit maarliefst 10 minuten sneller.

In de huidige dienstregeling komt de 3600 aan in Ht terwijl de 3500 nét weg is, en mag je dus bijna een kwartier wachten op de 800. In de nieuwe dienstregeling rijdt de 3600 tien minuten later, waardoor de wachttijd in Den Bosch verkort wordt. Breda - Utrecht duurt daardoor nog maar 61 minuten i.p.v. 71.

Wat me wel opvalt: de tijden van de 800 lijken niet te zijn aangepast aan DSSU en de dive-unders?
Die overstap in Ht tussen de 3600 en 800 is inderdaad na jaren eindelijk een goede verbetering. Dat de 800 in de dienstregeling helemaal niet profiteert van alle supersnelleflitsdoorstroomstations vind ik ook opmerkelijk. Ht-Ut kan tegenwoordig in 24-25 minuten, 28 minuten is veel te veel en leidt misschien wel tot rood-sein naderingen! %08%
Niet zo somberen, in de praktijk ben je straks normaal gesproken binnen het uur vanuit Bd in Ut.
 

29-09-2016 15:33:25
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
waalkade (do 29 sep 2016 15:08:15 https://m.somda.nl/forum/15804/p593020/):
Quote
ZJ37 (do 29 sep 2016 13:49:54 https://m.somda.nl/forum/15804/p593012/):
Quote
AlexNL (wo 28 sep 2016 22:43:02 https://m.somda.nl/forum/15804/p592939/): Wat dan weer wel een verbetering is: de verbinding Breda - Utrecht! Door de verschuiving van de 3600 wordt die rit maarliefst 10 minuten sneller.

In de huidige dienstregeling komt de 3600 aan in Ht terwijl de 3500 nét weg is, en mag je dus bijna een kwartier wachten op de 800. In de nieuwe dienstregeling rijdt de 3600 tien minuten later, waardoor de wachttijd in Den Bosch verkort wordt. Breda - Utrecht duurt daardoor nog maar 61 minuten i.p.v. 71.

Wat me wel opvalt: de tijden van de 800 lijken niet te zijn aangepast aan DSSU en de dive-unders?
Die overstap in Ht tussen de 3600 en 800 is inderdaad na jaren eindelijk een goede verbetering. Dat de 800 in de dienstregeling helemaal niet profiteert van alle supersnelleflitsdoorstroomstations vind ik ook opmerkelijk. Ht-Ut kan tegenwoordig in 24-25 minuten, 28 minuten is veel te veel en leidt misschien wel tot rood-sein naderingen! %08%
Niet zo somberen, in de praktijk ben je straks normaal gesproken binnen het uur vanuit Bd in Ut.


Ik maak tegenwoordig ook vaak zat mee dat de 3500 vanaf de brug bij houten over het water al snelheid verminderd en kachelt dan op z/n gemak naar utrecht. Vandaag voor het eerst de hele rit op volle snelheid meegemaakt en stond om 7:02u in de ochtend op het perron van utrecht centraal %02%

OT: zouden ze de hoge marges erin houden om eventuele vertragingen op te vangen?

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 29-09-2016 15:33
 

29-09-2016 16:18:32
ZJ37
ZJ37
Giga investeringen om met 80 km/u de stations in en uit te kunnen rijden en vervolgens in de dienstregeling 0 minuten incasseren, dat is wel bijzonder te noemen.  

29-09-2016 16:59:47
b2py
b2py
PHS volgt een jaar later dan gepland, vermoed dat er dan wat meer misbruik van gemaakt gaat worden.  

29-09-2016 18:04:52
reisthijs
reisthijs
De tussenstop van de 800 in Ut wordt wel ingekort tot 2 minuten, wat me aan de krappe kant lijkt.
Dan is een hoge marge voor Ht-Ut misschien niet zo gek.
 

29-09-2016 21:26:55
mvboetzela
mvboetzela
Quote
MasterE (do 29 sep 2016 14:10:27 https://m.somda.nl/forum/15804/p593015/): Precies, dus dan maar een slechter alternatief ipv tegen Den Haag zeggen dat het weer niet gaat lukken. NS kan zijn afspraken niet na komen, maar wordt er door onze volksvertegenwoordigers wel toe gedwongen zich er aan te houden.

Ik vind het een bijzondere redenering dat het de schuld van de volksvertegenwoordigers zou zijn dat NS door eigen falen zijn afspraken niet nakomt. Dat is echt volkomen omgekeerd redeneren.

NS heeft keer op keer in het HSL-dossier gefaald afspraken na te komen, ook alle afspraken die ze zelf had voorgesteld. Het houdt natuurlijk een keer op, dat begrijpt NS ook en daarom heeft ze zelf nu de halfbakken oplossing met knip in Bd voorgesteld. Dat komt echt niet uit de koker van de volksvertegenwoordiging.
Verkeerde oorzaak-gevolg redenering dus.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 29-09-2016 21:27
 

29-09-2016 21:31:00
dh3201
dh3201
"Den Haag" vindt het allemaal wel best zoals NS blijft aanrommelen.
Zo hebben concessie-eisen toch geen zin meer als je er zo ook onderuit weet te komen...


Shqiperise-lopers?
 

29-09-2016 21:47:51
sjoerd
sjoerd
De meeste politici weten van toeten nog blazen, noch in hun kennis over hoe OV moet en kan functioneren, noch in hun kijk op hoe de overheid zich zou moeten gedragen tegenover bedrijven.  

30-09-2016 09:13:24
spurt2244
spurt2244
Uit navraag bij de NS over het inzetten van 4 treinen per uur tussen Leeuwarden - Zwolle v.v.
Kwam dit antwoord via twitter:
Er spelen op dit moment verschillende zaken, we moeten naar de energievoorziening kijken op het spoor, hier zit Prorail op. De leasemogelijkheid bij Arriva zijn we nog steeds aan het bekijken, maar we kijken ook nog naar alternatieven. We hopen hier over niet al te lange tijd meer informatie over te kunnen geven.

Aldus de NS gisteren.
 

30-09-2016 15:16:01
DingeZ
DingeZ
Ehm, uit onderzoek van Arcadis blijkt dat al bij de huidige drie treinen per uur de spanning tot 950V(!) kan zakken. Oftewijl, formeel gezien is de huidige dienstregeling al niet toegestaan. Er is zover ik nog geen besluit genomen over het gevolg hiervan. Eerst wil ProRail gaan meten wat er nu daadwerkelijk gebeurt met de spanning.  

03-10-2016 18:06:52
mren
mren
Zou het niet voor de hand liggen om de nieuwe IC-series 11100 (Ehv-Bd) en 2300 (Bd-Ddr) qua materieel aan elkaar te knopen? Scheelt twee kerende treinen te Bd én is klantvriendelijker.  

03-10-2016 18:12:57
VIRMm1
VIRMm1
11100 is tijdelijk. Die koppeling zou dan ook maar tijdelijk zijn.  

03-10-2016 18:14:56
ZJ37
ZJ37
De dienstregeling rond Bd hoeft in de winter tijdens een paniekdienstregeling in elk geval niet te hoeven geknipt!  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl