18-04-2025 21:38:41
stefanvw14
stefanvw14

Tja, het OV is niet belangrijk volgens de PVV hier weer een voorbeeld van: www.bd.nl

 

18-04-2025 21:58:23
selivio
selivio

Wat heeft de PVV hier nou weer mee te maken? Alleen omdat de minister toevallig een PVV'er is? Van een NSC/VVD/BBB of elke andere partij hadden ze meer dan waarschijnlijk exact hetzelfde antwoord gekregen (iets met een ministerie en ambtenaren)...

 

19-04-2025 09:32:34 3
robert5591
robert5591

misschien omdat de prioriteit wordt gelegd bij tamelijk zinloze grenscontroles op Europese binnengrenzen?

 

19-04-2025 16:03:58
PeterB18
PeterB18

De eerste rit op woensdag 23 april schijnt leuk te worden.
Ik zit woensdag op de 1e rit naar Londen om 06:40, enkel....
Uit betrouwbare info, heb ik vernomen dat dinsdag ALLES uitvalt en is ingekort tot Brussel, en dat de trein naar Amsterdam van 18:04 uit Londen dus niet in Amsterdam komt.

Moet ik me zorgen gaan maken of?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-04-2025 16:20:00
Rsb
Rsb

Er wordt de 21ste na 22u en de 22ste de gehele dag gestaakt in België dus aannemelijk dat er uitval kan zijn voor de 9100. Persoonlijk zou ik een plan B kiezen om de 23ste de reis in Brussel te starten.

 

19-04-2025 16:23:02
PeterB18
PeterB18

Wie gaan er allemaal staken?
En hoe heeft dat effect op mijn trein?

 

19-04-2025 16:34:47
PeterB18
PeterB18

Quote
Rsb (19-04-2025 16:20:00):


Er wordt de 21ste na 22u en de 22ste de gehele dag gestaakt in België dus aannemelijk dat er uitval kan zijn voor de 9100. Persoonlijk zou ik een plan B kiezen om de 23ste de reis in Brussel te starten.


Ik heb ff gebeld met Eurostar.
Die zeggen der is NIKS aan de hand.
Enkel dat ''boarding'' in Rotterdam, Brussel en Lille zijn gecancelled. (Wat dat ook mag betekenen) en dat de trein (Gewoon) rijdt, maar Amsterdam->London ''non-stop''

 

19-04-2025 17:54:28
Dionysusnu
Dionysusnu

Opvallend dat Rotterdam uit zou vallen, maar Amsterdam niet.

 

19-04-2025 17:56:03 1
PeterB18
PeterB18

Quote
Dionysusnu (19-04-2025 17:54:28):


Opvallend dat Rotterdam uit zou vallen, maar Amsterdam niet.


En dat Brussel uitvalt is ook opvallend.

Lille daarintegen niet, die wordt wel vaker overgeslagen door treinen uit Amsterdam.



Laatst bewerkt door PeterB18 op 19-04-2025 17:56
 

04-05-2025 13:53:03
broek53
broek53

Met inschakeling van particuliere beveiligers wordt het probleem van te weinig marechaussees op Amsterdam C voorlopig opgelost.

 

10-07-2025 19:50:44
Rsb
Rsb

Wellicht dat deze in dienstregeling 2026 of elders al voorbij is gekomen, maar de media zijn ook wakker geworden

Quote
NU.NL (10-07-2025 18:15):


Eurostar rijdt vanaf december vijf keer per dag tussen Londen en Amsterdam. Sinds de nieuwe Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal eerder dit jaar opende, kunnen er meer treinen rijden op de populaire route.


Bron: Nu.nl

 

10-07-2025 20:22:05
mren
mren

En ook jammer: de "zonthalys" naar Marseille wordt afgeschaft.

 

10-07-2025 21:38:36
geert
geert

Die is al afgeschaft, rijdt deze zomer al niet meer

 

11-07-2025 09:31:31
phantom
phantom

IS het vervallen van die "zon thalys" iets wat direct voorvloeit uit de frequentie verhoging van de route Londen-Asd ?
Ofwel te weinig stellen om beide te rijden,of is er iets anders met die zon thalys dat die is geschrapt ?

 

11-07-2025 11:14:34 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Lees even terug naar 18 februari dit topic. Je geschetste tijdlijn klopt niet.

 

11-07-2025 11:34:03
jacokran
jacokran

Gelukkig rijdt de Snow-thalys nog wel, zelfs vaker dan vorig jaar.

 

14-07-2025 10:31:32
DovaModaal
DovaModaal

Quote
phantom (11-07-2025 09:31:31):


IS het vervallen van die 'zon thalys' iets wat direct voorvloeit uit de frequentie verhoging van de route Londen-Asd ?
Ofwel te weinig stellen om beide te rijden,of is er iets anders met die zon thalys dat die is geschrapt ?


Het lijkt me dat ze dit voorjaar (of eerder al) een probleem zagen aankomen met beschikbaarheid inzetbaar materiaal of personeel (want die willen ook graag vakantie nemen in de zomer). Ze stelden communicatie over de (nochtans winstgevende) Eurostar Sun van deze zomer uit tot het niet anders kon, wilden het onderwerp helemaal niet spontaan in de pers, en uiteindelijk gaven ze als reden niet meer dan 'focussen op de kernroutes'.

Lees: ze zien meer toekomst/winstmogelijkheden in het herstel van de verbinding met Amsterdam en hun vaste routes met Parijs, Londen en Keulen voluit te blijven rijden dan een wekelijkse trein voor zomerse vakantiegangers.

Speelt mogelijk ook mee dat de treinpaden op de hogesnelheidslijn naar Zuid-Frankrijk behoorlijk vol zijn (zeker op zomerse zaterdagen), en dat moeder SNCF die evengoed, zo niet beter, rendabel kan benutten met goed gevulde dubbeldekstreinen.

Op het deeltraject Amsterdam-Antwerpen-Brussel Zuid is er dit jaar met de Eurocity Direct ook een snelle internationale trein-concurrent bijgekomen. Het speelt mogelijk mee.

Het is niet zo dat je helemaal niet meer met de trein in die richting kunt. Naast een mogelijkheid met overstap in Brussel van Eurocity Direct op de TGV Inoui rechtstreeks naar Marseille is er ook deze mogelijkheid [met Ouigo], en dat kan op meer dagen dan enkel de zaterdag.

07:10 Amsterdam Centraal

EST 9916

10:50 Marne la Vallée-Chessy

26min Overstap

11:16 Marne la Vallée-Chessy

OGV 7897

14:08Aix-en-Provence TGV

Toulon



Laatst bewerkt door DovaModaal op 14-07-2025 13:18
 

14-07-2025 11:14:34
geert
geert

OGV 7897 is geen Inoui maar een Ouigo TGV. Das ff ander comfort dan de Eurostar…..

Maar mogelijkheden met overstap zijn er voldoende, je kunt via Marne La Vallee, overstappen in Parijs, Brussel of via Mannheim die kant op.



Laatst bewerkt door geert op 14-07-2025 11:14
 

14-07-2025 11:38:19
jacokran
jacokran

Ik ben zelf een paar keer met een overstap in Parijs naar Marseille gereisd. Voordeel van de zomer is dat je dan wat lichter bepakt bent dan in de winter, waardoor een tochtje met de RER beter te doen is. Dan vind ik het wel fijn om weer even in actie te komen.

Dus: de directe Eurostar naar de sneeuw zou ik erg missen, maar in de zomer vind ik het fijner om na een paar uur reizen even over te moeten stappen...

 

14-07-2025 13:25:04
DovaModaal
DovaModaal

Quote
geert (14-07-2025 11:14:34):


OGV 7897 is geen Inoui maar een Ouigo TGV. Das ff ander comfort dan de Eurostar…..


Dat die tweede mogelijhheid een (lagekosten) Ouigo is, wist ik, maar je beseft toch dat ook in de toekomstige Eurostar-treinen de reizigers dichter op elkaar gestouwd zullen zitten, net zoals bij de nieuwe TGV M van TGV Inoui. In tweede klasse, excuseer Standard, maar daar spreken we over als we het hebben over het gros van de reizigers.



Laatst bewerkt door DovaModaal op 14-07-2025 14:58
 

14-07-2025 18:51:50
MennoSBB
MennoSBB

De Ouigo TGVs hebben niet minder beenruimte dan een reguliere Inoui TGV. Voor de extra zitplaatsen is er vooral bezuinigd op bagageplekken en natuurlijk de eerste klasse die er niet is. Het zijn daardoor geen handige treinen voor als je op een langere vakantie gaat met wat meer bagage.

De overstap in Parijs tussen Nord en GdL valt ook nog wel mee. Helemaal als je al de weg weet te vinden op beide stations. Kaartjes koop je ook al online vooraf. Richting Montparnasse is het altijd lastiger omdat er geen goede directe verbinding is. Op de verbinding richting die routes zou een optie om Parijs Nord over te kunnen slaan heel fijn zijn.

 

14-07-2025 19:33:13
geert
geert

Die is, dan kun je overstappen in Brussel of Marne la Vallee. Helaas is er ook geen Eurostar naar Lille meer, dat was ook een mooie verbinding voor dat soort overstappen.

 

14-07-2025 19:59:11
jor[D]1
jor[D]1

Eurostar ging sowieso al meer richten op doorgaande reizigers met overstap in charles de gaulle of marne vallee. Bijvoorbeeld ook door het aanbieden van doorgaande tickets naar Zwitserland met tgv lyria

 

14-07-2025 21:20:08
henri1972
henri1972

Die doorgaande tickets naar Basel zijn wel ongeveer 3 x zo duur dan via Duitsland.