Dienstregeling 2015, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
19-10-2014 23:05:59
jordy94
jordy94
Blijft de 2600 gelijk aan dit jaar? Blijft de NS buiten de spits (onnodig) stoppen op alle tussen gelegen stations in Zeeland?  

20-10-2014 00:05:33
dennistd
dennistd
In de dienstregeling 2014 blijft de 2600 op de minuut gelijk aan dit jaar inderdaad %08%

edit: bovenstaand bericht stond in het topic over het invoeren van dienstregeling 2014 op het moment van deze reactie

Laatst bewerkt door dennistd op 20-10-2014 13:33
 

20-10-2014 10:06:16
Klaasje
Klaasje
De vertrektijd te Alm richting Asd is een minuutje verschoven, terug naar de patroontijd van 2013.  

21-10-2014 11:51:17
damart
damart
Volgens de reisplanner van NS gaat trein 5473 vanaf 14 december tien minuten staan niksen te Hlm voordat hij doorrijdt naar Zvt... Dat is best vreemd natuurlijk, dus ik vroeg me af of dat een foutje in de reisplanner is of zit hier nog logica achter?

damart wil je een werkend e-mailadres in je profiel zetten? Bedankt!

Laatst bewerkt door sfj op 21-10-2014 12:15
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-10-2014 12:07:19
Daan!
Daan!
Ook opvallend; de 4800 gaat er voor mij van Drh naar Asd 2 minuten langer over doen, namelijk 34 minuten t.o.v. 32 minuten nu . Op de terugweg verandert er niets en blijft het 31 minuten rijden.  

21-10-2014 20:33:35
BGM104
BGM104
Gezien de last minute draai die NS heeft gemaakt in de opzet van Hlm - Utg, zie ook de brief aan Locov http://www.locov.nl/Images/Locov%202014-83973%20besluit%20dienstregeling%202015_tcm311-350129.pdf is dat niet zo vreemd  

21-10-2014 21:10:09
mdj
mdj
"Last minute"? Brief is van 1 april, tijd zat dus.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-10-2014 21:24:44
b2py
b2py
Not really, ergens vlak daarna gaat de dienstregeling op slot..  

22-10-2014 12:42:04
jorgo
jorgo
Quote
umbusko (zo 19 okt 2014 19:32:20 https://m.somda.nl/forum/15587/p512530/): De boemel van Mt naar Luik lijkt nu ook eindelijk gekoppeld te worden aan de boemel Luik-Hasselt, doordeweeks tenminste, waardoor het pad van die trein doordeweeks een half uur opschuift. Vertrek uit Mt om .48, aankomst om .13 (nu nog V .19 / A .43). (Waarbij de eerste trein 's ochtends naar Mt in Luik begint en de laatste twee uit Mt in Luik eindigen.)

Daarmee laat men de laatste trein in beide richtingen dus ook vrolijk een half uur eerder vertrekken dan dat nu het geval is (22:48 i.p.v. 23:19 vanuit Mt naar Luik en - houd je hart vast - 21:40 %05% i.p.v. 22:10 uit Luik naar Mt). Als je uit Brussel komt, wordt het dus al helemaal dramatisch: niet om negen uur de laatste trein met een prima overstaptijd van 10 minuten, maar om acht uur %05% de laatste trein met een overstap van 40 minuten 's avonds laat in het eigenlijk alleen maar overdag met warm weer en zon prettige Liège-Guillemins.



Die overstap van 40 minuten is inderdaad een drama. Een en ander heeft door de week sterk te maken met de komst van de nieuwe directe IC naar Kortrijk die met de klassieke IC-A in een halfuurspad ligt. De 'IC' uit/naar Mt sluit daar straks op aan in Luik; rijdt ie niet, dan wacht je 40 minuten...
Ietsje nuancerende: de planner van de NMBS meldt dat de laatste trein uit Brussel-Centraal wel degelijk nog om 21:00 vertrekt. Dat neemt niet weg dat het een aantal jaren geleden nog om tien uur was. De Belgische dienstregeling houdt niet van stappers.

Zie ook mijn bijdrage hieromtrent op hgbtf: http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=10521&start=1305#p212255
 

22-10-2014 14:36:51
umbusko
umbusko
Ik heb even de reisplanners van NMBS en DB goed vergeleken en ze zijn het niet bepaald met elkaar eens:
Ma-Vr: NMBS meldt een trein Luik-Mt 06.09-06.42 en een trein Mt-Hasselt om 06.48, DB denkt dat er een trein om 06.05 uit Luik naar Visé rijdt en beweert dat de 06.48 Mt-Hasselt niet in Mt, maar pas in Visé begint.
De rest van de dag zijn ze het eens tot 's avonds: NMBS meldt om 22.40 nog een trein Luik-Mt, DB laat die eindigen in Visé.
Op Za zijn de planners het eens, op Zo fantaseert DB %05% er om 07:18 een trein Mt-Luik bij (die nú zelfs niet rijdt).

Als we ervan uitgaan dat NMBS gelijk heeft, betekent dat dus dat doordeweeks het LM 's ochtends vervalt (daar gaat DB overigens ook vanuit, want die vindt dat de eerste slag Visé-Mt-Visé niet rijdt), maar dat er 's avonds een LM vanuit Mt bijkomt! De laatste trein komt dan immers om 23:13 binnen en dan gaat er geen trein meer terug naar Luik! Zonde! Ik weet toch vrij zeker dat men in Edn een trein om 23:48 uit Mt best leuk zou vinden! Of om 23:18 voor mijn part, zoals in het weekend!
Op zaterdag is er sowieso geen LM, op zondag zou dat er alleen zijn als DB gelijk heeft met zijn trein om 07:18 uit Mt.
 

22-10-2014 15:16:50
daniel81
daniel81
Wie gaat er eigenlijk over de bediening van Edn? Moet het aan de bedieningseisen van het HRN voldoen, of aan de eisen van Limburg, ....?  

22-10-2014 17:26:07
reisthijs
reisthijs
Geen van beide. Eijsden is formeel onderdeel van het HRN maar is niet opgenomen in de concessie.  

22-10-2014 20:28:32
dennistd
dennistd
En is daardoor geheel overgeleverd aan de grillen van de NMBS...  

23-10-2014 15:09:23
rvk-97
rvk-97
Zo te zien in de reisplanner is de halfuursdienst in de avondspits verlengd bij de 31100, nieuw is de trein die om 14.59 vertrekt uit Ah. Ook vanuit Tiel is er een nieuwe trein naar Ah ingelegd, vertrek om 15.16 uit Tl. Ook rijdt trein 31125, de vreemde eend in de bijt qua vertrektijden(7 minuten eerder dan alle andere 31100en), gewoon weer in het normale schema van de overige 31100en. Dus met een vertrek uit Tl om 9.46 uur ipv 9.39 uur.


Op schooldagen: Ktr-Zl v.v. of Rhn-Zl v.v.
 

23-10-2014 23:45:31
dennistd
dennistd
Quote
mdj (di 16 sep 2014 18:53:07 https://m.somda.nl/forum/15587/p508397/): De 140 gaat de 7000 niet meer inhalen te Rijssen. In plaats daarvan rijdt de 7000 (alleen de desbetreffende treinen) zo snel mogelijk (Dv .06, Hgl .51-.52, Esd A.56) naar Esd waar een lange stop gepland is van 9 minuten. Aankomst te Es .10.

De overige 7000'den blijven wel in het huidige pad rijden.
Althans: dat is de dgrl die nu in hafas staat.
In de dienstregeling die NS nu online heeft staan geldt dit alleen voor de 7037. De andere treinen in de 7000 houden gewoon hun inhaling in Rsn. Mogelijk een goederenpad dat hier doorheen ligt (lege PON)?
 

24-10-2014 01:05:51
scooter
scooter
De 3687 gaat op zondag vanuit Ht 4 min eerder.Hierdoor vervalt de busverbinding naar Tbu,Tbr en Gz.Die 4 min is dus voor prorail net genoeg om de 3687 stoppend op alle stations door te laten.  

24-10-2014 01:44:20
scooter
scooter
Quote
umbusko (zo 19 okt 2014 19:32:20 https://m.somda.nl/forum/15587/p512530/): De boemel van Mt naar Luik lijkt nu ook eindelijk gekoppeld te worden aan de boemel Luik-Hasselt, doordeweeks tenminste, waardoor het pad van die trein doordeweeks een half uur opschuift. Vertrek uit Mt om .48, aankomst om .13 (nu nog V .19 / A .43). (Waarbij de eerste trein 's ochtends naar Mt in Luik begint en de laatste twee uit Mt in Luik eindigen.)

Daarmee laat men de laatste trein in beide richtingen dus ook vrolijk een half uur eerder vertrekken dan dat nu het geval is (22:48 i.p.v. 23:19 vanuit Mt naar Luik en - houd je hart vast - 21:40 %05% i.p.v. 22:10 uit Luik naar Mt). Als je uit Brussel komt, wordt het dus al helemaal dramatisch: niet om negen uur de laatste trein met een prima overstaptijd van 10 minuten, maar om acht uur %05% de laatste trein met een overstap van 40 minuten 's avonds laat in het eigenlijk alleen maar overdag met warm weer en zon prettige Liège-Guillemins.

's Ochtends is het helemaal vrolijk: waar nu nog om 06:19 een trein rijdt van Mt naar Luik (die eerst als LM uit België naar Nederland wordt gereden %03%), beweren de planners van NS en DB dat de eerste trein om 07:48 gaat vertrekken %05% NMBS meldt in de planner wel een trein om 06:48 %08%

In het weekend blijft het ongeveer rijden zoals nu (Mt-Luik v.v), waarbij de dienstregeling wel gelijkgetrokken wordt met de doordeweekse dienstregeling van nu (.18 uit Mt, .43 in Mt waar het nu doordeweeks .19 uit Mt, .43 in Mt en in het weekend .11 uit Mt, .50 in Mt is). En op zondag lijkt er zelfs een trein om 06:18 naar Luik bij te komen. Dat wil zeggen, volgens de planners van NS en DB, NMBS beweert van niet %08%

Maar wat nog wel het mooiste is van dit alles is dat dit trage ding in België gaat rijden als Intercity %08% (maar stiekem wel in ieder gehucht stopt)

Als we kijken naar de grensovergang Rsd dan zien we een nieuwe vroege trein(ma-vr),7200,om 653 naar Antwerpen.Deze blijft wel 10 min in Essen staan om aansluiting te geven op een IC naar Brussel.Vanuit Rsd heb je met 1 overstap dus een vroegere verbinding met Antwerpen en Brussel.Smiddags is er ook weer een trein(ma-vr)terug.Om 1711 uit Antwerpen en wederom ruim 10 min stilstand in Essen om te wachten op de IC uit Brussel.Aankomst in rsd om 1808
Daarentegen rijdt de laatste trein naar Rsd niet verder dan Essen.Vanuit Antwerpen is dit geen probleem,aangezien de IC Brussel hier vlak voor vertrekt,maar vanuit alle stations tot Essen is dit een uur eerder vertrekken.

Laatst bewerkt door scooter op 24-10-2014 01:52
 

24-10-2014 09:57:01
Jrodenhuis
Jrodenhuis
Amf - Apd - Dv v.v. gaat buiten de spitsen naar 3 IC's/uur. Dit was 2x/uur + IC Berlijn 1x/2uur. Op de momenten dat de 140/240 niet rijdt, rijdt er een extra 1500 op dit traject. Mooie upgrade!  

24-10-2014 10:08:26
daniel81
daniel81
Dat is in februari al in dit topic gepost  

25-10-2014 21:41:20
Jrodenhuis
Jrodenhuis
Sorry, had ik gemist  

27-10-2014 07:15:21
kleine_man
kleine_man
Blijft arriva voor de ICE nog steeds 3 minuten eerder vertrekken?  

27-10-2014 10:52:25
daniel81
daniel81
De nieuwe drgl zit inmiddels in de NS-reisplanner dus je kunt het zelf opzoeken  

27-10-2014 11:05:59
damart
damart
Quote
damart (di 21 okt 2014 11:51:17 https://m.somda.nl/forum/15587/p512687/): Volgens de reisplanner van NS gaat trein 5473 vanaf 14 december tien minuten staan niksen te Hlm voordat hij doorrijdt naar Zvt... Dat is best vreemd natuurlijk, dus ik vroeg me af of dat een foutje in de reisplanner is of zit hier nog logica achter?




De reisplanner bekijkend, valt het me op dat bovenstaande meerdere keren per dag gebeurt. Af en toe blijft de 5400 dus 10 minuten niks staan doen te Hlm. Ik ben nog steeds benieuwd waarom dat dan is. Iemand enig idee?
 

27-10-2014 12:59:37
visscher
visscher
Wellicht een goederenpad over het verbindingsspoor tussen Bll en Had?  

27-10-2014 13:01:50
Bert13
Bert13
Net als in Oss met de 4400 toen steeds 8 minuten stilstaan vanwege een onzichtbare goederentrein, klinkt zeer aannemelijk inderdaad.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

27-10-2014 13:08:31
sfj
sfj
Was dat niet vanwege het beperkte spoorgebruik in Den Bosch, waardoor men vanaf Hto maar enkel spoor had?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-10-2014 13:10:51
Bert13
Bert13
Nee, daar werd elk halfuur een pad voor een onzichtbare goederentrein gemaakt, omdat het potentieel op het enkelspoor bij Rvs voor problemen kon zorgen.
Bij Hlmkr worden zo te zien alleen de DBS-paden die vooraf ingelegd zijn vrijgemaakt, al een heel eind efficiënter.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

27-10-2014 14:06:31
waalkade
waalkade
Het enkelspoor bij Rvs zou slechts een dwangpunt zijn wordt bij hoog en laag beweerd in het oosten en zuiden des lands, dus dat met "voor problemen kon zorgen" zijn smoesjes.  

27-10-2014 17:34:19
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
Bert13 (ma 27 okt 2014 13:01:50 https://m.somda.nl/forum/15587/p513402/): Net als in Oss met de 4400 toen steeds 8 minuten stilstaan vanwege een onzichtbare goederentrein, klinkt zeer aannemelijk inderdaad.


Wat ik er van weet is dat de 8 minuten wacht te O wel degelijk was vanwegen de infra beperkingen die gevolg waren van het project sporen in HT. Het goederenpad wat er is gelde namelijk niet gedurende die periode al dus een machinist des tijds. Te O werd er vervolgens weer volgens de normale dienstregeling naar NM gereden. Waarom dit gedaan was geen flauw idee want normaal gesproken passeren de 2 4400 treinen elkaar te HTo en de 3600 wachte wel op elkaar ook al was daar ook met de tijden geschoven... Te HT richting O van 14/44 naar 11/41 en andersom van 03/33 naar 06/36 met ingang van drgl 2015 veranderd dit weer naar de oude tijden en heeft de 3600 weer lange haltering te HT ipv O
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-11-2014 16:58:11
ToH
ToH
De sprinter Apd - Es (7000) staat ook in de DRGL van 2015 meer dan 10 minuten stil in Rsn om de INT te laten passeren... Dit kan ook in Aml of Hgl lijkt me?

Laatst bewerkt door ToH op 14-11-2014 16:58
 

14-11-2014 18:15:38
train85
train85
Nee daar is geen spoorcapaciteit. Dus wordt het Rsn.  

14-11-2014 18:22:44
michaben
michaben
Na deze stop van 12 minuten is de 7000 opeens wel supersnel, want deze gaat vervolgens in 24 minuten van Rsn naar Hgl, waar normaal 31 minuten voor staat. Je zou zeggen dat als de 7000 net zo hard zou doorrijden als na de stop deze ruim voor de 140 in Hgl zou zijn (en zelfs daar al weg kan zijn). Of zit er een goederenpad voor de 7000 dat zo traag is dat zelfs de sprinter in zou lopen hierop?

Laatst bewerkt door michaben op 14-11-2014 18:23
 

14-11-2014 19:32:36
IC140
IC140
Dat kan inderdaad (kijk maar rond 13:00), maar heeft als consequentie dat die trein 9 minuten in Esd stil staat ivm perroncapaciteit in Es en een prachtige 6-24 verdeling krijgt met de 7900.  

14-11-2014 19:57:26
dvdhoven
dvdhoven
De 7000 heeft momenteel een van de traagste dienstregelingen van Nederland. Als het ding richting Es op tijd uit Dv vertrekt, sta je een paar minuten in Wdn, zo'n 4 à 5 minuten in Aml en ook zo'n 4 à 5 minuten in Hgl. De andere kant uit, zit er standaard een stop van 8 minuten in Wdn in, alleen als de ICB rijdt, is die stop korter en meer normaal.


Dick van den Hoven
 

15-11-2014 11:16:23
daniel81
daniel81
Quote
IC140 (vr 14 nov 2014 19:32:36 https://m.somda.nl/forum/15720/p515798/): Dat kan inderdaad (kijk maar rond 13:00), maar heeft als consequentie dat die trein 9 minuten in Esd stil staat ivm perroncapaciteit in Es en een prachtige 6-24 verdeling krijgt met de 7900.

Toch jammer dat men met de verbouwing van Es vorig jaar niet de kans heeft aangegrepen om ietsje meer capaciteit te creëren.

Wat is eigenlijk de reden dat de 7000 1x per dag wél voor de 7000 uitrijdt tot Hgl en de rest van de dag niet?
 

15-11-2014 11:49:19
IC140
IC140
Een goederentrein die i.v.m. de personeelsomloop en andere goederentreinen geen (half) uur verschoven kon worden. Met inhaling in Rijssen is de ruimte tussen de 7000 en de 1700 namelijk te klein voor een goederentrein.

Laatst bewerkt door IC140 op 15-11-2014 11:51
 

15-11-2014 20:09:57
SchuurB
SchuurB
Toch jammer dat dat noodperron langs sp.1 in Rsn verdwenen is. Niet al te lang voordat dit 140/7000-conflict ging spelen lag het er nog.  

15-11-2014 20:32:39
mich
mich
Al enkele keren met een goederentrein vlak voor de 1700 uitgestuurd, met doorrijden lukt dat, zonder dat de 1700 vertraging krijgt. Drlg vorige week: dv 13.23, aml 13.50, hgl 13.59. Andere richting op ook meegemaakt, alleen geen drgl meer van. Er zijn dus meer mogelijkheden.  

15-11-2014 21:15:59
dennistd
dennistd
Maar dat is dus als de 140 niet rijdt. Als die wel rijdt zit de 7000 dus later.  

16-11-2014 00:46:21
kiekkiek
kiekkiek
Quote
IC140 (vr 14 nov 2014 19:32:36 https://m.somda.nl/forum/15720/p515798/): Dat kan inderdaad (kijk maar rond 13:00), maar heeft als consequentie dat die trein 9 minuten in Esd stil staat ivm perroncapaciteit in Es en een prachtige 6-24 verdeling krijgt met de 7900.


De 7900 kun je natuurlijk ook kort keren. Dan speel je weer een perron vrij te Enschede.
 

16-11-2014 02:33:01
mren
mren
In de praktijk is het al een heel rangeercircus in Es met twee langkerende series. 7900'en die na binnenkomen af worden gerangeerd om plaats te maken voor de 7000 en dan na vertrek van de uitgaande 7900 weer op dat perron terugkomen en weet ik wat allemaal niet meer. Inderdaard duidelijk een perronspoortje te weinig daar.  

16-11-2014 02:46:02
dennistd
dennistd
Als het goed is gaat de 7900 in drgl 2017 kort keren, er zou dan meer tijd zijn door de elektrificatie (enige te winnen tijd is op Hgl-Es, want in Hgl zit je vast in de knoop). Het zou nu ook al wel kunnen, maar bij een vertraging van >5 minuten haal je de kering niet, en loopt alles vertraging op door het enkelspoor Wdn-Zl.

En op dit moment hoort er weinig gerangeerd te moeten worden: IC's keren lang op 1 en 2, de 7900 op 3 en 4 en de 7000 keert kort op 3 en 4 (het spoor waar dat halfuur geen 7900 staat).
 

18-01-2015 12:19:32
kniesoor
kniesoor
Even een up, iemand een idee hoe de nieuwe nachttreinen tussen Ut en Nm lopen? ZIt daar volk in, met name vanuit Nm en Ah ben ik eerlijk gezegd benieuwd.  

18-01-2015 12:23:47
john2
john2
Wat lijk je van een machinist en minimaal een conducteur. Of er ook reizigers in zitten zoals je in werkelijkheid bedoeld?  

18-01-2015 19:03:29
IC140
IC140
Ik wilde het volgend weekend proberen, maar door werkzaamheden is de laatste deels verbust, waardoor je 50 min op Ut mag bivakkeren als je zoals ik naar Asd wilt. Daar heb ik geen zin in, dus wordt het de auto.  

18-01-2015 21:24:17
broek53
broek53
Ik geloof je zo, maar rijdt er dan niet gewoon een IC-kwartierdienst op Asd - Ut?  

18-01-2015 21:29:55
IC140
IC140
om 3:16? Het ging over het nachtnet.

Laatst bewerkt door IC140 op 18-01-2015 21:30
 

18-01-2015 21:32:49
sfj
sfj
Het nachtnet heeft inderdaad een raar gat in Utrecht, heb ik ook al eens meegemaakt. Je wordt met z'n allen het treinstel uit gezet, gaat op slot en een uur later mag je dan weer in het zelfde treinstel instappen. A .22 V .07. Waarom de trein überhaupt drie kwartier stilstaat, en waarom iedereen er uit moet de kou in, snap ik beiden niet zo goed.

Laatst bewerkt door sfj op 18-01-2015 21:33


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.