Ontwikkelingen HSL Logistik
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
13-09-2016 23:18:04
thom
thom
Niet in de loods waar die lok staat, dus het niet opknappen van de 1315 heeft andere redenen.  

14-09-2016 07:04:55
broek53
broek53
Aan de 1315 zal sowieso niets worden gedaan zolang de situatie met de 1304 niet is opgelost, is mijn heel sterke indruk. Lijkt mij gezien de opstelling van HSL ook heel logisch.  

14-09-2016 07:49:49
Sully123
Sully123
HSL schijnt iets met 2 1600-en te gaan doen. De 1300-en zijn over. Das een reden van niks doen aan de loks  

14-09-2016 08:44:48
rolandrail
rolandrail
Die 1300'n zijn niet over, ze huren niet voor niets nog wel eens een Locon 9900 en de Shunter 203 wordt ook niet alleen maar in de havens ingezet als die wordt gehuurd. Een er zijn dagen dat de 1832 continu aan het rijden is.
De werkelijke reden is hierboven al genoemd: HSLL wil het defectherstel niet betalen ondanks huurcontract waar dat wel in staat.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-09-2016 10:53:52
Sully123
Sully123
Mijn bron is een mcn van HSL. Dus ik denk dat die 2 1600 gaan komen.Kwamen ipv de 1300  

14-09-2016 11:25:03
daniel81
daniel81
In dat geval is het dus andersom: doordat er 2 1600-en komen, gaan de 1300-en overbodig worden.
Als die 1300-en nu al 'over' zouden zijn, zouden ze ook niet vervangen hoeven te worden door iets anders.%06%
 

14-09-2016 12:53:09
Sully123
Sully123
Dan laat ik het anders zeggen. Er was sprake van dat de 2 1600 op kort termijn er zouden zijn. Geen datum genoemd. Als vervangers voor de 1300. Verder zei de man dat er een V100 bij kwam. Das de Shunterhuurling. Op de mededeling van de mcn over de 1600 heb ik nog gevraagd of dat niet de 44xx en de captrains waren. Dit werd ontkracht. De 2 machines komen erbij in eigen beheer (al dan niet op huur) zodat de huurlocs minder worden. Dit was de taak van de 1300-en. Tot de 1304 de geest gaf.  

14-09-2016 15:38:08
AgentX
AgentX
Quote
Sully123 (wo 14 sep 2016 12:53:09 https://m.somda.nl/forum/15066/p591226/): (...) De 2 machines komen erbij in eigen beheer (al dan niet op huur) zodat de huurlocs minder worden.


Huh?
 

14-09-2016 15:49:43
phantom
phantom
In eigen beheer of op huurbasis dit om te zorgen dat je minder huurlocs hebt %03%
Dat zijn heel verschillende dingen,bovendien ben ik dan wel benieuwd naar waar je heden ten dage 1600en kan huren.
Denk niet dat je bij DBC hoeft aan te kloppen en de rest die een 1600 hebben zullen m zelf wel gebruiken.
(je weet overigens dat 16/17 en 1800én buiten t uiterlijk om,niet t zelfde zijn he )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

14-09-2016 15:50:57
AgentX
AgentX
DBC stopt toch met de 1600'n eind van het jaar?  

14-09-2016 15:54:20
Frontier
Frontier
Ja, maar is daar niet het beleid dat ze geen locs verkopen aan andere binnenlandse vervoerders?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-09-2016 16:06:40
AgentX
AgentX
Misschien wel verhuren. %08%  

14-09-2016 16:12:42
mich
mich
1600 huren van Locon zal er wel bedoeld worden, veel andere mogelijkheden zijn er niet.

Laatst bewerkt door mich op 14-09-2016 16:15
 

14-09-2016 18:38:32
Sully123
Sully123
EETC had er 2. Optie?  

14-09-2016 18:43:37
Frontier
Frontier
Drie zelfs, waarvan er twee nu voor Captrain rijden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-09-2016 18:48:48
Sully123
Sully123
klopt idd. Was even de nummers kwijt in mijn hoofd.  

14-09-2016 18:56:38
thom
thom
En die derde, de 1618, staat er wel zo troosteloos bij dat ik die niet snel zie rijden...  

14-09-2016 19:38:38
wouterder
wouterder
Ik denk dat de 4401 (1606) huren van RRF goedkoper is dan de 1618 weer reactiveren.  

14-09-2016 20:09:57
AgentX
AgentX
En RRF heeft die 4401 zelf niet nodig?  

14-09-2016 20:35:33
Frontier
Frontier
Ik las onlangs ergens dat Captrain de 1618 eind dit jaar operationeel wil hebben, maar geen idee of dat uit betrouwbare bron kwam.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-09-2016 20:50:38
wouterder
wouterder
Quote
AgentX (wo 14 sep 2016 20:09:57 https://m.somda.nl/forum/15066/p591308/): En RRF heeft die 4401 zelf niet nodig?

Sinds het wegvallen van de Dolimetrein, die is overgegaan naar DB Cargo, zijn de 2 1600´en overbodig geworden.
 

14-09-2016 20:54:18
adeon
adeon
Quote
AgentX (wo 14 sep 2016 15:50:57 https://m.somda.nl/forum/15066/p591266/): DBC stopt toch met de 1600'n eind van het jaar?


Wie zegt dat?
 

14-09-2016 20:55:29
AgentX
AgentX
Ik meen dat hier ergens te hebben gelezen. Kan het topic helaas zo gauw niet vinden.  

14-09-2016 21:14:27
1700fan
1700fan
Zelfde geldt voor de 4402, die staat al maanden op de Kfhn.  

14-09-2016 21:47:10
edje
edje
Quote
Adeon (wo 14 sep 2016 20:54:18 https://m.somda.nl/forum/15066/p591316/):
Quote
AgentX (wo 14 sep 2016 15:50:57 https://m.somda.nl/forum/15066/p591266/): DBC stopt toch met de 1600'n eind van het jaar?


Wie zegt dat?
bron van mij vanuit DB Cargo, meldt dat als een 1600 aan zijn revisietermijn is,of als er een groot defect is, ze aan de kant gaan.
 

14-09-2016 22:34:38
timtrein
timtrein
Ja en er zijn er nog maar 5 over (o.a. 1602, 1612, 1613 staan al aan de kant)  

15-09-2016 00:18:55
wouterder
wouterder
1604, 1611, 1612 (terzijde per 2016), 1614, 1615 en 1616 zijn nog over.  

15-09-2016 13:55:42
TSNL250
TSNL250
De 1604 en 1611 rijden vooralsnog.  

15-09-2016 14:01:47
theicmm
theicmm
1611 afgelopen zondag (11-09) nog voor een trein gezien door Ehv  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-09-2016 14:07:05
KvdLee
KvdLee
Terzijde per 2016 zal wel alleen staan voor de 1612  

24-10-2016 08:53:08
bacr
bacr
Las in een ander draadje dat de 1832 defect zou staan? Iemand enig idee wat er aan de hand is? En herstel waarschijnlijk?  

24-10-2016 09:06:04
KvdLee
KvdLee
Klein beetje zoekwerk zou op moeten leveren dat de wielbanden aan de afkeurmaat zitten en dat dit binnenkort opgelost gaat worden  

24-10-2016 10:46:09
AgentX
AgentX
Gelukkig zijn ze druk bezig aan de 1304...  

24-10-2016 10:55:21
nohab
nohab
Is dat cynisch bedoeld of zijn ze daar echt mee bezig?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-10-2016 11:07:35
train85
train85
Dat eerste.  

24-10-2016 12:13:20
phantom
phantom
Zeer zeker dat 1ste,ding staat nog altijd onaangeroerd op dezelfde plek waar deze al lang staat%03%
Gisteren zelf nog gezien.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-10-2016 15:24:13
AgentX
AgentX
Quote
nohab (ma 24 okt 2016 10:55:21 https://m.somda.nl/forum/15066/p595876/): Is dat cynisch bedoeld of zijn ze daar echt mee bezig?


Dat eerste, ik had gehoopt dat iemand zou reageren met de huidige status van die loc. %08%
 

25-10-2016 13:11:33
mich
mich
De huidige status van de 1304 is dat HSL nog een beslissing moet nemen wat ze ermee willen gaan doen. Herstel is mogelijk, teruggave aan de stichting ook.
De 1832 heeft wielbanden aan de afkeurmaat en vlakke plaatsen, daardoor mag deze niet meer rijden. Nieuwe wielen is een mogelijkheid, maar er kan ook voor een andere oplossing gekozen worden.
 

25-10-2016 13:38:10
AgentX
AgentX
Ok, helder. Dank Michiel!  

25-10-2016 15:05:45
HZwoferink
HZwoferink
Quote
mich (di 25 okt 2016 13:11:33 https://m.somda.nl/forum/15066/p596047/): De huidige status van de 1304 is dat HSL nog een beslissing moet nemen wat ze ermee willen gaan doen. Herstel is mogelijk, teruggave aan de stichting ook.
Volgens mij moet die hersteld worden voordat die terug kan naar de stichting...


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

25-10-2016 15:07:00
aarclay
aarclay
En teruggeschilderd, lijkt mij? Of is daar geen sprake van?


Choo choo.....
 

25-10-2016 15:25:34
mattie
mattie
Hoe zit het eigenlijk met de 1315 die was toch ook van HSL?  

25-10-2016 15:43:26
mich
mich
Quote
HZwoferink (di 25 okt 2016 15:05:45 https://m.somda.nl/forum/15066/p596055/):
Quote
mich (di 25 okt 2016 13:11:33 https://m.somda.nl/forum/15066/p596047/): De huidige status van de 1304 is dat HSL nog een beslissing moet nemen wat ze ermee willen gaan doen. Herstel is mogelijk, teruggave aan de stichting ook.
Volgens mij moet die hersteld worden voordat die terug kan naar de stichting...


Er zijn ook andere mogelijkheden. (ik zit bij de stichting en niet meer bij HSL).

Ook met de 1315 zijn diverse mogelijkheden maar is nog niks in gang gezet.

Laatst bewerkt door mich op 25-10-2016 15:44
 

04-04-2017 21:18:37
nathanvos2
nathanvos2
Ik lees in de railmagazine dat de v60'jes die destijds voor DB schenker hier in Nederland rangeerwerk deden voor HSL in dienst komen. Ze zijn in februari door ormeling beheer gekocht en zijn op 9 maart van Blerick naar Roosendaal gegaan.  

04-04-2017 21:40:52
sik214
sik214
Ormeling beheer is houdstermaatschappij van oa Railwork en HSL Logistik BV, zie: https://drimble.nl/bedrijf/den-bosch/14772906/ormeling-beheer-bv.html  

04-04-2017 21:46:23
wouterder
wouterder
Zie ook voorbij komen dat de G2000 100 1043 voor HSL gaat rijden, iemand die hier meer van weet?
Lok is recent met de Wolfurt Shuttle van TS meegelift ons land in -> https://flic.kr/p/SfZEHr
 

04-04-2017 22:31:13
rolandrail
rolandrail
Is tot dusver niet ingezet.  

05-04-2017 05:40:48
ToH
ToH
Staat nu in Zp. Samen met een G1206, 2 andere G2000'en, een VST en een wagen beladen met draaistellen.  

05-04-2017 06:59:29
phantom
phantom
Is te zien wat voor soort draaistellen dat zijn ?
Beter gezegd,is te zien van welk type rijtuig of loc deze afkomstig zijn ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-04-2017 08:51:45
103 220-0
103 220-0
Quote
nathanvos2 (di 04 apr 2017 21:18:37 https://m.somda.nl/forum/15066/p612279/): Ik lees in de railmagazine dat de v60'jes die destijds voor DB schenker hier in Nederland rangeerwerk deden voor HSL in dienst komen. Ze zijn in februari door ormeling beheer gekocht en zijn op 9 maart van Blerick naar Roosendaal gegaan.
Dat ze voor HSL in dienst komen, is een erg voorbarige conclusie. De locomotieven zijn bestemd voor BT Trains.
 

05-04-2017 08:59:40
cuneo56
cuneo56
Quote
phantom (wo 05 apr 2017 06:59:29 https://m.somda.nl/forum/15066/p612305/): Is te zien wat voor soort draaistellen dat zijn ?
Beter gezegd,is te zien van welk type rijtuig of loc deze afkomstig zijn ?

Als dat die zijn die vaak op het uithaal spoor staan ri Twente kanaal: van een 2200.
 

05-04-2017 09:00:51
lex_t
lex_t
Quote
cuneo56 (wo 05 apr 2017 08:59:40 https://m.somda.nl/forum/15066/p612324/):
Als dat die zijn die vaak op het uithaal spoor staan ri Twente kanaal: van een 2200.


Van een Flirt?
 

05-04-2017 09:39:13
Jan-Mark
Jan-Mark
Nee, de andere 2200, die geen harkje bezit. De VST-schouwtrein is het dus, die in Zp staat (ex-NS 2200).

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 05-04-2017 15:25
 

05-04-2017 12:24:43
nohab
nohab
Harkje?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-04-2017 13:00:27
Edb3
Edb3
Quote
103 220-0 (wo 05 apr 2017 08:51:45 https://m.somda.nl/forum/15066/p612322/):
Quote
nathanvos2 (di 04 apr 2017 21:18:37 https://m.somda.nl/forum/15066/p612279/): Ik lees in de railmagazine dat de v60'jes die destijds voor DB schenker hier in Nederland rangeerwerk deden voor HSL in dienst komen. Ze zijn in februari door ormeling beheer gekocht en zijn op 9 maart van Blerick naar Roosendaal gegaan.
Dat ze voor HSL in dienst komen, is een erg voorbarige conclusie. De locomotieven zijn bestemd voor BT Trains.
En staan bovendien toch in Blerick?
 

05-04-2017 13:03:44
thom
thom
D'r staat niet voor niets 'via Blerick naar Roosendaal gekomen '  

05-04-2017 13:04:19
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
nohab (wo 05 apr 2017 12:24:43 https://m.somda.nl/forum/15066/p612359/): Harkje?


Een stra in andere bewoordingen
 

05-04-2017 14:34:25
Rolffiej19
Rolffiej19
Een 2200 met een stra ?%08%


MCN ASD
 

05-04-2017 14:52:35
Jan-Mark
Jan-Mark
Volgens mij heeft een Flirt toch echt een stra

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 05-04-2017 14:52
 

05-04-2017 15:16:46
BasSNG2001
BasSNG2001
De dieselloc 2200 heeft geen stra .


#DiscoverEU
 

05-04-2017 15:21:30
moderator
Moderator
moderator
Zo is het wel weer genoeg. Graag weer terug naar de ontwikkelingen HSL.  

05-04-2017 18:13:07
thom
thom
Quote
Jan-Mark (wo 05 apr 2017 13:04:19 https://m.somda.nl/forum/15066/p612368/):
Quote
nohab (wo 05 apr 2017 12:24:43 https://m.somda.nl/forum/15066/p612359/): Harkje?


Een stra in andere bewoordingen

Die verkorting heb ik nog nooit gehoord.

Harkje was een gebruikelijke bijnaam voor de Laagspannings motoren uitschakelaar
 

05-04-2017 18:14:36
HZwoferink
HZwoferink
Quote
103 220-0 (wo 05 apr 2017 08:51:45 https://m.somda.nl/forum/15066/p612322/):
Quote
nathanvos2 (di 04 apr 2017 21:18:37 https://m.somda.nl/forum/15066/p612279/): Ik lees in de railmagazine dat de v60'jes die destijds voor DB schenker hier in Nederland rangeerwerk deden voor HSL in dienst komen. Ze zijn in februari door ormeling beheer gekocht en zijn op 9 maart van Blerick naar Roosendaal gegaan.
Dat ze voor HSL in dienst komen, is een erg voorbarige conclusie. De locomotieven zijn bestemd voor BT Trains.
Inzet zal vast via HSL zijn omdat BT Trains (nog) geen eigen licentie heeft. Daarbij zitten alle genoemde BV's op het zelfde adres in Den Bosch. Puur risico spreiding zoals veel spoorbedrijven dat doen.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

05-04-2017 18:55:28
Michael98
Michael98
BT Trains heeft volgens de KvK als doel het verhuren van locomotieven en is pas in januari opgericht, voor het verhuren van locomotieven heb je volgens mij geen licentie nodig. Waarschijnlijk is het een constructie zoals NS Financial Services, alleen dan met beide BV's in NL. Grote voordeel van deze constructie is dat er aan winstspreiding kan worden gedaan (als er geen sprake is van een fiscale eenheid voor de VPB) en bij een eventueel faillissement van HSLL blijven de locomotieven buiten het faillissement. Maar zoals 103 220-0 al aangeeft, het hoeft niet te betekenen dat deze voor HSLL bestemd zijn, hoewel het zeer aannemelijk is.  

05-04-2017 19:40:12
HZwoferink
HZwoferink
Zeer aannemelijk? Dat is bij de koop het doel geweest Door ze in een huurpool te gooien kan iedereen ze huren maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren. Aan de machines moet nog wel veel aan gedaan worden, het waren net plantenbakken met veel missende meters...


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

05-04-2017 19:46:55
thom
thom
Als het missen van een paar meters het enige zou zijn, zouden ze ervoor tekenen %08%  

05-04-2017 20:12:35
selivio
selivio
HSL Logistik BV, BT trains BV (maar ook bijvoorbeeld Railwork BV) hebben allemaal dezelfde eigenaar, dus ga er maar vanuit dat ze inderdaad voor HSL bestemd zijn.  

05-04-2017 23:32:58
thom
thom
Vreemde redenatie, hij kan wel bedacht hebben om een tweede bedrijf erbij te nemen in het verhuur aan derden van (rangeer-)lokomotieven.

Dat het dezelfde eigenaar is, betekend toch niet dat hij alléén maar dezelfde diensten onderneemt?
 

06-04-2017 07:01:43
phantom
phantom
Anderzijds kan je ook denken,als je er rangeerlocs bij hebt die jezelf kan gebruiken,zelfs als je ze onder een andere naam hebt gekocht en je speelt daarmee in op noodzakelijke dingen en je speelt je hoofdlijnlocs vrij van rangeerwerk dan bespaar je enerzijds geld en anderzijds maak je extra winst.
Al geloof ik dat er nog wel wat werk moet worden verzet voor ook maar 1 van de locjes weer gereed voor inzet is.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-04-2017 08:06:25
Sully123
Sully123
Over e-loks. Welk zijn er actief voor HSLL? Ik weet alleen de 1832 en de 186.181
A
 

06-04-2017 08:26:17
Jan-Mark
Jan-Mark
Alleen die E-locs inderdaad, de rest wordt allemaal gehuurd van andere bedrijven.  

06-04-2017 09:09:23
KvdLee
KvdLee
186 181 is bij mijn weten van HSL Duitsland, en werd hier alleen ingezet voor HSL Nederland toen de 1832 defect was  

06-04-2017 20:30:44
wouterder
wouterder
inderdaad, daar buiten is er de laatste tijd ook geen loc meer gehuurd bij andere bedrijven volgensmij.  

06-04-2017 22:11:27
Sully123
Sully123
En dan de defecte 1304. Al hoor je daar niks meer over.  

06-04-2017 23:42:15
thom
thom
Tsja, bij een defecte bus van de lokale busboer ook niet, er is natuurlijk geen openbare verplichting daartoe...  

07-04-2017 09:31:06
sik214
sik214
Quote
wouterder (do 06 apr 2017 20:30:44 https://m.somda.nl/forum/15066/p612575/): inderdaad, daar buiten is er de laatste tijd ook geen loc meer gehuurd bij andere bedrijven volgensmij.
Jahoor, de Shunter 203.102.
 

12-04-2017 06:28:21
maarten83
maarten83
Ilent heeft de certificaten van hsl ingetrokken volgens http://www.nu.nl/ondernemen/4613832/inspectie-haalt-vervoersbedrijf-hsl-logistik-van-spoor.html  

12-04-2017 07:33:25
Henk1619
Henk1619
Zo ontstaan geruchten...

ILT heeft het veiligheidscertificaat ingetrokken, dat had zelfs nu.nl goed dus laten we het niet groter maken dan het is.

Buitengewoon schofterig trouwens van nu.nl om een foto van een andere vervoerder boven het artikel te plaatsen.
 

12-04-2017 07:41:50
mvboetzela
mvboetzela
Ik denk dat de meeste NU.nl lezers HSL alleen kennen van van de Thalys en ICD. Het onderscheid tussen de verschillende goederenvervoerders ontgaat de meesten, inclusief de NU.nl redactie. Degenen die dat wel weten zijn voldoende ingewijd om deze foto niet met HSL in verband te brengen.  

12-04-2017 07:42:17
R1-2010
R1-2010
Niet groter maken dan het is? Hoeveel groter dan dit wil je het hebben? HSL mag niet meer rijden....  

12-04-2017 07:51:37
Henk1619
Henk1619
Laten we bij de feiten blijven: "Zodra HSL Logistik haar veiligheidsbeheersysteem op orde heeft, kan zij een aanvraag indienen voor een nieuw veiligheidscertificaat." (volgens IL&T). En dat is een ander verhaal dan vanaf 0 een spoorwegonderneming starten.  

12-04-2017 07:53:32
lex_t
lex_t
Volgens het AD zijn we zo ongeveer aan een ramp ontsnapt. Het levensgevaarlijke Ethanol. En autootjes. Nounounou  

12-04-2017 08:09:55
Henk1619
Henk1619
Quote
mvboetzela (wo 12 apr 2017 07:41:50 https://m.somda.nl/forum/15066/p613175/): Het onderscheid tussen de verschillende goederenvervoerders ontgaat de meesten, inclusief de NU.nl redactie.


De constatering dat journalisten incompetent zijn mag geen vrijbrief zijn om onwaarheden te verspreiden. Als ze er op eigen initiatief een foto bij plaatsen dan lijkt het me toch een kleine moeite om de juiste er bij te zoeken. Op de website van HSL (http://www.hsl-logistic.com) staan er wel een paar dus dat kan het probleem niet zijn.

Het verschil tussen journalisten en het facebookplebs zou toch moeten zijn dat de eerste categorie zich strikt beperkt tot de feiten. En anders moet de journalistiek zichzelf niet opwerpen als hoeder van de democratie...
 

12-04-2017 08:49:50
lex_t
lex_t
Quote
Henk1619 (wo 12 apr 2017 07:33:25 https://m.somda.nl/forum/15066/p613174/): Buitengewoon schofterig trouwens van nu.nl om een foto van een andere vervoerder boven het artikel te plaatsen.


Dat is een vrij anonieme en universele locomotief. In oude kleuren van een niet meer bestaande vervoerder. Lijkt me geen probleem.
 

12-04-2017 08:51:57
martijn
martijn
Zomaar een idee, maar dit soort dingen kan je toch beter bij de nieuwssites in kwestie beleggen zodat het hier door kan gaan over de ontwikkelingen van HSL Logistik?  

12-04-2017 10:03:01
Jack5812
Jack5812
Hoe zit het eigenlijk met de Duitse tak van HSL? Zijn daar ooit issue's geweest qua veiligheid?  

12-04-2017 10:03:50
AgentX
AgentX
Nou, lijkt erop dat ze de foto hebben aangepast in een generieke foto "spoor". Nu goed?

Terug naar HSL...?
 

12-04-2017 11:23:02
nathanvos2
nathanvos2
De Duitse tak van HSL heeft zelf nooit treinen door Nederland gereden alleen HSL benelux maakt nog wel eens gebruik van de 186'ers van de Duitse tak.  

12-04-2017 11:44:43
gertjan
gertjan
Quote
lex_t (wo 12 apr 2017 07:53:32 https://m.somda.nl/forum/15066/p613178/): Volgens het AD zijn we zo ongeveer aan een ramp ontsnapt. Het levensgevaarlijke Ethanol. En autootjes. Nounounou
Zijn we ook, iets met een sts passage bij Zvo, waar een goederentrein bijna op een (dubbele) ICE is geklapt een paar weken terug. Maarja, dat liep goed af dus daar lees je dan niks van.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

12-04-2017 12:00:45
thom
thom
Quote
Henk1619 (wo 12 apr 2017 07:51:37 https://m.somda.nl/forum/15066/p613177/): Laten we bij de feiten blijven: "Zodra HSL Logistik haar veiligheidsbeheersysteem op orde heeft, kan zij een aanvraag indienen voor een nieuw veiligheidscertificaat." (volgens IL&T). En dat is een ander verhaal dan vanaf 0 een spoorwegonderneming starten.

Als je je VMS opnieuw op kunt gaan bouwen (want dat voldoet niet aan de gestelde eisen) en alles opnieuw kunt laten toetsen, dan ben je op het gebied van papierwerk al aardig terug bij af hoor.

Quote
lex_t (wo 12 apr 2017 07:53:32 https://m.somda.nl/forum/15066/p613178/): Volgens het AD zijn we zo ongeveer aan een ramp ontsnapt. Het levensgevaarlijke Ethanol. En autootjes. Nounounou

Ongelukken hoeven niet alleen met enorm ontplofbare en gevaarlijke ladingen te zijn maar kunnen ook ten grondslag liggen aan menselijke fouten door onvoldoende controle of opleidingen.
Een trein die bv geen remproef heeft gehad en waar een verkeerde handeling heeft plaats geonvden kan knappe gevolgen hebben, zelf als het maar auto's zijn als lading.

Als je je als bedrijf zo structureel aan de gestelde veiligheidsnormen en eisen gaat ontwijken dan heb je gewoon niks te zoeken op het spoor.

Laatst bewerkt door thom op 12-04-2017 12:08
 

12-04-2017 14:27:51
broek53
broek53
Wat ik niet helemaal begrijp, is dat er gesteld wordt dat er een nieuw Veiligheidsmanagementssysteem gemaakt moet worden, omdat het huidige niet zou voldoen. Als dat zo is, hoe is HSL dan ooit aan het inzet certificaat gekomen?

Ik denk daarom dat het VMS wel deugt, maar dat HSL zich er niet voldoende aan houdt. Maar dan zou je dus geen nieuw VMS moeten hoeven maken - al was het maar omdat ook niet garandeert dat het bedrijf zich eraan houdt.
Of redeneer ik ergens fout?
 

12-04-2017 14:57:52
Apda
Apda
ILT geeft meer informatie over wat er aan de hand is: https://www.ilent.nl/actueel/ilt-weert-goederenvervoer-hsl-logistik-van-he.aspx
Enkele citaten hieruit:

De hoofdpunten:
"Ieder spoorbedrijf moet een veiligheidsbeheersysteem hebben waarin veiligheidsprocedures en de omgang met risico’s zijn beschreven. De ILT concludeert dat het veiligheidsbeheersysteem van HSL Logistik niet compleet is en niet voldoet aan de wettelijke vereisten. Procedures en regelingen ontbreken en zijn onderling niet consistent. Het veiligheidssysteem wordt in de praktijk ook niet toegepast."

Over de incidenten:
"Het afgelopen half jaar reed HSL Logistik drie keer door een rood sein. Een van de machinisten had onvoldoende ervaring om op de Betuweroute te mogen rijden. Een andere machinist voerde voor hij vertrok de verplichte remproef niet goed uit waardoor de trein niet kon stoppen voor rood sein. De machinisten zijn geschorst. Bij de incidenten vielen geen gewonden."

Over de procedure:
"Het bedrijf pakt tekortkomingen uit inspecties te laat op en heeft onvoldoende aandacht voor de continue verbetering van de veiligheid. Hierdoor kwam het bedrijf op 14 februari onder verscherpt toezicht van de ILT te staan. Vanaf dat moment werd vaker gecontroleerd (...). Ook zijn er sinds 2015 vijf processen verbaal opgemaakt voor onregelmatigheiden met gevaarlijke stoffen.
Omdat structurele verbeteringen uitblijven, incidenten blijven plaatsvinden en het bedrijf ook gevaarlijke stoffen zoals ethanol vervoert, heeft de inspectie het veiligheidscertificaat van het bedrijf ingetrokken. (...)
Zodra HSL Logistik haar veiligheidsbeheersysteem op orde heeft, kan zij een aanvraag indienen voor een nieuw veiligheidscertificaat."
 

12-04-2017 15:23:08
thom
thom
Quote
broek53 (wo 12 apr 2017 14:27:51 https://m.somda.nl/forum/15066/p613212/): Wat ik niet helemaal begrijp, is dat er gesteld wordt dat er een nieuw Veiligheidsmanagementssysteem gemaakt moet worden, omdat het huidige niet zou voldoen. Als dat zo is, hoe is HSL dan ooit aan het inzet certificaat gekomen?

Ik denk daarom dat het VMS wel deugt, maar dat HSL zich er niet voldoende aan houdt. Maar dan zou je dus geen nieuw VMS moeten hoeven maken - al was het maar omdat ook niet garandeert dat het bedrijf zich eraan houdt.
Of redeneer ik ergens fout?

Ik zou me kunnen voorstellen dat HSL verzuimd heeft hun VMS aan te passen op tussentijds aangepaste regelgeving.

Laatst bewerkt door thom op 12-04-2017 15:23
 

12-04-2017 15:48:41
sik214
sik214
De lekkende ketelwagen afgelopen weekend in Amersfoort zou weleens de (letterlijk) laatste druppel geweest kunnen zijn.  

12-04-2017 19:31:38
Henk1619
Henk1619
Quote
sik214 (wo 12 apr 2017 15:48:41 https://m.somda.nl/forum/15066/p613215/): De lekkende ketelwagen afgelopen weekend in Amersfoort zou weleens de (letterlijk) laatste druppel geweest kunnen zijn.


Dat is natuurlijk maar de vraag. Als die lekkage is ontdekt door IL&T wellicht wel.

Als het door een inspectie van de vervoerder zelf is ontdekt dan kun je slechts constateren dat die effectief heeft geinspecteerd en zelfs ook nog heeft voldaan aan de meldplicht voor dat incident. Dat zou eerder een pluspuntje zijn voor de vervoerder.
 

12-04-2017 19:47:56
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (wo 12 apr 2017 15:23:08 https://m.somda.nl/forum/15066/p613214/):
Ik zou me kunnen voorstellen dat HSL verzuimd heeft hun VMS aan te passen op tussentijds aangepaste regelgeving.


Iedereen kan zich van alles voor stellen, ik mis alleen de onderbouwing van deze suggestie...

De huidige veiligheidscertificaten liepen uberhaupt al af op 1 mei dus die paar weken met een verouderd systeem werken doen er dan ook weinig toe lijkt me. Je kunt je ook afvragen of je wel verplicht bent om tussentijds aangepaste regelgeving door te voeren om een certificaat met beperkte geldigheid te mogen behouden tot de einddatum. Blijkbaar was er in 2012 nog niets aan de hand en blijkbaar ook geen wetswijziging te voorzien binnen 5 jaar anders dan was er wel een kortere geldigheidsduur opgezet.
 

12-04-2017 20:17:31
cuneo56
cuneo56
Wat ik zelf heb mee gemaakt bij de vernieuwing van de vergunning is dat je bedrijf wordt "geaudit"waarbij o.a het VMS wordt doorgenomen en de auditeurs van IL&T ook medewerkers kunnen intervieuwen over b.v. dat VMS en hoe het er in het bedrijf in dat opzicht aan toe gaat.
Als men dan stelt dat er "slechts" nog een paar weken resteerden voor het oude systeem, dan is dat gelijk al een argument om op te treden want het is juist de bedoeling dat wat een VMS beoogd een continu proces is en niet iets waar je als je het eenmaal hebt voor de komende 5 jaar vanaf bent!
 

12-04-2017 20:23:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Henk1619 (wo 12 apr 2017 19:31:38 https://m.somda.nl/forum/15066/p613231/):
Quote
sik214 (wo 12 apr 2017 15:48:41 https://m.somda.nl/forum/15066/p613215/): De lekkende ketelwagen afgelopen weekend in Amersfoort zou weleens de (letterlijk) laatste druppel geweest kunnen zijn.
Dat is natuurlijk maar de vraag. Als die lekkage is ontdekt door IL&T wellicht wel.

In één van de artikelen hierover staat expliciet dat dat niet het geval is. De lekkage zou ook door de machinist zelf ontdekt zijn.

Men overdrijft het ook wel aardig in de media door het over het vervoer van "het gevaarlijke ethanol" te hebben. Maarja, dat zal allicht aan m'n beroep liggen... ken wel gevaarlijker stoffen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 12-04-2017 20:24, reden: quote hersteld


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-04-2017 21:39:25
cuneo56
cuneo56
Quote
daniel_ddr (wo 12 apr 2017 20:23:54 https://m.somda.nl/forum/15066/p613234/):.

Men overdrijft het ook wel aardig in de media door het over het vervoer van "het gevaarlijke ethanol" te hebben. Maarja, dat zal allicht aan m'n beroep liggen... ken wel gevaarlijker stoffen.

Eigenlijk verwacht ik zoals men in Nederland tegenwoordig over "gevaarlijke stoffen"denkt en doet, dat binnen een paar jaar elke auto van zo'n oranje bord voorzien zal zijn.
33
--
1203 dus!
 

12-04-2017 23:35:08
thom
thom
Quote
Henk1619 (wo 12 apr 2017 19:47:56 https://m.somda.nl/forum/15066/p613232/):
Quote
thom (wo 12 apr 2017 15:23:08 https://m.somda.nl/forum/15066/p613214/):
Ik zou me kunnen voorstellen dat HSL verzuimd heeft hun VMS aan te passen op tussentijds aangepaste regelgeving.


Iedereen kan zich van alles voor stellen, ik mis alleen de onderbouwing van deze suggestie...

Die hoef ik ook helemaal niet te onderbouwen, want ik reageer op Michiel die vraagt het een bedrijf een geldig vervoersattest kan hebben als hun VMS niet voldoende borgend is, en ik geef alleen een mogelijkheid aan hoe dat dus gekomen kan zijn. Ik zeg niet dat dát danook werkelijk de reden is, dus hoef ik dat ook niet te beargumenteren waarom.
Quote

De huidige veiligheidscertificaten liepen uberhaupt al af op 1 mei dus die paar weken met een verouderd systeem werken doen er dan ook weinig toe lijkt me. Je kunt je ook afvragen of je wel verplicht bent om tussentijds aangepaste regelgeving door te voeren om een certificaat met beperkte geldigheid te mogen behouden tot de einddatum. Blijkbaar was er in 2012 nog niets aan de hand en blijkbaar ook geen wetswijziging te voorzien binnen 5 jaar anders dan was er wel een kortere geldigheidsduur opgezet.

Natuurlijk bestaat er geen twijfel over mogelijk dat je ten alle tijden moet voldoen aan de wet en er dusook de plicht is je bedrijfsplan zo in te richten dat je interne procedure daarop afgestemd zijn en dus je VMS actueel te houden.
Op de weg moet je toch ook bekend zijn met gewijzigde verkeersregels, en niet pas als je je rijbewijs gaat verlengen?

Daarnaast heeft men bij de Inspectie ook geen glazen bol, en kan niemand weten of de komende 5 jaar er wets- en veiligheids wijzigingen aankomen.

Quote
Henk1619 (wo 12 apr 2017 19:31:38 https://m.somda.nl/forum/15066/p613231/):
Quote
sik214 (wo 12 apr 2017 15:48:41 https://m.somda.nl/forum/15066/p613215/): De lekkende ketelwagen afgelopen weekend in Amersfoort zou weleens de (letterlijk) laatste druppel geweest kunnen zijn.


Dat is natuurlijk maar de vraag. Als die lekkage is ontdekt door IL&T wellicht wel.

Wie het ontdekt heeft doet er weinig toe, alle incidenten hebben een meldplicht en een verplicht onderzoek.
Als er meerdere incidenten voorgekomen zijn met een verwijtbare oorzaak dan is het voor ILeT gewoon een keer een optelsom.

Laatst bewerkt door thom op 12-04-2017 23:40