De toekomst van de onderhoudsbedrijven
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
04-10-2016 14:56:28
javanree
javanree
De goederensporen op Amersfoort (spoor 40 en hoger, tot en met 69) worden zeer intensief gebruikt :
- Opstellen en rangeren van infra treinen, hier worden bijboorbeeld voor bijna alle werkzaamheden de Fccpps'en opgesteld
- Diverse (goederen)treinen worden hier tijdelijk gestald (denk militaire transporten, vuiltreinen, eenmalige reizigerstreinen)
- Zelfs NSR stalt er wel eens wat materieel als Bokkeduinen niet mogelijk is of vol is
- RailPro heeft ook een van de sporen in dienst voor onderhoud aan haar materieel

Kortom, die sporen ineens onttrekken om er een werkplaats van te maken zal op zeer groot verzet stuiten van oa de Infrapool deelnemers, alle goederenvervoerders en natuurlijk ProRail zelf.

@broek53 ik ben benieuwd hoe men die sporen dan denkt aan te sluiten.... huidige methode met meerdere malen zagen (mede vanwege het hoogteverschil van meer dan 1m) en met infra die behoorlijke gebreken vertoont en beperkingen oplegt lijkt mij geen doen. Nieuw spoor kan ook niet zomaar want dan zit je met de Soesterweg, die overweg is al 3-sporig (en met de huidige constructie totaal ongeschikt om meer treinen per dag over spoor 86 te laten lopen...)

Laatst bewerkt door javanree op 04-10-2016 14:58
 

04-10-2016 15:34:14
VIRMm1
VIRMm1
Nieuwe emplacementen worden inderdaad voorzien van genoeg ruimte tussen de sporen. Zo kan er geasfalteerd worden en is er ruimte om inderdaad met kleine voertuigen tussen de treinen te rijden. Ook met oog op steeds meer materieel dat uit wordt gerust met bio toilet installaties of toilet opvangbakken is het van belang dat er met servicekarren voor die toiletten tussen de sporen kan worden gereden.  

04-10-2016 17:16:36
thom
thom
Quote
broek53 (di 04 okt 2016 12:27:56 https://m.somda.nl/forum/14852/p593606/): Voorshands is NSR sterk van plan het thans gehuurde deel van de ex-wph van meer sporen te laten voorzien (inclusief de loods) en deels te elektrificeren. Het moet het centrum worden van waaruit de instroom van IC-NG plaatsvindt.
Dat staat dan los van onderhoudswerkplaaatsplannen.

Het staat me bij dat de huur van de loods van tijdelijke aard was en NSR de loods dus ook weer zal gaan verlaten.

Het SNG verhaal ook niet meer dan een project zijn daar dus op die locatie lijkt me.
 

04-10-2016 17:39:14
maarten83
maarten83
Betreft dat de loods waarin de koninklijke trein staat, diverse treinkoppen en een half afgebouwde virm?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-10-2016 17:45:30
timtrein
timtrein
Dat lijkt me de enige aannemelijke loods ja. Was wel een leuke zaagbeweging tijdens de Spoorparade trouwens maar daar valt toch wel op een of andere manier wat te knutselen, met het opheffen van wat weinig gebruikte spoortjes?  

04-10-2016 19:42:13
dh3201
dh3201
Het zagen scheelt al een hoop dat het niet via een rolbrug hoeft...


Shqiperise-lopers?
 

04-10-2016 19:46:55
b2py
b2py
Overigens is op een hoop opstelterreinen zagen een veelvoorkomende actie dus zo problematisch lijkt het me allemaal niet?  

04-10-2016 19:51:07
selivio
selivio
Je zou theoretisch toch het kopspoor doortrekken langs het Rail Infra terrein(daar waar ze bovenleidingen bouwen oefenen), en dan aansluiten op het spoor ri. de Birkt?(Geloof dat het zo heet?), maar dan nog vóór overweg Soesterweg... Vanaf daar dan een wissel ri. Hilversum, of kopmaken en wissel naar Amersfoort Station. Of denk ik nu weer te makkelijk?  

04-10-2016 21:44:34
thom
thom
Quote
b2py (di 04 okt 2016 19:46:55 https://m.somda.nl/forum/14852/p593664/): Overigens is op een hoop opstelterreinen zagen een veelvoorkomende actie dus zo problematisch lijkt het me allemaal niet?

Ware het niet dat dat zagen moet gebeuren via het terrein van het naastgelegen bedrijf en dan moet je daar ook nogeens bovenleiding aan gaan leggen...

Laatst bewerkt door thom op 04-10-2016 21:45
 

04-10-2016 23:49:00
dennistd
dennistd
Ik tel slechts zes keer kopmaken bij een trein vanuit Brn naar die loods: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/amfs-amf.gif  

04-10-2016 23:59:41
thom
thom
Dat bedoel ik, dan kun je rustig even een proefslagje op en neer maken naar Baarn %08%  

05-10-2016 19:00:38
broek53
broek53
Quote
maarten83 (di 04 okt 2016 17:39:14 https://m.somda.nl/forum/14852/p593642/): Betreft dat de loods waarin de koninklijke trein staat, diverse treinkoppen en een half afgebouwde virm?
Daar gaat het over, ja. Movares heeft opdracht om naar de mogelijkheden te kijken en voor de onmogelijkheden kunnen ze bij somda langs, zie ik wel.
Voor het opstellen van diverse rommel zoals nu op het buitenterrein gebeurt en voor het af te voeren materieel dat vrijkomt bij introductie van het nieuwe mat (lees: SGM en zo) heeft NSR ter vervanging van Amersfoort een terrein in Roosendaal op het oog, helemaal aan de westkant achter de vuileballastverwerking.
 

05-10-2016 20:33:47
VIRMm1
VIRMm1
Dat klopt. Tevens wil men Rsdphi gaan gebruiken om straks oud materieel op te stellen.  

05-10-2016 21:09:38
mvschoon
mvschoon
Borchwerf II is ook nog vrij  

05-10-2016 21:32:49
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (wo 05 okt 2016 20:33:47 https://m.somda.nl/forum/14852/p593759/): Dat klopt. Tevens wil men Rsdphi gaan gebruiken om straks oud materieel op te stellen.

Is dat aan de Borchwerf? Want dat is naar mijn idee en wat Google Maps zegt meer een enkel spoor. Wordt lastig met rangeren hoewel er een hoop SGM op kwijt kan. Of wordt er ruimte gemaakt voor extra sporen en dergelijke?

Laatst bewerkt door aarclay op 05-10-2016 21:33


Choo choo.....
 

05-10-2016 21:44:19
VIRMm1
VIRMm1
Geen idee of dat nog onder Borchwerf valt, het is iig het oude Philips terrein waar tegenwoordig Jan de Rijk gevestigd zit. Als je uit Rsd ri. Etn gaat ligt net voorbij de bocht aan de rechterkant een ongebruikt emplacement waar men over een aantal jaar DD-AR op wil gaan zetten.  

05-10-2016 21:48:04
b2py
b2py
Even voor mijn beeldvorming, waarom zou je dat allemaal willen bewaren?  

05-10-2016 22:25:33
thom
thom
Zoals nu ook zit er altijd wat tijd tussen terzijde stellen, en afvoeren naar de sloop...  

05-10-2016 22:27:37
VIRMm1
VIRMm1
Quote
b2py (wo 05 okt 2016 21:48:04 https://m.somda.nl/forum/14852/p593767/): Even voor mijn beeldvorming, waarom zou je dat allemaal willen bewaren?

Geen flauw idee, ik weet alleen dát ze het willen bewaren en waar... Niet waarom
 

05-10-2016 23:20:48
aarclay
aarclay
Er zijn plannen om de Dijksgracht-opstelsporen te saneren en de sporen te verleggen. Misschien met deze plannen in de achterhoofd van de gemeente, waarop de NS het emplacement wil verhuizen?


Choo choo.....
 

05-10-2016 23:23:46
sjoerd
sjoerd
Dat raccordement biedt slechts ongeveer drie of vier maal 300 m opstelruimte waarbij dan Jan de Rijk helemaal wordt versperd. Het ligt ook niet ten westen van de grintwasserij zoals Broek aangaf, maar ten oosten van Roosendaal. Op die plek is ook niet veel plek trouwens. Ik zie het allemaal nog niet zo, wat de plek betreft.  

05-10-2016 23:25:45
sjoerd
sjoerd
Quote
aarclay (wo 05 okt 2016 23:20:48 https://m.somda.nl/forum/14852/p593775/): Er zijn plannen om de Dijksgracht-opstelsporen te saneren en de sporen te verleggen. Misschien met deze plannen in de achterhoofd van de gemeente, waarop de NS het emplacement wil verhuizen?

En diezelfde Broek gaf aan dat Prorail van de Dijksgracht niet af wil omdat er eventueel een vrije kruising aangelegd wordt.
 

05-10-2016 23:45:40
thom
thom
Quote
VIRMm1 (wo 05 okt 2016 22:27:37 https://m.somda.nl/forum/14852/p593770/):
Quote
b2py (wo 05 okt 2016 21:48:04 https://m.somda.nl/forum/14852/p593767/): Even voor mijn beeldvorming, waarom zou je dat allemaal willen bewaren?

Geen flauw idee, ik weet alleen dát ze het willen bewaren en waar... Niet waarom

Doet me er nu trouwens aan denken, dat DDAR en DDM1 de vorige keer ook niet direct de schredder ingegaan en dat is maar goed ook

Best kans dat men nu ook wacht met afvoeren tot al dat nieuwe spul rondrijdt zonder problemen en dan moet je die bakken ergens kwijt en de opstelcapaciteit is eigenlijk nual te kort.
 

05-10-2016 23:59:12
dennistd
dennistd
Quote
sjoerd (wo 05 okt 2016 23:23:46 https://m.somda.nl/forum/14852/p593777/): Dat raccordement biedt slechts ongeveer drie of vier maal 300 m opstelruimte waarbij dan Jan de Rijk helemaal wordt versperd. Het ligt ook niet ten westen van de grintwasserij zoals Broek aangaf, maar ten oosten van Roosendaal. Op die plek is ook niet veel plek trouwens. Ik zie het allemaal nog niet zo, wat de plek betreft.
Als ik even meet kom ik binnen de hekken van noord naar zuid op 120m, 220m, 200m en 240m. Buiten de poort kom je op zo'n 160m, 2x 300m en nog wat losse meters (iets van 80m totaal denk ik). Bij elkaar kom je dus op ruim 1600 meter opstelruimte, waarbij de wegen op het terrein gewoon vrij zijn gehouden.

(gemeten aan de hand van deze luchtfoto http://dennistd.nl/trein/rsdphi.jpg met de vijf Class 66's (20m per stuk) als lineaal)

Laatst bewerkt door dennistd op 06-10-2016 00:00
 

06-10-2016 11:35:05
sjoerd
sjoerd
Overigens is Jan de Rijk in Roosendaal niet gevestigd op het voormalige Philipsterrein; dat lag ten opzichte van het aansluitwissel juist de andere kant op naar het zuiden toe en het is de afgelopen maanden volledig kaal opgeleverd. Jan de Rijk en Philips hebben lange tijd allebei een aansluiting gehad en ook nog enkele lokale bedrijven tot in de jaren 90. Ik weet niet of Jan de Rijk de laatste tijd vervoer heeft gekend. Ooit stond ook het mat34 treinstel 252 daar nog een tijd achter de hekken.
Zoals ik al eerder aangaf, is op Borchwerf niet al te veel terrein beschikbaar en ook ten westen van de ballastreiniging zijn niet erg veel lege meters over.
Na het opbreken van zoveel opstelsporen (na het ultieme sloopcircus Rietlanden nog vele honderden meters in den lande) is er inderdaad niet veel ruimte terwijl er veel sloopmaterieel is, bewaarmaterieel komt, en nieuw materieel gaat instromen waarvoor nog geen plek is.
Ik denk dat ze bij de vervoerders het telefoonnummer van Prorail ook echt niet hebben.

Laatst bewerkt door sjoerd op 06-10-2016 11:35
 

06-10-2016 11:42:58
Michael98
Michael98
Bij Jan de Rijk staan al enkele maanden een aantal graanwagons van VTG Rail Espana. Inmiddels staat het onkruid op het toeleidende spoor al vrij hoog, dus waarschijnlijk wordt er daar niet meer bediend.  

06-10-2016 12:30:00
sik214
sik214
Wordt er met "Borchwerf" niet de voormalige houtbank bedoeld?  

06-10-2016 12:41:51
bacr
bacr
Borchwerf is het uitgebreide bedrijfs-industrieterrein ten noordenwesten van Roosendaal. Naar het meest noordelijke deel, Borchwerf II, is een lijn aangelegd die veel geld kostte (althans, de goegemeente vindt 3,7 miljooen voor een spooraansluiting veel, maar realiseert zich niet wat wegaanleg en vernieuwing en uitbreiding kost) maar nog nauwelijks gebruikt wordt...  

06-10-2016 12:44:21
slifor2
slifor2
In Hengelo gaat Stadler een werkplaats bouwen, hiervoor worden wissel 927 en 928 opgebroken. spoor 338 komt in de nieuw te bouwen loods te liggen  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-10-2016 12:49:00
treinfan
treinfan
336?  

06-10-2016 13:35:25
daniel81
daniel81
Quote
aarclay (ma 03 okt 2016 23:23:29 https://m.somda.nl/forum/14852/p593547/): Argumenten zijn niet verboden gelukkig

(nav stelling dat werkplaats in Zlw zou moeten komen en reactie dat dat onhandig is)

Simpel, Zlw ligt weliswaar langs de HSL maar er is geen aftakking. Dus die moet je dan óf gaan bouwen, óf je moet alsnog via allerlei omzichtige bewegingen er zien te komen. Vanuit Rtng kun je daarentegen rechtstreeks de HSL op
 

06-10-2016 13:42:25
bert
bert
@Sjoerd: Mat *36* treinstel 252
Mat 34 is DE3
 

06-10-2016 13:50:06
bacr
bacr
Quote
daniel81 (do 06 okt 2016 13:35:25 https://m.somda.nl/forum/14852/p593840/):Simpel, Zlw ligt weliswaar langs de HSL maar er is geen aftakking. Dus die moet je dan óf gaan bouwen, óf je moet alsnog via allerlei omzichtige bewegingen er zien te komen. Vanuit Rtng kun je daarentegen rechtstreeks de HSL op


Hmmm, als ik sporenplan bekijk, zie ik dat niet zo. In die zin ligt Zlw ook niet zo ver van Bd af, waar je ook van de HSL af kan. Dat is maar een paar kilometer meer dan dat je via Rtd de HSL op moet vanuit Rtng.
 

06-10-2016 14:22:43
waalkade
waalkade
Hi, dan kan je die werkplaats ook in Kranenburg aanleggen, hoeven de afbouw / garantie monteurs niet over de grens en zit je vlak bij de Betuwe Route om te testen.
En zo vlak bij de grens waaien je de subsidie euro's je om de oren.
 

06-10-2016 14:58:24
VIRMm1
VIRMm1
Quote
daniel81 (do 06 okt 2016 13:35:25 https://m.somda.nl/forum/14852/p593840/):
Quote
aarclay (ma 03 okt 2016 23:23:29 https://m.somda.nl/forum/14852/p593547/): Argumenten zijn niet verboden gelukkig

(nav stelling dat werkplaats in Zlw zou moeten komen en reactie dat dat onhandig is)

Simpel, Zlw ligt weliswaar langs de HSL maar er is geen aftakking. Dus die moet je dan óf gaan bouwen, óf je moet alsnog via allerlei omzichtige bewegingen er zien te komen. Vanuit Rtng kun je daarentegen rechtstreeks de HSL op


Locatie is meer dan spooraansluiting.

Personeel dat je aan wil nemen zal dan altijd een aardig eindje moeten reizen en zal dan uit omliggende steden moeten komen (Dordrecht, Breda, Roosendaal, Etten-Leur)
Bouw je een werkplaats in een stad als Roosendaal of Amersfoort dan is het werven van personeel eenvoudiger en goedkoper.
 

06-10-2016 16:23:57
sjoerd
sjoerd
Quote
bert (do 06 okt 2016 13:42:25 https://m.somda.nl/forum/14852/p593841/): @Sjoerd: Mat *36* treinstel 252
Mat 34 is DE3

Je hebt gelijk; het is mat 36. Mat 34 was behalve de DE III dacht ik ook de serie van 8 Hoek van Hollanders die het voorbeeld waren voor mat 36. Maar het is al lang geleden dat ik me daarmee heb bemoeid.
 

06-10-2016 17:46:56
slifor2
slifor2
Quote
treinfan (do 06 okt 2016 12:49:00 https://m.somda.nl/forum/14852/p593830/): 336?


ja idd tiepvoutje...
 

06-10-2016 17:48:43
slifor2
slifor2
Quote
bacr (do 06 okt 2016 12:41:51 https://m.somda.nl/forum/14852/p593826/): Borchwerf is het uitgebreide bedrijfs-industrieterrein ten noordenwesten van Roosendaal. Naar het meest noordelijke deel, Borchwerf II, is een lijn aangelegd die veel geld kostte (althans, de goegemeente vindt 3,7 miljooen voor een spooraansluiting veel, maar realiseert zich niet wat wegaanleg en vernieuwing en uitbreiding kost) maar nog nauwelijks gebruikt wordt...


nauwelijks? zeg maar NIET: voor de beeldvorming: https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/29396596370/in/dateposted/ het spoor wat achter de trein naar links buigt
 

06-10-2016 18:33:28
broek53
broek53
Opstellen terzijde staand mat: terrein tegen de losweg aan, te vullen met extra sporen naast de drie die er nu liggen. Servicelocatie voor rijdend materieel: terrein voor de historische wagenwerkplaats (die wel alle aansluitingen behoudt, maar dan omgelegd). Opstellen materieel zonder servicen: enkele van de vroegere goederensporen (37 -39). En tot slot on topic: eventuele werkplaats op de locatie waar nu de sporen 11!-113 liggen.

Vette disclaimer: ideeën zijn van NS en Prorail heeft er nog nauwelijks concreet weet van, dus beschouw het als wat het zijn: ideeën.
Maar technisch in ieder geval haalbaar.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-10-2016 18:34
 

06-10-2016 22:22:30
VIRMm1
VIRMm1
Dankje broek voor de aanvulling.

De plannen voor de opstelsporen moeten binnen 2 jaar gerealiseerd zijn.

Maar het is nog niet concreet inderdaad maar wel wens.
 

07-10-2016 01:02:06
bert
bert
@Sjoerd: Hoek van Hollanders worden meestal als mat 35 aangemerkt. Was een voorloper op mat 36.  

13-10-2016 22:02:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel_ddr (di 04 okt 2016 08:12:35 https://m.somda.nl/forum/14852/p593569/):
Quote
thom (di 04 okt 2016 00:30:53 https://m.somda.nl/forum/14852/p593553/): Amersfoort is groter dan waar de werkplaats voorheen zijn locatie had natuurlijk
Dat wel, maar de enige aannemelijke locatie blijft toch ergens in de buurt van station Amf. Met de nieuwe woonwijk die daar gepland is wordt er echter wel een behoorlijk stuk van het huidige emplacement af gesnoept als er al iets over blijft. Het gaat daar sowieso om meer dan het oude terrein van de wagenwerkplaats alleen.
Vandaag wat nieuws over de relatie tussen de werkplaatsplannen van NS en de geplande woningen op het wagenwerkplaatsterrein te Amf: http://www.ad.nl/amersfoort/koerswijziging-ns-leidt-tot-schrappen-60-huizen-wagenwerkplaats~a2514221/


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl