Dienstregeling 2014, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
27-08-2013 12:45:25
broek53
broek53
Het gaat ook niet om "schuld en boete", maar om het vaststellen wat er aan de hand is. En wat de gevolgen kunnen zijn, natuurlijk.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-08-2013 12:51
 

27-08-2013 12:49:22
Klaasje
Klaasje
Wat mij wel bevreemd in het Schipholverhaal is dat er niet ergens een belletje gaat rinkelen. Knappe koppen genoeg zou je zeggen.

Ach, we merken het vanzelf wanneer het wat krapjes wordt voor de treinen over de Westtak.
 

27-08-2013 13:34:05
ZJ37
ZJ37
Het is af en toe lastig te voorspellen uit welke hoek de wind het hardst waait in dientregelingland.

Zo was er een Ledn ooit het issue 'gevaarlijk kopspoor 1/2' en dus moesten de treinen die door het verschuiven van het juk daar niet pasten, naar spoor 4a. Maar toen was ook net gesteld dat je moest voorkomen dat er onnodig teveel kruisende bewegingen mocht worden gepland. Tja, zegt u het maar...

Het kort achter elkaar aan proppen van allerlei treinen via het binnenspoor te Shl is niet alleen erg inefficiënt, maar vergroot ook de kans op roodsein naderingen. Toch?

Hoewel het altijd een 'dood zonde' was om treinen naar Ehv vanuit Ht via het middelste spoor Ht-Vga te plannen, is het nu wel gedaan vanwege de opvolging 800-9600. Ik kan me wel eens herinneren dat NS een half ontwerp om zeep moest helpen omdat er twee treinen naast elkaar en conflictvrij naar het zuiden waren gepland via het middelste (naar Ehv) en rechterspoor (naar Tb).

Hoeveel anekdotes wil je nog?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 27-08-2013 23:14
 

27-08-2013 15:46:36
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (di 27 aug 2013 13:34:05 https://m.somda.nl/forum/12519/p464183/): Hoewel het altijd een 'dood zonde' was om treinen naar Ehv vanuit Ht via het middelste spoor Ht-Vga te plannen, is het nu wel gedaan vanwege de opvolging 800-9600.

Waarom is dat dan een doodzonde? Sterker nog ik kan me amper voorstellen welk nut driesporigjheid daar heeft als het middenspoor niet gebruikt mag worden voor treinen naar Ehv.
Tien jaar geleden ging de 3600 vanuit Tb standaard uiterst links rijden zodat via het middenspoor de 9600 naar Ehv erlangs kon.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-08-2013 22:36:32
b2py
b2py
Middenbuis te Shl? Heb ik wat gemist of?  

27-08-2013 23:15:07
ZJ37
ZJ37
Zeker niet, gewoon scherp opgemerkt Binnenspoor dus.  

27-08-2013 23:16:05
AlbertP
AlbertP
Met middenbuis worden de twee middelste sporen in de tunnel bedoeld, die aansluiten op spoor 3 en 4 in station Schiphol.  

27-08-2013 23:18:27
ZJ37
ZJ37
Quote
daniel81 (di 27 aug 2013 15:46:36 https://m.somda.nl/forum/12519/p464191/):
Quote
ZJ37 (di 27 aug 2013 13:34:05 https://m.somda.nl/forum/12519/p464183/): Hoewel het altijd een 'dood zonde' was om treinen naar Ehv vanuit Ht via het middelste spoor Ht-Vga te plannen, is het nu wel gedaan vanwege de opvolging 800-9600.

Waarom is dat dan een doodzonde? Sterker nog ik kan me amper voorstellen welk nut driesporigjheid daar heeft als het middenspoor niet gebruikt mag worden voor treinen naar Ehv.
Tien jaar geleden ging de 3600 vanuit Tb standaard uiterst links rijden zodat via het middenspoor de 9600 naar Ehv erlangs kon.
Achterliggende gedachte bij dit spoorgebruik is dat treinen uit Tb niet in één keer én het oversteekmoment hebben met treinverkeer naar Ehv én moeten invoegen met treinen uit Ehv. Dat is op zich natuurlijk prima, maar er zijn gevallen dat je het rechterspoor richting Vga zou willen ontlasten. Dat gebeurt nu ook met de 800, totdat er een andere wind gaat waaien en het ineens niet meer 'mag'.
 

28-08-2013 11:59:28
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Zoals hierboven al aangegeven is dat niet van toepassing voor 2014 en hier dus redelijk offtopic. Indien er behoefte aan is kan er een nieuwe topic over worden gestart. Laat dat dan even weten aan het beheer, dan kunnen wij relevante reacties uit dit topic daarin bijplaatsen.

Hier graag weer verder over DRGL 2014.
 

28-08-2013 14:42:42
Mat75
Mat75
Staan er nog veranderingen voor de 3000 in de planning of blijft deze in drgl2014 "as is"?  

28-08-2013 15:13:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Topic aangaande knooppuntdienstregeling is afgesplitst: https://m.somda.nl/forum/13876/p464242  

28-08-2013 15:45:35
BGM104
BGM104
Quote
ZJ37 (di 27 aug 2013 11:49:49 https://m.somda.nl/forum/12519/p464177/):Als je dat zo 'goed' verdeeld hebt en verrekt de wissels te gebruiken in de tunnel (om van 2 naar het binnenspoor te komen bijvoorbeeld), dan houd het voor de gemiddelde simpele planner ook op natuurlijk.


Thalys naar Asd is de enige trein die wel deze route gaat gebruiken.
 

28-08-2013 15:53:05
broek53
broek53
Grappig. Zet VL dan even DVM uit als er een Thalys aankomt, of zo?  

28-08-2013 16:22:26
ZJ37
ZJ37
Zeer scherp!! Inderdaad, voor Thalys wordt een uitzondering gemaakt omdat het teveel tijdsverlies geeft om te Hfd door te wisselen naar het binnenspoor (goh, what's new). Maar andere treinen moeten dat dus wel. En ja, DVM zal er wel even voor worden uitgezet als ze er aan denken.  

28-08-2013 17:01:48
broek53
broek53
U kunt nu uw weddenschappen plaatsen...  

28-08-2013 17:25:12
ZJ37
ZJ37
Even aanvullend: als ik me niet vergis had HiSpeed bezwaar gemaakt om deze trein te Hfd door te laten wisselen vanwege het tijdsverlies. Om die reden is ook een uitzondering op de (tijdelijke) 'regel' gemaakt.

Misschien gaat het VL wel zo goed bevallen dat er meer treinen te Shl via spoor 2 door wisselen naar het binnenspoor. Hopelijk zet DVM hem dan niet per ongeluk op spoor 1! %08%

Laatst bewerkt door ZJ37 op 28-08-2013 17:25
 

28-08-2013 17:37:11
b2py
b2py
Is het ook niet zo dat er is voorgeschreven dat de internationale treinen, waaronder Thalys valt extra aandacht krijgen voor doorstroming en op tijd rijden?  

28-08-2013 17:44:50
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (wo 28 aug 2013 15:53:05 https://m.somda.nl/forum/12519/p464291/): Grappig. Zet VL dan even DVM uit als er een Thalys aankomt, of zo?


Ik heb me laten vertellen dat VL 's nachts voor de Thalys treinen van de volgende dag de planregels in VKL gaat muteren: DVM uit voor deze treinen door de aankomst op spoor 2 hard vast te leggen. En dat klusje moet iedere nacht gebeuren!
 

28-08-2013 17:55:48
ZJ37
ZJ37
Ach voor die paar treinen zullen ze daar toch niet heel erg van in de stress raken?  

28-08-2013 18:22:05
jacokran
jacokran
Waarom geldt dit niet voor de Fyra?  

28-08-2013 18:24:30
BGM104
BGM104
Quote
b2py (wo 28 aug 2013 17:37:11 https://m.somda.nl/forum/12519/p464312/): Is het ook niet zo dat er is voorgeschreven dat de internationale treinen, waaronder Thalys valt extra aandacht krijgen voor doorstroming en op tijd rijden?


Niet als algemene regel. Wel is het zo dat bij calamiteiten de internationale treinen zoveel mogelijk blijven rijden (ten koste van binnenlandse treinen) en desnoods door ze om te leiden.

Binnen DVM Shl kennen de internationale treinen geen aparte status, ze moeten gewoon in de stroom mee. Ook al gaat dat eigenlijk niet omdat ze veel langere stoptijden te Shl nodig hebben dan binnenlandse treinen.

In 2014 vind VL het op spoor 3 toch wat te druk worden rond de tijd dat Thalys daar aankomt (uit mijn hoofd zit hij tussen de Fyra 900 en 5800), daarom is voor Thalys deze uitzondering gemaakt. Bijvangst daarin is de door ZJ37 genoemde kortere rijtijd door een snellere route door Hfd. Een 2e bijvangst is dat je Thalys die niet open staat voor binnenlands vervoer weg haalt van het vaste vertrekspoor naar Asd.

Laatst bewerkt door BGM104 op 28-08-2013 18:26
 

28-08-2013 18:28:27
jacokran
jacokran
Quote
ZJ37 (wo 28 aug 2013 17:25:12 https://m.somda.nl/forum/12519/p464308/): Misschien gaat het VL wel zo goed bevallen dat er meer treinen te Shl via spoor 2 door wisselen naar het binnenspoor. Hopelijk zet DVM hem dan niet per ongeluk op spoor 1! %08%
Bestaat wisselverbinding 1001A/B nog, of gaat een trein vanaf spoor 1 altijd naar Asdz?
 

28-08-2013 21:52:43
broek53
broek53
Tegen die tijd wel. Het ontbreken van deze overloop is de hele basis van dat onzalige draaien van het spoorgebruik, het vasthouden aan DVM (en het niet-aanpassen daarvan) aan het nog onzalige overlopen in Hoofddorp.  

10-09-2013 12:43:03
R1-2010
R1-2010
Als er 4 x per uur een sprinter tussen Ah en Nm (of verder naar Wc) gaat rijden, gaat de 3600 dan weer als IC rijden tussen Ah en Nm?  

10-09-2013 13:20:29
Ht
Ht
Dat lijkt me een volkomen logische redenering.  

10-09-2013 14:16:47
reisthijs
reisthijs
Dat gaat alleen nog niet gebeuren in dienstregeling 2014. De benodige keervoorziening bij Wijchen is op z'n vroegst eind 2014 gereed.  

17-09-2013 22:06:46
sneltram
sneltram
Nieuwe tijden voor de 1200 in 2014:

http://treintrambus.be/images/2013-12-15-Drgl_Benelux.pdf.

Tussen Gv en Rtd wordt precies een kwartier na de 1900 gereden. Dat is mooi. Helaas wordt er in Rsd 10 minuten gewacht omdat het pad in België anders niet past.

Interessant is wel dat er een mogelijk pad van Asdz naar Gv is.
Asdz: 02
Shl: a09, v11
Ledn: a27, v:28
Gv: a:41, v:44

Reizigers naar Asd stappen te Shl over op de 900.

Te Shl past het alleen als de 900 één minuut eerder vertrekt t.o.v. de huidige situatie. Wisselen kan niet te Asra, maar moet vlak voor perron 5/6. De 1200 komt dan binnen op spoor 6 en vertrekt drie minuten na de 900. De 3500 zal op spoor 5 drie minuten moeten wachten voordat die naar Hfdo kan.

Laatst bewerkt door sneltram op 17-09-2013 22:07
 

17-09-2013 22:25:28
AlexNL
AlexNL
Quote
sneltram (di 17 sep 2013 22:06:46 https://m.somda.nl/forum/12519/p467329/): Nieuwe tijden voor de 1200 in 2014:

Interessant is wel dat er een mogelijk pad van Asdz naar Gv is.
Asdz: 02
Shl: a09, v11
Ledn: a27, v:28
Gv: a:41, v:44



Helaas heeft NS al laten merken geen interesse te hebben in het verlengen van de Excuus-expresse richting Amsterdam, anders was dat wel gerealiseerd.
 

17-09-2013 22:25:53
anton_
anton_
komt er nou nog steeds geen uur dienst (sommige treinen zoals de 1214 en 1226 zijn grijs).
Of worden die later (na 15-12) toegevoegd?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-09-2013 22:27:32
AlexNL
AlexNL
Lijkt erop dat we het zullen moeten doen met 12 treinen per richting per dag (op zondag 11).  

17-09-2013 22:27:54
ZJ37
ZJ37
Die stop in Ledn leidt over een paar jaar natuurlijk weer tot traantjes zodra de stop er daar weer uit moet.  

17-09-2013 22:40:56
himym
himym
Bij een korte kering in Gv krijg je een mooie materieelbalans:
Brusz - Brusz 1206 - 1213 - 1230 - 1237 - 1254 - 1261
Brusz - Gv 1210 - 1217 - 1234 - 1245 - 1262
Brusz - Gv 1218 - 1225 - 1242 - 1249 - 1266
Gv - Brusz 1205 - 1222 - 1229 - 1246 - 1253
Gv - Brusz 1209
 

17-09-2013 23:24:58
Frontier
Frontier
Quote
sneltram (di 17 sep 2013 22:06:46 https://m.somda.nl/forum/12519/p467329/): Interessant is wel dat er een mogelijk pad van Asdz naar Gv is.
Asdz: 02
Shl: a09, v11
Ledn: a27, v:28
Gv: a:41, v:44

Reizigers naar Asd stappen te Shl over op de 900.

Leuk voor de Shl reizigers, maar de Asd reizigers schieten er dan nog steeds helemaal niets mee op ten opzichte van de huidige situatie.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-09-2013 23:52:29
mren
mren
Vanaf de DRGL 2014 wordt Hilversum Noord hernoemd in Hilversum Media Park, inclusief taalfout.

Laatst bewerkt door mren op 17-09-2013 23:52
 

17-09-2013 23:57:18
AgentX
AgentX
Hilversum Mediapark lijkt me beter.  

18-09-2013 00:24:25
AlexNL
AlexNL
Quote
mren (di 17 sep 2013 23:52:29 https://m.somda.nl/forum/12519/p467347/): Vanaf de DRGL 2014 wordt Hilversum Noord hernoemd in Hilversum Media Park, inclusief taalfout.


Of het een taalfout is hangt af van de bedoeling van de naamgever. Als het bedoeld is als Nederlandse naam ('meediejaapark') zit er inderdaad een fout in de naam, als het bedoeld is als Engelstalige naam ('miedieja park') is het wél correct.
 

18-09-2013 00:31:27
Frontier
Frontier
http://www.mediapark.nl/mediapark/nl/overtcn.html Media Park dus, geen taalfout, iedereen kan rustig gaan slapen. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-09-2013 00:42:55
broek53
broek53
Nog een naamswijziging: Nieuweschans wordt per nieuwe dienst Bad Nieuweschans.  

18-09-2013 01:08:10
scooter
scooter
Op de kaarten van Arriva staat dat ook al een tijdje en ook in de trein roepen ze Bad Nieuweschans om.Dat het nu officieel wordt lijkt me dan ook logischer.  

18-09-2013 07:00:51
anton_
anton_
Quote
mren (di 17 sep 2013 23:52:29 https://m.somda.nl/forum/12519/p467347/): Vanaf de DRGL 2014 wordt Hilversum Noord hernoemd in Hilversum Media Park, inclusief taalfout.

alweer aangepast? Hebben ze in Hilversum soms geld teveel?
Eerst Hilversum NOS, nu Hilversum Noord en straks Hilversum Media Park.
 

18-09-2013 08:04:09
treinfan
treinfan
De wegen bij Hilversum zijn nu verbeterd, dus het is al enkele maanden komkommertijd in Hvs. Ik heb al wel onzinnigere beslissingen voorbij zien komen. Tot zover.  

18-09-2013 13:59:50
IC140
IC140
Quote
sneltram (di 17 sep 2013 22:06:46 https://m.somda.nl/forum/12519/p467329/): Nieuwe tijden voor de 1200 in 2014:

http://treintrambus.be/images/2013-12-15-Drgl_Benelux.pdf.

Reizigers naar Asd stappen te Shl over op de 900.



Reizigers naar Asd die in Rtd op de 900 overstappen zijn er een half uur eerder...
 

18-09-2013 14:14:51
dvwijngaar
dvwijngaar
Of niet, want als de dienstregeling van de 900 gelijk blijft aan die van dit jaar is de overstaptijd 27 a 30 minuten....zou een lekkere aansluiting zijn als dat zo is, doortrekken naar Amsterdam Zuid zou Super oplossing zijn. Eerste en laatste treinen ook steeds ongunstiger, 7 jaar geleden kon je om 2330 nog van Antwerpen naar Rotterdam....

Laatst bewerkt door dvwijngaar op 18-09-2013 14:29
 

18-09-2013 16:01:47
SGMm2137
SGMm2137
Quote
broek53 (wo 18 sep 2013 00:42:55 https://m.somda.nl/forum/12519/p467352/): Nog een naamswijziging: Nieuweschans wordt per nieuwe dienst Bad Nieuweschans.
Misschien een stomme vraag maar wat is de betekenis van 'Bad'?

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 18-09-2013 16:02
 

18-09-2013 16:46:34
dvdhoven
dvdhoven
Bad wordt vooral in Duitsland gebruikt om een plaats met geneeskrachtige bronnen aan te duiden. Nieuweschans heeft ook geneeskrachtige bronnen en wil zich daarmee graag promoten.


Dick van den Hoven
 

18-09-2013 17:06:45
mren
mren
Vermeend geneeskrachtig  

18-09-2013 17:31:00
broek53
broek53
Cynisme is van alle tijden en hoe dan ook niet met een bad te genezen.  

18-09-2013 18:47:26
SGMm2137
SGMm2137
Oke, bedankt voor de antwoorden!  

18-09-2013 23:48:49
charta
charta
Quote
broek53 (wo 18 sep 2013 00:42:55 https://m.somda.nl/forum/12519/p467352/): Nog een naamswijziging: Nieuweschans wordt per nieuwe dienst Bad Nieuweschans.

Kunnen we weer een Badehosezug laten rijden! %08%
 

19-09-2013 10:41:24
279
279
van Bad Nieuweschans naar Bad Bentheim...
hoewel vrijwel iedereen daar gewoon Bentheim tegen zegt.
 

19-09-2013 15:00:28
AgentX
AgentX
Veranderen de afko's van Nsch en Hvsn dan ook, trouwens?  

19-09-2013 16:13:08
mren
mren
Die van Hilversum wel. Dus weer een hele operatie in systemen en tekeningen.  

19-09-2013 16:37:25
daniel81
daniel81
Ik opteer voor Hvsv (Hilversum Variabel) %08%  

19-09-2013 16:57:24
broek53
broek53
Quote
mren (do 19 sep 2013 16:13:08 https://m.somda.nl/forum/12519/p467508/): Die van Hilversum wel. Dus weer een hele operatie in systemen en tekeningen.
Op de officiële tekeningen pleegt men dat niet te wijzigen. Zo werken we nog steeds met tekeningen van Amsterdam Zuid WTC en ik vraag mij af of inmiddels Lelystad Industrieterrein en Almere Buiten Oost al helemaal zijn uitgestorven, bijvoorbeeld.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-09-2013 18:04:54
Amazonous
Amazonous
Nee, helemaal uitgestorven zijn ze nog niet. Ze worden in een paar systemen veranderd, de rest komt in de komende 50 jaar wel.  

19-09-2013 18:31:21
mren
mren
Quote
daniel81 (do 19 sep 2013 16:37:25 https://m.somda.nl/forum/12519/p467515/): Ik opteer voor Hvsv (Hilversum Variabel) %08%

Of Hilversum 1, 2 en 3 om in mediatermen te blijven
 

19-09-2013 18:41:49
fugazi
fugazi
Het wordt Hvsm.  

19-09-2013 22:40:35
Pim530
Pim530
Arriva roept gewoon 'Nieuweschans' zonder 'Bad' om, is onlangs nog een issue geweest bij ROVER Groningen.  

11-10-2013 12:26:36
dennistd
dennistd
Op de site van het Locov staat inmiddels een aanvraag http://locov.nl/Images/Locov%202013-236603%20adviesaanvraag%20ontheffingsverzoeken%20dienstregeling%202014_tcm311-346319.pdf voor ontheffingen mbt de concessie-eisen, hieruit is al wat af te leiden:
- De 5000 en 5100 worden omgedraaid wat pad betreft
- De 7000 gaat in Rsn ingehaald worden door de 140:
Quote
NS wil voor station Rijssen ontheffing. of waar de ontheffing al verleend is, verruiming van de ontheffing vragen van het in artikel 13 lid 1a 2° gestelde m.b.t. het tijdsblok waarin op weekdagen in de ochtendspits de 30 minuten frequentie geboden moet worden tussen Rijssen en Wierden vanwege het langsrijden van de internationale trein naar Berlijn.

Toelichting:
Door de aangescherpte veiligheidsregels is de tijdligging van de sprinters tussen Apeldoorn en Enschede met ongeveer 3 minuten verschoven. Hierdoor wordt in Rijssen de sprinter ingehaald door de intemationale trein naar Berlijn. Wanneer de intemationale trein naar Berlijn rijdt. halteert de sprinter van 08.29 uur 12 minuten in Rijssen en is het niet mogelijk om in dat uur een 30 minuten frequentie te bieden in de spits, zoals gesteld in de concessie.


Laatst bewerkt door dennistd op 11-10-2013 12:27
 

11-10-2013 12:49:30
dvdhoven
dvdhoven
Als ik dat zo lees, hebben ze het alleen over 30 minuten frequentie in de spits.
Zou dat betekenen dat de 7000 weer terug gaat naar uurbediening buiten de spits? Dat zou wel erg triest zijn.


Dick van den Hoven
 

11-10-2013 12:52:46
dennistd
dennistd
Ik denk dat de eis is dat in de spits elk half uur een trein rijdt en daarbuiten elk uur. De eis voor de spits kan nu niet waargemaakt worden door de scheve ligging. Die zal er buiten de spits ook zijn, maar dan is het geen eis en hoeft er dus ook geen ontheffing gevraagd te worden.  

11-10-2013 12:53:29
dvdhoven
dvdhoven
Let's hope so.
Maar dit zal dat wel betekenen dat de andere 7000'en, die een ICB in de weg zitten, ook 12 minuten staan te wachten in Rsn.
Daar wordt niemand vrolijk van. Daar gaat je aansluiting in Wdn naar Zl en in Aml naar Mrb. En mogelijk betekent het ook dat je een trein eerder moet nemen om nog op tijd op werk of school te komen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 11-10-2013 13:02


Dick van den Hoven
 

11-10-2013 14:07:50
zugführer
zugführer
Zoals ik het lees moet de ontheffing juist aangevraagd worden omdat alleen die 7000en 12 minuten moeten wachten, waardoor er geen 30/30 ligging meer is maar een 18/42 ligging. Volgens de concessie moet de NS 30/30 aanbieden, maar dat kan dan dus niet meer.

Edit: ik lees nu dat je dat ook bedoelt

Laatst bewerkt door zugführer op 11-10-2013 14:08
 

11-10-2013 14:46:27
mren
mren
Is dat wel een concessie-eis? Wordt de halfuursdienst én doortrekken naar Es niet door de Regio Twente betaald? Of is dat al weer voorbij en kan NS gezien de reizigersaantallen niet meer terug?  

11-10-2013 15:14:13
IC140
IC140
Quote
dvdhoven (vr 11 okt 2013 12:53:29 https://m.somda.nl/forum/12519/p470376/): Let's hope so.
Maar dit zal dat wel betekenen dat de andere 7000'en, die een ICB in de weg zitten, ook 12 minuten staan te wachten in Rsn.
Daar wordt niemand vrolijk van. Daar gaat je aansluiting in Wdn naar Zl en in Aml naar Mrb. En mogelijk betekent het ook dat je een trein eerder moet nemen om nog op tijd op werk of school te komen.


De 7000 wordt 7x per dag ingehaald in Rsn en de overige hebben een lang stationnement in Wdn en Aml om een goede verdeling te krijgen met de 7900. Het nadeel is inderdaad dat de 'hoek om aansluiting' 7x per dag verbroken wordt. Het voordeel van die inhaling is wel dat er een snelle overstap ontstaat vanuit Asd (met de 140) naar Amri, Bn, Esd en Es.

Laatst bewerkt door IC140 op 11-10-2013 15:18
 

11-10-2013 15:49:25
qj7141
qj7141
Quote
IC140 (vr 11 okt 2013 15:14:13 https://m.somda.nl/forum/12519/p470403/):
Quote
dvdhoven (vr 11 okt 2013 12:53:29 https://m.somda.nl/forum/12519/p470376/): Let's hope so.
Maar dit zal dat wel betekenen dat de andere 7000'en, die een ICB in de weg zitten, ook 12 minuten staan te wachten in Rsn.
Daar wordt niemand vrolijk van. Daar gaat je aansluiting in Wdn naar Zl en in Aml naar Mrb. En mogelijk betekent het ook dat je een trein eerder moet nemen om nog op tijd op werk of school te komen.


De 7000 wordt 7x per dag ingehaald in Rsn en de overige hebben een lang stationnement in Wdn en Aml om een goede verdeling te krijgen met de 7900. Het nadeel is inderdaad dat de 'hoek om aansluiting' 7x per dag verbroken wordt. Het voordeel van die inhaling is wel dat er een snelle overstap ontstaat vanuit Asd (met de 140) naar Amri, Bn, Esd en Es.

Het vreemde is dan wel dat er in de brief alleen gesproken wordt over één inhaling van 12 minuten, om 8.42 uur.
 

11-10-2013 16:12:43
reisthijs
reisthijs
Dat is niet zo vreemd, de concessie-eis van een halfuurdienst geldt alleen in de spits. Voor vergelijkbare gevallen buiten de spits hoeft dus geen ontheffing te worden aangevraagd.

Laatst bewerkt door reisthijs op 11-10-2013 16:13
 

11-10-2013 16:31:05
dennistd
dennistd
Met het laten wachten van de 7000 (in Rsn, Wdn of Aml) kom je wel in de problemen bij Es: daar loopt de IC achterop de 7000 volgens mij  

11-10-2013 16:42:49
Frontier
Frontier
Helemaal op het eind pas toch? Dat lijkt me minder hinderlijk dan in de 140/240 vanaf Dv helemaal tot aan Hgl achter de 7000 aan sukkelen, zoals nu meestal het geval is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-10-2013 17:15:13
mren
mren
Probleem in Es is dat er een zeer krappe aansluiting trein->bus is, als de bussen in de avonduren maar 2x/uur rijden. 5 Minuten is voor een kopstation niet echt ruim te noemen, zeker niet met zo'n tamelijk niet-robuuste IC-overkruis op vertrek/aankomsttijd op het station zelf.

Laatst bewerkt door mren op 11-10-2013 17:15
 

11-10-2013 17:18:33
Roy
Roy
Als ik ga door rekenen kom ik uit op dat de ic de 7000 in hgl maar moet inhalen. %09%

Edit: de ic zou nog zeker +5 krijgen omdat hij achter de 7000 zit.

Kan die inhaal actie in Rijssen niet gewoon in 7-8 minuten? 140 strak achter de 7000 plannen voor Rijssen en andersom na Rijssen?

Laatst bewerkt door Roy op 11-10-2013 17:27
 

11-10-2013 17:36:47
daniel81
daniel81
Kijk nog eens even terug naar de aanleiding voor het geheel %06%


Quote
dennistd (vr 11 okt 2013 12:26:36 https://m.somda.nl/forum/12519/p470369/)

Toelichting:
Door de aangescherpte veiligheidsregels is de tijdligging van de sprinters tussen Apeldoorn en Enschede met ongeveer 3 minuten verschoven. Hierdoor wordt in Rijssen de sprinter ingehaald door de intemationale trein naar Berlijn. Wanneer de intemationale trein naar Berlijn rijdt. halteert de sprinter van 08.29 uur 12 minuten in Rijssen en is het niet mogelijk om in dat uur een 30 minuten frequentie te bieden in de spits, zoals gesteld in de concessie.


Er mag dus niet meer strak gepland worden, daar was het nu net allemaal om begonnen.
 

11-10-2013 17:46:47
spekmj
spekmj
Quote
Pim530 (do 19 sep 2013 22:40:35 https://m.somda.nl/forum/12519/p467576/): Arriva roept gewoon 'Nieuweschans' zonder 'Bad' om, is onlangs nog een issue geweest bij ROVER Groningen.


Op zich is dat ook goed, het treinstation heet nu immers nog Nieuweschans. Het bijbehorende dorp is een paar jaar geleden al omgedoopt in Bad Nieuweschans, inderdaad om meer (Duitse) toeristen te trekken voor het bronnenbad. Geneeskrachtig is het niet heel erg volgens mij
 

11-10-2013 17:58:01
john2
john2
Zoals spekmj het al opmerk zal het wel voor de commercie zijn en niet zozeer of het bronnenbad geneeskrachtig of heilzaam is.  

11-10-2013 20:14:30
mdj
mdj
Quote
dennistd (vr 11 okt 2013 12:26:36 https://m.somda.nl/forum/12519/p470369/)
Er mag dus niet meer strak gepland worden, daar was het nu net allemaal om begonnen.

Zou het niet gaan omdat syntus een kwartierdienst op Go-Odz zou rijden* en daardoor te Hgl dwars door de 140 zou fietsen? (en aangezien syntus geen kant op kan, moet NS(H) aangepast worden, daardoor eerder uit Hengelo moet en daardoor de 7000 zou moeten inhalen?

*Gezien de aanpassting te Go, lijkt de schrapping van de kwartierdienst vrij laat te zijn geweest?

Laatst bewerkt door mdj op 11-10-2013 20:14


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-10-2013 20:27:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (vr 11 okt 2013 17:15:13 https://m.somda.nl/forum/12519/p470442/): Probleem in Es is dat er een zeer krappe aansluiting trein->bus is, als de bussen in de avonduren maar 2x/uur rijden. 5 Minuten is voor een kopstation niet echt ruim te noemen, zeker niet met zo'n tamelijk niet-robuuste IC-overkruis op vertrek/aankomsttijd op het station zelf.
Nou is het ook wel een beetje de wereld op z'n kop dat je de landelijke treindienst zou moeten aanpassen om een aansluiting op de Enschedese stadsbus te bieden. Die bussen kunnen daar toch ook wel een paar minuten later vertrekken?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-10-2013 20:45:25
anton_
anton_
Quote
mren (vr 11 okt 2013 17:15:13 https://m.somda.nl/forum/12519/p470442/): Probleem in Es is dat er een zeer krappe aansluiting trein->bus is, als de bussen in de avonduren maar 2x/uur rijden. 5 Minuten is voor een kopstation niet echt ruim te noemen, zeker niet met zo'n tamelijk niet-robuuste IC-overkruis op vertrek/aankomsttijd op het station zelf.

gelukkig rijdt de 7000 's in de avonduren niet naar Enschede, dus zal deze ook niet voor een vertraging van een IC zorgen.
 

11-10-2013 21:38:21
gvttreinen
gvttreinen
De toevoeging 'Bad' krijg je niet zomaar, het is geen commercieel geleuter!  

11-10-2013 22:26:50
charta
charta
Quote
Roy (vr 11 okt 2013 17:18:33 https://m.somda.nl/forum/12519/p470444/): Als ik ga door rekenen kom ik uit op dat de ic de 7000 in hgl maar moet inhalen. %09%

Edit: de ic zou nog zeker +5 krijgen omdat hij achter de 7000 zit.

Kan die inhaal actie in Rijssen niet gewoon in 7-8 minuten? 140 strak achter de 7000 plannen voor Rijssen en andersom na Rijssen?


Inhaling in Rsn betekent dat de 140 via sp 1 moet rijden, jawel met 40 km/h! En als je een symmetrische drgl hebt - wat ik toch mag aannemen - gebeurt dat dan in de tegenrichting ook. Het lijkt me dat een goede dienstregelingmaker daar met een beetje puzzelen toch iets beters van moet kunnen maken.
 

11-10-2013 22:42:36
drentheicm
drentheicm
De 7000 in Deventer al die 12 minuten houden is zeker geen optie i.v.m. perroncapaciteit?  

11-10-2013 22:58:53
Roy
Roy
Nou... Je hebt op dv 3 perronsporen.

Beide richtingen spoor 3&4: 1600/1700 :00 - 3600 :15

7000 zou om :06 gaan in die nieuwe plannen zag ik. +12 = zit je de 3600 in de weg.

Echter is spoor 2 vrij om lang op te staan(1500 rijdt sowieso niet als de 140 rijdt) echter moet je dan wel de 3600 en 140 allebei vlak achter elkaar op spoor 3 afhandelen. Zou kunnen als de 140 op tijd in dv kan zijn. De randstad is een stuk moeilijker te plannen.

-----

Andere oplossing om de tijd(die 12 minuten) misschien iets in te korten is een perron bouwen aan spoor 1 in Rijssen. Sprinter binnen nemen op spoor 1, 140 over spoor 2. %09%

------
Je kan ook de 7000 weer lekker inkorten tot aml. 7900 een kwartierdienst laten rijden tussen aml-es, heb je gelijk het probleem opgelost met het feit dat je bij aanbesteding van zl-es met meerdere sprinter-dienst-vervoerders over 1 lijn wilt rijden.

Laatst bewerkt door Roy op 11-10-2013 23:02
 

11-10-2013 22:59:36
Klaasje
Klaasje
Quote
charta (vr 11 okt 2013 22:26:50 https://m.somda.nl/forum/12519/p470502/):
Quote
Roy (vr 11 okt 2013 17:18:33 https://m.somda.nl/forum/12519/p470444/): Als ik ga door rekenen kom ik uit op dat de ic de 7000 in hgl maar moet inhalen. %09%

Edit: de ic zou nog zeker +5 krijgen omdat hij achter de 7000 zit.

Kan die inhaal actie in Rijssen niet gewoon in 7-8 minuten? 140 strak achter de 7000 plannen voor Rijssen en andersom na Rijssen?


Inhaling in Rsn betekent dat de 140 via sp 1 moet rijden, jawel met 40 km/h! En als je een symmetrische drgl hebt - wat ik toch mag aannemen - gebeurt dat dan in de tegenrichting ook. Het lijkt me dat een goede dienstregelingmaker daar met een beetje puzzelen toch iets beters van moet kunnen maken.
Een perron naast spoor 1 zou een betere oplossing zijn inderdaad. Ik weet alleen niet of dat makkelijk kan.
 

11-10-2013 23:04:24
Roy
Roy
Er staat momenteel nog een oud houten (nood) perron, dat kan vervangen worden.  

11-10-2013 23:30:45
jzwoferink
jzwoferink
Deze houten perron is inmiddels al verdwenen en spoor 1 wordt spooradisch gebruikt als inhaalspoor.  

13-10-2013 00:16:37
charta
charta
Een stop kost ongeveer 2 minuten per keer ten opzichte van doorrijden. Als je 12 minuten lang in Rsn staat zijn dat dus 6 stops (incl. die in Rijssen). Dan moet je in principe dus kunnen doorrijden naar Hgl (even ervan uitgaande dat er geen andere treinen in de weg zitten). De 140 stopt bovendien nog in Aml, althans dat neem ik even aan.  

13-10-2013 01:33:26
guuglurg
guuglurg
De 7000 vertrekt uit Rsn niet precies op het moment dat de 140 doorkomt, daar zitten dus nog minstens 3 minuten tussen. De tijd dat de 140 achter de 7000 zit is dus niet precies 12 minuten, dus 6 stops verder gaat niet lukken. Nu is dat wel zo, zo te zien (bij vertrek uit Dv).  

13-10-2013 11:32:54
ZJ37
ZJ37
Ik had een constructie waarbij de INT 140 de 7000 te Aml inhaalt, veel logischer gevonden. De stop te Aml vervalt dan wel, maar de 7000 hoeft er maar 4 minuten te staan voor de inhaling. Bovendien kun je die oplossing dan ook symmetrisch in de dienstregeling toepassen en niet, zoals in Rsn, met spoortjes waar je maar 40 km/u mag rijden.  

13-10-2013 13:49:33
charta
charta
Quote
guuglurg (zo 13 okt 2013 01:33:26 https://m.somda.nl/forum/12519/p470681/): De 7000 vertrekt uit Rsn niet precies op het moment dat de 140 doorkomt, daar zitten dus nog minstens 3 minuten tussen. De tijd dat de 140 achter de 7000 zit is dus niet precies 12 minuten, dus 6 stops verder gaat niet lukken. Nu is dat wel zo, zo te zien (bij vertrek uit Dv).

Gelukkig maar dat de 7000 niet gelijktijdig vertrekt op het moment dat de 140 doorrijdt. Als de 7000 12 minuten in Rsn staat, rijdt de 140 op zijn laatst door na 9 minuten. Ik durf te beweren dat je met wat puzzel en rekenwerk de 7000 dan nog tot Hgl kunt laten rijden, uiteraard op voorwaarde dat er tussen Rsn en Hgl geen andere beperkingen zijn.
 

13-10-2013 15:02:00
Frontier
Frontier
Maar dan verander je toch niets aan de huidige situatie? %08% Hoe eerder de 140 langs de 7000 kan hoe beter, want nu hoeft de 7000 maar +2 te hebben en je sukkelt al de hele weg van geel naar geel met de 140.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-10-2013 18:08:08
5431
5431
ICE treinpaar 126/127, dat al jaren alleen van maart/april tot november rijdt, gaat buiten het seizoen op vrijdag wel rijden.

EN 446/447 Warschau-Amsterdam wordt een koersrijtuiggroep die tussen Berlijn en Warschau aan een Eurocity gekoppeld wordt, daardoor langere rijtijd.

Laatst bewerkt door 5431 op 14-10-2013 19:16
 

14-10-2013 18:20:57
daniel81
daniel81
Quote
Roy (vr 11 okt 2013 22:58:53 https://m.somda.nl/forum/12519/p470509/): Nou... Je hebt op dv 3 perronsporen.

Beide richtingen spoor 3&4: 1600/1700 :00 - 3600 :15

7000 zou om :06 gaan in die nieuwe plannen zag ik. +12 = zit je de 3600 in de weg.

Echter is spoor 2 vrij om lang op te staan(1500 rijdt sowieso niet als de 140 rijdt) echter moet je dan wel de 3600 en 140 allebei vlak achter elkaar op spoor 3 afhandelen. Zou kunnen als de 140 op tijd in dv kan zijn. De randstad is een stuk moeilijker te plannen.




Denkfoutje, de 1500 in de tegenrichting rijdt wel
En die is juist het probleem. Anders zou de 140 ook wel in het normale 1500- patroon uit Apd kunnen vertrekken. (jammer dat daar geen oplossing voor is gevonden, maakt een kortere reistijd Apd-Zl mogelijk)

Trouwens, welk conflict is eigenlijk de aanleiding van de dienstregelingverschuiving van de 7000?
 

14-10-2013 18:31:18
charta
charta
Quote
Frontier (zo 13 okt 2013 15:02:00 https://m.somda.nl/forum/12519/p470751/): Maar dan verander je toch niets aan de huidige situatie? %08% Hoe eerder de 140 langs de 7000 kan hoe beter, want nu hoeft de 7000 maar +2 te hebben en je sukkelt al de hele weg van geel naar geel met de 140.

Als je door een twee minuten vertraagde 7000 al op geel gaat rijden met de 140, hoef je geen 12 minuten in Rsn te gaan staan om die 140 voorbij te laten sukkelen. Dan heb je aan 6 minuten al meer dan genoeg, vooropgesteld dat je zo'n ongelukkige constructie wilt.
 

14-10-2013 18:58:06
IC140
IC140
Het pad van de 7000 moet sowieso schuiven door een onopgelost conflict bij Spa. De 7000 gaat eerder rijden vanuit Apd. De 140 gaat vanuit Asd 'zo snel mogelijk' door naar het oosten, maar door het spoorgebruik in Deventer en het over spoor 1 rijden in Rsn moet de 7000 een ruime tijd wachten tot de 140 voorbij rijdt.

Een inhaling in Aml zou het mooiste zijn, maar is met de huidige infra onmogelijk zonder het als stop van de 140 te schrappen. Dat laatste is echter voor meer reizigers ongemak dan de huidige constructie.

Laatst bewerkt door IC140 op 14-10-2013 18:59
 

14-10-2013 19:08:16
mdj
mdj
Het eerder laten rijden van de 7000 levert een conflict op te Apda met de 17800...%04%


Bij twijfel: gebruik beton.
 

14-10-2013 19:51:24
sfj
sfj
Kan die niet over wissel 53b/a ? Of zit deze dan de 1600/1700 weer in de weg?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-10-2013 20:46:20
anton_
anton_
inhalen in Aml met de 140 op spoor 2 en de beide 7000 afhandelen op spoor 4A en 4B is ook geen optie ?

Laatst bewerkt door anton_ op 14-10-2013 20:46
 

14-10-2013 22:03:53
mdj
mdj
Quote
sfj (ma 14 okt 2013 19:51:24 https://m.somda.nl/forum/12519/p470939/): Kan die niet over wissel 53b/a ? Of zit deze dan de 1600/1700 weer in de weg?

7000 kan in Apd niet gelijktijdig vertrekken met een aankomende 17800. 7000 kan weliswaar wel op spoor 1 of 3 keren/vertrekken, maar dan komn de de 17800 tegen op kruiswissel 65B/67. Eerder vertrekken levert te Apd dus niks op, tenzij de 17800 later eerder mag aankomen. En dat kan niet door de 1600/1700.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

14-10-2013 22:46:40
Pim530
Pim530
De 7000 stilzetten levert minder ongemak op dan de 140 die slechts een handjevol reizigers van Aml naar Duitsland vervoert door laten rijden?  

14-10-2013 23:35:19
Klaasje
Klaasje
De 140 vervoert ook reizigers van Amsterdam, Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Olst, Wijhe en Deventer naar Almelo.  

15-10-2013 07:27:07
Pim530
Pim530
Daar is die trein nou eenmaal primair niet voor bedoeld.