Dienstregeling 2014, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
19-12-2013 17:37:16
abcde
abcde
Quote
robbertc (wo 18 dec 2013 05:28:03 https://m.somda.nl/forum/14327/p479793/): Vanaf 6 januari + wbl februari 5 stammen gepland.

Begrijp ik het goed, dat er ook in febr. (en maart) nog 5 stammen ICR in de 1900 blijven ?
 

19-12-2013 18:51:13
oranjebank
oranjebank
Dat zou geweldig zijn! %02%  

19-12-2013 18:56:30
Iceman
Iceman
Waarom eigenlijk vanaf 6 januari en niet vanaf nu? Als ik het zo lees is de 1900 een aardig mixbedrijf met ook losse stellen DDZ in de spits. En ik neem aan dat het gewoon stammen worden van 9 bakken?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

20-12-2013 23:06:30
BGM104
BGM104
Gokje: omdat het niet handig is om in dagplan je materieelplan vanaf 15 december te verbouwen als je al begonnen bent aan de kerstdagen en oud- en nieuwjaar puzzel. De nieuwe inzichten voor de jaardienst 2014 zijn te laat gekomen. Als ik het goed begrepen heb was bij NSR, naast wat ICR voor de 3600, bijna al het ICR al gereserveerd voor ombouw tbv HSL en IC Brussel. Nu is het inzicht gekomen dat het zo'n vaart niet loopt.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-12-2013 19:55:19
Pim530
Pim530
Volgens mij is er nog geen werkdag voorbij gegaan zonder ICRm in de 1900: het wordt gewoon ingezet.  

28-12-2013 01:02:53
oranjebank
oranjebank
Het wordt niet gewoon ingezet maar minimaal. Vorige week was er maar 1 stam tussen al het DDZ/ ICMm . En te Eindhoven was er een stam uit elkaar gehaald dat vast zat aan loc 1744 waarvan 2 of 3 rijtuigen door een andere loc richting Amsterdam gingen.
En nu met de kerstvakantie is t helaas geen doen om 3 en komende week 3 of 4 dagen 5 stammen ICR in te zetten. Dus is t begrijpelijk dat t ICRm feestje van 5 stammen pas op 6 januari begint als t officiële feest circus voorbij is gewaaid.
 

28-12-2013 08:28:11
Pim530
Pim530
Tja, maar de week voor de zomervakantie wel en in de vakantie zijn die dingen simpelweg niet nodig.  

01-01-2014 11:17:36
luuk1997
luuk1997
De 44/9600 zou geheel met Mat'64 gaan rijden. Iedere dag rijdt er nog 1 SGM  

05-01-2014 17:05:30
zakdoek
zakdoek
1500-serie vanuit Hoorn, Hoorn Kersenboogerd en Hoogkarspel hele dag 2 minuten later en in Enkhuizen 1 minuut later. Zodoende hebben reizigers uit de 3400-serien weer meer overstaptijd.  

05-01-2014 17:39:19
Bert13
Bert13
Kijk aan, dat is toch wel positief nieuws, want de paar keer dat ik in Hn was, zag ik de overstap steeds in de mist gaan. En de mcn'n van de 1500 kunnen zo hun EZR weer oefenen


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-01-2014 17:58:08
BGM104
BGM104
Quote
zakdoek (zo 05 jan 2014 17:05:30 https://m.somda.nl/forum/14427/p481829/): 1500-serie vanuit Hoorn, Hoorn Kersenboogerd en Hoogkarspel hele dag 2 minuten later en in Enkhuizen 1 minuut later. Zodoende hebben reizigers uit de 3400-serien weer meer overstaptijd.

Daar was een uitzondering op, uit mijn hoofd in de ochtendspits als de 14500 naar Asd rijdt. Wijziging gaat morgen in en is voor de rest van het jaar.
 

05-01-2014 18:16:35
broek53
broek53
Tsja. One down, two to go.  

05-01-2014 18:32:30
BGM104
BGM104
Welke 2 wenste u nog? Denkt u aan:
1) 3300 fatsoeneren
2) 14500 weer laten stoppen te Hnk
Zover zijn we nog niet hoor
 

05-01-2014 19:04:45
train85
train85
Er komen nog veel meer langlopers aan, welke weet ik nu niet. Kan ze alleen opzoeken op me werk.  

05-01-2014 19:11:45
IC140
IC140
Ideetje:

3300 Hnk richting Hfd weer conform 2013 inleggen (die richting zit er immers geen probleem in Shl) met langere keringen in Hnk (wordt 24-25min) en Hfdm (wordt 11 min). Hierdoor kan de 14500 in de ochtendspits (het grootste probleem) ook weer in Hnk stoppen. Alleen jammer dat de dienstregeling asymmetrisch wordt.

Laatst bewerkt door IC140 op 05-01-2014 19:12
 

05-01-2014 20:27:19
DingeZ
DingeZ
Mijn oplossing:
In de spits, 3300 laten keren te Hn, 14500 stopt weer te Hnk.
Buiten de spits, 3300 lang laten keren te Hnk (34 min).
 

05-01-2014 21:07:16
broek53
broek53
Tsja: lang keren is nu precies wat NSR niet wilde (maar misschien wel weer zal moeten). Maar in de ochtendspits slaat de 14500 niet Hnk over omdat de 3300 in de weg staat of zo, maar omdat de 14500 om 03. en .33 uit Hoorn weg moet om de 3300 niet in de weg te zitten. Dat haalt hij dus niet als hij in Hnk stopt.
Vandaar dat het idee van IC140 heel goed lijkt: de 3300 in zuidelijke richting in ongeveer zijn vroegere dienstregelingspad laten lopen. Dan zit je ook aan een lange kering en gaat het in de ochtendspits goed als de 14500 op Hnk stopt (en ook in zijn oude drgl gaat rijden).
 

06-01-2014 14:19:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Je kan ook de 1512 , 1514 en de 1516 Hnk laten overslaan dan kan de 14500 eerder uit Hks weg en kan ie zonder enkel probleem stoppen te Hnk


MCN ASD
 

06-01-2014 14:28:51
molenaar12
molenaar12
Quote
broek53 (zo 05 jan 2014 21:07:16 https://m.somda.nl/forum/14427/p481870/): Tsja: lang keren is nu precies wat NSR niet wilde (maar misschien wel weer zal moeten). Maar in de ochtendspits slaat de 14500 niet Hnk over omdat de 3300 in de weg staat of zo, maar omdat de 14500 om 03. en .33 uit Hoorn weg moet om de 3300 niet in de weg te zitten. Dat haalt hij dus niet als hij in Hnk stopt.
Vandaar dat het idee van IC140 heel goed lijkt: de 3300 in zuidelijke richting in ongeveer zijn vroegere dienstregelingspad laten lopen. Dan zit je ook aan een lange kering en gaat het in de ochtendspits goed als de 14500 op Hnk stopt (en ook in zijn oude drgl gaat rijden).

De 14500 vertrekt meestal al te laat vanuit Hn richting Asd. Daardoor zit hij de 3300 toch ook al in de weg

Laatst bewerkt door molenaar12 op 06-01-2014 14:29
 

06-01-2014 14:29:43
martw
martw
Quote
Rolffiej19 (ma 06 jan 2014 14:19:16 https://m.somda.nl/forum/14427/p481970/): Je kan ook de 1512 , 1514 en de 1516 Hnk laten overslaan dan kan de 14500 eerder uit Hks weg en kan ie zonder enkel probleem stoppen te Hnk
Het enige jammere aan dat idee is dat je dan vanaf Hnk helemaal niet meer richting Hks, Bkg, Bkf en Ekz kunt op de vroege ochtend.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-01-2014 14:31:40
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou voor die 2 klanten die daar instappen is dat dan heel jammer inderdaad maar veel meer zijn het er echt niet


MCN ASD
 

07-01-2014 00:13:04
broek53
broek53
Zal best, maar dan kom je op een formeel punt: NS heeft maar aan de concessie te voldoen, qua aantallen verbindingen.  

07-01-2014 14:00:16
FourRoses
FourRoses
Quote
Rolffiej19 (ma 06 jan 2014 14:31:40 https://m.somda.nl/forum/14427/p481974/): Nou voor die 2 klanten die daar instappen is dat dan heel jammer inderdaad maar veel meer zijn het er echt niet


Moeten we dan alle stops overslaan met minder dan 2 reizigers onder het ondoordachte mom van ''jammer dan''? Dan zijn we nog wel even bezig..
 

07-01-2014 14:27:40
Rolffiej19
Rolffiej19
Ik doelde meer op het feit dat de mensen in hoorn kersenboogerd liever hebben dat die 14500 er weer stopt dan de 1500 die maar een paar mensen mee neemt richting enkhuizen in de spits


MCN ASD
 

07-01-2014 14:37:46
sfj
sfj
Dat zijn inderdaad exact de geluiden die ik hier uit de wijk hoor.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-01-2014 15:17:28
dennistd
dennistd
Zou het niet mogelijk zijn voor de reizigers Hnk-Hks een taxibusje in te zetten als het inderdaad maar zo weinig mensen zijn? Reizigers naar Hnk zou je vanaf Hn met de gewone lijnbus kunnen laten reizen.  

07-01-2014 15:19:37
sfj
sfj
Van Hn naar Hnk heb je de 3300, sinds deze dienstregeling is er een 3314 toegevoegd waar de 3316 voorheen de eerste was. Dat is in de ochtendspits sowieso geen drukke verbinding. De bussen richting industrieterrein etcetera hebben op Hn een veel betere aansluiting op de 1500.

Laatst bewerkt door sfj op 07-01-2014 15:20


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-01-2014 17:01:19
FourRoses
FourRoses
Laten we bij de feiten blijven. Probleem is dat de 14500 in het leven geroepen is voor het groeiende forensenverkeer van/naar Hn en Hnk. In latere jaren verlengd naar Ekz. Reizigers tussen Ekz en Hks krijgen nu de voorkeur ten nadele van het Amsterdamse reservaat Hnk...

Laatst bewerkt door FourRoses op 07-01-2014 17:04
 

07-01-2014 17:07:51
sfj
sfj
Helemaal mee eens, en dat forensenverkeer is er echt nog wel. Als de dienstregeling wat knapper zou zijn (dus met de 14500 die z'n bestaansrecht zo ongeveer aan Hnk te danken heeft) zou je de files op de A7 voor een groot deel uit kunnen zwaaien. Ik woon zelf al 20 jaar (met enkele onderbrekingen) in de Kersenboogerd, en hoor ook de laatste tijd dat de files op de A7 weer langer worden. Dit van vele vrienden en familieleden, overigens wel nadat ik er zelf om vroeg.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-01-2014 18:02:47
treinjoop
treinjoop
Misschien een optie om de 3300 tijdens de spitsuren te laten keren in Hn en zowel de 1500 als de 14500 te laten stoppen in Hnk? Reizigers van de 3300 die door willen naar Hnk stappen dan te Hn over op de 14500.

Dus wat @DingeZ ook al zij maar dan zonder dat lange keren te Hnk. Buiten de spits heb je namelijk niet direct een overvolle 1500 als de 3300 door vertraging te Hn moet keren.

Laatst bewerkt door treinjoop op 07-01-2014 18:07
 

07-01-2014 18:46:47
Frontier
Frontier
Of de 14500 enkele minuten eerder uit Ekz laten vertrekken en/of Bkf overslaan om zodoende in Hnk te kunnen stoppen zonder de 3300 in de weg te zitten?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-01-2014 19:22:34
martw
martw
Als ik me niet vergis, moet de 14500 de 1500 kruisen en kan dat maar op 1 plek, namelijk Hks. Dus je zou dan ook de 1500 richting Ekz enkele minuten eerder uit Hn en Hnk moeten laten vertrekken, en ik weet niet hoe realistisch dat is.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-01-2014 19:23:00
Bert13
Bert13
Dat heeft helaas geen zin, omdat de 14500 in Hks moet kruisen met de 1500 (die in Bkg weer met de tegen-1500 moet kruisen). Daardoor zijn er weinig "nette" oplossingen voor dit probleem. Maar als je 's avonds de boel verbust, moet dit voor Hnk-Hks toch ook wel te doen zijn...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-01-2014 19:28:39
michaben
michaben
Ik zie sinds de nieuwe dienstregeling regelmatig de 1011 met een loc voor en achter staan op Rtd. Reisplanner geeft ook aan dat de kering 1014/1011 op spoor 11 plaatsvind, en de LM rit via Rtst er dus niet meer is. Wat ik echter niet kan zien is of deze ook daadwerkelijk met twee locs rijdt, of dat er een locwissel is te Rtd, ik heb niet kunnen zien of beide locs daadwerkelijk vastgekoppeld zitten en het moment dat ik op Rtd ben is precies halverwege aankomst en vertrek en ik zie geen van beide treinen dus daadwerkelijk rijden. Weet iemand hoe dit proces nu zit? Zit er een wisselloc te Rtd of wordt er met twee locs gereden?  

07-01-2014 19:37:04
Iceman
Iceman
Quote
martw (di 07 jan 2014 19:22:34 https://m.somda.nl/forum/14427/p482125/): Als ik me niet vergis, moet de 14500 de 1500 kruisen en kan dat maar op 1 plek, namelijk Hks. Dus je zou dan ook de 1500 richting Ekz enkele minuten eerder uit Hn en Hnk moeten laten vertrekken, en ik weet niet hoe realistisch dat is.


1512/14 starten in Amsterdam, dus daar is misschien nog wel iets mee te doen. Voor de 1516 wordt dat al wat lastiger hoewel die natuurlijk wel een paar minuten op Hn staat te kamperen.

Op de terugweg stoppen op hnk wordt dan ook een probleem. Want als je dat gaat doen met de 14500 vertraag je de kruisende trein weer op Hks. Iets wat nu al elke dag gebeurt omdat de 14500 zelfs door de 3300 wordt vertraagd als de 3300 op tijd is.

Denk dat je het beste wat met de dienstregeling van de 3300 kan doen. Maar met de opening van de Zaanbrug, die aansluiting naar Amsterdam te Zd voor de reizigers uit Purmerend naar onze hoofdstad en Asra/Shl/Hfd. Poeh, bijna rocket science.

Laatst bewerkt door Iceman op 07-01-2014 19:38


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-01-2014 20:04:41
jeanne
jeanne
Bij discussies als rond Hoorn was altijd gewent om even de tijdweg- en spoorbezettingsdiagrammen op de site van ProRail er bij te pakken. Maar bij de dienstregeling van 2014 zijn ze niet aanwezig.

Vandaag er daarom maar eens een mailtje naar ProRail aan gewaagt. Een kleine anderhalf uur later was het antwoord er;
Quote
Vanaf dienstregeling 2014 worden de tijdweg- en spoorbezettingsdiagrammen niet langer op de website gepubliceerd. Over het plaatsen van een link op het in te richten “Vervoerdersportal” is nog geen besluit genomen.

Dit betekend, als ze al gepubliceerd worden, dat je zonder autorisatie waarschijnlijk geen kennis mag nemen van deze gegevens. Persoonlijk betreur ik deze geheimzinnig gang van zaken en vind het een gemiste kans. Ik hoop dat men nog tot inkeer komt.

Laatst bewerkt door jeanne op 07-01-2014 21:26


Jeanne Kok
 

07-01-2014 21:14:07
b2py
b2py
Quote
sfj (di 07 jan 2014 17:07:51 https://m.somda.nl/forum/14427/p482112/): Helemaal mee eens, en dat forensenverkeer is er echt nog wel. Als de dienstregeling wat knapper zou zijn (dus met de 14500 die z'n bestaansrecht zo ongeveer aan Hnk te danken heeft) zou je de files op de A7 voor een groot deel uit kunnen zwaaien. Ik woon zelf al 20 jaar (met enkele onderbrekingen) in de Kersenboogerd, en hoor ook de laatste tijd dat de files op de A7 weer langer worden. Dit van vele vrienden en familieleden, overigens wel nadat ik er zelf om vroeg.
De correlatie files op de A7 en een niet stoppende 14500 te Hnk lijkt mij binnen zo'n korte termijn niet aanwezig. Verder vraag ik me überhaupt af of daar wel een verband tussen is. De economie trekt weer licht aan, dus het autoverkeer zal ook weer toenemen na de afname door de crisis.

Laatst bewerkt door b2py op 07-01-2014 21:15
 

07-01-2014 21:19:13
dennistd
dennistd
Quote
jeanne (di 07 jan 2014 20:04:41 https://m.somda.nl/forum/14427/p482132/): Bij discussies als rond Hoorn was altijd gewent om even de tijdweg- en spoorbezettingsdiagrammen op de site van ProRail er bij te pakken. Maar bij de dienstregeling van 2014 zijn ze niet aanwezig.

Vandaag er daarom maar eens een mailtje naar ProRail aan gewaagt. Een kleine anderhalf uur later was het antwoord er;
Quote
Vanaf dienstregeling 2014 worden de tijdweg- en spoorbezettingsdiagrammen niet langer op de website gepubliceerd. Over het plaatsen van een link op het in te richten “Vervoerdersportal” is nog geen besluit genomen.

Dit betekend, als ze al gepubliceerd worden, dat je zonder autorisatie waarschijnlijk geen kennis mag nemen van de gegevens. Persoonlijk betreur ik deze geheimzinnigheid gang van zaken en vind het een gemiste kans. Ik hoop dat men nog tot inkeer komt.
Ik heb er ook een mail aan gewaagd (in december), en ik kreeg toen dit antwoord:
Quote
Op 15 december heeft u contact met ons opgenomen met de vraag of de tijdwegdiagrammen en spoorbezettingsdiagrammen voor de dienstregeling 2014 gepubliceerd gaan worden.

Ik dank u voor uw vraag en uw interesse en betrokkenheid bij ProRail.

Het klopt dat deze gegevens nog niet inzichtelijk zijn. Op 6 januari wordt besproken welke gegevens ProRail gaat publiceren op de Internet site.

Ik ga ervan uit u in de loop van januari 2014 hier mee over te kunnen melden. Ik ben zelf afwezig tot 6 januari a.s. Mocht u in de tussentijd vragen hebben, dan kunt u natuurlijk contact opnemen met een van mijn collega's.
Blijkbaar is het besluit dus uitgesteld of nog niet bij iedereen bekend.
 

07-01-2014 21:29:49
adital
adital
Misschien een idee: de 3300 voor de 14500 uit laten rijden op Hnk - Hn en dan in Hn de 14500 laten passeren. Heeft de Kersenboogerd weer vier keer per uur een verbinding met Asd. De kering wordt dan wel langer, maar dat doet de serie op zich geen kwaad.

Iets anders waar ik aan zat te denken: 3300 in de spits van/naar Ekz zonder stop te Hnk en de 14500 van/tot Hnk. Een overstap 3300-14500 is alleen net niet te realiseren in Hn, in ieder geval niet binnen de normen, vrees ik. Ekz, Bkf, Bkg en Hks zullen de 14500 wel meer vullen dan Hnk, dus dan trekt het helemaal krom.
 

07-01-2014 21:47:32
BGM104
BGM104
Quote
michaben (di 07 jan 2014 19:28:39 https://m.somda.nl/forum/14427/p482128/): Ik zie sinds de nieuwe dienstregeling regelmatig de 1011 met een loc voor en achter staan op Rtd. Reisplanner geeft ook aan dat de kering 1014/1011 op spoor 11 plaatsvind, en de LM rit via Rtst er dus niet meer is. Wat ik echter niet kan zien is of deze ook daadwerkelijk met twee locs rijdt, of dat er een locwissel is te Rtd, ik heb niet kunnen zien of beide locs daadwerkelijk vastgekoppeld zitten en het moment dat ik op Rtd ben is precies halverwege aankomst en vertrek en ik zie geen van beide treinen dus daadwerkelijk rijden. Weet iemand hoe dit proces nu zit? Zit er een wisselloc te Rtd of wordt er met twee locs gereden?

Rtd heeft een wisselloc voor de 2 slagjes in de serie 1000.
 

07-01-2014 21:52:17
sfj
sfj
Quote
adital (di 07 jan 2014 21:29:49 https://m.somda.nl/forum/14427/p482139/): Misschien een idee: de 3300 voor de 14500 uit laten rijden op Hnk - Hn en dan in Hn de 14500 laten passeren. Heeft de Kersenboogerd weer vier keer per uur een verbinding met Asd. De kering wordt dan wel langer, maar dat doet de serie op zich geen kwaad.

Iets anders waar ik aan zat te denken: 3300 in de spits van/naar Ekz zonder stop te Hnk en de 14500 van/tot Hnk. Een overstap 3300-14500 is alleen net niet te realiseren in Hn, in ieder geval niet binnen de normen, vrees ik. Ekz, Bkf, Bkg en Hks zullen de 14500 wel meer vullen dan Hnk, dus dan trekt het helemaal krom.
Volgens mij vergeet je hiermee dat Hnk-Ekz enkelsporig is met kruisingsmogelijkheden in Hks en Bkg. Een echte kwartiersdienst zonder vertragingen die het verlammen is hier niet mogelijk. De 14500 tot Hnk net als vroeger en dan via spoor 103, wat nu niet meer wordt gebruikt door de 3300, opruimen is misschien nog wel een betere oplossing.

Laatst bewerkt door sfj op 07-01-2014 21:54


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-01-2014 21:58:14
AgentX
AgentX
Quote
BGM104 (di 07 jan 2014 21:47:32 https://m.somda.nl/forum/14427/p482141/):
Quote
michaben (di 07 jan 2014 19:28:39 https://m.somda.nl/forum/14427/p482128/): Ik zie sinds de nieuwe dienstregeling regelmatig de 1011 met een loc voor en achter staan op Rtd. Reisplanner geeft ook aan dat de kering 1014/1011 op spoor 11 plaatsvind, en de LM rit via Rtst er dus niet meer is. Wat ik echter niet kan zien is of deze ook daadwerkelijk met twee locs rijdt, of dat er een locwissel is te Rtd, ik heb niet kunnen zien of beide locs daadwerkelijk vastgekoppeld zitten en het moment dat ik op Rtd ben is precies halverwege aankomst en vertrek en ik zie geen van beide treinen dus daadwerkelijk rijden. Weet iemand hoe dit proces nu zit? Zit er een wisselloc te Rtd of wordt er met twee locs gereden?

Rtd heeft een wisselloc voor de 2 slagjes in de serie 1000.


Klopt, uit mijn (dagelijkse) waarnemingen blijkt dat er 's middags staat een loc in de tuin van Rtd staat, om de avondritten in de 1000 serie te wisselen.
 

07-01-2014 22:09:58
adital
adital
Quote
sfj (di 07 jan 2014 21:52:17 https://m.somda.nl/forum/14427/p482143/):
Quote
adital (di 07 jan 2014 21:29:49 https://m.somda.nl/forum/14427/p482139/): Misschien een idee: de 3300 voor de 14500 uit laten rijden op Hnk - Hn en dan in Hn de 14500 laten passeren. Heeft de Kersenboogerd weer vier keer per uur een verbinding met Asd. De kering wordt dan wel langer, maar dat doet de serie op zich geen kwaad.

Iets anders waar ik aan zat te denken: 3300 in de spits van/naar Ekz zonder stop te Hnk en de 14500 van/tot Hnk. Een overstap 3300-14500 is alleen net niet te realiseren in Hn, in ieder geval niet binnen de normen, vrees ik. Ekz, Bkf, Bkg en Hks zullen de 14500 wel meer vullen dan Hnk, dus dan trekt het helemaal krom.
Volgens mij vergeet je hiermee dat Hnk-Ekz enkelsporig is met kruisingsmogelijkheden in Hks en Bkg. Een echte kwartiersdienst zonder vertragingen die het verlammen is hier niet mogelijk. De 14500 tot Hnk net als vroeger en dan via spoor 103, wat nu niet meer wordt gebruikt door de 3300, opruimen is misschien nog wel een betere oplossing.


Een 3300 Hnk-Ekz zou in beide richtingen precies moeten passen met passages in Hnk en bij binnenkomst in Ekz. Nadeel is inderdaad wel dat alles dan bij een +2 al in de soep loopt.

Pad van de 3300 op Hnk-Hn verschuiven lijkt mij de beste optie, kan die krappe kering er ook meteen uit.

Laatst bewerkt door adital op 07-01-2014 22:10
 

07-01-2014 22:58:46
b2py
b2py
Brug over de zaan dichttrappen in de spits als laatste redmiddel?  

08-01-2014 09:01:05
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
adital (di 07 jan 2014 21:29:49 https://m.somda.nl/forum/14427/p482139/): Misschien een idee: de 3300 voor de 14500 uit laten rijden op Hnk - Hn en dan in Hn de 14500 laten passeren. Heeft de Kersenboogerd weer vier keer per uur een verbinding met Asd. De kering wordt dan wel langer, maar dat doet de serie op zich geen kwaad.


Ze kunnen zelfs nog tegelijk vertrekken uit Hnk naar Hn als het moet en dan de 3300 om :40/:10 laten vertrekken te Hn(Sp2) en de 14500 om :37/:07 (Sp1) en dan kan de 1500 gewoon binnenkomen om :41/:11


MCN ASD
 

08-01-2014 10:00:21
b2py
b2py
Volgens mij is de plannorm voor twee treinen zelfde perron in tegengestelde richting vijf minuten, maar ik weet het niet zeker. Zo ja, dan gaat je theorie onderuit.  

08-01-2014 10:38:32
Klaasje
Klaasje
Dat is de norm voor een situatie waar de werkelijke tijden niet bekend zijn. Als het wel bekend is, is het de minimale tijd voor een ongehinderd proces met een minuut buffer daarbij opgeteld en dat dan afgerond op hele minuten. Op een emplacement waar de wissels erg dicht op het perron liggen zoals bij Hoorn kan de lokatiespecifieke norm zomaar eens vier minuten zijn. Ik weet het bijna wel zeker zelfs.

Laatst bewerkt door Klaasje op 08-01-2014 10:39
 

08-01-2014 14:10:03
FourRoses
FourRoses
Quote
Rolffiej19 (wo 08 jan 2014 09:01:05 https://m.somda.nl/forum/14427/p482159/):
Quote
adital (di 07 jan 2014 21:29:49 https://m.somda.nl/forum/14427/p482139/): Misschien een idee: de 3300 voor de 14500 uit laten rijden op Hnk - Hn en dan in Hn de 14500 laten passeren. Heeft de Kersenboogerd weer vier keer per uur een verbinding met Asd. De kering wordt dan wel langer, maar dat doet de serie op zich geen kwaad.


Ze kunnen zelfs nog tegelijk vertrekken uit Hnk naar Hn als het moet en dan de 3300 om :40/:10 laten vertrekken te Hn(Sp2) en de 14500 om :37/:07 (Sp1) en dan kan de 1500 gewoon binnenkomen om :41/:11


Gebeurde voor 2008 ook. 3300 en 14500 vertrokken tegelijk uit Hnk richting Hn waarbij de 14500 over het linkerspoor reed. In Hn vertrok de 14500 (spoor 1) dan enkele minuten voor de 3300 (spoor 2) uit.

Laatst bewerkt door FourRoses op 08-01-2014 14:10
 

08-01-2014 19:01:47
visscher
visscher
Quote
jeanne (di 07 jan 2014 20:04:41 https://m.somda.nl/forum/14427/p482132/): Bij discussies als rond Hoorn was altijd gewent om even de tijdweg- en spoorbezettingsdiagrammen op de site van ProRail er bij te pakken. Maar bij de dienstregeling van 2014 zijn ze niet aanwezig.

Vandaag er daarom maar eens een mailtje naar ProRail aan gewaagt. Een kleine anderhalf uur later was het antwoord er;
Quote
Vanaf dienstregeling 2014 worden de tijdweg- en spoorbezettingsdiagrammen niet langer op de website gepubliceerd. Over het plaatsen van een link op het in te richten “Vervoerdersportal” is nog geen besluit genomen.

Dit betekend, als ze al gepubliceerd worden, dat je zonder autorisatie waarschijnlijk geen kennis mag nemen van deze gegevens. Persoonlijk betreur ik deze geheimzinnig gang van zaken en vind het een gemiste kans. Ik hoop dat men nog tot inkeer komt.
Toevallig herinner ik mij dat de NS bij de adviesaanvraag destijds al tijdweg diagrammen toegevoegd had voor dit specifieke probleem. Al lijkt het er nog op dat deze dateren uit de tijd dat het plan was om de 3300 tot Hn te laten rijden. Maar geeft wel al een goed idee denk ik. Zie de bijlages bij: http://locov.nl/actueel/publicaties/locov_2013_81971_besluit_dienstregeling_2014.aspx

Laatst bewerkt door visscher op 08-01-2014 19:03
 

12-01-2014 12:32:10
AgentX
AgentX
Vanaf 12 april rijdt Thalys twee keer per dag in 2.40 uur rechtstreeks van Amsterdam naar Lille. Tickets zijn vanaf vandaag te boeken.

Bron: Mailing NSHispeed.
 

12-01-2014 13:18:03
john2
john2
Als je die 2.40 uur vergelijk met vlieguren met een vliegtuig. Wat is dan de vergelijking vanaf Schiphol naar een vliegveld in de nabijheid van Lille?  

12-01-2014 13:51:06
FourRoses
FourRoses
Vanaf Schiphol zijn er geen directe vluchten naar Lille Lesquin. Reken op een vliegtijd van zo´n 4 uur inclusief overstap. I.p.v. concurreren met het vliegverkeer wordt hier een nieuwe markt gecreëerd.  

12-01-2014 13:52:57
bart84
Moderator
bart84
Amsterdam - Lille (Europe) op zaterdag 12 april met trein 9994 is slechts 2 uur, 34 minuten.

Een echte vergelijking met een vliegtuig is er niet te maken, want er zijn geen directe vluchten Lille - Schiphol.
De vluchten die ik zo snel kon vinden, zijn via Nice of Marseille en hebben ruim 10 uur overstaptijd. Niet echt aan te bevelen.
Daarnaast moet je ook rekening houden met inchecktijden etc. Voor de verbinding met Lille is de trein de beste keus lijkt me zo.

Edit: Het kan ook met een iets kortere overstap zie ik, maar dan met je nog altijd 4 uur onderweg.

Laatst bewerkt door bart84 op 12-01-2014 13:55


Mvg. Bart
 

12-01-2014 14:03:29
IC140
IC140
Het lijkt me dan ook dat hier vooral met de auto geconcurreerd zal worden. De reistijd met de auto van Amsterdam naar Lille is ongeveer 2:45 uur dus daar is het een goede, maar geen uitstekende concurrent (naar Parijs is de trein meer dan een uur sneller dan de auto).  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-01-2014 14:21:05
b2py
b2py
Stabiele kering van 14 minuten ook echt in Lille.  

12-01-2014 14:52:56
IC140
IC140
Die zit er alleen op zaterdag in. Maandag t/m vrijdag vertrekt de 'vroege' trein Lille - Amsterdam om 11:59 en is de kering dus een keurige 2 uur. Op zondag is er 's morgens geen kering omdat er alleen een late rit Lille - Amsterdam rijdt.

De middagkering is altijd 2 uur als hij voorkomt (alleen ma-do).
 

12-01-2014 16:25:07
martijn
martijn
Volgens mij gaat het ook niet echt alleen om een goede verbinding met Lille, maar ook om een goede aansluiting op de Eurostar.  

12-01-2014 16:55:52
IC140
IC140
In Brussel worden dezelfde aansluitingen geboden omdat alle EST's uit Parijs niet in Lille stoppen. Waar wel nieuwe aansluitingen op worden geboden zijn de TGV's naar Nantes en Marseille. Terug sluit de late trein aan op de TGV's uit Marseille en Montpellier.  

12-01-2014 17:07:48
FourRoses
FourRoses
Quote
bart84 (zo 12 jan 2014 13:52:57 https://m.somda.nl/forum/14427/p482443/): Amsterdam - Lille (Europe) op zaterdag 12 april met trein 9994 is slechts 2 uur, 34 minuten.

Een echte vergelijking met een vliegtuig is er niet te maken, want er zijn geen directe vluchten Lille - Schiphol.
De vluchten die ik zo snel kon vinden, zijn via Nice of Marseille en hebben ruim 10 uur overstaptijd. Niet echt aan te bevelen.
Daarnaast moet je ook rekening houden met inchecktijden etc. Voor de verbinding met Lille is de trein de beste keus lijkt me zo.

Edit: Het kan ook met een iets kortere overstap zie ik, maar dan met je nog altijd 4 uur onderweg.


Reken daarbij je voor- en natransport op. Voor treinstations is dat minder dan bij luchthavens. 4 uur reistijd is alleen het vliegen zelf. Daarnaast liggen de meeste luchthavens ver buiten de stedelijke centra.

Enkele reis gaat €29 kosten zie ik. Daar valt met de auto amper tegen te rijden. Omslagpunt zal ongeveer bij 3 reizigers liggen met die prijs..
 

12-01-2014 22:22:54
AgentX
AgentX
Ik neem aan, die vier uur reistijd is inclusief inchecken, douanecontrole, wachten op koffers enz. op het vliegveld?

Totale directe vliegtijd naar Lille zou denk ik uitkomen op drie kwartier.
Voor de vergelijking: Eindhoven-Marseille is 1:30, Amsterdam-Berlijn is 0:30.
 

12-01-2014 22:31:36
IC140
IC140
Het punt is: er vliegen geen directe vliegtuigen naar Lille. 4 uur is dus inclusief overstap in (ik vermoed) Parijs.  

12-01-2014 22:35:43
Frontier
Frontier
Nee, want er zijn ook geen directe vluchten tussen Lille en Parijs. Als je per sé per vliegtuig zou willen reizen zou je via zuidelijker gelegen Franse steden reizen, zoals Bordeaux, Lyon, Marseille, Nantes, Nice of Toulouse, afhankelijk van waar de gunstigste overstap gemaakt kan worden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

12-01-2014 22:43:44
Frontier
Frontier
Quote
AgentX (zo 12 jan 2014 22:22:54 https://m.somda.nl/forum/14427/p482470/): Totale directe vliegtijd naar Lille zou denk ik uitkomen op drie kwartier.
Voor de vergelijking: Eindhoven-Marseille is 1:30, Amsterdam-Berlijn is 0:30.

Een minuut of 45 netto vliegtijd naar Lille is al aan de lange kant, dat lukt ook wel in 30-35 minuten. Waarschijnlijk zou de schema bloktijd dan iets van een 1u00m worden. Amsterdam-Berlijn klopt ook niet, dat ga je niet redden in een half uurtje. %08% Bloktijden varieren momenteel tussen de 1u15m en 1u25m, netto vliegtijd is dan pak 'm beet 55 a 60 minuten.

EDIT: En bedoel je met douanecontrole wellicht de veiligheidscontrole? Aangezien douane niet van toepassing is binnen het Schengen gebied.

Laatst bewerkt door Frontier op 12-01-2014 22:45


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

12-01-2014 23:02:15
FourRoses
FourRoses
Quote
AgentX (zo 12 jan 2014 22:22:54 https://m.somda.nl/forum/14427/p482470/): Ik neem aan, die vier uur reistijd is inclusief inchecken, douanecontrole, wachten op koffers enz. op het vliegveld?

Totale directe vliegtijd naar Lille zou denk ik uitkomen op drie kwartier.
Voor de vergelijking: Eindhoven-Marseille is 1:30, Amsterdam-Berlijn is 0:30.


Vliegtijden worden net als treintijden getoond als reistijd onderweg. Dus van vertrektijd tot aankomsttijd exclusief voor- en natransport. 9292OV toont dit echter wel, als je een adres instelt.
 

12-01-2014 23:13:00
AgentX
AgentX
Recentste vlucht naar Berlijn was 35 minuten. Overigens vreemd dat je naar Lille, dat is vanuit Nederland (Utrecht) pakweg 250 kilometer, helemaal via Marseille of Lyon moet vliegen, wat zo'n 1000 tot 1500 kilometer extra vliegen is.

Teken van dat die Thalys naar Lille misschien toch wel het snelste is, momenteel.

Quote
Frontier (zo 12 jan 2014 22:43:44 https://m.somda.nl/forum/14427/p482474/):
Quote
AgentX (zo 12 jan 2014 22:22:54 https://m.somda.nl/forum/14427/p482470/): Totale directe vliegtijd naar Lille zou denk ik uitkomen op drie kwartier.
Voor de vergelijking: Eindhoven-Marseille is 1:30, Amsterdam-Berlijn is 0:30.

Een minuut of 45 netto vliegtijd naar Lille is al aan de lange kant, dat lukt ook wel in 30-35 minuten. Waarschijnlijk zou de schema bloktijd dan iets van een 1u00m worden. Amsterdam-Berlijn klopt ook niet, dat ga je niet redden in een half uurtje. %08% Bloktijden varieren momenteel tussen de 1u15m en 1u25m, netto vliegtijd is dan pak 'm beet 55 a 60 minuten.

EDIT: En bedoel je met douanecontrole wellicht de veiligheidscontrole? Aangezien douane niet van toepassing is binnen het Schengen gebied.


Gewoon de controle, zoals je die hebt op elk vliegveld, bij elke vlucht. Je weet wel wat ik bedoel.

Laatst bewerkt door AgentX op 12-01-2014 23:14
 

12-01-2014 23:39:16
Frontier
Frontier
Zo vreemd is dat toch niet? Lille is een relatief kleine stad met naast een eigen luchthaven ook een uitstekende spoorverbinding naar Parijs en Brussel, dus vluchten uitvoeren naar deze steden is de moeite niet waard (zelfs vluchten tussen Parijs en Brussel zijn al nauwelijks de moeite waard, jarenlang waren ze er daarom ook niet eens, toevallig dat ze sinds enige tijd weer mondjesmaat worden uitgevoerd). Daarnaast zijn rechtstreekse vluchten tussen Amsterdam en Lille ook de moeite niet waard (anders waren ze er wel geweest namelijk), hoofdzakelijk vanwege de ligging tussen Parijs en Brussel. Zodoende moet je, als je dus per se wilt vliegen, eerst naar een zuidelijker gelegen stad vliegen, omdat er vanaf daar dan binnenlandse vluchten gaan die wel de moeite waard zijn.

En niet altijd meteen zo gepiekeerd doen als iemand je corrigeert. %08% Douanecontrole en veiligheidscontrole is niet hetzelfde, het heeft zelfs niets met elkaar te maken, 'gewoon de controle' is daarom niet juist. Afhankelijk van waar je heen reist passeer je verschillende controles, als het een vlucht binnen het Schengen-gebied is zal dit alleen een veiligheidscontrole voor vertrek zijn. Als het een vlucht buiten het Schengen-gebied is kan er voor vertrek ook nog een paspoortcontrole aan te pas komen (gebeurt niet in alle landen, aangezien het sommige landen worst zal wezen wie er het land verlaten, in Nederland gebeurt het echter wel) plus een paspoortcontrole na aankomst en nog een eventuele douanecontrole. Moraal van het verhaal is dat alle controles verschillend zijn en dat ze allemaal los van elkaar staan. Zo zal het ze bij bijvoorbeeld de paspoortcontrole worst wezen of jij teveel vloeistoffen bij je hebt, dat is een zaak voor de veiligheidscontrole.

Laatst bewerkt door Frontier op 12-01-2014 23:39


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

13-01-2014 00:00:41
AgentX
AgentX
Prima.

Hoe dan ook, ik doel meer op het "omvliegen" via steden die dubbel zover of zelfs nog verder weg liggen.
 

13-01-2014 00:09:38
Frontier
Frontier
Daar zijn wel meer voorbeelden van te verzinnen, bijvoorbeeld Munster-Osnabruck, afstand en reistijd per trein ongeveer hetzelfde als Lille, maar als je er per vliegtuig heen wilt zul je via Frankfurt of Munchen moeten reizen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

13-01-2014 08:25:50
gvttreinen
gvttreinen
Aangezien Lille geen trendy badplaats of een romantische stad is zullen rechtstreekse vluchten vanuit NL niet rendabel zijn, geen vliegmaatschappij die dat aandurft...of misschien Easyjet die dan de luchthaven prompt in Paris Nord omdoopt!
Maar goed, dat de Thalys in Lille begint cq. eindigd kan ook omloopmatig zijn (beschikbaarheid treinstel), je kan in Lille immers goed overstappen op Eurostar/TGV naar van/naar Parijs bijvoorbeeld.
Zo kan je toch een goede service bieden zonder al te veel kosten.
 

13-01-2014 10:14:19
DingeZ
DingeZ
Quote
AgentX (zo 12 jan 2014 23:13:00 https://m.somda.nl/forum/14427/p482479/): Recentste vlucht naar Berlijn was 35 minuten. Overigens vreemd dat je naar Lille, dat is vanuit Nederland (Utrecht) pakweg 250 kilometer, helemaal via Marseille of Lyon moet vliegen, wat zo'n 1000 tot 1500 kilometer extra vliegen is.


35 min naar Berlijn is absoluut onmogelijk. Als je hemelsbreed rekent kom je op een gemiddelde snelheid van 990km/h, wat op kruishoogte al sneller dan het geluid is. Reken er maar op dat de vlucht zeker 50 a 100km langer is dan de hemelsbrede afstand (ook in de lucht zijn 'snelwegen') en je komt op een vliegtijd van waarschijnlijk een uur.
 

13-01-2014 11:42:10
Frontier
Frontier
Het kan ook niet, maar ik had geen zin om er uitgebreid over door te gaan. In 35 minuten vlieg je van Amsterdam naar Londen Stansted, de afstand naar Berlijn is bijna het dubbele, dus normaliter kom je dan uit op 55-60 minuten. Een keer 50 minuten is ook nog wel haalbaar, als je gruwelijk veel rugwind hebt, maar 30-35 minuten is lariekoek. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

13-01-2014 13:59:29
IC140
IC140
Via Cheaptickets kom ik tussen 1:15 en 1:35 uur uit.  

13-01-2014 14:07:29
john2
john2
Quote
AgentX (zo 12 jan 2014 22:22:54 https://m.somda.nl/forum/14427/p482470/): Ik neem aan, die vier uur reistijd is inclusief inchecken, douanecontrole, wachten op koffers enz. op het vliegveld?

Totale directe vliegtijd naar Lille zou denk ik uitkomen op drie kwartier.
Voor de vergelijking: Eindhoven-Marseille is 1:30, Amsterdam-Berlijn is 0:30.

Zoals Agentx het verwoord is het ook hoe ik het theoretisch bedoelde, als er een directe vliegverbinding zou zijn vanaf Schiphol.
 

13-01-2014 14:14:21
b2py
b2py
Zullen we maar weer teruggaan naar treintjes?  

13-01-2014 15:02:03
FourRoses
FourRoses
Dat gaat het ook. Concurrentie tussen trein en vliegtuig speelt al jaren. Begon het eigenlijk net leuk te vinden...

Laatst bewerkt door FourRoses op 13-01-2014 15:02
 

13-01-2014 20:26:04
Bert13
Bert13
Dan is het misschien handiger om het topic af te splitsen, want behalve het eerste bericht van @AgentX heeft het niets meer met DRGL2014 te maken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

13-01-2014 23:09:40
mdj
mdj
Rijtijd Deventer-Almelo voor de 1600/1700 is verlengd: 1 minuut eerder uit Deventer, 1 minuut later uit Almelo.

Oftewel: met een machinist zonder EZR en een losse ICM-IV heb je een 5 minuut rookpauze te Aml, en anders heb je in Hgl nog 4 minuten...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-01-2014 12:47:09
Klaasje
Klaasje
Weet iemand waarom het vertrek van de 2600 te Alm richting Asd totaal onnodig een minuut vervroegd is? Zolang de 4600 in de weg rijdt tussen Assp en Asd heeft eerder vertrekken geen enkel nut.  

30-01-2014 13:03:33
broek53
broek53
Het zal vast wel iets te maken hebben met de bullshit-bingo van de Nieuwe Planningsregels. In dit geval: een opvolging van 4 minuten maken voor de 4300 achter de 2600 aan.
Denk ik.
 

30-01-2014 13:14:02
Klaasje
Klaasje
Technisch minimaal afgerond (2 min) + 1 minuut buffer maakt 3 minuten bij mijn weten. Maarja.. Het zal wel.  

30-01-2014 18:18:54
abcde
abcde
Om 6.23 , 6.53 en 7.23 uur vertrekt uit Bergen op Zoom een trein naar Roosendaal, slechts 4 min. voor de IC uit Vlissingen. Vroeger reed deze trein nogal eens door als stopper naar Gvc, sinds de gewijzigde tijden van de 5100 in 2014 kan dat niet meer.
Welk nut hebben deze treinen nog (slechts 4 min. voor de IC) ?

Laatst bewerkt door abcde op 30-01-2014 18:24
 

30-01-2014 18:32:00
b2py
b2py
Het past niet en er rijdt een voortrein?  

30-01-2014 19:23:35
dennistd
dennistd
Volgens mij omdat het aantal reizigers niet past in het aantal bakken dat je langs de kleine stations kwijt kunt  

30-01-2014 19:50:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik heb ooit iets over die treinen gelezen in een adviesaanvraag op de LOCOV-site. Was iets met extra benodigde capaciteit, maar omdat combineren op Bgn kennelijk niet meer mag (dat gebeurde vroeger nog weleens) rijdt er nu dus een voortrein die dan in Rsd alsnog met de IC combineert.

De quizvraag is alleen: lukt het ook om de reizigers te verleiden 4 minuten eerder te vertrekken als de aankomsttijd hetzelfde blijft.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-01-2014 22:55:54
MDDM
MDDM
Quote
Klaasje (do 30 jan 2014 12:47:09 https://m.somda.nl/forum/14427/p484494/): Weet iemand waarom het vertrek van de 2600 te Alm richting Asd totaal onnodig een minuut vervroegd is? Zolang de 4600 in de weg rijdt tussen Assp en Asd heeft eerder vertrekken geen enkel nut.
jammer joh. Maar de 4600 rijdt helemaal niet in de weg.


Gr Joop mcn Lls
 

30-01-2014 23:18:48
dennistd
dennistd
Quote
daniel_ddr (do 30 jan 2014 19:50:31 https://m.somda.nl/forum/14427/p484552/): Ik heb ooit iets over die treinen gelezen in een adviesaanvraag op de LOCOV-site. Was iets met extra benodigde capaciteit, maar omdat combineren op Bgn kennelijk niet meer mag (dat gebeurde vroeger nog weleens) rijdt er nu dus een voortrein die dan in Rsd alsnog met de IC combineert.

De quizvraag is alleen: lukt het ook om de reizigers te verleiden 4 minuten eerder te vertrekken als de aankomsttijd hetzelfde blijft.
De reizigers tot Rsd wel, die hebben dan immers een rustiger trein. Overigens zou ik de 'normale' IC op deze tijdstippen later laten vertrekken uit Vs en als echte IC laten rijden.
 

31-01-2014 06:44:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Zou ik niet doen, die voortreinen rijden slechts Bgn - Rsd namelijk


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

31-01-2014 11:13:24
dennistd
dennistd
Mijn fout, ik dacht te lezen dat ze het hele stuk Vs-Rsd reden  

31-01-2014 12:01:39
Klaasje
Klaasje
Quote
MDDM (do 30 jan 2014 22:55:54 https://m.somda.nl/forum/14427/p484561/):
Quote
Klaasje (do 30 jan 2014 12:47:09 https://m.somda.nl/forum/14427/p484494/): Weet iemand waarom het vertrek van de 2600 te Alm richting Asd totaal onnodig een minuut vervroegd is? Zolang de 4600 in de weg rijdt tussen Assp en Asd heeft eerder vertrekken geen enkel nut.
jammer joh. Maar de 4600 rijdt helemaal niet in de weg.

Dan zou de 2600 ook om .30 kunnen vertrekken en 18 minuten rijtijd op alm-asd hebben. Dat is dus 5 minuten eerder aankomen dan nu.
 

31-01-2014 14:05:44
MDDM
MDDM
Alleen staat dat niet zo in de reisplanner, dus wat zou kunnen en wat werkelijkheid is, zijn 2 verschillende zaken.

De 2600 kan nog veel sneller aankomen in Asd, door vol gas te blijven rijden tot aan waar je terug moet naar 110, dan vlak na Wp weer vol gas 130 knallen tot aan Science Park, vol in de remmen naar 60 km/h en dan zo, met groene golf Asd binnen rollen. Maar ja, dan moet NS met plaszakjes in de SLT, in het overige materieel kotszakjes meeleveren Ritje is dan alles behalve comfortabel, ongeacht of het nu de meest gehate VIRM of de opgehemelde DDZ of ICM is


Gr Joop mcn Lls
 

31-01-2014 14:23:53
Klaasje
Klaasje
Nee, het staat niet in de reisplanner omdat je dan op papier dwars door de 4600 heen rijdt. Toch jammer want ik hou wel van een beetje scheuren.  

31-01-2014 14:39:45
MDDM
MDDM
De vertrektijden wel, daar doelde ik op

Toen de 2 rechtersporen bij Asdm nog niet exclusief voor NSH waren, kwam het vaak zat voor dat je met de toenmalige 3900 eerder in Asd was dan de 5800 die ervoor reed. Maar NSR krijgt zelden nog een rijweg via die 2 sporen. Wel ook een beetje logisch, want op het tijdstip van doorkomst met de 2600 komt er een lege ICd vanuit Asd naar de Wgm aan stormen.


Gr Joop mcn Lls
 

31-01-2014 15:57:18
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel_ddr (do 30 jan 2014 19:50:31 https://m.somda.nl/forum/14427/p484552/): De quizvraag is alleen: lukt het ook om de reizigers te verleiden 4 minuten eerder te vertrekken als de aankomsttijd hetzelfde blijft.
Voor de reizigers die bijtijds op het station zijn (bijv. ruime overstap vanaf de bus) is dat 4 minuten minder blauwbekken op het perron en meer kans op een zitplaats. Is dat een verleidelijk aanbod of niet?
 

31-01-2014 17:40:48
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
MDDM (vr 31 jan 2014 14:39:45 https://m.somda.nl/forum/14427/p484597/): De vertrektijden wel, daar doelde ik op

Toen de 2 rechtersporen bij Asdm nog niet exclusief voor NSH waren, kwam het vaak zat voor dat je met de toenmalige 3900 eerder in Asd was dan de 5800 die ervoor reed. Maar NSR krijgt zelden nog een rijweg via die 2 sporen. Wel ook een beetje logisch, want op het tijdstip van doorkomst met de 2600 komt er een lege ICd vanuit Asd naar de Wgm aan stormen.


Heb het zelf al een paar keer mee gemaakt (gewoon ffe de Trdl bellen nabij Assp en hoppa via de buiten sporen zo door naar Asd tegelijk met de Stoptrein %08%


MCN ASD
 

31-01-2014 17:51:47
b2py
b2py
Quote
MDDM (vr 31 jan 2014 14:39:45 https://m.somda.nl/forum/14427/p484597/): De vertrektijden wel, daar doelde ik op

Toen de 2 rechtersporen bij Asdm nog niet exclusief voor NSH waren, kwam het vaak zat voor dat je met de toenmalige 3900 eerder in Asd was dan de 5800 die ervoor reed. Maar NSR krijgt zelden nog een rijweg via die 2 sporen. Wel ook een beetje logisch, want op het tijdstip van doorkomst met de 2600 komt er een lege ICd vanuit Asd naar de Wgm aan stormen.

Dat zijn ze gelukkig niet want ben nog regelmatig met de 2600 vanuit Alm aangekomen via de 'Wgm' sporen.
 

31-01-2014 19:13:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
reisthijs (vr 31 jan 2014 15:57:18 https://m.somda.nl/forum/14427/p484598/): Voor de reizigers die bijtijds op het station zijn (bijv. ruime overstap vanaf de bus) is dat 4 minuten minder blauwbekken op het perron en meer kans op een zitplaats. Is dat een verleidelijk aanbod of niet?
Uiteraard, maar de busdiensten in Bgn een beetje kennend (ooit een ruim half jaar stage gelopen in die stad) komen de bussen daar vooral vlak voor vertrek van de treinen aan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

31-01-2014 19:18:00
MDDM
MDDM
Quote
Rolffiej19 (vr 31 jan 2014 17:40:48 https://m.somda.nl/forum/14427/p484606/):
Quote
MDDM (vr 31 jan 2014 14:39:45 https://m.somda.nl/forum/14427/p484597/): De vertrektijden wel, daar doelde ik op

Toen de 2 rechtersporen bij Asdm nog niet exclusief voor NSH waren, kwam het vaak zat voor dat je met de toenmalige 3900 eerder in Asd was dan de 5800 die ervoor reed. Maar NSR krijgt zelden nog een rijweg via die 2 sporen. Wel ook een beetje logisch, want op het tijdstip van doorkomst met de 2600 komt er een lege ICd vanuit Asd naar de Wgm aan stormen.


Heb het zelf al een paar keer mee gemaakt (gewoon ffe de Trdl bellen nabij Assp en hoppa via de buiten sporen zo door naar Asd tegelijk met de Stoptrein %08%
Ik ga voor zoiets niet bellen. Of men ziet het, of men ziet het niet (of wil het niet zien)


Gr Joop mcn Lls
 

31-01-2014 19:18:47
MDDM
MDDM
Quote
b2py (vr 31 jan 2014 17:51:47 https://m.somda.nl/forum/14427/p484607/):
Quote
MDDM (vr 31 jan 2014 14:39:45 https://m.somda.nl/forum/14427/p484597/): De vertrektijden wel, daar doelde ik op

Toen de 2 rechtersporen bij Asdm nog niet exclusief voor NSH waren, kwam het vaak zat voor dat je met de toenmalige 3900 eerder in Asd was dan de 5800 die ervoor reed. Maar NSR krijgt zelden nog een rijweg via die 2 sporen. Wel ook een beetje logisch, want op het tijdstip van doorkomst met de 2600 komt er een lege ICd vanuit Asd naar de Wgm aan stormen.

Dat zijn ze gelukkig niet want ben nog regelmatig met de 2600 vanuit Alm aangekomen via de 'Wgm' sporen.
Uitzonderingen daar gelaten


Gr Joop mcn Lls
 

31-01-2014 19:45:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
MDDM (vr 31 jan 2014 19:18:00 https://m.somda.nl/forum/14427/p484617/):
Quote
Rolffiej19 (vr 31 jan 2014 17:40:48 https://m.somda.nl/forum/14427/p484606/):
Quote
MDDM (vr 31 jan 2014 14:39:45 https://m.somda.nl/forum/14427/p484597/): De vertrektijden wel, daar doelde ik op

Toen de 2 rechtersporen bij Asdm nog niet exclusief voor NSH waren, kwam het vaak zat voor dat je met de toenmalige 3900 eerder in Asd was dan de 5800 die ervoor reed. Maar NSR krijgt zelden nog een rijweg via die 2 sporen. Wel ook een beetje logisch, want op het tijdstip van doorkomst met de 2600 komt er een lege ICd vanuit Asd naar de Wgm aan stormen.


Heb het zelf al een paar keer mee gemaakt (gewoon ffe de Trdl bellen nabij Assp en hoppa via de buiten sporen zo door naar Asd tegelijk met de Stoptrein %08%
Ik ga voor zoiets niet bellen. Of men ziet het, of men ziet het niet (of wil het niet zien)


Wel als ik optijd naar huis kan hahhaa%08%


MCN ASD
 

31-01-2014 20:14:44
broek53
broek53
Tjee, ik was heel even bang dat je het voor de reizigers deed of zo.