24-04-2013 21:07:20 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Die tijdwegdiagrammen erbij zijn erg interessant, waarbij op Zd - Hmta ineens de 14500 verdwijnt. Maar typisch dat na het onbegrijpelijke besluit enkele jaren geleden om niet meer op Pmr te stoppen, nu ook wordt besloten om Hnk over te slaan. Tevens valt me de krappe overstap 3400 -> 1500 -> Ekz op, die drie minuutjes, daar kan veel in fout gaan, en het gevolg is gewoon +30. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
24-04-2013 21:16:26 | ||
---|---|---|
molenaar12
![]() |
Ik lees in het besluit dat ze de 14500 niet meer op Hnk willen laten stoppen. Laten daar nu juist veel reizigers instappen....![]() Edit: Bert was me voor Laatst bewerkt door molenaar12 op 24-04-2013 21:18 |
24-04-2013 21:18:40 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Ik zie ook dat de kering van de 3300 in Hnk (in 2014) nog maar 4 minuten bedraagt. Blijkbaar willen ze dus echt van Hnko af, maar je voelt al aankomen dat bij een grote vertraging (dat wil nog wel eens gebeuren met een trein uit Hoofddorp) de kering naar Hoorn verplaatst wordt. Dit zijn samen met de ontbrekende 14500 niet echt positieve ontwikkelingen voor Kersenboogerd. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
24-04-2013 21:25:55 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
De baan tussen Hn en Hnk is uitgerust met enkel bediende seinen welke apart ingesteld kunnen worden. Persoonlijk snap ik niet goed waarom we hier op Hnk overgeslagen worden door de 14500, de perrons hier staan altijd goed vol 's ochtends als ik het zo om me heen hoor. Maar als het niet in de dienstregeling past en we daardoor de 3300 houden lijkt me dat evengoed een fair compromis. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
![]() |
advertentie |
24-04-2013 21:52:50 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
De 14500 stopt niet op Hnk omdat de 3300 er anders op de heenweg te dicht achteraan moet? Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
24-04-2013 22:05:27 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
En dat is een erg theoretische exercitie omdat ze over een ander spoor naar Hn rijden. |
24-04-2013 22:09:27 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
En die 4 minuten keertijd.. Dat NS daar niet een keer van af wil; het werkt voor geen meter (zie ook 6800 in Mtr en 2800 in Ut). |
24-04-2013 22:12:19 | ||
---|---|---|
IC140
![]() |
Die 14500 is ook mooi uitgebogen zeg. 11 minuten achter de 1500 bij vertrek uit Asd en 17 minuten bij aankomst in Hn. |
24-04-2013 22:15:10 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Waarom gaat de 1500 richting Ekz om 12/42 al uit Hoorn? Nu is dat 15/45 terwijl de kruising op Bkg blijft. Op deze manier heeft de 1500 enorm veel rijtijd tussen Hn en Bkg en is de aansluiting op de 3400 te Hn wat risicovoller geworden. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
24-04-2013 22:16:24 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ik zei hierboven wel dat die opvolging hnk-Hn erg theoretisch was maar de 3300 lijkt niet erg ruim in haar jasje te zitten tussen Hn en zd... |
24-04-2013 22:18:56 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Die 14500 daarentegen ![]() 3300 naar Hn vertrekt .27 uit Zd 14500 naar Hn vertrekt .32 uit Zd 3300 halteert .54/.55 in Hn 14500 halteert .57/.58 in Hn Dat zijn dus zo'n beetje dezelfde rijtijden als de Sprinter, en dan heeft de 14500 nog een vliegende start ook. Niet erg netjes ingelegd. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
24-04-2013 22:19:14 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
De aansluiting 1500--->3300 is 21 minuten geworden, lekker als je van Ekz naar Pmr moet. Ik denk dat als je naar Zd moet je beter de 1500 naar Ass kan pakken en dan terug kan steken naar Zd%05%. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
24-04-2013 22:20:06 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Heb het proces voor de tot stand koming van 2014 niet altijd van nabij gevolgd, maar ik denk dat er twee factoren meespelen die hebben bijgedragen tot deze - ik noem ze maar - houtjetouwtje oplossing (want zo fraai is deze namelijk niet). 1. De nieuwe normen die gedurende het 2014 BU-proces van kracht werden waardoor op een bestaande dienstregeling her en der omslachtige wijzigingen moesten worden aangebracht. 2. In een zeer laat stadium moest de halve constructie rondom Schiphol en Hoofddorp op zijn kop omdat Verkeersleiding het anders wilde hebben. Niet kruisen te Shl, maar in Hfd luidde het kortgezegd. De treinen van/naar Asd komen/gaan te Hfd al naar het binnenspoor en mogen dus allemaal fijn terug naar 80 km/u. Dit is mede een gevolg van de werkzaamheden en beperkingen te Asra. De 3300 zal een beetje het kind van de rekening zijn geworden bij de hiervoor beschreven zaken gedurende het 2014-proces. |
24-04-2013 22:34:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Wat en hoe zou je dan moeten kruisen in Schiphol? |
24-04-2013 22:37:35 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Winterhardwissels van de klem en van spoor 3/4 (of 2/5) naar de buitensporen van/naar Hfd. Dus geen DVM, maar braaf volgens de planregels toegepaste BUP (zoals deze ook aanvankelijk werd aangeboden). Laatst bewerkt door ZJ37 op 24-04-2013 22:38 |
24-04-2013 22:41:18 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De spoorsector is definitief van zijn verstand beroofd, dat is inmiddels wel duidelijk. Jammer - het ging net zo aardig met de patiënt. |
24-04-2013 22:42:26 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Pleit je daarmee voor kruisen te Shl of te Hfd, dat is me nog even niet duidelijk.![]() |
24-04-2013 22:47:50 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik pleit nergens meer voor, ik kan dit gedoe niet met droge ogen aanzien. |
24-04-2013 23:01:19 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
In zijn algemeenheid en doelend op het tegenwoordige BU-proces (maar geldt net zo goed voor BD en SD-proces) is het langzamerhand zo complex gemaakt met tig regeltjes en dat in een organisatie die veel weg heeft van een Paarse krokodil gehalte. Het is niet anders... (even terugdenkend aan 10 jaar geleden: dienstregeling maken, controle en klaar). Was het maar weer zo simpel, van mij mag dat ingaande morgen weer op die manier. Laatst bewerkt door ZJ37 op 24-04-2013 23:01 |
24-04-2013 23:44:26 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Ik vind het wel apart dat hoe verder (qua jaartallen) we komen, hoe minder er mogelijk is. Je zou dat (in een naïeve bui misschien) precies andersom verwachten. Laatst bewerkt door SchuurB op 24-04-2013 23:45 |
24-04-2013 23:53:46 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Locov heeft geadviseerd, NS heeft aangepast. Prima geregeld zo! Niks meer aan doen, alleen nog even uitvoeren vanaf december 2013![]() Gr Joop mcn Lls |
25-04-2013 08:35:32 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
De vraag is of het locov dat zou hebben geadviseerd als ze wisten dat dit het resultaat zou zijn. |
25-04-2013 08:43:12 | ||
---|---|---|
zakdoek
![]() |
Kun je nu ook mooi met enkele stammen rijden in de 14500 nu je die reizigers te hnk gaat missen! Scheelt weer bakkilometers, personeel ed! Goed bedacht! |
25-04-2013 08:48:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, die reizigers lossen ineens allemaal op in de lucht. |
25-04-2013 09:20:22 | ||
---|---|---|
sfj
![]() |
Zou je soms wel denken ... Nee, ik denk dat het een Almere Buiten-the sequel wordt... Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
25-04-2013 14:07:35 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Er waren eens twee mensen die een heuvel beklommen op een tandem. De voorste komt helemaal uitgeput aan de top. Waarop de achterste zegt: 't is maar goed dat ik steeds op de rem getrapt heb, anders waren we nog naar beneden gezakt'. |
29-04-2013 20:16:51 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_neemt_besluit_over_dienstregeling_2014-145217![]() |
29-04-2013 20:26:17 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Dat hadden we hierboven toch al geconcludeerd? Het alternatief is de 14500 die niet op Hnk stopt, waar nogal wat posts aan gewijd zijn op deze pagina. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
08-05-2013 23:16:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Wat ik niet helemaal begrijp, is dat er gemeld wordt dat de 3300 aan de kant zou moeten voor een kwartierdienst Fyra. Leg je de dienstregelingen van 2013 en van 2014 naast elkaar, dan zie ik geen verschil in de Fyra-paden tussen Amsterdam C en Schiphol. In de huidige dienstregeling zit de 3300 vlak voor, respectievelijk vlak achter de bestaande Fyra serie 900. Ik kan mij daarom in het geheel niet voorstellen wat een kwartierdienst Fyra met de 3300 te maken heeft. Weet iemand dat wel? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-05-2013 23:51:44 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Beperkingen op Asra zorgen ervoor dat je moet schuiven. Bepaalde periode's is het binnenspoor niet bereikbaar als je Shl uitkomt ri. Asra en v.v. Dan moet je voor Shl al op het goede spoor zitten. Oftewel de Fyra moet van buiten helemaal naar binnen naar spoor drie, bij Hfd. |
09-05-2013 00:30:42 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Okay, maar aangezien de Fyra 900 nu ook al achter de 3300 aan zit, zie ik het probleem daar niet direct. En mocht het probleem daar zitten, breng het dan niet naar buiten als zou het gaan om de verdubbeling van de Fyradienst waarvoor de 3300 zou moeten wijken, want dat is dan niet zo. De 900 is de bestaande dienst en de uitbreiding, de serie 1000, komt nowhere zelfs maar in de buurt van de 3300 zoals die nu ligt. |
09-05-2013 00:35:17 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
De 3300 zit tussen de Fyra en de 2600 in. Gr Joop mcn Lls |
09-05-2013 00:42:47 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Precies, en ik zie dus (nog) niet waarom hij daar weg zou moeten. En als hij daar om infratechnische redenen weg zou moeten, heeft het nog niets met meer Fyra's te maken, zoals men in ieder geval Locov heeft verteld. |
09-05-2013 01:07:25 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Pad van de Fyra is in 2014 verlegd? In waar nu de 2600 in rijd. .29 of .59 vertrekken uit Asd. Gr Joop mcn Lls |
09-05-2013 09:26:57 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Heeft dat niet ook te maken met een mogelijke terugkeer van de Benelux naar Asd, waarvoor de 2600 moet wijken, of is dat plan inmiddels van de baan? |
09-05-2013 09:59:09 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
8 keer per dag door naar Asd. En verder moeten de treinen naar de Zuidtak ook verlegd worden door beperkingen Asra. 2014 wordt een overgang maar de Zuidtak en Westtak gaan weer op de schop qua tijden. |
10-05-2013 18:39:10 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Inmiddels ben ik de draad ook behoorlijk kwijt wat betreft Shl. Er is een dienstregeling aangevraagd en vervolgens is een eeuwig durende discussie ontstaan binnen Prorail verkeersleiding over wel of geen DVM en in welke vorm dit dan moet in de dienstregeling. Het meest schrijnende is dat de dienstregeling die aan ALLE plannormen voldeed door die club van tafel werd geveegd. Kruisen te Shl is kei-eng dus blijft Hfd over met als gevolg dat het voor IC's en HSL-treinen een hoop rijtijd kost omdat daar nog met maximaal 80 km/u ipv 140 gereden kan worden. Mooi toch? |
10-05-2013 18:46:15 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Kruisen te Shl moet je ook helemaal niet willen omdat je de perronsporen dan niet snel genoeg vrijmaakt bij een paar vertraagde treinen. Dat gaat op de baan verderop veel makkelijker maar dan moet je inderdaad rijtijd inleveren. Laatst bewerkt door Klaasje op 10-05-2013 18:48 |
10-05-2013 19:16:57 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Daar zou men dan best een standaardafhandelingsprocedure voor kunnen maken die voorschrijft dat er bij vertraging pas voorbij Shl gekruist moet worden (Hfd of Asra)![]() |
10-05-2013 19:36:51 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Optie zou zijn om de sporen 233 en 234 weer doorgaand te maken. Maar dat is waarschijnlijk teveel moeite. |
10-05-2013 20:12:43 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteJuist, en rijtijd ergens proberen te compenseren binnen een bestaande constructie in een gebied als Shl en omstreken is bijna gedoemd te mislukken. Maar dan worden de 'oplossingen' gewoon naar Asd, Ledn of Zuidtak verschoven en daar de houtje-touwtje oplossingen erop losgelaten. |
10-05-2013 23:45:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als het DVM nog steeds zo in elkaar ziet als toen het geïntroduceerd werd, dan kan het niet omgaan met overlopen op Schiphol zelf. Dan moet je dus wel buiten de tunnel overlopen en als je dan Riekerpolder beperkt, kom je vanzelf in Hoofddorp uit. Als het juist is wat ik hier veronderstel, dan is het ook juist dat Prorail en NS collectief hebben zitten geeuwen toen de faseringsplannen van de Riekerpolder gemaakt werden. Meze consequentie had men drie jaar geleden kunnen voorzien en er wat aan kunnen doen. Maar goed. Dit alles wat nog niet weg dat ik nog altijd niet begrijp waarom de 3300 weg moest uit het pad waar hij in zat. Komt dat dan door de perronopvolging op de middelste perronporen van Schiphol? |
14-05-2013 17:32:49 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Zo te zien is de 2600 richting Asd verhuisd naar het binnenspoor en dat zorgt met de nieuwe normen voor een opvolgconflict met de 3300 te Shl. Te Asra kan tijdelijk niet meer van het buitenspoor worden doorgewisseld naar het binnenspoor en omdat Prorail VL te Shl niet wilt doorwisselen dan blijft Hfd dus over. Betekent dus ook dat ALLES naar Asd te Hfd naar het binnenspoor gaat en te Shl dus over spoor 3 moet. In eerdere voorstellen zijn daarom ook treinen naar Asd tussen Hfd en Shl via het (snellere!) buitenspoor gepland en dan te Shl via spoor 2 naar het binnenspoor verder richting Asra. Maar dat is blijkbaar erg moeilijk en ingewikkeld voor Prorail VL en hebben ze liever alle treinen fijn in de file in de binnenbuis. Conclusie van het verhaal is dus dat de 3300 achter de 2600 is gelegd richting Asra en Asdl en om die reden later naar Hn komt. Laatst bewerkt door ZJ37 op 14-05-2013 17:38 |
14-05-2013 18:32:46 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Wacht even.. Die dingen rijden achter elkaar bij Asdl, dat is geen opvolgconflict terwijl daar geen seinverdichting is en bij Shl rijden ze nog steeds achter elkaar en zou er wel een opvolgconflict zijn terwijl daar seinverdichting is. Ja, de halteertijden zijn ietsje langer maar dit komt bij mij een beetje onzinnig over want netto is het verschil in opvolging hooguit enkele tientallen seconden. |
14-05-2013 20:30:26 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Perronopvolging en baanopvolging zijn twee heel verschillende dingen, hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen.![]() Nu dit vanaf het zelfde perron gebeurt wordt die opvolging veel langer: officieel is de perronopvolging 4 minuten plus 1 minuut stationnement en je hebt de boel al 2 minuten uit elkaar getrokken. Als je dat al twee keer doet dan kun je nog maar 2 i.p.v. 3 treinen in 10 minuten plannen. En zo druk je de hele boel naar achteren. Over plannormen kun je discussiëren (wordt ook volop gedaan ![]() |
14-05-2013 20:34:37 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ja, leuk.. Maar zowel de 2600 als de 3300 stoppen te Asdl en doen dat daar op hetzelfde spoor. Ik vergelijk dus een perronopvolging op een kleiner station zonder seinverdichting met perronopvolging op een wat groter station met seinverdichting. Netto zou dat verschil niet echt groot mogen wezen. Maar ik dacht dat de plannorm was: Technisch minimaal + 30 seconden en dat dan omhoog afronden op hele minuten. Dan is 5 minuten wel erg veel! Laatst bewerkt door Klaasje op 14-05-2013 20:36 |
14-05-2013 20:41:01 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Daar heb je hier gelijk in, echter er zijn nog meer treinen die aan dit verhaal meedoen, zoals HiSpeed dat Asdl overslaat. Bovendien is de serie 1000 ook aangevraagd waarbij maar de vraag is of het zal rijden... Vergeet niet dat in een bestaande dienstregelingsconstructie ook een hoop is gerommeld met alle doorrijdende treinen te Hfd die naar het binnenspoor moesten. Even met zijn allen terug naar 80 km/u i.p.v. 140 km/u. Kost ook weer een minuut. |
14-05-2013 20:49:14 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Van 130 km/ naar 80 km/h![]() Gr Joop mcn Lls |
14-05-2013 20:55:48 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
En uiteraard wordt alles op de middensporen zoveel mogelijk met korte stops met wat extra speling afkomstig van de reguliere rijtijd voor shl ingepland zodat de treinen wat sneller binnenkomen en de perronopvolging en de rijtijden wat korter zijn. |
14-05-2013 21:18:36 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Komende vanaf Asra is het in de tunnel terug naar 80 km/h Komende vanaf Hfd is het in de tunnel terug naar 60 km/h Hoezo sneller binnen komen? *regulier binnen komen, niet linker spoor of zo Gr Joop mcn Lls |
14-05-2013 21:21:54 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Binnenkomen op beperkende seinbeelden voor een rode uitrijder of binnenkomen op een zo goed mogelijk seinbeeld. Een beetje machinist kan tussen beiden in de praktijk voor een erg klein verschil zorgen qua tijd maar in de planning scheelt dat zo een halve minuut. Als je in de planning in de knoei zit met de rijtijden en de opvolgtijden is zo'n halve minuut best handig. |
14-05-2013 21:26:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteOok vanaf de HSL? |
14-05-2013 21:29:52 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteKorte stops, dat wordt een feest met al die koffers die erin en eruit moeten. ![]() |
14-05-2013 21:35:37 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Je moet een trein qua tijd wel inplannen als een lange stop, maar de tijd van de lange stop verdelen over speling en over een korte stop. Dan zetten de plansystemen een trein doorgaand veilig en kunnen ze wat sneller binnenkomen omdat de ATB dan geen remming naar 40 km/h afdwingt op een plek waar je sneller kan rijden. Als je toch met een theoretische exercitie bezig bent moet je het ook goed doen. Met als bijkomend voordeel dat de treinen in het echt nog sneller zijn ook. Juist als je krap zit qua capaciteit moet je treinen en het rijdend personeel zo min mogelijk beperkingen opleggen om het werk zo goed mogelijk te kunnen doen. Laatst bewerkt door Klaasje op 14-05-2013 21:39 |
![]() |
advertentie |
14-05-2013 21:39:23 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
QuoteYes!Zonder doorwisselen is het uiteraard 130 km/h en in de tunnel terug naar 60 km/h Gr Joop mcn Lls |
14-05-2013 21:43:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteOp zich waar, en DVM ging daarvan uit. Als je in een keer helemaal terugschakelt op de plannormen, is het op zich nog een wonder dat je niet in de treindienst hoeft te snoeien. Nu heeft NSR Logistiek nooit van harte aan DVM gewild - althans aan de dienstregelingmanipulaties die daarvoor nodig zijn - en Prorail CV heeft het nooit begrepen, dus in HGB III en IV zal men nu wel in polonaise de diverse verdiepingen over gaan dat dat om zeep geholpen is. Maar dom blijft het. Laatst bewerkt door broek53 op 14-05-2013 21:44 |
14-05-2013 21:57:00 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Maar zelfs als er niet ge-DVM't wordt is doorgaand veilig zetten altijd een goed idee bij krappe opvolgingen, dat is eigenlijk wat ik probeerde te zeggen. |
14-05-2013 22:08:15 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteHeb de polonaise nog niet voorbij zien komen en ik zal de laatste zijn die daarin voorop loopt. Ik verdedig mijn mening en niet die van Logistiek breed, laat dat even helder zijn. ![]() Waar ik niet bij kan is dat Prorail om veiligheids- en robuustheids redenen bepaalde plannormen op tafel legt waar persé aan moet worden voldaan. Máák je een plan dat daar 100% aan voldoet (met mooie verdeling op sporen 1, 2 en 3 te Shl), is het weer niet goed! En ja, daar word ik wel af een een beetje erg doodmoe van... |
14-05-2013 22:12:09 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteGeen optie heren? |
14-05-2013 22:16:11 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Zou voor de trdl een zege zijn als die weer beschikbaar waren. Gr Joop mcn Lls |
14-05-2013 22:21:29 | ||
---|---|---|
maxje
![]() |
Wordt er op de sporen 206 en 207 te Hfdm (als dat zo heet???) nog gekeerd door treinen? En wat is de mogelijkheid als dat nog gebeurd die door te sturen naar Hfd? |
14-05-2013 22:30:11 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
De eerste vraag kan ik beantwoorden, de tweede niet: ja er wordt nog gekeerd, afgelopen zaterdag er nog 'n trein zien staan![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-05-2013 22:35:51 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
QuoteVanaf die 2 keersporen kan je niet door naar Hfdo. Gr Joop mcn Lls |
14-05-2013 23:23:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteZoals ik de infra en het proces aldaar meen te kennen, maak je dan grote problemen met kruisende en invoegende treinen van en naar Hoofddorp Opstel, die ook nog eens het hele stuk aan het sukkelen zijn daar. De vrije kruising is uiteindelijk niet voor niets bedacht, al toen de frequenties nog een stuk lager waren dan nu. Laatst bewerkt door broek53 op 14-05-2013 23:23 |
14-05-2013 23:28:39 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Dit zal hooguit een of twee jaar duren. Een aantal intercity's laten keren te Hfd is geen optie? |
14-05-2013 23:36:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Vraag is wat dat zou oplossen. Het overlopen in Hoofddorp is op zichzelf niet het meest verschrikkelijke probleem, stukje 80 rijden. Het probleem is dat je het binnenspoor van de tunnel met zijn ene perronspoor volpropt met treinen en dan doet het er niet zoveel toe waar ze vandaan komen. De basis van het probleem is blijkbaar een totaal verkeerd omgaan met de fasering van de ombouw van de Riekerpolder Asl. Niet gefaseerd zoals het voor de treindienst zou moeten, of de treindienst niet aangepast zoals het voor de fasering zou moeten - en daarbij (ook) geen rekening gejouden met/afspraken gemaakt over de omgang met DVM - dat leid ik ten minste af uit de verhalen die ik hier lees. Laatst bewerkt door broek53 op 14-05-2013 23:40 |
23-08-2013 18:52:19 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Nieuwtje: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21834150/__Minder_nachttreinen__.html |
23-08-2013 19:11:51 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Als het onveilig / onwenselijk is om bij werkzaamheden over enkel spoor te rijden, waarom mag het dan wel op enkelsporige baanvakken? Het is niet de eerste keer dat er door rood gesleuteld wordt bijvoorbeeld... Laatst bewerkt door rogier op 23-08-2013 19:51 Reiziger met hoofdletter R...... |
23-08-2013 20:11:47 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Ligt het niet gewoon aan het nieuwe normenkadar veilig werken? Dat zorgt ervoor dat je nog geen gras mag maaien naast in dienst zijnd spoor. Dan kan, sorry: mag er dus ook niet gewerkt worden aan het ene spoor terwijl het andere in dienst is. Zie: http://www.railalert.nl/regelgeving/regelgeving-documenten |
23-08-2013 20:19:23 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Wordt wel erg lastig dan... |
23-08-2013 21:12:01 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Ja, hoe verder (?) we komen, hoe minder er kan. Knap ironische invulling van vooruitgang is dat. Op deze manier verlies je natuurlijk alle slagkracht als spoorwegsector en zo werk je jezelf de markt uit. Ruimt mooi op. |
23-08-2013 21:34:18 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Vooruitgang moet je vooral zien in 'veiligheid'. Want het vervoer per trein is schijnbaar zo onveilig, dat allerlei drastische maatregelen nodig zijn. |
23-08-2013 22:30:34 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
En ik maar denken dat de trein in reizigersuren het veiligste vervoermiddel is. Hoeveel spoorwerkers zijn er eigenlijk al aangereden omdat ze niet goed uitkeken terwijl ze aan het andere spoor timmerden het afgelopen jaar? Op Utrecht-Schiphol heb je zelfs vier sporen, dat moet je arm wel heel erg ver uitsteken. |
23-08-2013 22:51:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
In diverse jaargangen van De Koppeling uit de jaren 70 komen jaarlijks tussen de vijf en 15 spoorwerkers om het leven. Ik denk dat we daar aardig vat op hebben gekregen. Het lijkt me niet dat we dat terug willen. Maar daar gaat het nu niet om. Het gaat nu om de vraag of welk spoor dan ook (dat daartoe technisch is beveiligd en van ATB voorzien) veilig in twee richtingen kan worden bereden, zoals dat (inderdaad!) ook bij enkelspoorrijden zonder werkzaamheden het geval is. Geslaagde aanslag van de veiligheidstaliban dus, want dat mag nu niet meer. Nou, haal dan al die tegenseinen maar weg, want aan dubbel-enkelspoor heb je nu helemaal niets meer, en ook niet aan beveiligd linksrijden (zonder tussenblokseinen). Dat houdt wel in dat we onmiddellijk moeten starten met het verdubbelen van alle enkelsporige lijnen. |
24-08-2013 00:28:56 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Wat interessant, want in Brabant wil Prorail nu juist de beveiliging van een aantal emplacementen op het linkerspoor geschikt maken voor baanvaksnelheid i.p.v. 40 km/u (zoals Tbu, Gz, Ot). Laatst bewerkt door ZJ37 op 24-08-2013 08:12 |
24-08-2013 00:48:49 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Volgens mij draven jullie door op een veronderstelling. Al weet ik het ook niet 100 % zeker, maar ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat enkelsporige treindiensten bij werkzaamheden niet meer zouden mogen. Wat niet mag (van ProRail, dat zich gesteund voelt door (nogal dwaze) opmerkingen van de Onderzoeksraad), is stops plannen van treinen op een punt aan het begin van een enkelspoor als dat niet een station is. En met respectering van de (ook nog weer opgerekte) planningsnormen voor (in dit geval) overkruisliggingen. Met de onderhoudsroosters is iets heel anders aan de hand. Aannemers pleiten al jaren voor dubbelsporige buitendienststelling in die roosters, omdat het werk dat je enkelsporig kunt doen, (te) beperkt is. Zo kun je aan overloopwissels vrijwel niets doen en aan bovenleiding maar beperkt. Daarnaast waren de roosters met allemaal verschillende tijden, dagen, frequenties en omvang van de gebieden een gedrocht geworden waar het woord lappendeken niet eens op past. En tot slot werd de helft of meer van die buitendienststellingen helemaal niet gebruikt, juist omdat ze zo beperkt bruikbaar zijn. Dat heeft men nu bij de wortel aangepakt en vrijwel overal zijn nu dubbelsporige buitendienststellingen in een vast patroon. Tegenover de uitbreiding van de onttrekking staat anderzijds een inkorting in de tijd: ze duren, zover ik weet, standaard vier uur. Laatst bewerkt door broek53 op 24-08-2013 00:49 |
24-08-2013 09:32:17 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Toch een beetje gek dat er steeds minder kan en de planningsnormen steeds rigoreuzer worden omdat men er kennelijk van uit moet gaan dat het niet mogelijk is om zich aan de wet te houden. Wat is eigenlijk de boete die staat op het negeren van een rood sein? Reiziger met hoofdletter R...... |
24-08-2013 09:49:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het heeft allemaal niets met "zich aan de wet houden" te maken. Dat suggereert dat een machinist zijn best doet om door een rood sein te rijden, als ware het een automobilist die nog ff het kruispunt over wil. Ik zou de discussie hier vooral niet over schuld en boete willen laten gaan, vooral ook omdat het hier off-topic is. Dat neemt verder niet weg dat het pompen van lucht in de dienstregeling door overal maar speling extra op te gooien, op zichzelf juist met zich meebrengt wat men er mee wil vermijden, namelijk dat treinen in de praktijk steeds meer voor een rood sein gaan lopen. Tenzij je een kwart van de treinen schrapt, natuurlijk... |
24-08-2013 09:54:39 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote @Broek: ik schetste slechts de ultieme veiligheidsgedachte en waar die kan uitmonden in absurdisme. Met toenemende vrees voor onze zorgvuldig opgebouwde infra. @Bdpb: over baanvaksnelheid mogelijk maken in emplacementen over linkerspoor had ik nog niets gehoord. Interessant ja, zeker als je er toch maar heel beperkt van gebruik kunt maken. Er zijn nog aardig wat plekken waar dat het geval is. Ik zal ze eens inventariseren. Hopelijk mag dat nog in dit topic en anders starten we een nieuw. |
24-08-2013 10:03:09 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
@broek53: Wat betreft dat uitbuigen is iets nieuws onder de zon: verbieden dat je niet meer dan 1 minuut uitbuigt om te voorkomen dat treinen voor een rood sein lopen. Alsof dat wat uitmaakt op een traject waar de blokpunten zo ver uit elkaar liggen en de speling dus al enkele minuten bedraagt en de kans op een rood sein nadering minstens zo groot is. Overigens zijn die seinen net zo rood als seinen waar een machinist geen rood sein verwacht, maar dat terzijde... @sjoerd: Heb die infra-wijzigingen ergens voor de langere termijn voorbij zien komen (infra-plaatje 2020), maar niet concreet wanneer dit gaat gebeuren. In de buitendienststellings-discussie lijkt deze infra-aanpassing ook niet nodig als óf alle sporen in dienst zijn, óf allebei buiten dienst moeten bij werkzaamheden of onderhoudsroosters. |
24-08-2013 10:12:09 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Wordt juist door rode seinen zo veel mogelijk te vermijden het spoor als geheel niet onveiliger, omdat je dan juist helemaal geen rode seinen meer verwacht? Reiziger met hoofdletter R...... |
24-08-2013 10:29:17 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Zoiets als wat jij zegt kun je inderdaad als tegenargument gebruiken in die hele veiligheidsdiscussie, maar ik vrees dat bij Prorail één en ander tussen de oortjes zit en dat dát dé veilige manier is van plannen. Even weer meer terug naar de dienstregeling: het gebruik van ruimere normen is op zich helemaal niet erg zolang alles maar kan blijven rijden wat gereden moet worden, in toekomstige dienstregelingsmodellen zijn ze al eens toegepast en robuuster werd de dienstregeling in ieder geval wel! |
24-08-2013 23:59:55 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Daar zeg je wat: "zolang alles maar kan blijven rijden". Maar ruimere normen resulteren vaak in lummelnormen op de vrije baan, omdat de trein uit station A weg moet om daar ruimte te maken, maar op station B nog niet kan binnenkomen. En dan nog maar te zwijgen over eventuele punten onderweg waar baanvakken samenkomen. Dan krijg je inderdaad, zoals Broek terecht opmerkt, meer kans op rode seinen. |
25-08-2013 08:10:29 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
En als daar goederentreinen bij zitten en zeker de zware jongens duurt het weer optrekken zolang dat de achteropkomende reizigerstrein ook weer voor rood loopt... |
25-08-2013 17:42:01 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Dat klopt, maar hoe maak je aan leken duidelijk dat ook een te vroeg rijdende trein extra vertraging kan veroorzaken? |
25-08-2013 18:57:05 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Als ik het goed begrijp krijg je dan geen visuele cirkel, maar een visuele lijn naar achter toe in de baanvakken. Op een gegeven moment zou je theoretisch bijvoorbeeld van station x tot station y alles rood hebben. |
25-08-2013 19:06:02 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Bedoel je vicieuze cirkel? |
25-08-2013 21:22:40 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Een beetje zoals in dit youtube filmpje dus: http://www.youtube.com/watch?v=7wm-pZp_mi0 In het begin rijd alles zoals het hoort, vertaald naar treinen zonder vertraging dus. Na een tijdje rijd de een iets te snel waardoor de afstand tot zijn voorganger te klein wordt (rood sein), waarna iedereen dit gaat overkomen door het effect van optrekken en afremmen. De vicieuze cirkel dus inderdaad. |
25-08-2013 21:53:27 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Dat krijg je pas als de gehinderde opvolgtijden langer zijn als de ongehinderde opvolgtijden. Dat is in de praktijk zelden het geval en bij seinverdichtingen eigenlijk nooit. |
25-08-2013 22:17:38 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Het enige wat ik kan bedenken is net als vroeger hulpje-rangeerder-rangeermachinist-machinist-treindienstleider-verkeersleider-manager. Maar dat gaat andersom tegenwoordig, manager komt van bijvoorbeeld een hogeschool-ander bedrijf en moet dan het spoor gaan runnen...Overigens klagen alle goederenvervoerders dat er niet naar ze geluisterd wordt. |
25-08-2013 22:48:34 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Het gaat niet alleen om de opvolging. Als een trein te vroeg bij aansluiting is, kan hij voor de paal lopen, omdat een andere trein voorgaat, of hij pikt zelf de rijweg in en vertraagt daardoor een andere trein. Hetzelfde gebeurt bij een station. Om een voorbeeld te noemen: Amf. Vanuit Ut binnenkomst op sp 2 en vanuit Hvs op sp 1. Meestal loopt een van de twee voor de paal of moet voortijdig afremmen. |
25-08-2013 22:50:59 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Quote Een soortgelijke reeks kan ik ook opsommen voor binnenfuncties. Daar begon je vroeger ook onderaan. |
26-08-2013 10:10:13 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Ja, dat bedoelde ik. Verkeerd neer gezet. ![]() |
26-08-2013 16:32:52 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Quote Ja, natuurlijk moeten alle leidinggevenden om zoiets te begrijpen eerst rangeerder, machinist en verkeersleider geweest zijn! Welnu, ik ben het allemaal niet geweest en ik begrijp jullie ook, dus het zal wel meevallen. |
27-08-2013 01:34:11 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Dan heb jij een niveau van intelligentie dat minimaal enkele managers niet hebben ![]() |
27-08-2013 10:55:19 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Vaak heeft het niets met intelligentie te maken maar met een combinatie van gebrek aan interesse en afhankelijk van de vooropleiding het "beter weten" naar aanleiding van wat geleerd is. Wat dat betreft is het goed om mee te lopen en goed te luisteren naar het personeel. Maar bedenk ook dat een manager soms ook op basis van kosten keuzes moet maken waarvan hij of zij van te voren weet dat het negatieve gevolgen heeft. En als we terug gaan naar de dienstregeling 2014 dan zullen we zien dat daarin ook keuzes zitten waar dit op van toepassing is. |
27-08-2013 11:16:32 | ||
---|---|---|
Mat75
![]() |
Is inmiddels al bekend hoe het patroon van de 3100/3500 eruit komt te zijn vanuit Shl in drgl2014? M.n. de 3500 vertrekt nu al nooit op tijd , gemiddeld 2 a 3 minuten te laat. Met alle voorgaande berichten over drgl2014 en Shl ben ik wel heel benieuwd geworden. |
27-08-2013 11:27:08 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Ik denk dat een deel van de oorzaak van de 3500 ligt in het feit dat de 2600 er op blokafstand op hetzelfde perron ervoor zit (2600 bijna altijd van spoor 1 in Shl), en die behoorlijk vaak vertraging heeft. Verder moet de 3500 in de spits van redelijk ver voorgerangeerd worden (Gv), wat de "robuustheid" ook niet ten goede komt![]() He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
27-08-2013 11:46:16 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Om het eens provocerend te zeggen: Als ProRail en NSR Logistiek hun werk goed gedaan hebben, vertrekt er vrijwel geen trein op tijd uit Schiphol. Het dienstregelingsprincipe achter het Dynamische VerkeersManagement is dat treinen zonder speling naar richting Schiphol worden ingelegd en na een minimumstationnement weer vertrekken, en vervolgens hoort er achter Schiphol de extra speling te zitten die de trein voor Schiphol tekort is gekomen. Maar ja; in 2014 (daar hebben we het eerder over gehad) wordt dat sowieso om zeep geholpen ten gunste van een """"conflictvrije"""" planning. Dus vertragingen komen dan niet meer voor, dat snap je wel ![]() Laatst bewerkt door broek53 op 27-08-2013 11:46 |
27-08-2013 11:49:49 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Zo gaaf zelfs dat ik als BSO's van Shl heb gezien dat er 3 treinen achter elkaar op het binnenste perronspoor 3 heb gezien binnen 10 minuten, tegen 1 trein op de twee andere buitenste perronsporen 1/2 binnen diezelfde 10 minuten. Als je dat zo 'goed' verdeeld hebt en verrekt de wissels te gebruiken in de tunnel (om van 2 naar het binnenspoor te komen bijvoorbeeld), dan houd het voor de gemiddelde simpele planner ook op natuurlijk. Laatst bewerkt door ZJ37 op 27-08-2013 11:51 |