Dienstregeling 2013, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
21-02-2012 20:40:30
sjoerd
sjoerd
We hebben intussen veel info en zelfs over Breda en Fyra. Maar wat ik vroeg weet ik nog steeds niet. Niet erg, want dan vraag ik het gewoon nog eens. (En dan maar hopen dat ik niet weer van ongeduld word beschuldigd!)
Welnu: als de A/V tijden van Fyra te Breda worden gewijzigd, blijven dan de aansluitingen te Breda van de 3600 op de stopper naar Dordrecht en omgekeerd, bestaan? Dat bespaart de reiziger sinds de dienstregeling 2012, voor Prinsenbeek, Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid veel wachttijd en veel autoritten naar Breda.

Laatst bewerkt door sjoerd op 21-02-2012 21:36
 

21-02-2012 21:00:12
MasterE
MasterE
Gaat wel wat veranderen, maar dan alleen in de daluren en weekenden.
Dan schuift het een kwartier op.
 

21-02-2012 21:07:22
broek53
broek53
Quote
Bert13 (di 21 feb 2012 20:17:32 https://m.somda.nl/forum/11041/p379583/): Hangt er idd een beetje vanaf met wélk materieel (V250?) er gereden gaat worden...
Anders lukt het al helemaal niet, nee.
Hoge snelheid heeft daar in een stationsgebied helemaal niets mee te maken.
 

21-02-2012 21:09:10
Bert13
Bert13
Euhm, nee, dat weet ik, maar het ging toch om het met de loc omlopen?

Laatst bewerkt door Bert13 op 21-02-2012 21:09


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-02-2012 21:55:40
ZJ37
ZJ37
Quote
daniel81 (di 21 feb 2012 20:26:23 https://m.somda.nl/forum/11041/p379585/): Je hebt 26 minuten de tijd om de wissellok weg te krijgen. Is dat niet genoeg dan? Of moet-ie terug richting Bdp?
Nee je hebt maar minder dan 4 minuten (trein vertrekt om .28 en volgende komt .32 aan) om de wisselloc weg te krijgen als je van één spoor gebruik kan maken en dat is dus te weinig. Vandaar is de bedoeling: aankomen op spoor 3, daarna door naar spoor 853, loc van vorige trein komt van spoor 6 naar 853 en zet deze er tegenaan, gehele trein loc voor+achter naar spoor 6, achterste loc er weer af, etc.

Andere optie is, zodra spoor 8 weer als doorgaand spoor in dienst is om afwisselend spoor 6 en 7 te gebruiken. Is tevens een soort van fall-back scenario in het geval dat moeilijk gedaan gaat worden over geluidsnormen overschrijding bij gebruik van spoor 853.

Quote
MasterE (di 21 feb 2012 21:00:12 https://m.somda.nl/forum/11041/p379593/): Gaat wel wat veranderen, maar dan alleen in de daluren en weekenden.
Dan schuift het een kwartier op.
Geen idee wat je ermee bedoelt, maar de 5000 rijdt in een strak patroon een half uursdienst en in de dal rijdt gewoon één 5000 tot Ddr. Er komt geen 15100 waar eerder sprake van was.
 

21-02-2012 22:06:39
sjoerd
sjoerd
Quote
ZJ37 (di 21 feb 2012 21:55:40 https://m.somda.nl/forum/11041/p379600/): Is tevens een soort van fall-back scenario in het geval dat moeilijk gedaan gaat worden over geluidsnormen overschrijding bij gebruik van spoor 853.

Het is toch ver gekomen in Nederland. Tailtrack 853 ligt midden tussen de (voormalige) bedrijventerreinen. Er woont daar niemand. En een biomassacentrale met allerlei aanvoervrachtverkeer mag er dan wel komen (op voormalig HERO-terrein).
 

21-02-2012 22:08:21
ZJ37
ZJ37
Ja goed, ik weet dat het kan spelen. In Nederland kan zoiets al stuiten zodra de zeldzame Groene Gifkikker zich nestelt binnen 4.75 meter van het betreffende spoor, om maar eens wat idioots te noemen.  

21-02-2012 22:20:00
DingeZ
DingeZ
ik denk dat het 'gedoe' met de fyra in Breda te maken heeft met de bezetting. Om nou een trein 26 min op een spoor te laten staan is niet heel praktisch.  

21-02-2012 22:43:26
MasterE
MasterE
Quote
Quote
MasterE (di 21 feb 2012 21:00:12 https://m.somda.nl/forum/11041/p379593/): Gaat wel wat veranderen, maar dan alleen in de daluren en weekenden.
Dan schuift het een kwartier op.
Geen idee wat je ermee bedoelt, maar de 5000 rijdt in een strak patroon een half uursdienst en in de dal rijdt gewoon één 5000 tot Ddr. Er komt geen 15100 waar eerder sprake van was.


Er is nu een 15/45 interval tussen Ddr en Zlw met de 5000/5100. Door de 5000 een kwartier te verleggen onstaat er een halfuursdienst in de daluren.
In de spits rijden de 5000/5100 elk om het half uur en is er dus een kwartiersdienst.
 

22-02-2012 00:13:52
ZJ37
ZJ37
Quote
DingeZ (di 21 feb 2012 22:20:00 https://m.somda.nl/forum/11041/p379606/): ik denk dat het 'gedoe' met de fyra in Breda te maken heeft met de bezetting. Om nou een trein 26 min op een spoor te laten staan is niet heel praktisch.
Als de Fyra niet met getrokken mat gereden werd dan is dat geen enkel probleem in Bd.
 

22-02-2012 00:14:35
ZJ37
ZJ37
Quote
Quote
MasterE (di 21 feb 2012 22:43:26 https://m.somda.nl/forum/11041/p379607/):
Quote
MasterE (di 21 feb 2012 21:00:12 https://m.somda.nl/forum/11041/p379593/): Gaat wel wat veranderen, maar dan alleen in de daluren en weekenden.
Dan schuift het een kwartier op.
Geen idee wat je ermee bedoelt, maar de 5000 rijdt in een strak patroon een half uursdienst en in de dal rijdt gewoon één 5000 tot Ddr. Er komt geen 15100 waar eerder sprake van was.


Er is nu een 15/45 interval tussen Ddr en Zlw met de 5000/5100. Door de 5000 een kwartier te verleggen onstaat er een halfuursdienst in de daluren.
In de spits rijden de 5000/5100 elk om het half uur en is er dus een kwartiersdienst.
Die 5000 wordt in de dal dus geen kwartier verlegd (zie eerder in de topic).
 

22-02-2012 00:51:51
DingeZ
DingeZ
Quote
ZJ37 (wo 22 feb 2012 00:13:52 https://m.somda.nl/forum/11041/p379609/):
Quote
DingeZ (di 21 feb 2012 22:20:00 https://m.somda.nl/forum/11041/p379606/): ik denk dat het 'gedoe' met de fyra in Breda te maken heeft met de bezetting. Om nou een trein 26 min op een spoor te laten staan is niet heel praktisch.
Als de Fyra niet met getrokken mat gereden werd dan is dat geen enkel probleem in Bd.


Dat heeft er niets mee te maken. Een trein 26min langs een perron laten staan is niet heel praktisch voor de doorstroming.
 

22-02-2012 03:17:28
broek53
broek53
Er is vanwege het tamelijk idiote kopmaken in Breda van de HSL een extra perron bijgebouwd. Dat zt niet in de planning van de HSL, eenvoudigweg omdat het zaakje helemaal niet aangelegd isom in Breda te eindigen. Ook zo'n gevolg van Tineke "alleeeen de HSL aanbesteden" Netelenbos.
Waarmee ik maar zeggen wil dat het natuurlijk niet handig is om langdurig kop te maken op een in principe doorgaand station, maar er is wel extra infra voor aangelegd.
 

22-02-2012 08:35:35
ZJ37
ZJ37
Meer dan genoeg infra zelfs, want ook de beoogde 2-uursdienst Bd-Atw pas er nog makkelijk bij.  

23-02-2012 12:37:55
abcde
abcde
Quote
qj7141 (do 02 feb 2012 13:45:13 https://m.somda.nl/forum/11041/p376159/): Volgens nog onbevestigde berichten gaat IC 1714 Es V 4.45 als eerste rijden en IC 1786 Es V 22.45 als laatste. .

De 1700 komt dan ongeveer .10 over heel aan in Gvc.
Vertrekt de 1700 dan weer om .23 uit Gvc naar Es ? (een kwartier later dan nu), of om .53 uur ?
 

23-02-2012 12:41:06
qj7141
qj7141
De 1700 komt in Gvc aan om .07 en vertrekt om .54.  

23-02-2012 12:46:02
abcde
abcde
gj7141, dank voor je reactie.
En de 12500 Rtd - Ut - Lw, hoe laat vertrekt deze uit Rtd (de huidige .35 uur of een half uur later) ?
 

23-02-2012 13:41:05
qj7141
qj7141
Hou het maar op .35. Een half uur later gaat de 500 Rtd-Gn.  

23-02-2012 14:00:44
woepje
woepje
Keert 500 op 500 en 12500 op 12500 in Rtd of 500 op 12500 en v.v.? Eerste lijkt mij aannemelijk?

In het eerste geval zouden de tijden op basis van de huidige drgl ongeveer zo moeten worden:

500 Rtd-Gn

Rtd .05
Gd .24
Ut .50
Amf .08
Zl .47
Asn .27
Gn .44

500 Gn-Rtd

Gn .16
Asn .33
Zl .16
Amf .54
Ut .17
Gd .37
Rtd .55

Ja de minuutjes worden vast anders, maar dat zullen we later wel merken.

Verder las ik hier dat het pad van de 2600 en de 3700 omgewisseld wordt tussen Gvc-Shl? De 3700 wordt dan in de nieuwe drgl het ene half uur de 12700 en het andere half uur de 700. Als de 1700 om .07 vertrekt, zal de 700 dan aan moeten komen en om .23 weer moeten vertrekken naar Gn. In Gn komt die rond .15 aan en dat is weer kloppend met de 500 die dan om .45 ongeveer aankomt vanwege het keren van de 500 op 500 in Rtd. Gevolg is dat in Gn de tak over de Veluwe een half uur verplaatst. De tak van de huidige stoppende IC 700 en verder richting Shl komt dan in het patroon van de huidige 500 te liggen, maar dan gelukkig als snelle IC en dus ook over de Hanzelijn.

Laatst bewerkt door woepje op 23-02-2012 15:01
 

23-02-2012 15:22:51
abcde
abcde
Alle IC's uit Ut vertrekken nu uit Rtd alweer na 10 min. Alles keert op zichzelf.
En zie je kans om de tijden van de 700 ook weer te geven zoals je gedaan hebt met de 500 ?
 

23-02-2012 15:36:14
woepje
woepje
Zou een wilde gok worden hoor, maar lijkt mij dat de Hanzelijn een half uurtje in beslag gaat nemen ongeveer? Geen idee welke IC als eerste uit Zl ri Zlr vertrekt (de Hanze IC of de Veluwe IC), maar moet rond .45 en .15 zijn.

Laatst bewerkt door woepje op 23-02-2012 15:48, reden: tijden weggehaald :P
 

23-02-2012 15:42:00
ZJ37
ZJ37
Haal van Lls-Gvc er maar een half uur af en bij aankomst te Gvc nog eens 10 minuten en je komt wat meer in de buurt.  

23-02-2012 15:44:29
woepje
woepje
Ja ik merk al dat ik wat door elkaar aan het halen ben, zal er later wel even verder naar kijken.

Maar wordt het pad van de 2600 en 3700 nu wel of niet omgedraaid? Zo ja, dan vertrekt de 700/12700 vanaf dec om .23/.53 en komt aan om .07/.37 te Gvc. Dan zou de 2600 hier dus een kwartier tussen moeten zitten omdat die in het pad van de huidige 3700 gaan rijden. Dus vertrek uit Gvc: .08/.38 en aankomst .22/.52.

Maar zit ik wel op het goede spoor door te zeggen dat te Gn het patroon van de 500 en 700 een half uur verwisseld worden? Dat moest haast wel als de 500 inderdaad om .05 uit Rtd gaat vertrekken en alle series alleen op zichzelf keren.

Laatst bewerkt door woepje op 23-02-2012 17:42
 

24-02-2012 09:00:36
abcde
abcde
Woep, als we de tijden van de uurdienst 12500 Rtd - Ut - Lw weten, weten we de rest ook voor het Noorden.
De 12500 vertrekt (net als nu) om .35 uit Rtd, en komt dus ongeveer .15 aan in Lw.
Vertrekt de 12500 ook weer als huidig om ongeveer .45 uit Lw richting Rtd, of is dit een half uur later ?
 

24-02-2012 09:16:49
daniel81
daniel81
Aangezien de symmetrie bij NSR op .00 ligt zal het dus om .45 zijn.  

24-02-2012 10:53:45
reisthijs
reisthijs
Quote
woepje (do 23 feb 2012 15:44:29 https://m.somda.nl/forum/11041/p379843/): Maar wordt het pad van de 2600 en 3700 nu wel of niet omgedraaid? Zo ja, dan vertrekt de 700/12700 vanaf dec om .23/.53 en komt aan om .07/.37 te Gvc.
Die paden moeten natuurlijk worden omgedraaid om goed uit te komen met de knoop in Zwolle. Als je om .23/.53 uit Gvc vertrekt ben je rond .13/.43 in Lls en ongeveer een half uur later in Zl.

Gvc - Gn duurt met de 700 via de Hanzelijn dus een kwartier langer dan met de huidige 500.
 

24-02-2012 11:09:22
himym
himym
Dus het loont om een doorgaande trein Gn - Gvc te verlaten te Zl en via extra overstappen een snellere reistijd te behalen? Dat zal de gemiddelde reiziger toch moeilijk willen begrijpen..  

24-02-2012 11:39:53
Harold27
Harold27
De gemiddelde belastingbetaler zal het nog minder begrijpen.  

24-02-2012 12:22:37
2410
2410
Gaat lekker rustig worden op de Gooilijn zeker? Minder raampjes en minder goederen...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-02-2012 12:30:13
ZJ37
ZJ37
Alle goederen gaat juist wel over de Gooilijn.  

24-02-2012 12:37:38
2410
2410
Ik heb begrepen dat er speciaal cargo inhaalsporen zijn gelegd op de flevo/hanze en ze via de ijssellijn zouden gaan? Logisch als bedacht wordt dat de gooi vol zat, maar er komt dus juist ruimte met de hanze, en van ijssel heb ik ook begrepen dat die eigenlijk aan zn max zit. Kortom: wie weet een logische verklaring?  

24-02-2012 12:53:25
daniel81
daniel81
Cargo's mogen niet door de tunnel van het Drontermeer.
Heeft te maken met profiel vrije ruimte.
(zie het Hanzelijn-topic)
 

24-02-2012 12:57:40
ZJ37
ZJ37
En daarmee is de Gooi bomvol en past het hele cargogebeuren eigenlijk niet eens.  

24-02-2012 13:10:42
broek53
broek53
Quote
daniel81 (vr 24 feb 2012 12:53:25 https://m.somda.nl/forum/11041/p380011/): Cargo's mogen niet door de tunnel van het Drontermeer.
Heeft te maken met profiel vrije ruimte.
(zie het Hanzelijn-topic)
Overigens is dat volgens mij een enorm broodje-aap-verhaal dat wij hier als de waarheid aan het beschouwen zijn gaan slaan. Het deel van het project Hanzelijn waarmee ik te maken heb, kijkt je aan alsof ze water zien branden als je over een te krap profiel van de tunnel begint.
 

24-02-2012 13:26:30
2410
2410
Wat komt er dan in de plaats van de gn/lw die verdwijnen van de gooi?  

24-02-2012 13:30:00
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (vr 24 feb 2012 13:10:42 https://m.somda.nl/forum/11041/p380014/):
Quote
daniel81 (vr 24 feb 2012 12:53:25 https://m.somda.nl/forum/11041/p380011/): Cargo's mogen niet door de tunnel van het Drontermeer.
Heeft te maken met profiel vrije ruimte.
(zie het Hanzelijn-topic)
Overigens is dat volgens mij een enorm broodje-aap-verhaal dat wij hier als de waarheid aan het beschouwen zijn gaan slaan. Het deel van het project Hanzelijn waarmee ik te maken heb, kijkt je aan alsof ze water zien branden als je over een te krap profiel van de tunnel begint.
Ter nuancering: ik heb ooit het balletje opgegooid dat er geen cargo over de Hanzelijn gaat omdat er 'ergens' iets schijnt te zijn met profielprobleempjes. Daarmee is de tunnel in deze een eigen leven gaan leiden, maar wat en waar het werkelijke probleem nu zit weet ik niet.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 24-02-2012 13:30
 

24-02-2012 13:37:18
qj7141
qj7141
Het zit hem vooral in het feit dat deskundigen nog door objectieve metingen moeten vaststellen hoe het in de werkelijkheid zit, en tot die tijd worden er geen aannames gedaan.  

24-02-2012 13:40:48
abcde
abcde
Vertrekt de 12500 uit Lw op de huidige tijd (ongeveer .45 uur) richting Rtd, of is dit in 2013 een half uur later ?  

24-02-2012 13:43:11
reisthijs
reisthijs
Quote
2410 (vr 24 feb 2012 12:37:38 https://m.somda.nl/forum/11041/p380009/): Ik heb begrepen dat er speciaal cargo inhaalsporen zijn gelegd op de flevo/hanze en ze via de ijssellijn zouden gaan? Logisch als bedacht wordt dat de gooi vol zat, maar er komt dus juist ruimte met de hanze, en van ijssel heb ik ook begrepen dat die eigenlijk aan zn max zit. Kortom: wie weet een logische verklaring?
De logische verklaring is dat je nu praat over de situatie in 2020, het eindbeeld van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.

Quote
2410 (vr 24 feb 2012 13:26:30 https://m.somda.nl/forum/11041/p380017/): Wat komt er dan in de plaats van de gn/lw die verdwijnen van de gooi?
Daar komt een IC Shl - Amfs voor in de plaats. zodat het aantal reizigerstreinen op de gooilijn gelijk blijft.
 

24-02-2012 14:01:55
qj7141
qj7141
Quote
abcde (vr 24 feb 2012 13:40:48 https://m.somda.nl/forum/11041/p380025/): Vertrekt de 12500 uit Lw op de huidige tijd (ongeveer .45 uur) richting Rtd, of is dit in 2013 een half uur later ?

Het staat nu gepland om .48. Gezien de problemen in Zwolle (zie aldaar) kunnen hier nu geen rechten aan ontleend worden.
 

24-02-2012 14:07:58
abcde
abcde
qj7141, dank je.
Dan kunnen in principe alle IC's opzichzelf keren in Gn en Lw. (Wachttijd voor 3 van de 4 een halfuur)
Alleen voor de stopper 12700 zal dit in Lw (aankomst ongeveer .55, vertrek ongeveer .05) krap zijn.
 

24-02-2012 14:09:19
ZJ37
ZJ37
Die kering is lang zat in Lw, minstens 12 minuten.  

24-02-2012 14:11:41
qj7141
qj7141
Aankomst .58, vertrek .08. Wat is hier krap? Maar nogmaals, wacht maar even af tot de gevolgen van Zwolle in kaart zijn gebracht.  

24-02-2012 14:13:18
abcde
abcde
En dan is het mogelijk om met ICM te rijden in de (12)500 Rtd - Ut - NO, en met IRM in de (12)700 via Shl - Lls  

24-02-2012 14:15:44
abcde
abcde
Quote
qj7141 (vr 24 feb 2012 14:11:41 https://m.somda.nl/forum/11041/p380034/): Aankomst .58, vertrek .08. Wat is hier krap? .


Wordt 10 min. keer-tijd voldoende geacht na een rit van bijna 3 uur ? voldoende om vertraging op te vangen ?
 

24-02-2012 14:22:53
ZJ37
ZJ37
In Zl kun je met de lange(re) stationnementen al genoeg vertraging opvangen.  

24-02-2012 16:01:05
daniel81
daniel81
Quote
abcde (vr 24 feb 2012 14:15:44 https://m.somda.nl/forum/11041/p380038/):
Quote
qj7141 (vr 24 feb 2012 14:11:41 https://m.somda.nl/forum/11041/p380034/): Aankomst .58, vertrek .08. Wat is hier krap? .


Wordt 10 min. keer-tijd voldoende geacht na een rit van bijna 3 uur ? voldoende om vertraging op te vangen ?

In Rtd keert de NO nu ook in (minder dan) 10 minuten.
 

24-02-2012 16:48:03
abcde
abcde
Blijft de 1500 tussen Asd en Amf v.v. rijden op dezelfde tijden als nu de 4500 ?  

24-02-2012 17:09:40
daniel81
daniel81
Even een bladzijde teruglezen doet wonderen
1500 komt op Amf-Hvs(->Wp aansluiting of hoe dat ook maar moge heten) in het huidige pad van de 700/1600 te rijden
 

24-02-2012 17:11:38
broek53
broek53
Gpda. Ja, hij komt eerder in Asd aan en vertrekt later, wat nog het nodige stoeiwerk met de spooropstelling oplevert.  

24-02-2012 19:11:46
2410
2410
Is er al bekend of er nog verschuivingen in de cargo zijn?  

24-02-2012 20:24:36
ZJ37
ZJ37
Als je de BUP-paden bedoelt: ja volop. Wat betreft de 24-uurs uitwerking valt er nog nauwelijks wat te zeggen.  

24-02-2012 22:03:43
ajwkam
ajwkam
Ik heb geprobeerd de Hanzelijn-dienstregeling een beetje te achterhalen, oa met een aanwijzing over de Sprinter van Broek53 in het Hanzelijn-topic en op basis van hoe het vanuit symmetrie-oogpunt mij logisch zou lijken. Iemand die weet of het zo klopt?

ICs 700/12700
Zl v -.16/-.46
Lls a -.44/-.14

Lls v -.16/-.46
Zl a -.44/-.14

Sprinters 4600
Zl v -.28/-.58
Kpnz -.39/-.09
Dtn -.47/-.17
Lls a -.57/-.27

Lls v -.03/-.33
Dtn -.13/-.43
Kpnz -.21/-.51
Zl a -.32/-.02

Met name de exacte patroontijden van Kampen(-Zuid) en Dronten zijn erg belangrijk voor mij, aangezien ik wil kijken welke aansluitingen op onderliggend OV eventueel te realiseren zijn.
 

24-02-2012 22:40:17
luytjes
luytjes
Dat wordt een interessante in Kampen. De enige manier om bussen efficiënt te laten aansluiten is óf alleen richting Zwolle of alleen richting Lelystad. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-02-2012 19:30:53
woepje
woepje
Quote
ajwkam (vr 24 feb 2012 22:03:43 https://m.somda.nl/forum/11041/p380136/):
ICs 700/12700
Zl v -.16/-.46
Lls a -.44/-.14

Lls v -.16/-.46
Zl a -.44/-.14

Volgens mij is het net andersom, dus 700 om .46 vanaf Zl en 12700 om .16 vanaf Zl. Andere kant op idem. Dit met het gegeven in dit topic dat de 12500 kort keert te Rtd en om .25 aankomt en om .35 vanaf Rtd naar Lw vertrekt. Deze 12500 is dan rond .15 weer in Zl dan en zou met de 700 moeten samenkomen in Zl.

Quote
qj7141 (do 23 feb 2012 12:41:06 https://m.somda.nl/forum/11041/p379805/): De 1700 komt in Gvc aan om .07 en vertrekt om .54.
Weet je hoe laat de 700 en de 12700 aankomen/vertrekken te Gvc?
 

26-02-2012 22:50:30
maxje
maxje
Quote
woepje (do 23 feb 2012 15:36:14 https://m.somda.nl/forum/11041/p379841/): Zou een wilde gok worden hoor, maar lijkt mij dat de Hanzelijn een half uurtje in beslag gaat nemen ongeveer? Geen idee welke IC als eerste uit Zl ri Zlr vertrekt (de Hanze IC of de Veluwe IC), maar moet rond .45 en .15 zijn.


Om hier even op terug te komen, ik vermoed dat de Hanze IC het eerste zal vertrekken. De 5600 duurt namelijk 55 minuten over het traject en de IC's 36.
Om nog een beetje lucht in de dienstregeling te hebben lijkt het mij handig dat de Hanze IC als eerste vertrekt, gevolgd door de Veluwe IC, gevolgd door de 5600, gevolgd door de Hanze stopper.
 

27-02-2012 17:35:11
woepje
woepje
Ah duidelijk. Dat lijkt mij dan ook.

De toelichting voor de BUP is er ook zie http://locov.nl/Images/2012-2%20Dienstregeling%202013%20adviesaanvraag%20consumentenorganisaties%20-%2017%20februari%202012_tcm311-327822.pdf en http://locov.nl/Images/2012-2%20Dienstregeling%202013%20adviesaanvraag%20consumentenorganisaties%20-%20Bijlage%20-%2017%20februari%202012_tcm311-327823.pdf

Volgens mij ontbreekt bijlage 2, helaas.

Laatst bewerkt door woepje op 27-02-2012 18:00
 

27-02-2012 21:47:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Ziet er voor wat betreft de NoordOost toch wel redelijk uit zoals het plaatje dat ik eerder in dit topic schetste.
Interessant is wel hoe men dat op Ut aan wil gaan pakken. Zoals te lezen in de adviesaanvraag wil men de aansluitingen van de 2000 Gvc-Ut op de 500/12500 Rtd-Gn/Lw en van de 2800 Rtd-Ut op de 1700/11700 Gvc-Es/Amfs cross-platform gaan aanbieden. Dat wordt dus een hoop omgerangeer via OZ tenzij men de, mijns inziens wat verwarrende, methode van een steeds wisselend vertrekspoor ri. Rtd/Gvc/Amf kiest (Iets als trein tot Ut komt aan op 8, biedt aansluiting naar Amf vanaf 9, trein uit Amf komt aan op 9 en aansluiting vanaf 8; andere kwartier dat gebeuren op 11/12)

Ander opvallend feitje: in deze adviesaanvraag gedateerd op 17 februari 2012 komt de 15100 Gvc-Bd nog voor terwijl in dit topic op 18 februari 2012 geschreven werd dat die er niet zou komen%03%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-02-2012 22:03:28
mdj
mdj
Opvallend: de 4900 wordt weer Sprinter, maar blijft echter niet stoppen op Bussum Zuid/Hilversum Noord/Hollandsche Rading.

En doordat de 4600 naar Zl gaat (dus ruimte op Almo) en de IC's niet meer in Almb gaan stoppen, zal de 4900 ook weer doorgaan naar Almo.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-02-2012 22:14:13
Klaasje
Klaasje
Die 4900 gaat nu niet naar Almo door de tijdligging van de 3700 en de aansluiting daarmee. Anders had de 4900 prima naar Almo kunnen rijden.  

27-02-2012 22:16:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Wel volledig zijn: er staat in de adviesaanvraag dat de 4900 tijdelijk naar Almo gaat rijden zolang de keervoorziening te Almere (staat niet bij welk station) nog niet gereed is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-02-2012 22:29:46
Klaasje
Klaasje
Almere C natuurlijk. (Zoek maar op SAAL korte termijn in Google)  

27-02-2012 22:31:42
MDDM
MDDM
Almo krijgt extra keer voorziening.


Gr Joop mcn Lls
 

27-02-2012 22:41:07
Klaasje
Klaasje
Voor 2013 komen er twee keersporen bij Almo bij.
Voor 2016 gaan de wisselstraten aan de westkant van Alm en Almo over de kop en komen er aan de oostkant van Alm twee keersporen die van alle sporen op Alm te bereiken zijn.
 

27-02-2012 22:41:59
RoelZ1
RoelZ1
Een van de voor mij meest onverwachte wijzigingen is de 'knoop' Leiden. Het lijkt er op dat ze de 2600 erg lang (4 minuten langer dan de IC Den Haag - Almere - Groningen/Leeuwarden) op Leiden stil houden om een aansluiting van/naar de 2100 te bieden. Daardoor wordt ook de kwartierdienst tussen Den Haag en Schiphol om zeep geholpen en zal er een 21-9 verdeling over blijven. Of dat allemaal nou zo'n goed idee is?  

27-02-2012 22:45:24
Klaasje
Klaasje
Zeeland, Ddr, Rtb, Rtd, Sdm, Dt, en Gv krijgen hierdoor wel weer een vlotte toeslagloze route naar Shl.  

27-02-2012 22:57:34
RoelZ1
RoelZ1
Maar die zou ook behouden zijn als de 2600 niet 5 minuten stil zou staan op Leiden.

Quote
-in de tussenliggende kwartieren te Leiden een cross-platform overstap vanuit Rotterdam naar Schiphol en Amsterdam Zuid (en vice-versa)

De IC uit Zwolle biedt dus aansluiting op de 2200 naar Dordrecht, maar de 2200 uit Amsterdam niet op de IC naar Den Haag Centraal.

Door de 2600 precies een kwartier na/voor die IC in te leggen zou in principe dus aansluiting geboden worden op de 2100, maar niet vanuit de 2100 op de 2600 naar Den Haag Centraal. Misschien dat de 2600 dan niet past op de Westtak, maar dat weet ik niet. Als dit wel past denk ik dat een kwartierdienst Den Haag - Schiphol en 2x per uur 4 minuten sneller op Den Haag - Schiphol waardevoller is dan een overstap vanuit Haarlem op een IC naar Den Haag Centraal, terwijl er vanuit Laan van NOI 24x per uur een tram naar Den Haag Centraal rijdt.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 27-02-2012 22:57
 

27-02-2012 23:19:17
MDDM
MDDM
Quote
Klaasje (ma 27 feb 2012 22:41:07 https://m.somda.nl/forum/11041/p380594/): Voor 2013 komen er twee keersporen bij Almo bij.
Nee, niet helemaal waar. Er komen 2 opstel/kop sporen bij zoals ook op Lls nu te zien is.


Gr Joop mcn Lls
 

27-02-2012 23:26:28
Klaasje
Klaasje
Dat is precies wat er met een keerspoor bedoeld wordt.  

28-02-2012 08:37:48
woepje
woepje
En de Hgv soap gaat door, zie http://www.regiohoogeveen.nl/news/20183/Strijd-om-goede-treinverbinding-in-eindfase.html

Gelukkig heeft het geen invloed op de 500 en 700, die zullen gewoon allebei een echte IC blijven. Maar of NS het plan voor het koppelen van de 9100 met de 12500/12700 te Mp of Zl nu wel zo geslaagd vind is vraag 2. En om NS daarvan te overtuigen wordt weer de 2e kamer ingeschakeld...
 

28-02-2012 08:53:45
ZJ37
ZJ37
Opmerkelijk dat Prorail zich bemoeit met hoe de NS met zijn product zou moeten omgaan. Bovendien is de geschetste variant bij NS ook al eens bekeken, dus is ook niks nieuws en bovendien niet zonder redenen afgeschoten door NS.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 28-02-2012 08:54
 

28-02-2012 10:00:14
Klaasje
Klaasje
Bij die variant wordt de omloop zo complex dat gemengd enkeldeks en dubbeldeks zo'n beetje uitgesloten is.  

28-02-2012 10:21:37
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (di 28 feb 2012 08:53:45 https://m.somda.nl/forum/11041/p380627/): Opmerkelijk dat Prorail zich bemoeit met hoe de NS met zijn product zou moeten omgaan. Bovendien is de geschetste variant bij NS ook al eens bekeken, dus is ook niks nieuws en bovendien niet zonder redenen afgeschoten door NS.
En de redenen zijn..? Nergens niet meer combineren en splitsen in de Noord-oost?
 

28-02-2012 10:22:27
woepje
woepje
Ja krijg je dikke VIRMs in de 9100 anders. En dan een storing waardoor de 9100 met ICM en de 12500/12700 met IRM aankomt in Zl en dus niet kunnen combineren.

Of NS had moeten kiezen om niet alternerend te rijden over Veluwe en Hanze, dus 2x per uur Gn-Gvc via Hanzelijn en 2x per uur Lw-Rtd via Veluwe met ICM en de 9100 hieraan vastkoppelen in Zl.
 

28-02-2012 10:23:49
RoelZ1
RoelZ1
Wat mij op viel aan dat rapport van ProRail is dat een van de meest voor de hand liggende opties niet is meegenomen.

Dat is de optie om de 9100 en de nieuwe Sprinter Leeuwarden - Zwolle aan elkaar te koppelen in Meppel. Dan liggen de IC´s nog gewoon los, heb je tussen Zwolle en Herfte evenveel treinen als nu en heb je toch die derde trein naar Leeuwarden.
 

28-02-2012 10:32:22
qj7141
qj7141
Quote
woepje (zo 26 feb 2012 19:30:53
Quote
qj7141 (do 23 feb 2012 12:41:06 https://m.somda.nl/forum/11041/p379805/): De 1700 komt in Gvc aan om .07 en vertrekt om .54.
Weet je hoe laat de 700 en de 12700 aankomen/vertrekken te Gvc?

De 700 komt in Gvc aan om .26 en vertrekt om .34, de 12700 een half uur later.
 

28-02-2012 10:53:19
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (di 28 feb 2012 10:21:37 https://m.somda.nl/forum/11041/p380641/):
Quote
ZJ37 (di 28 feb 2012 08:53:45 https://m.somda.nl/forum/11041/p380627/): Opmerkelijk dat Prorail zich bemoeit met hoe de NS met zijn product zou moeten omgaan. Bovendien is de geschetste variant bij NS ook al eens bekeken, dus is ook niks nieuws en bovendien niet zonder redenen afgeschoten door NS.
En de redenen zijn..? Nergens niet meer combineren en splitsen in de Noord-oost?
De 12500 hoort niet te stoppen in Mp en zou dus voor rijtijdverlenging zorgen tussen Zl en Lw. Dat geldt ook voor de 12700 omdat deze nu minimaal 2 á 3 minuten in Mp moet staan t.b.v. het aftrappen cq. bijplaatsen. Bovendien staat de 9100 er dan nóg langer (minstens 5 á 6 minuten) en ik denk dat men er in Hgv niet helemaal van doordrongen is dat dit dan de consequentie is.

Los hiervan betekent het ook dat je in Gn de gevraagde aansluiting 37400 - 9100 in beide richtingen verbreekt.
 

28-02-2012 22:29:15
ajwkam
ajwkam
Ik vind het eigenlijk wel een slimme. De 12500 en 12700 zullen waarschijnlijk in Zwolle een stel aftrappen/bijplaatsen, aangezien naar Lw minder capaciteit nodig is als op de Flevo- en Veluwelijn. Dan kan je toch net zo goed dat stel pas in Mp aftrappen en als 9100 verder laten rijden? De 9100 zal daardoor qua tijdligging niet veranderen, alleen de 12500 en 12700 zijn iets langer onderweg.

Daarmee zeg ik niet dat het ook móet worden ingevoerd, maar ik wil alleen maar aangeven dat het niet zo'n enorm gek plan is. Nu de NoordOost toch niet meer gecombineerd wordt zijn de gevolgen voor de omloop ook maar zeer beperkt. Het verschil is dat je de 9100 rijdt met het treinstel dat anders in Zwolle van de 12500 en 12700 was afgetrapt. Dat scheelt ook weer omrangeren in Zwolle, én bespaart een perronspoor.
 

28-02-2012 22:37:40
woepje
woepje
Gevolgen voor de omloop zijn beperkt mits je de 12500/12700/9100 met dezelfde materieelsoort gaat rijden. Gaat men gemengd rijden (ICM en IRM bijvoorbeeld) dan hoeft er maar 1 storing te komen en de koppeling met de 9100 gaat geheel de mist in...  

28-02-2012 22:53:59
ajwkam
ajwkam
Da's nu toch ook zo? En zelfs nog in veel grotere mate met zoveel treinen die splitsen en combineren in Zwolle en Utrecht. Aangezien de rijtijd Mp-Lw en Mp-Gn vergelijkbaar is zal het omlooptechnisch ook niet zoveel problemen geven. De treinstellen die in Mp met elkaar gecombineerd worden zijn daardoor dezelfde als die op de heenrit daar gesplitst zijn.  

28-02-2012 23:07:56
BJB83
BJB83
Ik vind het een slechte oplossing.

Je maakt het onnodig complex. Heeft Zwolle niet veel meer faciliteiten in het geval van een verstoring? Monteurs, extra stellen, personeel? En is er voor het splitsen en combineren ook niet personeel nodig? Waarom zou je dan in Meppel gaan splitsen en combineren? Iets wat op zich al een extra risico en tijd met zich mee brengt dus ik snap de NS volledig dat ze er niet aan willen.

Daarnaast ben ik dat gezeur van Hoogeveen ook wel een keertje zat. Ik heb liever dat heel Nederland een betrouwbaardere noord-oost heeft dan dat Hoogeveners in hun trein kunnen blijven zitten als ze naar de Randstad moeten.
 

28-02-2012 23:19:32
ajwkam
ajwkam
Waarom NS dat zou doen? Om deze redenen:
- het scheelt omrangeren van het afgetrapte treinstel in Zwolle.
- je hebt een extra perronspoor beschikbaar in Zwolle.
- je hebt 2x per uur een extra pad beschikbaar op Zwolle-Meppel, inclusief het drukke Zl-Hea.

Met name dat laatste is een leuke: als je de 9100 in Meppel combineert met de 12500/12700, komt het pad van de 9100 vrij. Daarin zou je bijvoorbeeld een Spinter Zwolle-Leeuwarden kunnen inleggen, om maar wat te noemen... %06%

Laatst bewerkt door ajwkam op 28-02-2012 23:20
 

28-02-2012 23:22:12
woepje
woepje
Quote
ajwkam (di 28 feb 2012 22:53:59 https://m.somda.nl/forum/11041/p380745/): Da's nu toch ook zo? En zelfs nog in veel grotere mate met zoveel treinen die splitsen en combineren in Zwolle en Utrecht. Aangezien de rijtijd Mp-Lw en Mp-Gn vergelijkbaar is zal het omlooptechnisch ook niet zoveel problemen geven. De treinstellen die in Mp met elkaar gecombineerd worden zijn daardoor dezelfde als die op de heenrit daar gesplitst zijn.
Tja, als de 12500 ICM wordt en de 12700 IRM dan moet je het ene half uur in de 9100 IRM laten rijden en het andere half uur ICM. Dat riekt bij mij naar erg gecompliceerd. Bedenk een storing bij Hrn en dat de 9100 in Asn ineens keert ipv in Gn en alles zal alsnog helemaal goedgaan bij de koppeling 9100 op 12500 (ICM) en 9100 op 12700 (IRM) in Mp? Ik weet het zo gauw nog niet. Bij dit scenario is 50% IRM en 50% ICM. In de huidige dienstregeling van de NO is deze 50/50 verdeling er zeker niet, dus dat maakt wellicht een verschil ondanks die paar IRM omlopen in de NO. Wil natuurlijk niet zeggen dat NS ook echt gaat mengen met IRM en ICM in de nieuwe dienstregeling, maar wellicht dat men de capaciteit die voor Alm-Shl-Gvc nodig is toch aan het denken gaat zetten hierover.

De NS geeft aan dat ze rechtstreekse verbindingen willen, vandaar ook de keuze om de Hanzelijn en Veluwelijn altererend te laten rijden. Indien men dat niet zou doen, dus Lw alleen naar Rtd en Gn alleen naar Gvc, dan zou een eventueel doorkoppeling van de 9100 waarschijnlijk iets minder complicaties opleveren. De 12500 Lw-Rtd bijvoorbeeld met ICM samen met de 9100 eraan en de 700 Gn-Gvc met IRM. De eventuele mengelmoes aan materieel in de 9100 ben je dan kwijt. Alle stations op Gn-Zl houden rechtstreekse verbinding met Amf, Ut en Rtd. Hgv is tevreden en Gn en Asn ook omdat ze alsnog een snellere variant (de 700 in dit geval) naar Zl en verder hebben. Enige nadeel is dat Lw niet rechtstreeks met Alm, Shl en Gvc gebonden is. Nou ja, of Lw of Hgv mag dan gaan huilen
 

28-02-2012 23:45:25
ajwkam
ajwkam
Quote
woepje (di 28 feb 2012 23:22:12 https://m.somda.nl/forum/11041/p380748/): Tja, als de 12500 ICM wordt en de 12700 IRM dan moet je het ene half uur in de 9100 IRM laten rijden en het andere half uur ICM. Dat riekt bij mij naar erg gecompliceerd.

Goed, noemen we hem het ene halfuur "9100" en het andere halfuur "19100", waarbij beide series alleen op zichzelf keren. Is het probleem nu opgelost?

(Waarmee ik wil aangeven dat je je niet blind hoeft te staren op een treinnummer.)
Quote
Bedenk een storing bij Hrn en dat de 9100 in Asn ineens keert ipv in Gn en alles zal alsnog helemaal goedgaan bij de koppeling 9100 op 12500 (ICM) en 9100 op 12700 (IRM) in Mp? Ik weet het zo gauw nog niet.

In het geval van zo'n verstoring zal de 9100 in Asn op zichzelf moeten keren. Maar dat geldt dan ook voor de 500- en 700-series. Immers, die rijden wellicht ook met verschillend materieel. Ik snap niet waarom het voor de 9100 een probleem zou zijn als er het ene half uur ander materieel rijdt dan het andere half uur, en bij de 500 en 700 niet. Het enige verschil is dat de 9100 elk half uur in de serie 9100 genummerd is, maar dat hoeft uiteraard niet.

Laatst bewerkt door ajwkam op 28-02-2012 23:46
 

29-02-2012 01:14:35
Pim530
Pim530
Natuurlijk zijn die nummers het probleem niet, maar je kan moeilijk in Assen beide perronsporen bezet houden met stoppers omdat ze zo nodig op zichzelf (zoals jij de 9100 en 19100 benoemt) moeten keren...  

29-02-2012 03:46:53
ajwkam
ajwkam
Keren in Assen is qua infrastructuur totaal geen probleem. Een goed bewaard geheim is dat treinen niet de hele tijd langs het perron stil hoeven te staan, maar ook naar een ander spoor kunnen rijden. En dan is er genoeg parkeerruimte: spoor 1, spoor 4 en de twee hoofdsporen richting Groningen. Als het moet kan je dus nog veel meer treinen kwijt.

Vermoedelijk zal een stremming Assen-Groningen tot gevolg hebben dat de IC's een korte kering in Assen hebben. Immers, de IC's liggen in Zwolle in een knoop op 15 en 45, terwijl het 40 minuten rijden naar Assen is. Dan zit je dus precies voor en na de symmetrietijd (00 en 30) in Assen, zodat je daar een korte kering krijgt. Voor de IC's heb je dus maar één perronspoor nodig. En zoals gezegd kan je een stoptrein makkelijk achter de noordelijke inrijseinen laten kopmaken als je anders niet uitkomt.

Dus ook de perronbezetting in Assen bij een hypothetische verstoring bij Haren is geen argument waarom doorkoppelen van de 9100 Absoluut Volstrekt Onmogelijk zou zijn. Iemand nog andere argumenten?
 

29-02-2012 09:00:00
jacokran
jacokran
Even wat anders. In de adviesaanvraag wordt gezegd dat gebleken is dat het nieuwe station Utlr moeilijk inpasbaar is. Ook de extra sprinter naar Wd lijdt hieronder. Het traject Utlr-Wd is voor veel geld viersporig gemaakt, er wordt voor veel geld een keervoorziening aangelegd in Woerden molenvliet, maar dat wordt allemaal niet of nauwelijks gebruikt!

Het gevolg is dat de stations Vtn en Utt waarschijnlijk nog heel lang een half uur verbinding hebben met Ut, terwijl een kleine halte als Utrecht Zuilen elk kweartier een sprinter heeft. Klinkt niet heel logisch....
 

29-02-2012 09:09:34
ZJ37
ZJ37
Volgens mij gaat de opening van Utlr nog even op zich laten wachten.  

29-02-2012 09:14:45
jacokran
jacokran
Nog heel lang vrees ik.  

29-02-2012 09:32:56
bjornl
bjornl
Quote
jacokran (wo 29 feb 2012 09:00:00 https://m.somda.nl/forum/11041/p380764/): Het gevolg is dat de stations Vtn en Utt waarschijnlijk nog heel lang een half uur verbinding hebben met Ut, terwijl een kleine halte als Utrecht Zuilen elk kweartier een sprinter heeft. Klinkt niet heel logisch....
Die kwartiersdienst op Utzl is er natuurlijk niet voor Utzl, maar voor Mas en Bkl...
 

29-02-2012 11:22:47
martw
martw
Ik vraag me af of de reden niet is, dat het keerpunt (weer) niet op tijd klaar is. Ik heb namelijk afgelopen weekend weer eens het traject Ledn-Apn-Wd gedaan en tot mijn schrik is er van het keerpunt nog niet veel meer te zien dan dat het er ooit gaat komen: er is wat ruimte vrijgemaakt en er zijn wat graafwerkzaamheden geweest. That's all.
Ik heb geen verstand van bouwwerkzaamheden, maar toen ik dat zag vroeg ik me wel af of dat keerpunt komende december wel af kan zijn.

Mocht het niet af zijn, dan is het simpel: die extra Sprinters Wd-Ut passen dan niet (keren op station Wd is erg moeilijk).
Maar op het stukje Utwaw-Utlr (wat nu nog tweesporig is) zouden ze op zich wel passen denk ik: tussen het vertrek van de 21700/20500 (om .17 en .47 uit Ut) en de 8800 (vertrek .25 en .55 uit Ut) zit 8 minuten, waar die Sprinter dus tussen zou passen.
De andere kant op zit dat gat van 8 minuten er ook, tussen de 8800 (aankomst .05 en .35 in Ut) en de 20500/21700 (aankomst .13 en .43 te Ut).

Maar die tijden zullen waarschijnlijk ook nog wel iets veranderen, dus dan gaat mijn bovenstaande redenering wellicht niet meer op.

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-02-2012 12:05:25
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Volgens mij schieten ze wel aardig op hoor. Ik kom er dagelijks langs, en ze zijn er toch wel flink aan bezig. Er is al het nodige aan heipalen e.d. de grond in gegaan. Grootste probleem is naar mijn waarneming dat er over de gehele lengte een sloot een meter of 10 omgelegd moet worden. Daar gaat veel zand en tijd in zitten. Het moet immers wel een beetje ingeklonken zijn voor je er een trein op kunt parkeren.

Gevoelsmatig zou ik overigens zeggen dat er niet zo'n heel groot probleem hoeft te zijn als het spoor nog niet af is. Je kunt vanaf Ut voor de 8800 uit naar Wd, de 8800 bij Wd voor laten, en dan gelijk er achteraan. Keren op spoor LB, daar heb je 10 minuten voor, en terug naar Wd. Dan gewoon een kwartierdienst vormen met de 9800, want de 8800 gaat toch gelijk het IC-spoor op bij Wd.


Met vriendelijke groet, Robin
 

29-02-2012 12:33:09
abcde
abcde
Quote
qj7141 (di 28 feb 2012 10:32:22 https://m.somda.nl/forum/11041/p380644/): De 700 komt in Gvc aan om .26 en vertrekt om .34, de 12700 een half uur later.


En blijven ze ook slechts 8 minuten staan in Gvc, of 38 minuten ?
De 12700 heeft in Lw ook slechts zo'n 10 min. keertijd. Hoe rij je dan ooit een vertraging eruit ?
 

29-02-2012 12:39:19
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Rijtijdspeling?


Met vriendelijke groet, Robin
 

29-02-2012 12:48:27
ZJ37
ZJ37
Quote
abcde (wo 29 feb 2012 12:33:09 https://m.somda.nl/forum/11041/p380796/):
Quote
qj7141 (di 28 feb 2012 10:32:22 https://m.somda.nl/forum/11041/p380644/): De 700 komt in Gvc aan om .26 en vertrekt om .34, de 12700 een half uur later.


En blijven ze ook slechts 8 minuten staan in Gvc, of 38 minuten ?
De 12700 heeft in Lw ook slechts zo'n 10 min. keertijd. Hoe rij je dan ooit een vertraging eruit ?
In Rtd keert men toch ook al sinds jaar en dag in 10 minuten met de IC's?
 

29-02-2012 15:31:14
daniel81
daniel81
Ik vraag me af hoe de knoop in Amf eruit gaat zien.
De Hanze-IC gaat het eerste uit Zl weg, laten we aannemen op de tijd dat nu ook de IC uit Zl vertrekt (.16 en .46) De Veluwelijn gaat dan 3 minuten later (.19 en .49) en komt dus ook 3 minuten later aan in Amf (.55/.25) Waar dan net de 1500 verdwenen is, die immers 5 minuten eerder gaat vertrekken dan nu.
Voor reizigers naar Asd niet zo'n probleem, die gaan immers via Lls, voor Zl-Hvs wel een beetje jammer.

Het had m.i. een aantal voordelen gehad de 1500 in z'n huidige pad te laten en in het verlengde daarvan naar/van Dv te rijden:
- Betere aansluiting knoop Amf (aanname op grond van bovenstaande)
- Robuustere aansluiting op de 17800 in Apd (gaat nu vaak de mist in)
- Treinstel minder nodig voor de exploitatie omdat in Dv kort gekeerd kan worden
- Spooropstelling Asd eenvoudiger
 

29-02-2012 16:04:00
broek53
broek53
Yep, maar de 1500 in zijn huidige ligging past niet door de knoop Weesp heen op zijn oude tijd.  

29-02-2012 16:13:24
R-ekz
R-ekz
Welke gevolgen heeft dat voor de 1500 tussen Asd en Ekz?  

29-02-2012 16:16:51
broek53
broek53
Geen. Ze staan nog wat langer in Amsterdam C.  

29-02-2012 16:53:12
jacokran
jacokran
Quote
martw (wo 29 feb 2012 11:22:47 https://m.somda.nl/forum/11041/p380780/): Maar op het stukje Utwaw-Utlr (wat nu nog tweesporig is) zouden ze op zich wel passen denk ik: tussen het vertrek van de 21700/20500 (om .17 en .47 uit Ut) en de 8800 (vertrek .25 en .55 uit Ut) zit 8 minuten, waar die Sprinter dus tussen zou passen.
De andere kant op zit dat gat van 8 minuten er ook, tussen de 8800 (aankomst .05 en .35 in Ut) en de 20500/21700 (aankomst .13 en .43 te Ut).

Gezien de tekst in de adviesaanvraag "De capaciteit op het druk bereden spoor tussen Utrecht en Woerden" zal met name het stuk Ut - Utlr bedoeld worden. Utlr - Wd is namelijk een van de grootste desinvesteringen uit de geschiedenis van het spoor!

Kennelijk is er toch te weinig ruimte voor de broodnodige extra sprinter!

Laatst bewerkt door jacokran op 29-02-2012 16:55