Dienstregeling 2013, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
23-11-2012 09:55:33
mdeen
mdeen
Wel met een extra overstap en een 3-minuten overstap in Zwolle van spoor 9 naar spoor 5. Dan lijkt me (zolang het geen winter is) via Amersfoort toch prettiger.

Het verbaast me trouwens dat Amersfoort - Amsterdam nog geen kwartiersdienst heeft.

[edit]
En het mag ook niet. Via Amersfoort is het 1:53, via Nijverdal met de huidige tijden 1:54. Plus een extra overstap, plus meer TE, dan mag je die route niet nemen.
Maar dat is vrijwel niet te controleren met de OV-Chipkaart. Alleen als je tussen Almere Centrum en Amsterdam Centraal gecontroleerd wordt kan de conducteur zien dat je verkeerd zit. Maar vanwege de extra overstap denk ik zelf niet dat het een veel gebruikte route wordt. Je zult er van af moeten weten want de reisplanner zal hem ook niet geven.

Laatst bewerkt door mdeen op 23-11-2012 10:36
 

23-11-2012 11:00:52
Harold27
Harold27
@Maurits

Quote
Klaasje (vr 23 nov 2012 00:11:22 link): Straks als de tunnel in Nijverdal weer open gaat wordt het beter....
Es-Asd wordt dan 2 uur en 22 minuten via Zl. Sowieso is de combinatie 7900+Hanzelijn dan interessant, zeker vanaf Aml is het reistijdverschil helemaal niet zo groot als de normale route via Amf. Het zal wel weer aardig druk in de 7900 gaan worden.
Unquote.

Geen probleem: Buffels genoeg.

Laatst bewerkt door Harold27 op 23-11-2012 11:02
 

23-11-2012 11:19:28
dennistd
dennistd
Quote
mdeen (vr 23 nov 2012 09:55:33 https://m.somda.nl/forum/11041/p420856/):
En het mag ook niet. Via Amersfoort is het 1:53, via Nijverdal met de huidige tijden 1:54. Plus een extra overstap, plus meer TE, dan mag je die route niet nemen.

Je bent inderdaad wel iets langer onderweg, maar via Nijverdal-Zwolle ben je wel drie minuten eerder in Asd dan de volgende trein met overstap in Amf. Dan mag het dus wel.
 

23-11-2012 11:21:54
reisthijs
reisthijs
Daardoor kan het dat de reisplanner voor Es - Asd een reisadvies geeft via Almelo-Mariënberg(!)-Zwolle-Lelystad, 3 extra overstappen maar toch slechts 15 minuten langzamer dan de logische route via Amf.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-11-2012 13:15:12
koosmat64
koosmat64
Quote
mdeen (vr 23 nov 2012 07:19:30 https://m.somda.nl/forum/11041/p420828/):
Quote
koosmat64 (do 22 nov 2012 15:11:07 https://m.somda.nl/forum/11041/p420694/): Het valt me op dat de 9600 tussen Ehv en Dn op zondag een uursdienst gaat rijden, daar zullen veel reizigers blij mee zijn.

Ik zie nog altijd een halfuursdienst tot 20:17? Kijk je misschien op een speciale dag of zo?

Nee, ik kijk niet op een speciale dag. Ik heb voor de zekerheid ook 16-12 ingevoerd maar ook dan is er een uursdienst.
 

23-11-2012 13:40:40
mdeen
mdeen
Vreemd, nu zie ik het ook. Dan zal ik wel een verkeerde dag ingegeven hebben (meen toch wel degelijk gecontroleerd te hebben dat er zondag stond).  

23-11-2012 13:42:06
guuglurg
guuglurg
1x per uur een 4400/9600 Nm-Ht-Ehv-Dn en 1x per uur een 9600 erbij op Ht-Ehv.  

23-11-2012 13:49:37
treinjoop
treinjoop
Quote
reisthijs (do 22 nov 2012 16:49:24 https://m.somda.nl/forum/11041/p420708/):
Quote
treinjoop (do 22 nov 2012 11:39:56 https://m.somda.nl/forum/11041/p420658/): Het was een Intercity en het blijft een Intercity maar dan met SLT. Het plan van NS om deze serie als Sprinter te laten rijden maar dat gaat niet door. In de tussenstops is niets veranderd.

De 4900 als Stoptrein van 2004 tot 2009.
De 4900 als Intercity van 2009 tot heden.
Omdat een Intercity volgens de regels die NS zelf bedacht niet met SLT gereden mag worden krijgt deze serie nu dus voor de tweede keer een nieuwe naam.

Deze naamswijzing lijkt vooral een creatieve oplossing voor het ontbreken van een toilet in SLT.


Ik hoop dat NS dan nu eindelijk een definitieve keuze heeft gemaakt.%09%

Stoptrein werd Intercity > (Sprinter plan 2013 bleef toch Intercity maar veranderde uit eindelijk weer in een) Sprinter.
 

23-11-2012 14:27:52
broek53
broek53
Soms, heel soms vraag ik mij wel eens af waar iedereen zich in vredesnaam zo druk over maakt als het om de 4900 gaat. Maar ik houd mij in .  

23-11-2012 23:21:18
Joey666
Joey666
Tja. De 4900 serie is en blijft een vreemde serie.

Ik weet wel omdat ik zelf in Bussum woon dat de 4900 serie een poos met SGM heb gereden en dat was blijkbaar geen succes.
Toen kwam de DDAR weer terug.
Voor het SGM heb mat 64 altijd wel goed werk verricht.

Hoe lang zal dan de SLT het volhouden in de 4900 serie?
Tot de eerste of tweede wijzingsblad omdat reizigers gaan klagen bij Rover of NS of waar dan ook.
En dan komt de DDAR weer terug die elders in Nederland in een sprinter serie rijdt.
Klanten kijken wel raar dat de 5600 serie met dubbeldekker matriaal rijd als sprinter.
De 5500 serie met mat 64 met toilet.
En dan de omgetoverde intercity naar sprinter die volgensmij al 3 jaar met DDAR heb gereden en nu met SLT gereden gaat worden.

Als het zou kunnen en een hoop ophef te voorkomen de 4900 serie op zich laten keren in Utrecht en je heb daarvoor slechts 5x dubbeldekker matriaal nodig voor de complete omloop waarvan de 4923 met 2x MDDM rijdt.

Voor mij maakt het niks uit, we gaan hem gewoon sprinter city noemen en klaar is Kees.
De eerste treinserie in Nederland die dan zo heet op Somda dan.

Ik laat het hierzo maar bij.
 

23-11-2012 23:28:53
Klaasje
Klaasje
Mits de treinen in de 4900 lang genoeg zijn is er niets mis met SLT.  

24-11-2012 00:09:05
Snacky
Snacky
Quote
Joey666 (vr 23 nov 2012 23:21:18 https://m.somda.nl/forum/11041/p421016/):
Klanten kijken wel raar dat de 5600 serie met dubbeldekker matriaal rijd als sprinter.



De 5600 met SLT rijden is vragen om problemen
Ik heb het vermoeden dat de 5600 vanwege de vele stoptreinstations een van de drukste sprinterseries is.Vanuit Amersfoort zie ik regelmatig een 5600 met 2x DDM en staanplaatsen op de balkons vertrekken
Klanten zullen niet raar opkijken dat de 5600 met dubbeldekker materiaal blijft rijden
 

24-11-2012 07:55:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Zo'n spitstrein in de 5600 heb ik ook al eens met 12 bakken SLT i.p.v. 8 bakken DDAR zien rijden en dat leek toen behoorlijk goed te passen.
In dienstregeling 2013 worden daarnaast enkele drukke spitstreinen ook wat meer ontlast, bv. tussen Amfs en Ut (blijkt behoorlijk populair die verbinding) waar de IC-verbinding dichter op de 5600 komt te liggen en ook nog fors sneller wordt dan nu (11700 doet 't in 6 minuten minder dan 5800+2800).
Nu heb je bijvoorbeeld nog een redelijk snelle overstap van de 5600 op de voortreinen die vervolgens net iets eerder in Ut zijn, maar die verbinding wordt trager waardoor je al enige ontlasting krijgt op een punt waar de 5600 nu juist steeds voller loopt.

Tegelijk wordt het wel sneller voor reizigers van stations tussen Zl en Avat om tot Ut te blijven zitten mochten ze daar heen willen. Maar de vraag is of die reizigers niet nu ook al bleven zitten.
Al die kleine dingetjes bij elkaar maken dat het net wel of net niet past.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-11-2012 09:20:09
dvdhoven
dvdhoven
Uit mijn eigen waarneming van het jaar (2011/2012) dat ik naar het verbanningsoord Uto moest, kwam in Amf altijd een hele sloot volk uit de 5600 zetten, waarvan een substantieel deel op spoor 6 ging wachten op de trein naar Ut/Gvc (1716). Daarna waren er in de 5616 enige zitplekken vrij, nooit veel. In de kelder meestal 1 of 2 vierzitters 1e klas. Zolder nog minder. Trein reed dan met een 7800.


Dick van den Hoven
 

24-11-2012 09:56:31
broek53
broek53
Quote
Snacky (za 24 nov 2012 00:09:05 https://m.somda.nl/forum/11041/p421021/):
Quote
Joey666 (vr 23 nov 2012 23:21:18 https://m.somda.nl/forum/11041/p421016/):
Klanten kijken wel raar dat de 5600 serie met dubbeldekker matriaal rijd als sprinter.



De 5600 met SLT rijden is vragen om problemen
Ik heb het vermoeden dat de 5600 vanwege de vele stoptreinstations een van de drukste sprinterseries is.Vanuit Amersfoort zie ik regelmatig een 5600 met 2x DDM en staanplaatsen op de balkons vertrekken
Klanten zullen niet raar opkijken dat de 5600 met dubbeldekker materiaal blijft rijden
Tsja, het heeft toch iets met onze manier van waarneming te maken. Dezelfde apocalyptische voorspellingen waren te lezen toen de stopdienst op de Flevolijn overging op SLT, maar daar past het allemaal toch maar. En zonder dat er zelfs ook maar een trein op de maximale lengte gebracht is.
 

24-11-2012 11:41:39
fugazi
fugazi
Quote
Joey666 (vr 23 nov 2012 23:21:18 https://m.somda.nl/forum/11041/p421016/): Als het zou kunnen en een hoop ophef te voorkomen de 4900 serie op zich laten keren in Utrecht en je heb daarvoor slechts 5x dubbeldekker matriaal nodig voor de complete omloop waarvan de 4923 met 2x MDDM rijdt.
Zoals al veel vaker vermeld: op Ut zijn er niet genoeg sporen beschikbaar om dit te realiseren. Vroeger ging de 4900 (als die toen al zo heette) nog naar Rhn .
 

24-11-2012 12:25:55
treinefan
treinefan
Ja, dat was een mooie tijd hier.  

24-11-2012 20:33:53
kleine_man
kleine_man
Quote
jeanpierre (za 17 nov 2012 22:02:51 https://m.somda.nl/forum/11041/p420020/):
Quote
DingeZ (za 17 nov 2012 20:50:54 https://m.somda.nl/forum/11041/p420013/): Opmerkelijk van de ICE:
Richting Asd vertrekt de 3000 2 min later uit Ah (.33 ipv .31) Ed (.43 ipv .41) en Klp (.48 ipv .46) en de ICE vertrekt dan om .31. Reistijd Ah - Asd met ICE: 0:55 (1:06 met 3000).
Vanuit Asd is er geen verandering, maar doet deze wel even lang over Ut-Ah als de 3000! Reistijd Asd - Ah met ICE: 1:01 (1:05 met 3000).
Is een gevolg van de conflictbeslechting met de trein Ww-Ah van Arriva. De ICE gaat voortaan vanaf Zv achter de stoptrein aan i.p.v. er voor. Hierdoor kan de aansluiting op de 3000 richting Utrecht gehaald worden.


HÉHÉ, eindelijk!!!! Het duurt even, maar dan heb je ook wat!!%08%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

24-11-2012 20:47:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dvdhoven (za 24 nov 2012 09:20:09 https://m.somda.nl/forum/11041/p421039/): Uit mijn eigen waarneming van het jaar (2011/2012) dat ik naar het verbanningsoord Uto moest, kwam in Amf altijd een hele sloot volk uit de 5600 zetten, waarvan een substantieel deel op spoor 6 ging wachten op de trein naar Ut/Gvc (1716). Daarna waren er in de 5616 enige zitplekken vrij, nooit veel. In de kelder meestal 1 of 2 vierzitters 1e klas. Zolder nog minder. Trein reed dan met een 7800.
Halfuurtje later zie ik geregeld dat men probeert de 2818 nog te halen, dat kan immers als die iets te laat is en de 5618 iets aan de vroege kant en is natuurlijk ook niet meer dan logisch. Er is ook wel het een en ander aan overstappers op de 12518 normaal, maar dat zijn er toch altijd wat minder.

Maar in ieder geval is voor de stroom Avat/Amfs - Ut en verder wel een verschuiving naar de IC's te verwachten gezien dat in 2013 een stuk sneller wordt. Is sowieso een heel dikke stroom: als ik voor binnenkomst van de 5800 het perron op kom is dat nog zo goed als leeg, maar zodra die trein de deuren opent staat het onmiddelijk bomvol.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-11-2012 11:01:23
charta
charta
Als ik de uurpatronen bekijk had de ICE net zo goed als stoptrein tussen Zv en Ah kunnen rijden (6 minuten speling op dat kleine stukje).  

25-11-2012 11:19:20
fred67nl
fred67nl
.
Quote
broek53 (vr 23 nov 2012 14:27:52 https://m.somda.nl/forum/11041/p420928/): Soms, heel soms vraag ik mij wel eens af waar iedereen zich in vredesnaam zo druk over maakt als het om de 4900 gaat. Maar ik houd mij in .


Allen om de 4900? Niet over overstaptijden? Welk perron enzv.%08%

Ik lig soms in een deuk over hoe men zich druk hier maakt over bepaalde zaken. Maat ja forums hé dan krijf je dat. %02%

Fred
 

25-11-2012 15:13:06
woepje
woepje
Quote
woepje (za 17 nov 2012 19:13:59 https://m.somda.nl/forum/11041/p420000/):
Quote
Drenthe (vr 16 nov 2012 21:59:50 https://m.somda.nl/forum/11041/p419878/): Uit de tabellen van Zwolle - Groningen in het busboekje van Syntus Veluwe 2013: http://www.syntusgelderland.nl/nieuws/nieuwe_dienstregeling.aspx blijken nogal aparte dingen voor de spoorverbinding Zwolle - Groningen (deze komen overeen met www.ns.nl overigens), zoals:
- IC 749 rijdt op vrijdag als stoptrein van Zwolle naar Groningen (zonder stop bij Groningen Europapark), overige dagen gewoon als IC.
- IC 769 rijdt op zondag als stoptrein van Zwolle naar Groningen (zonder stop bij Groningen Europapark), overige dagen gewoon als IC.
- IC 579 rijdt op woensdag als stoptrein van Zwolle naar Groningen (zonder stop bij Europapark), overige dagen gewoon als IC.
- Op zaterdag vertrekt de eerste IC uit Groningen om 5:46, daarna rijden naast de sprinter enkele IC's als stoptrein, waarna de eerste echte IC weer om 7:46 uur vertrekt.
- Op maandag zijn afwijkende tijden tussen 12:00 en 16:00 uur voor de sprinter van Groningen naar Zwolle t.o.v. de andere dagen.
- IC 766 vertrekt op dinsdag en donderdag niet om 17:46 uur als IC uit Groningen, maar om 17:30 uur als stoptrein tot Zwolle (m.u.v. Europapark).
- IC 580 vertrekt op vrijdag niet om 21:16 uur als IC uit Groningen, maar om 21:00 uur als stoptrein tot Zwolle (m.u.v. Europapark).

Hebben deze vreemde afwijkingen te maken met goederenpaden?


Lekker duidelijk ook allemaal voor de reiziger. Dat de eerste treinen of de laatste treinen in een ander patroon gaan rijden is nog tot daaraan toe. Maar nu moet je als reiziger ook rekening houden in de spits dat je trein op dinsdag en donderdag niet om 17.46 uur vertrekt, maar een kwartier eerder. En dan stopt ie overal, maar weer niet in Groningen Europapark. De 766 vertrekt trouwens om 17.30 uit Gn, de 9166 om 17.24 uur. Juist ja.

En ik neem aan dat de bussen niet meer aansluiten door bijvoorbeeld die afwijking met de 766. Of krijgen we nu ook ineens andere bustijden op dinsdag en donderdag? Ik ben in elk geval ook erg benieuwd wat de reden is voor deze poppenkast.
NS planner onlangs nog gecontroleerd, maar helaas staat het er nog steeds zo in. En naderhand ook de mcn diensten gecontroleerd en aangezien die het bevestigen vrees ik dat het geen foutje is in de planner. Goederentreinen of andere reden voor deze 'charmante' wijzigingen?
 

25-11-2012 16:22:20
Bert13
Bert13
De laatste treintjes in de 4600 zijn wel leuk trouwens. We hebben een 4688 Zl - Lls die ma-vr en op zondag met ICM rijdt, en een 4691 Asd - Lls, die van vr-zo met VIRM rijdt.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-11-2012 16:39:40
treinfan
treinfan
Trein 4691 is afkomstig van trein 2691 (dat is dus een zonetrein Vs-Asd-Lls), trein 4688 lijkt via een rangeeractie afkomstig van trein 9186.
Op vrijdagavond bestaat er overigens een directe IC Ekz-Ehv met treinen 1589/3089/21455 en Gn-Hnk is op vrijdag- en zaterdagavond zonder overstappen mogelijk met treinen 12690/1590.
 

25-11-2012 17:06:03
robbertc
robbertc
@ Woepje: die niet fraaie oplossingen inderdaad wegens goederenpaden.  

25-11-2012 18:32:39
ZJ37
ZJ37
Ofwel een beetje terug naar het verre verleden waar zo'n beetje alles wel in de 24 uur werd opgelost.  

26-11-2012 18:55:26
spurt2244
spurt2244
Provincie Friesland keurde de nieuwe treindienst Leeuwarden-Groningen af!

Om het volgende op zondag:

In Leeuwarden stoptrein uit GRN a: --:09 over
trein richting Heerenveen v: --:04 over

Dienst nu als volgt:
In Leeuwarden stoptrein uit GRN a: --:38 over
trein richting Heerenveen v: --:44 over

Daarnaast zullen de sneltreinen op zondag in Hurdegaryp kruisen rond --:50 over.
In omgekeerde richting verandert er niks.
op dit moment zit dit nog niet in de reisplanner van de NS.
Maar wel hier te vinden http://arriva.hvs.ovitech.nl/hvs/HVS%20Online/showhvs.php?modality=trein&useStandby=false&trein_lines=109,769&JopaSequence=12476,12477,12533,14313&JopaSequence2=12478,12479,12540,14315&Direction=2&trein_start_id=7895&trein_end_id=1404&TimingPointCode=20008550&date1=2012-12-09#
 

27-11-2012 12:27:40
abcde
abcde
Quote
robbertc (zo 25 nov 2012 17:06:03 https://m.somda.nl/forum/11041/p421221/): @ Woepje: die niet fraaie oplossingen inderdaad wegens goederenpaden.

Aanvankelijk waren voor de drgl 2010 al 2 IC's en 2 stoppers Gn - Zl gepland, waarbij het inhaalspoor in Beilen verlengd zou worden. Later bleek verlenging niet nodig : er zou met kortere (en daardoor wellicht meer) goederentreinen gereden gaan worden, die wel in Beilen of Hoogeveen ingehaald kunnen worden. Simpel.
Intussen is er niets gebeurt, maar is het met kortere goederentreinen rijden nu ook van de baan ?

Laatst bewerkt door abcde op 27-11-2012 12:49
 

27-11-2012 12:43:04
robbertc
robbertc
Nouja, het lijkt er nu op dat goederentreinen niet aan de kant gaan, maar de IC's extreem uitgebogen worden. Zo extreem dat ze maar als stoptrein rijden, wanneer er een goederenpad ligt. Of die goederentreinen zich even keurig aan hun goederenpaden willen houden dus  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-11-2012 12:50:25
abcde
abcde
En wat is daar (niet aan de kant gaan) de reden van ? Toch weer dat de goederentreinen te lang zijn ?  

27-11-2012 14:10:23
icened
icened
Fyra Breda - Antwerpen waarschijnlijk per zomer 2013

De Fyra Amsterdam - Brussel gaat zeker niet via Breda rijden. Ook de komende maanden gaat er nog geen Fyra pendelen tussen Breda en Antwerpen. Dat zegt NS Regiodirecteur Zuid Jeroen Alting von Geusau dinsdag in het Nederlands Dagblad.

“De datum van 9 december gaan we niet halen”, zegt hij. Ook als de minister nu toestemming geeft zal de Fyra Breda - Antwerpen op z'n vroegst in de zomer van 2013 van start gaan. De NS-directeur blijft bij het besluit om vanaf 9 december de Beneluxtrein te schrappen, ook al vormt die verbinding de enige Brabantse stop in het treinnetwerk naar België. “Dat vinden we als NS verschrikkelijk voor de reizigers”, legt hij uit. “Wij kunnen er niets aan doen dat er nog altijd geen Fyra rijdt van Breda naar Antwerpen.”

Acht treinen Breda - Antwerpen
Eerder deze maand werd duidelijk dat de Belgen bereid zijn om mee te werken aan de Fyra Breda - Antwerpen. Deze trein, die eens per twee uur zou moeten gaan rijden (8 keer per dag), zou naar verwachting een verlies maken van 11,4 miljoen per jaar. België heeft Nederland voorgesteld om die kosten te delen. De Fyra Breda - Antwerpen moet overigens ook gaan stoppen in Noorderkempen.

Onwil
Eerdere voorstellen om de huidige pendel Antwerpen - Noorderkempen door te trekken werden afgewezen en als onmogelijk beschouwd. Dat het nu toch lijkt te kunnen, blijkt maar eens dat er veel onwil is bij de spoorwegmaatschappijen om snel tot een goede verbinding te komen. Hoofdredacteur Hildebrand van Kuyeren: "Door het getreuzel de afgelopen maanden is 9 december inderdaad onmogelijk geworden. Maar het inpassen zou zeker voor de zomer moeten kunnen. Waar een wil is, is een weg. Maar die wil lijkt te ontbreken".

Snel duidelijkheid
Of de Minister het voorstel van België accepteerd is overigens nog niet duidelijk. NS gaat er in elk geval vanuit dat er tijdig toestemming komt om per 9 december de Fyra Amsterdam - Brussel te starten. Als de toestemming er niet komt, komt de Beneluxtrein waarschijnlijk alleen terug tussen Roosendaal en Brussel. De staatssecretaris liet donderdag weten dat ze snel duidelijkheid verwachte.

Bron: Treinreiziger

Snel een goedkopere trein zien te vinden tussen Breda - Antwerpen dan de Fyra V 250 want dit is kapitaalverspilling.
 

27-11-2012 16:24:44
ZJ37
ZJ37
Quote
abcde (di 27 nov 2012 12:50:25 https://m.somda.nl/forum/11041/p421567/): En wat is daar (niet aan de kant gaan) de reden van ? Toch weer dat de goederentreinen te lang zijn ?
N.a.v. De perikelen te Zl is de complete BUP op de schop gegaan, met name ten noorden van Zl. Onderdeel hiervan was een aangepast cargopad met inhaling te Hgv (in 2 richtingen). Uiteraard zit hier een lengtebeperking aan (ik dacht 550 meter), dus de betreffende cargo's zullen wel langer zijn (of ze zeggen gewoon dat ze langer zijn, want wie controleert dat).
 

27-11-2012 23:52:32
mren
mren
Nog een reden om ERTMS in te voeren dus  

28-11-2012 00:09:04
broek53
broek53
Hoezo?  

28-11-2012 00:13:01
mren
mren
Invoer van werkelijke treinlengte bij de treinkarakteristieken.

(enkel in verband met de zinsnede "of ze zeggen gewoon dat ze langer zijn" overigens)
 

28-11-2012 00:25:50
broek53
broek53
Tsja, alleen kun je daar net zo goed mee frauderen.  

28-11-2012 00:33:13
mren
mren
Klopt. Maar ik ga er -wellicht wat te vooruitstrevend?- vanuit dat deze treinlengte automatisch ingevoerd zal gaan worden ivm bewaking treinintegriteit onderweg.

Het zou nogal wat schelen in de veiligheid als per ongeluk treinlengte 1 (van 1km) wordt ingegeven ipv 1000 (in meters), als er met moving blocks gewerkt wordt.
 

28-11-2012 07:23:18
b2py
b2py
Je moet handmatig je lengte en massa invoeren.  

28-11-2012 08:52:54
RoelZ1
RoelZ1
Treinintegriteit is alleen een issue met ETCS Level 3. Bij Level 2 (wat hier ingevoerd gaat worden) heb je nog steeds baangebonden treindetectie en maakt de ingevoerde treinlengte dus niets uit voor de veiligheid.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 28-11-2012 08:55
 

28-11-2012 09:04:03
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53 (wo 28 nov 2012 00:25:50 https://m.somda.nl/forum/11041/p421657/): Tsja, alleen kun je daar net zo goed mee frauderen.
Dan wordt het tijd dat QV* ook de treinlengte gaat registeren.
QV* = Quo Vadis = het meetsysteem voor belasting spoor.
 

28-11-2012 09:07:33
smarkie
smarkie
Quote
b2py (wo 28 nov 2012 07:23:18 https://m.somda.nl/forum/11041/p421665/): Je moet handmatig je lengte en massa invoeren.

Bij getrokken treinen wel, bij treinstellen zit dit al voorgeprogrammeerd in het systeem, hoef je alleen aan te geven hoeveel stellen je mee hebt en hoeveel draaistellen je hebt afgezonderd. Systeem rekend de rest dan uit.


Mcn NS International Rtd
 

28-11-2012 10:20:00
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (di 27 nov 2012 16:24:44 https://m.somda.nl/forum/11041/p421587/):
Quote
abcde (di 27 nov 2012 12:50:25 https://m.somda.nl/forum/11041/p421567/): En wat is daar (niet aan de kant gaan) de reden van ? Toch weer dat de goederentreinen te lang zijn ?
N.a.v. De perikelen te Zl is de complete BUP op de schop gegaan, met name ten noorden van Zl. Onderdeel hiervan was een aangepast cargopad met inhaling te Hgv (in 2 richtingen). Uiteraard zit hier een lengtebeperking aan (ik dacht 550 meter), dus de betreffende cargo's zullen wel langer zijn (of ze zeggen gewoon dat ze langer zijn, want wie controleert dat).

Is de infraheffing ook gerelateerd aan de treinlengte? In dat geval snij je alleen maar jezelf in de vingers door te lange treinen op te geven.
 

28-11-2012 10:32:43
gvttreinen
gvttreinen
Nee maar bij kruisen of inhalingen is het wel handig om te weten of de trein op inhaal/kruisspoor past.  

28-11-2012 11:28:57
damart
damart
Net even gekeken in de reisplanner en wat me opvalt is dat te Ledn de treinen naar Haarlem allemaal van spoor 4 lijken te gaan rijden, ook de intercity's die nu van 5 vertrekken. Op zich wel logisch, want dan is er minder kans dat treinen richting Hlm en Shl elkaar in de weg zitten.

De 8800 lijkt ook vaker van spoor 4A gebruik te gaan maken, dus ik vermoed dat meer treinen in die serie met 2x VIRM IV of 2x ICMm IV gaan rijden, wat niet meer past op spoor 1.
 

28-11-2012 11:51:52
martw
martw
De 8800 wordt volgens de lijst van treinfan geheel VIRM (op de 8810 na). Maar dat een 8800 van spoor 4A vertrekt, wil niet per se zeggen dat die specifieke trein met 8 bakken rijdt.
Neem de 8825 in DRGL2012, die vertrekt van spoor 4A maar rijdt (dit wijzigingsblad) met VIRM-VI. Een paar maanden geleden waren dit overigens nog wel 8 bakken VIRM.

Martijn
 

28-11-2012 12:05:58
treinfan
treinfan
Onder voorbehoud even twee lijstjes ter vergelijking.
Dubbele stellen VIRM in de 8800: 8812/8814/8816/8823/8825/8827/8852/8856/8858/8860/8863/8867/8869/8871
Vertrek/aankomst van de 8800 op spoor 4 te Ledn: 8812/8814/8816/8823/8825/8827/8856/8858/8860/8867/8869/8871
 

28-11-2012 12:32:00
AlbertP
AlbertP
Ik mis alleen de 8852/8863 in het onderste lijstje.  

30-11-2012 00:01:40
zugführer
zugführer
Die vertrekt volgens de reisplanner ook gewoon van 4.  

30-11-2012 09:33:11
jochem
jochem
Kamperlijntje tuft nog drie jaar op en neer op zelfde tijdstip

KAMPEN/ZWOLLE - Het boemeltje tussen Kampen en Zwolle blijft na 9 december nog eens drie jaar rijden. Provincie Overijssel en vervoersbedrijf NS Reizigers hebben daar een afspraak over gemaakt.

Volgens NS blijft de huidige dienstregeling daarbij overeind, ook al rijdt er straks vanuit Kampen Zuid nóg een trein richting Zwolle: de Hanzelijn. Gedurende de periode van drie jaar bekijkt de provincie hoe de verbinding tussen Kampen en Zwolle in de toekomst ingevuld wordt. Eerdere pogingen daartoe strandden tot op heden op te hoge kosten en onwil van vervoersbedrijven om aan de eisen van de provincie te voldoen. Een woordvoerster van NS kon gisteren niet zeggen hoe de komst van de Hanzelijn het aantal passagiers van het boemeltje beïnvloedt.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/zwolle/12092294/Kamperlijntje-tuft-nog-drie-jaar-op-en-neer-op-zelfde-tijdstip.ece
 

30-11-2012 16:19:12
rikbakker
rikbakker
Ik las het ook in de Stentor. Goed nieuws dus voor alle tussen Zwolle en Kampen forenzende stadgenoten, op deze manier behoedt de provincie ons godzijdank voor nog meer Arriva/Veolia/Syntus/CXX-achtige praktijken in de regio.  

30-11-2012 16:30:53
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
nou ja, het is een lijn met 2 stops en voor de volledige dienstuitvoer 2 stellen. Daar kan weinig fout gaan.

Bovendien is deze afspraak gevolg van het feit dat de tram (wederom) is uitgesteld. Dan kun je als provincie voor de tussensituatie die je nu hebt heel moeilijk gaan doen en op korte termijn nog een andere vervoerder de kans gunnen om hierop in te schrijven, met materieelprobleme (of huur NS-materieel) van dien, wat in de praktijk dus niks uit maakt. Je kunt met de huidige opzet van het Kamperlijntje nu eenmaal weinig anders doen dan wat de NS nu al uitvoert. En Arriva heeft trouwens haar zaakjes aardig op orde hoor.
 

30-11-2012 17:12:37
sjoerd
sjoerd
En hoogstwaarschijnlijk is de exploitatie door de NS als je alles meetelt goedkoper, dus doen! Betrouwbare treinen, reservematerieel genoeg, nauwelijks last van stijve wissels, geen kruisingen, goede aansluitingen, nette passagiers. Toonbeeld!  

30-11-2012 17:32:25
rikbakker
rikbakker
@SleutelMan

Veel kan er inderdaad niet mis gaan, daar heb je een punt. =)

Overigens is het hele tram-idee voor goed van de baan. De Overijsselse politiek gelooft sinds kort niet meer in dat sprookje. Het wordt of een busverbinding (al dan niet op de plek van het huidige tracé) of het blijft een verbinding per spoor met een extra stop in de Zwolse vinex-wijk Stadshagen, uiteraard gereden met dieselend lightrailmaterieel.

Naar mijn mening (maar wie ben ik =D) zitten er toch meer nadelen dan voordelen aan de particuliere vervoerders. De voordelen zijn dat de verbinding, met name de frequentie, op de spoorlijn er vaak op vooruitgaat en dat de eigenaren van de spoorlijnen, de provinciën, meer inspraak hebben.
Nadelen zijn er naar mijn mening ook in overvloed. Zo gaan aansluitingen regelmatig verloren (hoor ik iemand de Achterhoek zeggen?) en zijn er soms minder mogelijkheden voor doorgaande verbindingen. Soms sneuvelen ook de sneltreinen en wordt er door de nieuwe vervoerder enkel een stoptreindienst aangeboden.
Punt 2: de belangen en het financiële plaatje. Arriva is indirect een staatsbedrijf (DB) en 'die Bahn' heeft geen enkel belang bij goed OV in bijvoorbeeld het Vechtdal (Syntus en Veolia/Connexxion zijn Frans). Daar komt bij dat Arriva dus weldegelijk gebruik maakt overheidsgeld, zij het van de Duitsers, maar toch.
Overigens kosten de regionale vervoerders de Nederlandse belastingbetaler ook veel geld, en dat wordt vaak vergeten of het wordt niet belangrijk gevonden (luistert u, mevrouw Schultz?). Waarom beschuldig ik de minister daarvan? Nou, het overheidsgeld dat wordt besteed aan de particuliere vervoerders komt niet uit haar potje, maar uit die van de provincies. Arriva, Syntus, Veolia en Connexxion willen allen dolgraag treinen rijden, maar de te bestellen treinen moeten dan 'uiteraard' wel (groten-)deels worden vergoed door de concessiehouder; de provincie. Dus als het aan mij ligt mag de NS, wel onder strenge voorwaarden en onder toezicht van de minister/staatssecretaris, weer in het hele land de treindiensten gaan verzorgen. Eindelijk weer overal eerste klascompartimenten en conducteurs op de trein.


Dit betoog is een beetje uit de hand gelopen en hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, maar ik vind het op het moment dat ik deze zin typ zonde om het te deleten. Bij voorbaat mijn excuses aan de mensen die zich ergeren aan het feit dat deze tekst niet relevant is met betrekking tot de dienstregeling van 2013.

Laatst bewerkt door rikbakker op 30-11-2012 19:29
 

30-11-2012 19:13:58
ZJ37
ZJ37
En we hoeven niet in de rij voor chippaaltjes.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-11-2012 21:33:27
Erikvd12
Erikvd12
Men heeft de Fyra's richting Antwerpen al uit de site 'verbannen'.
Ben toch wel benieuwd naar de 9000 serie. Perron in Mp moet hoger, gaat het er wel veel beter van uitzien.. (het ziet er daar al verpauperd uit)
 

30-11-2012 21:51:43
dennistd
dennistd
De 9000 rijdt in drgl2013 nog tot Wolvega, pas later gaat ie naar Meppel  

30-11-2012 23:00:59
treinefan
treinefan
Waar kan ik het online spoorboekje van 2013 downloaden? Een Nfl vroeg er vandaag naar, maar op ns.nl kon ik hem dit keer niet zo snel vinden.
bvd,
 

01-12-2012 11:25:59
fred67nl
fred67nl
Nog ff wachten. Zal ongetwijfeld volgend weekende onlline gaan.  

01-12-2012 12:58:41
treinefan
treinefan
Oké bedankt  

01-12-2012 13:26:38
treinefan
treinefan
Ik zag net dat er volgend jaar in de spits dubbeldekkers gaan rijden in de stoptreindienst Nm - Ht, via de krant.  

01-12-2012 13:33:09
koosmat64
koosmat64
Daar is in dit topic al over gesproken, het gaat om DD-AR/MDDm en niet zoals de krant doet vermoeden Virm's.
Het gekke is dat in de krant staat dat het slechts om een paar ochtenden zou gaan en het niet eens met zekerheid kan zeggen.http://www.gelderlander.nl/regio/wijchen-beuningen/dubbeldekstreinen-tussen-wijchen-en-nijmegen-1.3537933
 

01-12-2012 13:33:26
dennistd
dennistd
Niet alleen in de spits: de serie 4400 rijdt voornamelijk met DDAR+mDDM, maar ook SGMm en Plan V komt er in voor volgens http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2013-1/mat.txt  

01-12-2012 13:35:51
koosmat64
koosmat64
Klopt en het gekke is dat 2x SGMm-lll vervangen worden door 2 Plan-V's.
Reizigers zullen dus als haringen in de ton staan.
 

01-12-2012 13:40:04
treinefan
treinefan
Toch beter.  

01-12-2012 13:59:11
bart84
Moderator
bart84
De omloop van de 4400/9600 is al gemaakt en kan worden ingezien bij het opvragen van de dienstregeling (enkel de versterkingen moet ik nog toevoegen).


Mvg. Bart
 

01-12-2012 15:13:59
qj7141
qj7141
Quote
treinefan (vr 30 nov 2012 23:00:59 https://m.somda.nl/forum/11041/p422173/): Waar kan ik het online spoorboekje van 2013 downloaden? Een Nfl vroeg er vandaag naar, maar op ns.nl kon ik hem dit keer niet zo snel vinden.
bvd,


Op 14 november schreef ik in dit topic:
Op de site van NS worden op 7 december de download-tabellen van de drgl 2013 verwacht.
Ter herinnering: die van 2012 staan hier: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/informatie-tijdens-uw-reis/download-dienstregeling-2012.html

Laatst bewerkt door qj7141 op 01-12-2012 15:15
 

01-12-2012 15:17:37
treinefan
treinefan
Ah dank je, één van de twee moest ik hebben.  

01-12-2012 21:35:07
FST
FST
Quote
koosmat64 (za 01 dec 2012 13:35:51 https://m.somda.nl/forum/11041/p422244/): Klopt en het gekke is dat 2x SGMm-lll vervangen worden door 2 Plan-V's.
Reizigers zullen dus als haringen in de ton staan.


Misschien is het beter om enkele extra V-tje uit de carroussel te halen?
 

02-12-2012 08:19:41
kniesoor
kniesoor
Dat wordt vast wel bijgestuurd in de loop van de nieuwe drgl...  

02-12-2012 11:45:35
broek53
broek53
Het heeft niets met het aantal beschikbare plan V's te maken, maar (gewoon weer)met telcijfers en volnormen. Als die er (weer) ernstig naast blijken te zitten, wordt er op den duur vast wel weer bijgeplust.
Men krijgt het sowieso wel moeilijk in deze hoek, want de inzet van DDAR is uiteraard ook zeer eindig.
 

02-12-2012 16:58:41
AlmereOV
AlmereOV
Is er ook ergens een document/website waar te zien is met hoeveel bakken er op de treinritten gereden wordt?  

03-12-2012 07:39:09
mdeen
mdeen
Quote
rikbakker (vr 30 nov 2012 17:32:25 https://m.somda.nl/forum/11041/p422125/): @SleutelMan


Punt 2: de belangen en het financiële plaatje. Arriva is indirect een staatsbedrijf (DB) en 'die Bahn' heeft geen enkel belang bij goed OV in bijvoorbeeld het Vechtdal (Syntus en Veolia/Connexxion zijn Frans). Daar komt bij dat Arriva dus weldegelijk gebruik maakt overheidsgeld, zij het van de Duitsers, maar toch.
Overigens kosten de regionale vervoerders de Nederlandse belastingbetaler ook veel geld, en dat wordt vaak vergeten of het wordt niet belangrijk gevonden (luistert u, mevrouw Schultz?). Waarom beschuldig ik de minister daarvan? Nou, het overheidsgeld dat wordt besteed aan de particuliere vervoerders komt niet uit haar potje, maar uit die van de provincies. Arriva, Syntus, Veolia en Connexxion willen allen dolgraag treinen rijden, maar de te bestellen treinen moeten dan 'uiteraard' wel (groten-)deels worden vergoed door de concessiehouder; de provincie. Dus als het aan mij ligt mag de NS, wel onder strenge voorwaarden en onder toezicht van de minister/staatssecretaris, weer in het hele land de treindiensten gaan verzorgen.

En NS heeft wel belang bij goed OV? Nee, NS rijdt ook alleen maar treintjes omdat ze er geld aan verdienen (al dan niet met overheidssubsidie). Op de aanbestede lijnen geldt een contract en daar moeten de vervoerders aan voldoen. Ze zullen er echt niet meer weg komen om de reiziger te schofferen.
Het enige probleem is dat overheden een goed aanbestedingscontract op papier moeten zetten, maar dat lukt de minister voor NS ook niet.

Quote
Eindelijk weer overal eerste klascompartimenten en conducteurs op de trein.


En hoe is dat excusief aan NS voorbehouden? Dat is iets wat je direkt in de concessieeisen kunt opnemen.
Overigens moet NS met conducteurs rijden. Anders hadden ze die ook al lang zo veel mogelijk geschrapt.
En NS is ook echt niet hosanna uit de hemel. Hoeveel moeite heeft het gekost om toiletten in de SLT te krijgen? Welke NS wil graag met 200 over de Hanzelijn rijden?
NS doet ook echt geen enkele stap meer dan ze contractueel verplicht zijn.
 

03-12-2012 11:42:58
broek53
broek53
Niet meer, dat is er de afgelopen 15 jaar successievelijk uit verdwenen - wat ik noem de beschavingslaag in het OV. NS had altijd belang bij goed OV, maar is inmiddels ook weinig anders meer dan een treinenboer die de kosten probeert te drukken en zo weinig mogelijk extra's te leveren waar niet voor betaald wordt. Dat is droevig genoeg, maar volgens mij is de geloofsstrijd tussen aanbesteding of niet hier op Somda wel op meer plaatsen gaande. Ik zou het helemaal niet erg vinden als we daarvan hier verschoond bleven.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-12-2012 11:43
 

03-12-2012 12:18:25
jorgo
jorgo
Quote
broek53 (zo 02 dec 2012 11:45:35 https://m.somda.nl/forum/11041/p422328/): Het heeft niets met het aantal beschikbare plan V's te maken, maar (gewoon weer)met telcijfers en volnormen. Als die er (weer) ernstig naast blijken te zitten, wordt er op den duur vast wel weer bijgeplust.
Men krijgt het sowieso wel moeilijk in deze hoek, want de inzet van DDAR is uiteraard ook zeer eindig.


Zou het een hele rare denkrichting zijn om in deze toch wel voorspelbare gevallen eea een keer om te draaien: voor de zekerheid met 3xV te plannen, en mocht na enkele weken blijken dat niet alle plaatsen bezet zijn, er door de bijsturing een stel af te laten halen?

Je hoeft immers geen Nostradamus te heten om dit scenario uit te kunnen tekenen (wij weten het ook, amateurtjes als we zijn).
 

03-12-2012 12:31:29
robbertc
robbertc
IN dat geval ga je veel treinen (te) groot plannen (centjes!), en zal blijken dat iets er af halen niet snel zal gebeuren. Eerst iedereen laten zitten, en vervolgens een stel er af halen (vol-norm), met vele staanplaatsen..  

03-12-2012 12:32:56
jorgo
jorgo
Dat psychologische effect bereik je nu ook, alleen wat eerder (namelijk bij wijziging van de dienstregeling al). Nu kan iedereen zitten, vanaf 10 december niet meer.  

03-12-2012 12:38:29
broek53
broek53
Tegen een NSR Log dat op bakkilometerjacht gestuurd is, kun jij praten tot je een ons of minder weegt, dat gebeurt niet. Zeker niet als 2 x v volgens de telcijfers kan en als het toevoegen van een stel in de ochtendspits (in de zgn achtuurdoorsnede) de materieelbehoefte verhoogt.

Laatst bewerkt door broek53 op 03-12-2012 12:38
 

03-12-2012 13:07:26
ZJ37
ZJ37
Het is wel opvallend (ik noemde het enkele weken terug al) dat 4422 nu de kennelijke behoefte heeft van 2x SGM III en volgende week blijkbaar kan volstaan met 2x Plan V. Dan gaat er of nu of straks wat mis.  

03-12-2012 14:50:49
robbertc
robbertc
Ow, als het over die trein gaat: Uw klachten zijn al gehoord, trein 4422/4427 zijn versterkt naar 3x V!

Laatst bewerkt door robbertc op 03-12-2012 14:51
 

03-12-2012 15:00:04
ZJ37
ZJ37
Kijk! %02%  

03-12-2012 16:13:24
daniel81
daniel81
Even nieuwsgierig hoor: gerelateerd aan het verhaal van Broek, wat is hier gebeurd? Is er een nieuwe telling uitgevoerd, zijn de normen aangepast, of is er een uitzondering gemaakt vanwege klachten/lobby/?  

03-12-2012 16:23:27
broek53
broek53
Mijn idee is dat de telcijfers aangepast zijn. Als dat gebeurd is aan de hand van de meest recente gegevens (waarin 4422 kennelijk knap vol is), dan werkt het systeem dus goed.  

03-12-2012 17:31:21
robbertc
robbertc
Nee, de klachtenlijst van het afgelopen jaar is er overheen gegaan, en daarom zijn een aantal treinen versterkt.  

03-12-2012 17:34:37
ZJ37
ZJ37
Hopelijk wordt dat dan elk wijzigingsblad bewaakt, want andere cijfers dan de werkelijkheid wordt wel erg houtje-touwtje werken.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 03-12-2012 17:58
 

03-12-2012 17:42:45
broek53
broek53
Dan kun je in de nabije toekomst nog lachen. Vraag maar eens wat Aurora inhoudt en zie wat dat systeem voorspelt aan treinbezettingen...  

03-12-2012 18:09:03
Rolffiej19
Rolffiej19
En ze zijn eruit %08% http://www.nu.nl/binnenland/2973089/nederland-en-belgie-lossen-spoorruzie.html


MCN ASD
 

03-12-2012 18:28:18
treinefan
treinefan
Als ze dan morgen maar niet zeggen dat het toch niet door gaat.  

03-12-2012 20:17:56
Roy
Roy
Door de Hanzelijn heeft Twente wel een verbeterde verbinding met Amsterdam overdag.

Almelo-Amsterdam

Vertrekt om het kwartier:
Via Mariënberg/zwolle/hanzelijn - tijd 2:01 .22 vertrek uit aml
Via amersfoort - tijd 1:54 .06 vertrek uit aml

Extra:
Met IC berlijn - tijd 1:45 (Eens in de 2 uur)
Via utrecht met de ICE - tijd 1:50 (niet echt nuttig advies, slechts 4 minuten tijd winst en toeslag?)

Er valt wat te kiezen, op het moment is het nog 1x per half uur het zelfde treintje,
 

03-12-2012 20:22:22
luytjes
luytjes
Vergeleken met ieder half uur een reis van 1:44 uur, vind ik dat niet echt een verbetering. Misschien dat het alleen voor de hobbyist dan interessanter is om te kunnen kiezen uit vier verschillende reismogelijkheden.  

03-12-2012 20:43:35
Klaasje
Klaasje
Alleen de reismogelijkheid via Nijverdal (na het afbouwen van de tunnel) is echt interessant naast de beide Duitse treinen als je zo snel mogelijk wilt zijn. Maar zelfs dat is niet praktisch, je moet vaker overstappen dan bij een reis via Amersfoort met reguliere IC's terwijl je maar een handje vol minuten sneller bent via de Hanzelijn in vergelijking met de route via Amersfoort.

Laatst bewerkt door Klaasje op 03-12-2012 20:45
 

03-12-2012 21:06:12
Roy
Roy
Quote
luytjes (ma 03 dec 2012 20:22:22 https://m.somda.nl/forum/11041/p422575/): Vergeleken met ieder half uur een reis van 1:44 uur, vind ik dat niet echt een verbetering. Misschien dat het alleen voor de hobbyist dan interessanter is om te kunnen kiezen uit vier verschillende reismogelijkheden.


Het is slechts 6 minuten langer via mrb ten opzichte van via amersfoort. Alleen de directe IC berlijn die 1 keer per 2 uur rijdt is daadwerkelijk sneller.

Echter doelde ik (bij verbetering) meer op dat er nu elk half uur een trein gaat en in 2013 elk kwartier, mits je 6 minuten langer wilt reizen.

Laatst bewerkt door Roy op 03-12-2012 21:08
 

03-12-2012 21:12:10
Klaasje
Klaasje
Ik neig toch naar de gedachte dat voor de reizigersperceptie frequentie op de korte afstand veel belangrijker is dan op de lange afstand en dat frequentie op dit soort "niet-forensbare" afstanden er niet meer zo doet als er minimaal 2x per uur gereden wordt. Zeker als de reistijden behoorlijk uiteenlopen om aan een "kwartierdienst" te kunnen komen.

Laatst bewerkt door Klaasje op 03-12-2012 21:12
 

03-12-2012 23:10:46
mren
mren
Quote
Klaasje (ma 03 dec 2012 20:43:35 https://m.somda.nl/forum/11041/p422583/): Alleen de reismogelijkheid via Nijverdal (na het afbouwen van de tunnel) is echt interessant naast de beide Duitse treinen als je zo snel mogelijk wilt zijn. Maar zelfs dat is niet praktisch, je moet vaker overstappen dan bij een reis via Amersfoort met reguliere IC's terwijl je maar een handje vol minuten sneller bent via de Hanzelijn in vergelijking met de route via Amersfoort.

Bovendien betaal je je met de OVC scheel met al die verschillende vervoerders...
 

07-12-2012 10:32:59
pikobo
pikobo
Quote
rikbakker (vr 30 nov 2012 16:19:12 https://m.somda.nl/forum/11041/p422111/): Ik las het ook in de Stentor. Goed nieuws dus voor alle tussen Zwolle en Kampen forenzende stadgenoten, op deze manier behoedt de provincie ons godzijdank voor nog meer Arriva/Veolia/Syntus/CXX-achtige praktijken in de regio.


Wat geen goed nieuws is is dat het reizen op de oude lijn Zwolle-Kampen duurder wordt. Er wordt nu met 15 ipv 13 tariefeenheden gerekend. Zo maakt het voor Kampenaren voor de kosten niets uit of je met de oude of de nieuwe lijn gaat reizen.
 

07-12-2012 10:56:40
ZJ37
ZJ37
Het spoorwegnet wordt op deze manier ook steeds langer! %08%  

07-12-2012 11:03:18
Klaasje
Klaasje
Ja.. dat is toch een wat betere kostenverhouding dan bij de Hanzelijn ja..  

08-12-2012 10:43:36
qj7141
qj7141
Quote
Drenthe (vr 16 nov 2012 21:59:50 https://m.somda.nl/forum/11041/p419878/): Uit de tabellen van Zwolle - Groningen in het busboekje van Syntus Veluwe 2013: http://www.syntusgelderland.nl/nieuws/nieuwe_dienstregeling.aspx blijken nogal aparte dingen voor de spoorverbinding Zwolle - Groningen (deze komen overeen met www.ns.nl overigens), zoals:
- IC 749 rijdt op vrijdag als stoptrein van Zwolle naar Groningen (zonder stop bij Groningen Europapark), overige dagen gewoon als IC.
- IC 769 rijdt op zondag als stoptrein van Zwolle naar Groningen (zonder stop bij Groningen Europapark), overige dagen gewoon als IC.
- IC 579 rijdt op woensdag als stoptrein van Zwolle naar Groningen (zonder stop bij Europapark), overige dagen gewoon als IC.
- Op zaterdag vertrekt de eerste IC uit Groningen om 5:46, daarna rijden naast de sprinter enkele IC's als stoptrein, waarna de eerste echte IC weer om 7:46 uur vertrekt.
- Op maandag zijn afwijkende tijden tussen 12:00 en 16:00 uur voor de sprinter van Groningen naar Zwolle t.o.v. de andere dagen.
- IC 766 vertrekt op dinsdag en donderdag niet om 17:46 uur als IC uit Groningen, maar om 17:30 uur als stoptrein tot Zwolle (m.u.v. Europapark).
- IC 580 vertrekt op vrijdag niet om 21:16 uur als IC uit Groningen, maar om 21:00 uur als stoptrein tot Zwolle (m.u.v. Europapark).

Hebben deze vreemde afwijkingen te maken met goederenpaden?

Overigens vernam ik dat zowel de 500 als 700 serie alsnog toch grotendeels met VIRM gaan rijden? Dit in tegenstelling tot eerder bericht dat dit alleen m.b.t. de 500 serie zou zijn?


Deze aanpassingen waren nodig om de aanvraag van goederentreinen door HTRS te kunnen honoreren. Inmiddels heeft HTRS de aanvraag teruggetrokken en zijn de wijzigingen niet meer nodig. Men verwacht dat per april 2013 de reizigerstreinen worden aangepast naar hun gebruikelijke patroon.
 

08-12-2012 11:11:43
ZJ37
ZJ37
Hoe voorspelbaar ook. Het is sowieso al bedenkelijk dat treinpatronen moeten worden aangepast op patronen van cargo die vervolgens maar zelden worden benut.  

08-12-2012 11:16:24
abcde
abcde
Quote
qj7141 (za 08 dec 2012 10:43:36 https://m.somda.nl/forum/11041/p423629/): Deze aanpassingen waren nodig om de aanvraag van goederentreinen door HTRS te kunnen honoreren. Inmiddels heeft HTRS de aanvraag teruggetrokken en zijn de wijzigingen niet meer nodig. Men verwacht dat per april 2013 de reizigerstreinen worden aangepast naar hun gebruikelijke patroon.


Zijn die aanpassingen (gewoon heel de dag hetzelfde gebruikelijke patroon) dan zo groot dat ze niet vanaf volgende week al kunnen ingaan ?
 

08-12-2012 15:45:03
mvd
mvd
De tabellen voor Drgl 2013 staan inmiddels ook online op de site van NS: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/informatie-tijdens-uw-reis/download-dienstregeling-2012-2013.html


Iech kom gelökkig oet Mestreech!